Конспект "Гутне скло. Ескіз скляної вази."

Про матеріал

Гутництво – це виготовлення виробів із скла, одне із багатьох ремесел, яке відоме українцям вже понад тисячу років. “Скляне мистецтво” не є таким знаним, як, наприклад, вишивання чи писанкарство. Техніка виконання — складна і вимагає від майстра терпіння. Але, не зважаючи на це, воно того варте — такі вироби, неначе зачаровують.

Перегляд файлу

Тема.  Гутне скло. Ескіз скляної вази.

Мета: вивчити поняття гутного скла, як виду декоративно – ужиткового мистецтва та навчитися виконувати ескіз скляної вази;  удосконалювати уміння і навички по виконанню ескізів у живописній чи графічній техніках, за вибором, та розвивати творчу уяву; виховувати ціннісне ставлення до мистецької спадщини .

Матеріали та приладдя:

для вчителя – мультимедійна презентація, зразки ескізів скляної вази;

для учнів – альбом, живописні та графічні матеріали.

Хід уроку.

1.Організаційна частина.

     Юні друзі! Сьогодні на нас чекає захоплююча подорож у світ творчості і краси. Краси рукотворної та втаємниченої, яка формувалася протягом тисячолітньої історії і продовжує творитися сьогодні. Краси, що мандрувала континентами та країнами, і до творення якої долучилися і ми – українці.

2. Уведення в тему уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

     Тема нашого уроку: «Гутне скло. Ескіз скляної вази ».

      Перед нами стоїть завдання вивчити поняття гутного скла,  як виду декоративно – ужиткового мистецтва та навчитися виконувати ескіз скляної вази,  удосконалюючи раніше отримані уміння і навички роботи у живописній чи графічній техніках за вибором.

3. Актуалізація опорних знань.

     Предмети, що належать до декоративно – ужиткового мистецтва оточують нас від народження.

  • А чи можете ви навести приклади таких речей? (Килими, вишиті рушники, блузи, сукні, сорочки, витинанки, керамічні вироби, різьблені скриньки та тарелі, ткані ліжники тощо.)
  • Молодці! А тепер названі вами речі пов’яжіть з відповідними видами декоративно – ужиткового мистецтва. (Діти називають види ДУМ).
  • То що ж таке декоративно – ужиткове мистецтво? ( Декоративно -ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.)

4. Подання нового матеріалу.

     Маючи багатовікову історію, твори декоративно - ужиткового мистецтва не перестають нас тішити і в часи нанотехнологій. Серед них і вироби зі скла або гутництво . Гутництво  це виготовлення виробів із скла, одне із багатьох ремесел, яке відоме українцям вже понад тисячу років. “Скляне мистецтво” не є таким знаним, як, наприклад, вишивання чи писанкарство. Техніка виконання — складна і вимагає від майстра терпіння. Але, не зважаючи на це, воно того варте — такі вироби, неначе зачаровують. Назва ремесла походить від гути — великої конусоподібної будівлі із скловарною піччю. Гутне скло отримували шляхом сплавлювання при високій температурі у великих глиняних горщиках (тиглях) піску, вапняку і поташу.

     Джерела виникнення склоробства сягають тисячолітньої давності. Археологи знаходять скляні вироби (намисто, амулети) на території Єгипта і Месопотамії. Первісне скло у гарячому стані та за допомогою простих інструментів піддавалося ліпці, розкачуванню, штампуванню кам’яними штампами і не було прозорим.

     Минулої ери на території сучасної Сирії винайдена склодувна трубка і розроблена технологія видування тонкостінного прозорого скла. Поступово ця технологія розповсюдилась по всьому світу.

     Бурхливий розвиток виготовлення художніх виробів із скла відбувся в XIV – XVI ст.. у Венеції. Знамените венеціанське скло, таємниця творення якого суворо оберігалася століттями. А також в Богемії де в XVII ст.. було винайдено кришталь – надзвичайно чисте, прозоре скло, яке можна було гравірувати.

     Склоробство в українських землях відоме з III IV ст. н. е. У ХІ – ХІІ ст. майстри вже вільно володіли технікою видування. Свіжосформовані біля печі вироби оздоблювали ліпленням, що є однією з характерних особливостей давнього українського скла. Власне, вільне видування виробів без застосування спеціальних форм широко розповсюджується по території України і у ХVІІІ ст.. стає самобутнім національним явищем.

    Українські майстри гутництва збагатили світову спадщину художньої культури унікальною групою скляних виробів  фігурним посудом для зберігання рідини. Ємкості для рідини були надзвичайно оригінальними: у формі ведмедів, коней, баранчиків, качок тощо. Тваринна форма є витоками давньослов’янських культур. Згідно з віруваннями, такий посуд оберігав оселю від нещастя.

     У XIX ст. художні промисли почали занепадати, а великі гути змушені були перейти на виготовлення одноманітного посуду. З часом, скляна промисловість остаточно витіснила ручне склоробство.

     На щастя, традиції виготовлення художнього скла зберігаються й донині.  У кількох містах України, зокрема в Києві, Львові, працюють спеціалізовані фабрики.

5. Пояснення послідовності практичної діяльності.

     Отже, я пропоную і вам долучитися до казкового та втаємниченого світу гутництва, розробивши ескіз скляної вази.

      Пригадайте, що таке ескіз? ( Ескіз – підготовчий, попередній малюнок, матеріалізована у вигляді ліній та кольорових плям думка, ідея твору).

     Завдання можна виконувати у обраній графічній чи живописній техніках.

     В останніх слайдах презентації підібрано зразки ваз. Вони вирізняються не тільки оригінальною формою та неймовірним поєднанням кольорів, а, перед усім, в кожній з них закладена автором певна ідея. Тому, під час ескізування, постарайтеся, щоб форма та колір вази працювали на певний задум, єдиний художній образ ( наприклад : подих осені; ранкова зоря; листопад; підводний світ; морозенко, тощо). Вчитель показує таблиці зі зразками ескізів, пояснюючи як формувався той чи інший художній образ.

     Обов’язковим при виконанні ескізу є збереження композиційної рівноваги роботи та передачі об’єму. (Вчитель може запропонувати шаблони ваз для учнів з низьким рівнем мотивації).

6. Практична діяльність учнів.

Вчитель консультує та допомагає вирішувати ситуативні проблеми учнів.

7. Підсумок уроку.

     Ви почули і побачили як розвивалось гутництво, наскільки цікавим та нелегким є цей вид декоративно – ужиткового мистецтва. А також розробили ескіз для майбутньої вази. А чи могли б ви продовжити ці речення?

  • Гутництво на Україні має…
  • Гутники України збагатили світову спадщину…
  • Розвиток гутництва на Україні дасть…

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку