Година спілкування
Вчитель: Пашкевич Ольга Андріївна
Тема. Сучасне українське мистецтво
Мета: формувати уявлення про сучасне українське образотворче мистецтво; виховувати патріотичне ставлення до культурних надбань свого народу; розвивати образне мислення учнів; активізувати творчу ініціативу, увагу, фантазію; стимулювати розвиток естетичних почуттів учнів.
Обладнання: ноутбук, проектор, презентація, відео, план роботи, наочний матеріал, аркуші паперу, графічні олівці, гумки, лінійки, палка-селфі, телефон.
Форма проведення: година спілкування, круглий стіл.
Хід заняття
І. Вступна частина
1. Привітання
2. Вправа «Асоціації»
- Діти, коли ви чуєте слова «Сучасне українське мистецтво», яким ви його уявляєте? (учні відповідають по колу).
- Чи залишилося воно таким, яким було 50 років тому?
- Що, на вашу думку, вплинуло на його зміни?
3. Оголошення теми та завдань години спілкування
- Тема сьогоднішньої години спілкування: «Сучасне українське мистецтво». Ми з вами дізнаємося, яким воно є і коли виникло вперше, а також спробуємо себе в ролі одного з художників сучасного українського образотворчого мистецтва.
- Сьогодні ми поговоримо про три техніки малювання, які є найпопулярнішими не тільки в Україні, а й за кордоном. Тому зверніть увагу на наш план, за яким ми будемо сьогодні працювати (план на дошці).
1. Сучасний петриківський розпис.
2. Стрит-арт (вуличне мистецтво).
3. 3 Д-малюнки на асфальті.
ІІ. Основна частина
Вчитель: В нас у класі є три дослідники, які готували пошукову роботу про ці три техніки, тому просимо до слова першого дослідника із доповіддю «Сучасний петриківський розпис».
Петрикі́вський ро́зпис, або «петрикі́вка» — українське декоративно-орнаментальне народне малярство, яке сформувалося на Дніпровщині в селищі Петриківка, звідки й походить назва цього виду мистецтва.
Петриківський розпис — не лише народне мистецтво, що зберігає традиції оздоблення українського житла, але й сучасний живопис, який розвивається та набуває нових рис
5 грудня 2013 року петриківський розпис було включено до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО. Це поки що єдина форма культурної спадщини України, що потрапила до цього списку.
Сучасна історія
У 1998 році творчий колектив і будівля Експериментального цеху петриківського розпису стали основою для створення Центру народного мистецтва «Петриківка», яким з того часу керує народний художник України Андрій Пікуш. У сучасних умовах колектив Центру вважається творчим ядром осередку петриківського розпису. Колектив об'єднує близько 40 провідних майстрів з Петриківки, серед них, станом на 2011 рік, 25 членів Національної спілки художників України, 7 заслужених майстрів народної творчості України. Зокрема в цьому закладі працюють, або працювали до 2010-х років, такі відомі майстри як Володимир Глущенко, Ніна Турчин, Валентина Дека, Лідія Булавін, Марія Яненко, Валентина Панко, Галина Назаренко. У той же час немало значних майстрів живе у Петриківці, не працюючи в цьому закладі, а декілька інших художників з класичної петриківської школи живе та працює в різних містах України, розвиваючи «петриківку» там.
Блок поштових марок 2013 року з репродукцією роботи «Півень у квітах» Володимира Глущенка 2009 року
Поштова марка «Петриківський розпис», 2010 рік
20 травня 2016 року Національний банк України ввів у обіг дві пам'ятні монети «Петриківський розпис» у серії «Українська спадщина» номіналом 5 гривень (нейзильбер) і 10 гривень (срібло), офіційна роздрібна ціна яких на момент виходу складала відповідно 38 і 916 гривень.
Вчитель: Як ми бачимо, наше мистецтво достойне світового визнання, тому нам є чим пишатися. А ми продовжуємо.
Стрит-арт (вуличне мистецтво)
Графіті з'явилися на світ на самій зорі людства. Найпершими графіті можна вважати давній наскальний розпис, який створювала ще печерна людина.
Графіті були виявлені археологами на стінах стародавнього міста Помпеї, в Єгипті, в архітектурному комплексі Гіза. Широко відомі графіті і в історії східних слов'ян. Наприклад, графіті Новгорода датуються XI століттям, а графіті в соборі св. Софії в Києві - XI-XV століттями. Так що графіті - дуже давнє мистецтво, хоча сьогодні його вважають захопленням молоді, яка прагне таким чином висловити свій внутрішній світ.
Загалом, графіті - це настінний розпис. А по відношенню до дня сьогоднішнього, ще й вуличне мистецтво, що стало частиною сучасної культури. Більше, звичайно міської, ніж сільській, так як для нанесення зображення в стилі графіті потрібні великі вертикальні поверхні (паркани та стіни).
У принципі, графіті можна малювати чим завгодно, але зараз для цього перевага виявляється аерозольним фарбам (мистецтво малювання ними отримало окрему назву - спрей-арт). Сучасна назва графіті-художників - райтери.
Один з перших екземплярів графіті — «Кілрой був тут» (від англ. Kilroy was here) — був створений ще за часів Другої Світової війни. Це — простий малюнок людини з довгим носом, що визирає з-за стіни.
Стрит-арт в Україні
Київ
Найбільше графіті столиці, Київ
У Києві нині проходить виставка стрит-арту «Непокорне». Її відвідувачам, які, на думку організаторів, «люблять мистецтво і не бажають миритися з рамками та нормами», пропонують фото «всіх можливих стрит-арт-експонатів столиці», а також адреси, де їх можна побачити в оригіналі.
Львів
Відомо, що розписувати стіни у Львові було модно ще в XVI столітті. У Львові, порівняно з іншими містами України, стрит-арт розвивається вельми стрімко, хоча й також зі своїми аспектами. Та все ж у Львові є графіті, які справді вражають і майстерністю художника, і змістом.
Графіті у Львові «Небесна Сотня»
Графіті на вул. Княгині Ольги, Львів
Європейські художники розмальовують трамвайну зупинку у Львові
Вчитель: Дуже багато графіті на українську тематику з’явилося за останні роки, адже сучасні події в нашій країні впливають не тільки на політику, економіку та суспільство, а й на мистецтво. А про 3-Д малюнки на асфальті нам розкаже наступний дослідник. Це мистецтво ще поки що добре не прижилося в Україні, але воно набирає все більшої популярності не тільки в нас, але й за кордоном.
3 Д-малюнки на асфальті
Сьогодні важко знайти людину, яка не бачила (хоча б на фотографії) 3Д-малюнок на асфальті. Цей вид вуличного образотворчого мистецтва незмінно користується величезною популярністю і у художників, і у численних глядачів, якими мимоволі стають всі перехожі. Коли з’явився 3D-стріт-арт і яка техніка створення об’ємних картин? Про це і піде мова нижче.
Сам по собі вуличний живопис налічує ні один десяток років. Ще в середньовічній Італії публіку розважали мандрівні художники, які малювали на площах міст різні сюжети релігійного змісту. З появою нових напрямків і технік образотворчого мистецтва удосконалювалася і манера вуличних малюнків. Сьогодні об’ємні картини – одне з найбільш прогресивних і активно розвиваючих видів вільного живопису.
Дати єдино вірну відповідь на питання, коли з’явилися перші малюнки крейдою на асфальті 3Д, сьогодні не представляється можливим. З відносною точністю можна сказати, що вже на початку 80-х років минулого століття жителі Західної Європи могли побачити на дорогах приголомшливі об’ємні картини.
Найбільш відомими майстрами цієї незвичайної графіки заслужено вважають італійця Едуардо Релера (в деяких джерелах – Едуард Ролер), британця Джуліана Бівера, німця Манфреда Стадер і, звичайно, безумовного «гуру» вуличного 3D – Едгара Мюллера – жителя Німеччини. Залежно від власної техніки 3Д-малюнок на асфальті художники зображують за допомогою спеціальних крейд, масляних, акрилових або аерозольних фарб.
У наші дні існує досить велика кількість посібників та шкіл, які пропонують всім бажаючим оволодіти цим незвичайним сучасним видом мистецтва. Технологія перенесення зображення на асфальт вимагає копіткої і ретельної підготовки. Малюнки крейдою на асфальті 3D спочатку друкують на звичайному аркуші паперу. Після на зображення наноситься спеціальна розмітка у вигляді масштабної сітки. Потім така ж розмітка переноситься на асфальт і з необхідним збільшенням пропорцій на ній формується попередній ескіз майбутньої картини. Наступний крок – найскладніший – власне створення повнокольорового зображення.
Варто відзначити той факт, що необхідний обсяг 3Д-малюнока на асфальті набуває тільки за умови погляду на нього під певним кутом. Досить трохи змінити кут зору – і ефект тривимірності зникає, глядач побачить тільки перекручену плоску картинку.
Сьогодні ця технологія застосовується не тільки для того, щоб створити 3Д-малюнок на асфальті, але і в якості інструменту створення незвичайного інтер’єру в різних розважальних закладах та домашньому інтер’єрі. Саме цю техніку використовують у масштабних рекламних компаніях, що дозволяє привернути увагу до проекту величезної аудиторії потенційних споживачів.
Незважаючи на можливість дорого продавати свої твори, справжні професіонали об’ємного зображення вважають свій талант тільки приємним хобі і створюють неймовірні малюнки на асфальті в 3D тільки заради власного задоволення і на радість усім тим, кому пощастить в момент завершення роботи виявитися поруч.
(Учні пробують створити 3 Д-малюнок «Яма»)
ІІІ. Заключна частина
1. Вправа «Продовж речення»
- Сьогодні на годині спілкування я вперше дізнався(лася)…
- Я був здивований (здивована)…
- Мені найбільше сподобалось…
- Я хотів би (хотіла б) стати…
- Якби я був художником…, то я намалював би (намалювала б)…
2. Заключне слово вчителя
- Скільки всього цікавого можна дізнатися про сучасний світ, а ще цікавіше стає, коли ти знаєш що це стосується тієї країни, в якій ти живеш. В душі гордість за свою Батьківщину і людей, які змогли прославити рідний край на весь світ працьовитими руками і добрим серцем. Наше завдання зберегти, примножити і передати майбутнім поколінням це багатство, аби про нас і нашу рідну Україну ще не раз згадали добрим словом.
Успіхів вам, нехай у вас ніколи не зникає бажання творити красу.