19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок. "Композиція „Дерево життя”. Витинанка."

Про матеріал

Основні види витинанки, етапи виконання її. Втілення художніього одразу дерева, як символ української духовності, символічність форм у різних техніках і матеріалах, стилізувати природні форми, ознайомити з історичними передумовами виникнення витинанки та її видами;

Перегляд файлу

Образотворче мистецтво. 7 клас

Розділ 1.Мистецтво в нашому життi

Тема 1. Природні форми та явища

     

   Вітенко Н.І., вчитель

 образотворчого  мистецтва

 Виноградівської  ЗОШ І-ІІІ ст.

імені Героя Радянського Союзу О.М.Соценка

 

Урок № 11

Тема: Композиція „Дерево життя”. Витинанка                               

Мета: навчальна – навчити учнів передавати художній одраз дерева, як символ української духовності,  символічність форм у різних      техніках і матеріалах, стилізувати природні форми, ознайомити з історичними передумовами  виникнення  витинанки та її видами;                                                                          

                        розвиваюча – розвивати творчу уяву, аналітичне та  художньо-образне  мислення через створення зразків декоративно-прикладного мистецтва, практичні навички роботи в техніці витинанки;

                        виховна – виховувати любов до прекрасного через сприйняття та відтворення символів, повагу до культурної спадщини народу, естетичний смак, старанність, охайність.

Тип уроку: комбінований.

Візуальний ряд: репродукції творів декоративно-прикладного мистецтва, зразки різних видів витинанок та учнівських робіт, відео ряд «Дерево життя» у творчості Марії Приймаченко.

Музичний ряд: аудіозапис українських народних пісень.

Матеріали: кольоровий папір, картон, ножиці, клей, олівець, ластик.  

Техніка: витинання.

 Ключові терміни: «Дерево життя», «витинанка».

 

                                         Хід уроку

І. Організаційний момент

З роду в рід кладе життя мости,

Без коріння саду не цвісти,

Без стремління човен не пливе,

Без коріння сохне все живе.

 

Так співає Ніна Матвієнко у пісні «Сік землі».  І саме у ній іде мова про дерево життя. А тепер уявіть собі. Дерево. Сильне, могутнє дерево. А що станеться з ним, коли зрізати його під корінь?

  • Воно зів’яне, засохне.
  • А чому воно засохне і пропаде?
  • Тому що корінь живить дерево.

 Так, вірно, дерево бере сили від землі через коріння.

Та перегляд відео вірш Ліни Костенко «Крила», прослухавши вірш ми повинні  в кінці уроку дати відповідь на таке запитання – що мала на увазі автор вірша і яким чином воно переплітається з нашою темою уроку, це наше творче завдання.    

 Сьогодні у нас незвичайний урок, цікавий і пізнавальний. Кожен з вас буде сьогодні творцем свого дерева життя.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

       Ось послухайте легенду. В мальовничому , українському селі закохалися палко один в одного юнак та дівчина. Але по при все, вони, були ще й не вільними людьми .І Пан юнака переїздив жити далеко у іншу державу і самого юнака забирав із собою.

     Сумувала за коханим дівчина, але нічого вдіяти не могла. В знак своєї любові подарувала юнакові красивого голуба, щоб той у далекім краю нагадував про неї та її кохання. Поїхав хлопець геть на чужину. Смутку дівчини не можна було передати ніякими словами. Аж ось, одного сонячного ранку до оселі дівчини завітав білогрудий птаха у яком впізнала вона, свого голуба , а це означало , що її коханий живий, здоровий, пам’ятає про неї і палко кохає . Дівчина розцвіла, і повеселішала, дуже зраділа такій звістці та й вирішила відповісти хлопцеві, але не вміла вона писати, бо була не грамотною, ось і вирішила відповісти юнаку за допомогою листа-витинанки. Взяла до рук ножиці та й почала вирізати ними чарівні візерунки про своє життя, про сум за коханим, про любов до нього, про події які сталися у селі та багато чого іншого. Ось так заговорила витинанка під руками у дівчини. Склала вона витинанку у тоненьку смужечку , привязала під крильцями голуба тай відпустила його до коханого. Так парубок отримав звісточку від коханої. А на весні повернувся він разом із своїм паном на рідну Україну тай справили гучне весілля.Колись дуже давно людина не відділяла себе від навколишнього світу. Вона обожнювала природу, вірила в її магічні сили, вважала, що всьому живому відводилося своє місце під сонцем.

        Найбільше люди шанували дерева і вірили, що вони оберігають їх, дарують тепло та їжу. Спостерігаючи за ними люди помічали, що молоді дерева ростуть, як діти. Старші тягнуться до сонця, дають плоди, як батьки. А старі, могутні дерева дають прихист подорожньому, оберігають від негоди, неначе мудрі діди та прадіди.

 Оскільки люди вірили в таку магічну силу дерева, то намагалися оздоблювати його зображенням різноманітні вироби, які слугували їм у побуті.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Але щоб дізнатися, що ми будемо сьогодні оздоблювати, ви повинні пригадати види декоративно-прикладного мистецтва, які вже знаєте за допомогою кросворда. Я буду показувати вам вироби, а ви будете називати вид декоративно-прикладного мистецтва до якого вони належать .

