У народі кажуть: гончарі — унікальні люди. Адже вони підкорили одразу три стихії — глину, воду та вогонь. Особливе місце в гончарстві посіла косівська кераміка, центр якої — на Прикарпатті. Її цінність і унікальність вже давно відомі далеко за межами нашої країни.
Тема. Імітація косівської тарелі.
Мета. Навчитися виконувати орнаментацію тарелі з солоного тіста за мотивами косівського керамічного розпису. Розвивати навички та вміння роботи по затвердженому ескізу, поглиблювати естетичне пізнання народного мистецтва. Виховання почуття національної самосвідомості.
Матеріали та приладдя.
для вчителя – презентація зі зразками косівських тарелей, керамічні вироби, зразки дитячих робіт по імітації косівської тарелі.
для учні – ескіз розпису, заготовка під розпис із солоного тіста, пензлик, фарби, баночка для води.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
1. Організаційна частина.
Дорогі друзі! Сьогодні на нас чекає захоплююча подорож у світ творчості, краси, уяви, фантазії:
Кожний з нас сприймає світ по-своєму,
Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,
Хто на землі калину п’є настояну,
А хто літає в небі наче птах.
Ми різні всі, дороги різні маємо,
Та матінка-земля у нас одна.
Давайте ж створимо сьогодні , що бажаємо,
Щоб в кожнім серці ожила краса!
Древньокитайські філософи говорили: «Розкажи – і я забуду, покажи – і я пізнаю, дай зробити самому – і я зрозумію».
Адже творячи красу своїми руками ми не тільки оволодіваємо певними навичками, а й починаємо глибше розуміти природу речей їх значення і місце в нашому житті.
2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні, на час уроку, ми ми з вами станемо майстрами керамічного розпису. Тема нашого уроку: «Імітація косівської тарелі».
Ми розвинемо навички та вміння роботи по затвердженому ескізу. Але виконаємо це не на площині (аркуші паперу), а на заздалегідь підготовленій заготовці з солоного тіста, що передає форму тарілки.
3. Актуалізація опорних знань.
Все ж таки, давайте ще раз повторимо пройдений матеріал.
– Які види композиційного розміщення орнаментів в колі ви знаєте? (Центральна симетрія, осьова (дзеркальна) симетрія, асиметричний).
– Що ви можете сказати про співвідношення розмірів окремих частин композиції? (Гармонія, простір в композиції, завантаженість площини).
4. Аналіз попередньо підготовлених ескізів розпису.
Для вдалого виконання роботи ви створили ескізи орнаментальних композицій. Я прошу підняти їх над собою. (Вчитель оглядає роботи, відбирає кілька для аналізу). Молодці! Ви добре справились з підготовчим етапом.
(Вчитель проводить аналіз робіт, вказуючи, перш за все, на позитивні моменти. Однак, якщо є характерні помилки, на них потрібно вказати індивідуально учневі і порадити шляхи виправлення).
5. Пояснення послідовності практичної діяльності.
(Вчитель разом з учнями складає план поетапного виконання роботи)
І етап – перенесення ескізу на площину тарелі (лінійна побудова).
ІІ етап – розчиняємо коричневий колір, обводимо всю лінійну побудову, заповнюємо визначені місця в орнаменті коричневим, рухаючись від центру до країв.
ІІІ етап – заповнюємо площини жовтим кольором.
ІV етап – заповнюємо площини зеленим.
(Лінійну побудову можна відразу виконувати коричневою фарбою без олівця – імітація «ритування»).
6. Самостійна творча робота учнів.
Учні виконують завдання. Вчитель допомагає і консультує.
7. Підсумок уроку.
Всі працювали натхненно, досягли цікавих результатів. Сьогодні ви спробували відчути себе в ролі майстрів гончарної справи. І своїми руками створити предмет декоративного мистецтва.
– А що найбільше сподобалось на уроці?
– Чи можемо ми практично застосувати дану роботу?
Сподіваюсь, здобуті на уроці знання та вміння стануть вам у пригоді.