Народне мистецтво завжди було мистецтво живим, йдучи в ногу з часом. На кожному історичному етапі воно незмінно було частиною життя народу. Ярке, життєрадісне, самобутнє, виготовлене майстром в співвідношенні із стародавніми традиціями, народне мистецтво завжди висловлювало дух, характер і світ могутності народу.
Тема. Ескіз косівської тарелі.
Мета. Створити ескіз косівської тарелі на основі правил побудови орнаменту в колі. Розвивати уміння самостійно вибирати елементи для створення орнаменту, удосконалювати навички по ескізуванню. Виховання естетичного смаку та ціннісного ставлення до народного мистецтва.
Матеріали та приладдя:
для вчителя – таблиці(презентація) з елементами косівського керамічного розпису та косівських керамічних тарелей, зразки дитячих робіт, керамічні тарелі, комплект для створення композицій в колі;
для учні –акварель, гуаш, пензлик, баночка з водою, циркуль, елементи розпису.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
1. Організаційна частина.
Юні друзі! Багатогранність і неповторність народного мистецтва, його, на перший погляд, простота, виразність, самобутність є тим кришталево чистим джерелом, що живить своєю життєдайною силою національну гордість і самосвідомість народу з покоління в покоління.
2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми знову працюємо з косівсько керамікою. Тема нашого уроку: «Ескіз косівської тарелі». Це завдання ми будемо виконувати за правилами створення орнаментів у колі. Самостійно вибираючи елементи розпису, розробимо ескіз тарелі.
3. Актуалізація, узагальнення і систематизація знань.
Спробуємо, друзі, пригадати:
В попередніх класах ви вже виконували завдання по створенню орнаментальної композиції в колі.
– За якими принципами ми розміщуємо елементи композиції?
(Центральносиметрична, дзеркальна, асиметрична композиції)
(Вчитель за допомогою комплекту накладних орнаментів створює різні варіанти композицій: великий центр – великий орнамент з краю; малий центр – малий орнаментальний край і т.д., а учні мотивують вірність чи невірність виконання та гармонійне поєднання, запропонованих варіантів).
4. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.
Поетапне виконання ескізу розпису:
5. Самостійна творча діяльність учнів.
Учні працюють над створенням ескізу. Вчитель при потребі допомагає і консультує школярів.
6. Підсумок уроку.
Ми повторили з вами особливості розпису гуцульських керамічних виробів. Самостійно вибираючи елементи, на основі раніше отриманих знань, ви створювали ескіз розпису тарелі.(Аналіз готових композицій). Ви переконались, що міняючи розміщення, розмір елементів, доповнюючи один одним можна створити безліч цікавих орнаментальних композицій. А це, в свою чергу, свідчить про безмежність і багатство народного мистецтва.