А тепер прочитайте  виділене слово, що утворилося. Хто з вас скаже нам, що ж означає це слово?

Витинанка -  паперові ажурні прикраси, якими оздоблювали оселі.

Що ж, молодці. Подорожуємо далі.

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

Витинанки – це один із видів українського декоративного мистецтва, що має глибокі та багаті традиції. Перші витинанки виготовляли зі шкіри, вони датуються V ст. до н. е., ними прикрашали одяг, речі. Про це свідчать археологічні знахідки на Алтаї. Великого поширення вони набули в першій половині ХІХ ст., коли папір став доступним. Їх називали по-різному: узори, зірочки, квіти, вазони.

Сюжет витинанки тісно пов’язаний із народними звичаями, обрядами, побутом. Об’єктами зображення є квіти, тварини, рослини, людина, архітектурні споруди.

Витинанкою до свят прикрашали вікна, стіни, печі. У деяких випадках витинанка слугувала фіранкою на вікнах. Великого розповсюдження цей вид мистецтва набув на Поділлі, Вінниччині, Прикарпатті. Сучасні майстри витинанок створюють оригінальні картинки, їх можна вставити в рамку під скло і прикрашати сучасний інтер’єр. Ще витинанки застосовують як ілюстрації для оформлення журналів, листівок, книжок. Ось книга чудової львівської поетеси Христини Білоус „Вертепна зірка”, яка ілюстрована витинанкою.

У зв’язку з тим що витинанка  як вид декоративно-прикладного мистецтва з’явилась значно пізніше від інших видів, у її композиціях майстри використовують символи-обереги, які прикрашали писанки, гончарні вироби, килими, кахлі.

У кожного народного умільця свої методи, підходи до виготовлення витинанки, свій неповторний світ образів.

За формою витинанку розподіляють на виготовлену:

  - смужці;

  • колі;
  • квадраті;
  • еліпсі.

   За методами вирізання витинанку розподіляють:

  • на ажурну (видаляється зображення й залишається фон);
  • силуетну (видаляється фон і залишається зображення).

ІV. Постановка практичного завдання

На сьогоднішньому уроці ви маєте створити в техніці витинанки композицію «Дерево життя».

 Давня людина жила в єдності із природою. Тваринний і рослинний світ відігравав настільки важливу роль, що це відобразилося у символіці. Люди вважали тварин і рослини символами жит­тя й здоров'я, урожаю та благополуччя, носіями магічної сили й оберегами. За уявленнями наших пращурів, кожна тварина й рослина посідали своє місце в будові Всесвіту. Звідси походить художній образ «Де­рева життя».

 Спрямовуючись стовбуром у зеніт, до неба, «дерево» уособлює вісь, що поділяє світ на три частини: верхня частина — крона, яка означає небесний світ; середня — стовбур, що символі­зує земний світ; а нижня, коріння,— це підземне царство. У верховітті «дерева» бджоли, птахи та спрямованість до Неба, до Сонця, до всього під­несеного, чистого й духовного. Біля стовбура, у середній частині «дерева» — люди й тварини, яким дарований цей світ, і вони ним користуються: люди — спрямовуючи погляд до верхівки, а тварини — до підніжжя.

 У корінні «дерева», а саме — його нижній ча­стині — риби та змії й різні плазуни, які мешка­ють у землі та воді, чиї помисли та прагнення ви­ще не піднімаються.

 Отже, живе той, хто прагне до верховіття на «дереві життя», а хто не намагається відірва­тися від земного, той не живе, а «животіє», повзає животом по землі.

 Про Світове дерево як основу космічної еволю­ції згадано в сенканах (написання дітьми сенкану про дерево життя).


Як ще не було початку світа,

То ще не було неба, ні землі.

А лишень було широке море,

А на тім морі явір зелений,

 На тім яворі три голубочки.

Три голубочки раду радили:

«Як би ми, браття, світ поставили?

Ой ходім, браття, аж на дно моря

 Та там добудем дрібного піску.

Той пісок дрібний посієм всюди, 

Та встане з него свята землиця,

Та буде тамки золотий камінь,

З того каменя та буде сонце,

То буде сонце і місяць ясний,

Рум'яна зоря і звізди прекрасні»


 

В Україні зображення «дерева життя» можна зустріти в орнаменті вишитих і тканих рушників, килимів, витинанок, писанок, посуду та в оздоб­ленні одягу.

 Світовим деревом українців зазвичай є дуб, верба, липа, калина тощо. Відгомін про Світове дерево, вочевидь, міститься у повір'ї про те, що людина немарно проживе життя, якщо посадить дерево. В Україні існував звичай саджати на честь загиблих героїв дерева — живі пам'ятки.

 Зображення «дерева життя» не втратило своєї актуальності і нині. До цього символу звертаються сучасні митці.( Картки друдли).

 Символ «дерева життя» дуже часто зображу­вали у вигляді «вазона». Крім основного деревця з квітками, листочками та гілочками, зображують голубів, солов'їв, зозуль, півників. Обов'язковими у цій композиції є горщик або ваза. Ймовірно, гор­щик символізує землю, певне місце, на якому ро­сте дерево.

Композиція «вазон» має свої особливості:

  • зазвичай основа у вигляді трикутника, ми­сочки, чашечки з вушками, блюдця, кола та ін.;
  • «вазони» створюють за принципом народного орнаментального мотиву «сосонка» («ялинка»);
  • елементи, що завершують мотив: квітка; гео­метрична розетка, складена з ромбів, тощо.

Роботу слід виконувати в такій послідовності:

  1. Визначити форму горщика (зразки малюю на дошці), квітів у вазоні, їх кількість. Квіти мають бути різного розміру.
  2. Скласти папір навпіл, повернувши кольоровим боком до середини.
  3. Олівцем на лінії згину наносимо малюнок за принципом народного орнаментального мотиву «сосонка». Малюємо половину горщика та квітів.
  4. Ножицями по контуру рисунка вирізати композицію.
  5. Обережно розгорнути її на столі.
  6. Повернувши витинанку лицьовим боком донизу, на зворотний бік наносимо клей і зверху клеїмо картон. Колір підібраного вами картону повинен бути контрастним до витинанки.

 З одного аркуша кольорового паперу ви можете створити дві витинанки: ажурну і силуетну.

V. Практична діяльність учнів

Кожній парі учнів роздаються картка друдл яку  повинні використати в своїй роботі.

 Перед роботою давайте згадаємо правила безпеки при користуванні ножицями:

Пам’ятати треба нам,

Що різать можем лиш від себе,

І акуратно працювати,

І особливо обережно.

Щоб правильно ножиці іншому подать,

То зімкнуті леза в долоні узять,

Закінчивши працю, прибрати все чисто,

А зімкнуті ножиці покласти на місце.

Пам’ятайте, що охайна, проста витинанка має кращий вигляд, ніж складна, але неохайно виконана. Розпочинайте роботу.

(Учні працюють під супровід українських пісень. Надаю учням індивідуальну допомогу. ).

VI. Узагальнення, систематизація нових знань і вмінь

Кожна група по черзі презентує власну композицію Дерево Життя, пояснюючи зміст символіки, яку обрали учні даної групи (знаки, кольори) Наприклад: 1 група. «Наша витинанка вирішена у вертикальному форматі, вона містить побажання: любові (зозулі на гілках); (ромби ) – врожаю; безсмертя роду (ягоди); чистоти і чарівності (лілії);  синій колір означає – здоров’я,  жовтий – багатий врожай; червоний -радість»; Група 2. «Ми витинанкою прикрасили піч символом Дерева Життя і  зичимо  усім присутнім надію на добро (червоні квіти);  здоров’я (сині олені як символ сили), доброї долі (бджоли)»; 3 група «Дерево Життя, що прикрашає нашу піч захистить від зла (півники жовтого кольору, червоний мак), подарує добро ( червона гвоздика), щастя (голуби)»; 4 група «У орнаменті Дерево Життя  нашої групи є символи щастя, сили і добробуту (коза коричневого кольору), здоров’я та відродження (сині метелики),  допомоги друзів (птахи), довгого життя (верхня квітка)».

Учитель.

Людське безсмертя зроду і до роду

Увись росте з коріння родоводу.

І тільки той, у кого серце чуле,

Хто знає, береже минуле

І вміє шанувать сучасне, -

Лиш той майбутнє вивершить прекрасне!

  • Саме вам, діти, вивчати, берегти, шанувати і вивершувати. Хай буде щасливою ваша дорога, нехай ваші оселі обминає горе! Нехай буде безхмарним ваше життя, а доля чесною, незрадливою на своїй квітучій землі між рідних людей.

Виставка робіт. Самооцінювання або взаємооцінювання  учнів.

 

Метод „Мікрофон”  -  написання казки?

Уявіть, що в мене в руках мікрофон. Я починаю речення, а ви повинні його закінчити.

- Ці дивні вазони прикрашають наш клас. Вони розквітли для нас посеред осені. Техніка, яка допомогла нам відтворити це диво називається... (витинанка).    

- Витинати означає... (вирізати).

- За методами вирізання витинанки поділяють на ...  (ажурні, силуетні).

- За формою -  у ... (колі, квадраті, смужці, еліпсі).

- Витинанки використовували... (для оздоблення).

VIІ. Підсумок уроку

А тепер повернемось до нашого творчого завдання. Яким чином вірш «Крила» має відношення до Дерева життя?

На наступному уроці ми продовжимо знайомство з декоративним мистецтвом. На нас чекає заочна подорож  до майстерні митця, знайомство з його творчістю  «Писанка».

VIII. Домашнє завдання

Підготувати інформацію про писанкарство. Приготувати шаблон для писанки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 липня 2018
Переглядів
1278
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку