8.00 - 8.20 Ми зарядку робили зрання,
Стрибки, біг і присідання,
Ростимо тут спритні й дужі,
Кожний з сонцем й вітром дружить.
8.20 - 9.00 Сніданок вже на нас чекає,
Апетит наш промовляє:
"Ми вдячні нашим поварам,
За те, що смачно варять нам".
9.10 - 10.50 Ось уже заняття у діток маляток,
Любим малювати , вежі будувати.
Весело співати й гарно танцювати.
11.00 - 12.00 Вже й прогулянка прийшла ,
Ігри різні принесла ,
Вже й награлися малята ,
Знов нас будуть частувати.
12.00 - 13.00 Обід смачний нам принесли,
Рулет й духмяні пампушки,
Ватрушки й запіканку,
Смачну, солодку "манку".
13.00 - 15.00 Сон вже ходить і гукає
Всіх до спальні закликає,
Очки всіх цілує ніжно,
Всіх кладе приємно й ніжно.
15.00 . А ось ми вже й проснулись
Потягнулись, посміхнулись.
Робим в ліжечку зарядку,
Все рахуєм по - порядку.
15.30 Для підтримки сили
Знову ми поїли,
Вареники в сметані.
І пиріжки рум`яні.
16.00 - 18.00. Скажем голосно Ура!
Дружно грає дітвора.
Радощам немає меж.
Мама й тато прийде теж.
Міністерство освіти, науки, молоді та спорту України
Хмельницька гуманітарно - педагогічна академія
Художнє слово
під час проведення режимних процесів
дітьми раннього віку
Підготував студент групи ЗДО-11
Пачковський Василь
Васильович
Викладач
Павлушкіна Олена Василівна ,
старший викладач кафедри
дошкільної педагогіки, психології
та фахових методик
Хмельницький 2018 н.р
Зміст
Вступ
« Не умовних звуків тільки вчиться дитина, вивчаючи рідну мову, а п'є духовне
життя й силу з рідної груді рідного слова. Воно пояснює їй природу, як не міг би
пояснити її жоден природознавець. Воно знайомить її з характером людей, що його
оточують, з суспільством, серед якого вона живе, з його історією та прагненнями,
як не міг би ознайомити жоден історик. Воно вводить її в народні вірування, в
народну поезію, як не міг би ознайомити жоден естетик. Воно, нарешті, дає такі логічні поняття й філософські погляди, яких, звичайно, не міг би повідомити дитині жоден філософ ».
Ушинський К .Д .
Художня література супроводжує людину з перших років її життя. Вона відкриває і пояснює дитині життя суспільства і природи, світ людських почуттів і взаємин. Відомий російський вчений Д. Лихачов у «Листах про добре і прекрасне» сказав: «Література дає нам колосальний, надзвичайно широкий і глибокий досвід життя. Вона робить людину інтелігентним, розвиває в ньому не тільки почуття краси, але й розуміння - розуміння життя, всіх її складнощів, служить провідником в інші епохи і до інших народів, розкриває перед нами серця людей. Одним словом робить нас мудрішими».
Художнє слово впливає не тільки на свідомість, але і на почуття і вчинки дитини. Слово може окрилити дитини, викликати бажання стати краще, зробити щось хороше, допомагає усвідомити людські взаємини, познайомити з нормами поведінки.
Читач починається з колиски. Ритми перших пісеньок, ритми фольклорних потішок, поезія народних казок долучають малюка до художніх творів. Вже до двох років діти - талановиті дослідники слова, вони з задоволенням повторюють улюблені рядки, легко їх запам'ятовують. Чуйність до поезії, потяг до римування, до творчості, до слухання, розглядання книжок, бажання висловити свої враження від книги в слові, в перевтіленні, у малюнку - чудові властивості дітей від двох до п'яти років. Допомогти дітям розвивати ці здібності - покликання кожного вихователя. Необхідно прищеплювати в дітях звичку інтересу і любові до книги, літературно розвивати малюків. Під літературним розвитком розуміється розвиток, необхідний для діяльності у сфері словесного мистецтва. Ми виходимо з того, що існують спеціальні літературні здібності: розуміння образної художньої мови, багатство словникового запасу і почуття мови, емоційне реагування на поетичне слово, здатність мислити словесно-художніми образами, легкість виникнення творчого стану (співчуття, співпереживання, співчуття) і ін.
Основні завдання по вихованню інтересу до художнього слова:
- прищеплення дітям навичок слухати, чути і сприймати художні тексти;
- надання можливості насолоджуватися звуком, словом, музикою вірша;
- допомога в баченні образу за словами і передача його в розмові, малюнку, рухах;
- навчання поєднанню слухання з іншими видами діяльності: звуконаслідуванням, приговорюванням, відповідями на запитання, вивченням, перевтіленням, розігруванням ролей.
Жартівливі вірші, вірші-роздуми допомагають розвинути виразність, точність, влучність мовлення дітей, а також сприяють становленню поетичного смаку, виховують інтерес до краси художнього слова. Художньо-образна поетична форма цих віршів спонукає дитину до усвідомлення інтелектуального, логічного завдання через осмислення значення мовних образів. Завдяки жартівливій цікавій ситуації діти сприймають їх залюбки, весело, як гру, поетичні жарти. Ці фрагменти чудово доповнюють різноманітні колективні заняття з будь-якої діяльності, оживляють побутові моменти, піднімають настрій, прикрашають дитячі розваги. Вони є пропедевтикою сприймання та усвідомлення дітьми народної сміхової культури.
Поради щодо організації полягають у тому, що для використання цих поезій необхідна доброзичлива, приємна атмосфера в групі, вихователь, підтримуючи гарний настрій дітей, демонструє їм багаті можливості культурного прояву веселого настрою, зацікавлює логічними завданнями, заохочує до активної розмови. Малюків знайомлять з оповіданнями про світ природи (ліричні пейзажні описи та цікаві історії про тварин, природні явища), світ людських стосунків, справ, інтересів.
Художнє слово має неперевершений пізнавальний, розвивальний та виховний потенціал. У ранньому віці художні твори збагачують емоційно-чуттєву сферу, сприяють розвитку уяви, збуджують фантазію. Для дитини цього віку художній текст – джерело інтонаційної виразності, взірець правильної вимови. Через художні твори ми формуємо, збагачуємо та
активізуємо лексичний запас дитини. Разом з тим, у контексті методики розвитку активного мовлення дітей раннього віку ми розглядаємо художнє слово як засіб активізації мовлення дітей раннього віку.
Із долини на горбок ,
Встає Ранок - наш дружок ,
Кличе всіх малих діток ,
Щоб ішли у дитсадок .
В дитсадочок ми крокуєм
Все довкола бачим , чуєм
Помічаєм , що усюди ,
Ждуть на нас вже гарні люди.
Дитсадок "Казковий" наш,
Двері відчиняє
Сміх веселий і дзвінкий,
Нас всіх зустрічає.
8.00 - 8.20 Ми зарядку робили зрання,
Стрибки, біг і присідання,
Ростимо тут спритні й дужі,
Кожний з сонцем й вітром дружить.
8.20 - 9.00 Сніданок вже на нас чекає,
Апетит наш промовляє:
"Ми вдячні нашим поварам,
За те, що смачно варять нам".
9.10 - 10.50 Ось уже заняття у діток маляток,
Любим малювати , вежі будувати.
Весело співати й гарно танцювати.
11.00 - 12.00 Вже й прогулянка прийшла ,
Ігри різні принесла ,
Вже й награлися малята ,
Знов нас будуть частувати.
12.00 - 13.00 Обід смачний нам принесли,
Рулет й духмяні пампушки,
Ватрушки й запіканку,
Смачну, солодку "манку".
13.00 - 15.00 Сон вже ходить і гукає
Всіх до спальні закликає,
Очки всіх цілує ніжно,
Всіх кладе приємно й ніжно.
15.00 . А ось ми вже й проснулись
Потягнулись, посміхнулись.
Робим в ліжечку зарядку,
Все рахуєм по - порядку.
15.30 Для підтримки сили
Знову ми поїли,
Вареники в сметані.
І пиріжки рум`яні.
16.00 - 18.00. Скажем голосно Ура!
Дружно грає дітвора.
Радощам немає меж.
Мама й тато прийде теж.
Нарешті ми побачились-
Ура! Ура! Ура!
А отже «Добрий ранок»
Промовити пора.
***
Привітайтесь, любі діти!
Зустрічає всіх діток
Наш затишний і веселий,
Наш привітний дитсадок.
***
Доброго ранку, сонце привітне, Доброго ранку , маленькі дубки,
Доброго ранку, небо блакитне, Всіх вас вітаю і всіх вас люблю
Доброго ранку, у небі пташки, Всі живемо ми в одному краю.
***
Встав раненько — посміхнись,
Бо чудово в світі жити!
В синє небо подивись
Й починай добро творити!
***
В цьому класі друзі всі: (три хлопки)
Я і ти, і ми, і ви. ( три хлопки)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. ( поворот направо)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
***
- Добрий день вам, діти!
- Добрий день.
- Добрий день вам, киці!
- Няв, няв, няв!
- Добрий день вам, мишки!
- Пі, пі, пі!
- Добрий день вам ….
(можна придумувати інші варіанти)
***
Сонечко встало,
Іде новий день.
Любі малята
Усім: «Добрий день!»
***
Другу руку простягни,
Посмішку усім пошли.
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч почали !
А тепер всі по порядку
Стали дружно на зарядку!
***
1,2,3,4,5 - будем жолуді збирать.
Раз-зірвали ,два-поклали
І каштанів назбирали.
А тепер усі за мною
По кімнаті кроком руш!
Зараз ми, немов лелеки,
Ніжку піднімаємо,
Лазимо, як кошенята,
І йдемо,як ведмежата
І,як зайчики , стрибаєм
А тепер на килимок
Будуть вправи і танок.
***
Навіть взимку всі малята
Мов маленькі зайченята
Не плачуть,не сумують,
Бігають й танцюють.
***
Вдих носиком-видих;
Сіла сніжинка
На рукавичку.
Дітки дмухнули-
Стала водичка.
***
Щоб здоровими бути маляткам,
Слід робити щоранку зарядку.
Навіть взимку всі малята
Мов маленькі зайченята
Не плачуть,не сумують,
Бігають й танцюють.
***
Зарядка від деревця
Хоч я дерево маленьке,
Хочу вирости швиденько.
Потягнуся до гори –
Раз, два, три і раз, два, три.
***
Пташина зарядка
Як злетіти дуже схочу,
Швидко крильцями тріпочу.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Я навчу тебе літать.
***
Ведмедикова зарядка
Потягнувся для забави –
Підіймаю лапу праву.
А за нею слідом ліву –
Я ведмедик не лінивий!
Нахилився раз і два,
Закрутилась голова.
***
Циркова зарядка
Як захочете, малята,
Я навчу вас жонглювати.
Ручки – все поперед себе,
Підкидаєм кільця в небо.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Як приємно жонглювать!
***
Зарядка від білочки
Лапки в боки, вушка вгору,
(руки на поясі)
Скачуть білочки по бору.
(стрибки)
Кожен ранок на галяві
(зупинились)
Спритно роблять різні вправи.
(довільні рухи)
Притомилися звірята
І пішли відпочивати.
(сідають на місця)
***
Раз — підняти руки вгору,
Два — нагнутися додолу,
Не згинайте діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири — прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати.
І ногам роботу дати?
***
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто ж втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
***
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерево колише – гойдає.
Птахи летять-відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.
***
Виростем великими
(діти стають на пальці ніг, руки вгору).
Яблук нарвемо
(імітують зривання яблук обома руками).
В кошикі великі
(розводять руки в сторони).
Ми їх складемо
(присідають, імітуючи складання яблук).
***
Гойда-гойда, хить та хить —
Щось на вітрі шелестить.
Гей, на вітрі, над водою
Щось тріпоче бородою.
Та зелена борода
Синє небо підмита!
Підмітає, шелестить.
Гойда-гойда, хить та хить!
***
Раз, два – усі пірнають
(присідання)
Три, чотири – виринають.
П’ять, шість – на воді
(рухи руками)
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім, що є сили –
Всі до берега приплили.
(руки на поясі, ходьба на місці),
Дев’ять, десять – розгорнулись,
Обсушились, потягнулись
І розбіглись, хто куди
(сіли).
***
Бджоли з вулика весною вилітали,
(Діти стають навшпиньки, підводять руки вгору.)
Сонце ясне бджілки радісно вітали,
(Змахують простягнутими вверх долонями.)
Прудко линули до гаю, де ліщина
(Легкий біг.)
Лапки жовті — у пилочок забруднили...
(Нахиляються вперед, переступаючи з ноги на ногу.)
Хлюп, хлюп, водиченько,
Хлюп, хлюп, на личенько,
І на ручки, хлюп, хлюп, хлюп!
***
Тепла водичка,
Вмиє Владі личко,
Пальчики Антоші,
Ксюші долоньки.
***
Наші діти-малюки
Миють руки залюбки,
Рукавички загортають,
Руки милом натирають.
Під водою довго миють,
Витиратися уміють.
Люблять воду всі малята,
Як маленькі каченята
***
Водичко, водичко,
Умий мені личко,
Щоб сяяли очки,
Червоніли щічки,
Щоб ротик сміявся,
Щоб зубчик кусався.
***
Вмиває кішка кошенят,
Вмиває кізка козенят,
Мене водою з милом
Щоранку мама миє.
***
Котик прокидається,
Лапкою вмивається,
Миє котик ротик,
Спинку і животик
***
Зайчик сірий умивається,
Видно, в гості він збирається.
Вимив носик, вимив хвостик,
Вимив вухо, витер сухо.
***
Добре руки помила
Доню! Ручок не помила,
А вже коржика вломила?
І до столу хочеш сісти.
Як ти будеш кашку їсти?
В тебе ж пальчики й долоні
Від пісочку аж червоні.
Дона руки мила, мила,
Білу піну з мила збила
І водички не жаліла.
Як помила, аж зраділа,
Поспіша до столу сісти
Полуниці й кашу їсти
***
Ось горобчик сів на стовпчик.
Чистить пір’ячко горобчик.
Потім пурхнув на плетінь:
- Я чистенький! Цвір-цвірінь!
***
Водичка, водичка,
Вмий моє личко,
Щоб оченята блищали,
Щоб щічки червоніли,
Щоб сміявся роток,
Щоб кусався зубок.
***
Водиця, водиця,
Вмий наші обличчя
Вмий наші щічки,
Вмий наші губки,
Вмий наші зубки,
Вмий наші ручки!
***
Мишка погано лапки мила:
Лише водичкою змочила,
Милом милити не старалася
І на лапках бруд залишився.
Рушник - в чорних плямах!
Як же це неприємно!
Потраплять мікроби в рот -
Може захворіти на живіт.
Так що, діти, постарайтеся,
Частіше з милом умивайтеся!
Миколка та Оленка хочуть показати,
Що вони вже величенькі й уміють чергувати.
Тож тепер в обідній час підготують все для нас.
***
Треба ротика розкрити
Щоб в животик супчик влити.
***
Смакота, а не компот
Потрапляє прямо в рот!
***
Молочко в рот набираєм
І не кваплячись ковтаєм.
***
Гам, гам, гам…Гам, гам
Ой, смакує їжа нам!
***
Вам усім, щоб здорові були,
Підросли і до школи пішли,
Треба супи й каші, хліб і салати
До кінця доїдати.
А солодкий компот, що тішить рот,
Швиденько випивати.
***
ТАНЯ
Це ж чому завжди у Тані
Щічки свіжі та рум'яні?
А тому, що Таня наша
їсть і борщ, і хліб, і кашу!
***
ГРЕЧАНА КАША
Гречка виросла малою,
А жита стоять стіною,
І тому, либонь, вона
Не весела, а сумна.
Я піду її розважу:
«Ти рости в своїй красі,
Бо твою гречану кашу
Ще хвалитимуть усі».
***
Виїдайте все з тарілки,
Випивайте чай свіженький.
Встаючи, підсуньте стільчик
І подякуйте гарненько…
***
Добрий ранок, добрий ранок!
Поспішайте на сніданок!
Уже сонечко сміється,
Пісня жайворонка ллється.
Вже прокинулась травичка,
Скаче весело синичка,
Зайчик в лісі пробудився,
Їсти моркву заходився.
От і ви часу не гайте
Та мерщій усе здайте,
Бо смачна сьогодні каша.
Постаралась кухар наша!
***
Діти чисті і гарненькі,
Не горбатяться, рівненькі.
Вірно ложки всі тримають,
Швидко разом все з'їдають.
Чай на стіл не розливають.
***
.Щоб не було біди -
Згадаємо правила їжі.
Наші ноги не стукають,
Наші язички мовчать.
За їжею не сміти.
Насмітив - так прибери
***
Їж уважно, охайно,
Не поспішаючи і акуратно!
В рот їжу не забивай,
І шматочки не рони!
***
За столом щеня Антошка
Рибу їв столовою ложкою,
Виделкою суп намагався їсти -
Не хотів слухати рад.
І хоча щосили старався,
Так і залишився голодним.
Ну куди це годиться!
Всім пора б навчитися
Їсти виделкою, їсти ложкою,
А не робити, як Антошка.
***
Ведмежа хліб жував -
Крихти хлібні кидав.
Говорив з набитим ротом -
Що? Не міг зрозуміти ніхто.
Після взявся за компот -
Стіл облив і свій живіт!
Усі над ним сміються дзвінко,
Засмутили ведмедика:
- Ти не знаєш? За столом
Треба з закритим ротом,
Не поспішати, не говорити,
Крихти на підлогу не смітити.
***
За столом Кроти сидять,
Ніс вернуть і не їдять:
- Цю кашу не хочемо!
Чорний хліб ми не їмо!
Дайте краще чаю нам,
Бідним маленьким Кротам!
Я нагадаю про одне:
Не кривляйтеся за столом,
Не капризуйте тут -
Їжте все, що вам дадуть!
***
Всі поїли, піднялися
І до іграшок розійшлися.
Стали діти розважатися.
Хто ж прибиратиме?
Хто посуд понесе?
Хто столи потім протре?
Щоб мухи не водилися
І на крихти не сідали,
Ану, швиденько, без слів,
Прибираємо зі столів!
І з посудою, як можемо,
Нашій няні допоможемо!
***
Виїдайте все з тарілки,
Випивайте чай свіженький.
Встаючи, підсуньте стільчик
І подякуйте гарненько…
***
Добрий ранок, добрий ранок!
Поспішайте на сніданок!
Уже сонечко сміється,
Пісня жайворонка ллється.
Вже прокинулась травичка,
Скаче весело синичка,
Зайчик в лісі пробудився,
Їсти моркву заходився.
От і ви часу не гайте
а мерщій усе з’їдайте ,
Бо смачна сьогодні каша.
Постаралась кухар наша.
Їде наш потяг веселий
Повз гори, міста і села.
Ту-ту-ту!
Ми їдемо, подорожуємо,
До лісу, до лісу мандруємо!
Ту-ту-ту!
Приїхали — наша зупинка:
До лісу веде нас стежинка,
Крокуєм стежинкою, діти!
Кого ж ми тут маєм зустріти?
Малята, а хто мешкає в лісі?
***
ЇЖАЧОК
Їжачок ходив у ліс.
Він грибочків нам приніс
І сказав: —
Хотів би з вами
Їсти борщик із грибами.
Здрастуйте, малята! Угадайте, хто я?
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться анітрішки.
Ліс — улюблений їх край.
А як звуться — відгадай.
***
А тепер нам час погратись.
Раз – підняли руки вгору
Два – підтягнулися до долу
Три – повернулись вправо, вліво
На чотири – всі присіли
П’ять – покачали головою
Шість – ще й притопнули ногою
Сім – ручками повертіли
І тихесенько всі сіли.
***
Рибка плава у водичці,
Рибці весело гулять.
(діти виконують відповідні рухи)
Рибко, рибко золотенька,
Хочемо тебе впіймать!
(діти плескають в долоні)
Рибка сумно подивилась,
Захотіла щось сказать
(виконують повороти голови вліво-вправо)
Та не вміє.. І подалі
Потихеньку відплила.
***
Кіт збирався до роботи (потягуються)
Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)
Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")
Накрутити вуса,
Почесати живота. (гладять живіт)
І помити писок.
Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).
***
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
***
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І суницю знайшов. (нахиляються вперед)
З’їв і далі пішов. (імітація рухів, які виконує хлопчик)
Петрик йшов, йшов, йшов
І горішок знайшов.
Підняв і далі пішов.
Петрик йшов, йшов, йшов
І грибочок знайшов.
Поклав у кошик
і додому пішов. (сідають за парти)
***
Тут трава росте висока ,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.
Походили на носочках,
А тоді на п'ятах.
Випростали добре спини
І звели лопатки.
Всі ми звикли до порядку,
Дружно робимо зарядку.
Ми на радість цьому дому
Проганяєм сон і втому.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
***
У садку зеленому
Яблук нарвемо.
В кошики великі
Ми їх складемо.
Ручки хай потрудяться —
Буде нелегко.
Вправними, бадьорими,
Дружними ростемо.
***
Хто вже, хто вже так стомивсь
Що ліворуч нахилився?
Хто вже спить?
Треба дружно всім вам встати
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить.
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало.
Лапки в боки, вгору вушка —
Скачуть білочки-подружки.
Один, два, три, чотири, п'ять,
По гілках вони летять.
Один, два, три, чотири, п'ять,
Люблять білочки стрибать.
***
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
Кую-кую чобіток,
Подай, бабо, молоток —
Не подаси молотка —
Не підкую чобітка.
***
Гудзик-пудзик розгойдався
Із ниточки обірвався,
Упав на цибулю,
Набив собі гулю.
***
Їхав лис через ліс.
Лисенятам капці віз.
Щоб соснові шишки
Не кололи ніжки.
***
Вишиванка
Мама вишила мені
Квітами сорочку
Квіти гарні, весняні:
- На, вдягай, синочку.
***
Давай, мамо.
Давай, мамо, штаненята –
Одягаю ноженята!
Я росту не лінива:
Одягаю праву, ліву.
Одягаю черевички –
Буду бігати до нічки
***
Котику – воркотику
- Котику - воркотику,
Одягни сорочку!
-Я не вмію!
- Котику - воркотику,
Зашнуруй шнурочки!
-Я не вмію!
- Котику - воркотику,
Застебни всі ґудзики!
Я не вмію!
- Котику - воркотику,
Приміряй картузика!
-Я не вмію!
Як не вміє котик,
То чи вміє хлопчик?
- Вміє? Вміє!
***
Кую, кую чобіток,
Подай, бабо, молоток,
Не подаси молотка –
Не підкую чобітка.
Молоток золотенький,
Чобіток дорогенький.
***
Вийди, вийди сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Там вони граються,
Тебе дожидаються.
***
Жабенятко
(Чеська народна пісенька)
Скаче, плаче жабенятко:
Замерзли в нього ноженята.
Де б йому в ріці
Та знайти штанці,
Тепленькі,
Зелененькі,
В цяточку?
***
Сонечка умита
Задивилось сонечко
На маленьку Сонечку:
Сонечка умита,
Сонечка одіта,
Чисті черевички,
У косичках стрічки.
Усміхнулось сонечко
До малої Сонечки.
***
Ой, чуки-чуки
Ой чуки-чуки,
Чуки-на!
Наша доня
Чепурна.
В неї на голівці
Жовті чорнобривці,
І віночок
З конюшини,
І намисто
Із шипшини,
І листок красольки,
Наче парасолька,
І широкий лопушок,
Мов зелений фартушок!
***
Де мій пальчик?
Рукавичку я наділа.
Ой, куди ж це пальчик діла?
Загубився десь, пропав,
В свою хатку не попав.
Рукавичку я зняла:
- Гляньте, пальчика знайшла!
Пошукаєш. То й знайдеш.
Здрастуй, пальчик. Як живеш.
***
Раз, два, три, чотири , п’ять!
Ми збираємось гуляти.
Будуть ніжки крокувати,
Потім будуть танцювати
Танцювати і стрибати,
Після цього - спочивати.
До люстерця підійшли
І себе ми там: знайшли.
Ось блакитні, сірі, карі,
Оченята в нас лукаві.
Очі світ нам відкривають,
Про дива розповідають.
Носик теж треба помити,
Він, до речі, хитрий-хитрий,
Чує, що там на обід –
Каша чи смачний пиріг?
Вушка теж у нас нівроку
І виконують роботу:
З ними звуки чути вчуся.
***
Рученята у нас є,
Щоб все-все тримати,
Бо без них ніяк не можна
Буде працювати.
***
Ніжки наші босоніжки
По стежинкам ходять,
У садочок, в ліс зелений
За собою водять.
***
Ліжечка чекають вас — спочивати саме час.
На бочок усі лягайте і по віченьки стуляйте:
Сонько -Дрімко вже іде, добру казочку веде.
Ви подивитесь її і розкажете мені.
***
Якщо ти не хочеш спати,
Маєш тихо тут лежати,
Щоб сон-казку не злякати.
***
Дінь — дон, дінь — дон,
Закінчився денний сон.
Оченята відкривайте,
Ручки й ніжки простягайте,
Не прокинувся сусід —
Ви тихенько розбудіть.
***
Котику сіренький,
Котику біленький,
Котку волохатий,
Не ходи по хаті,
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти.
Дитя буде спати,
Котик воркотати.
Ой на котика воркота,
На дитину дрімота.
***
А- а- а- а !
Люлі,люлі,
Прилетіли гулі
Та й сіли на люлі.
Ой ви, гулі, не гудіть,
Колисочки не будіть.
Колисочка шатається.
Анічці дрімається. Е-е, е-е, я!
***
ПОЛЯГАЛИ ЛАДКИ
Полягали ладки
На подушку спатки.
Снилась ладкам хата,
Курочка чубата.
***
ЧАС ДІТКАМ СПАТИ
За віконцем сон-дрімота
Зачини свої ворота.
Тихо-тихо йде до хати,
Бо пора вже діткам спати.
Вже заснула сон-травичка,
У гайочку спить лисичка,
Під кущем дрімає зайчик.
Спи, мій любий Чеберяйчик!
А тепер за справу дружно
Прибирати іграшки потрібно
Не кидати і не ламати
А на місце прибирати
Можна весело сміятися,
Пожартувати, побалуватися
І посперечатися іноді
Ну а битися - ніколи!
***
Тосі, тосі, тосі,
Де ходили - в гості.
Що їли - кашку
Що пили - малашку,
Кашка смачненька,
Малашка - ріденька.
***
Пальчик, пальчик, де ти був? ( беремо мізинчик)
Я з цим братцем в ліс ходив, ( беремо безіменни й пальчик)
А з цим братцем борщ варив, (беремо середній пальчик)
А з цим кашу куштував, ( беремо вказівний пальчик)
А з найбільши м заспівав, заспівпав . (беремо великий пальчик)
***
- Ладки, ладоньки, ладусі,
де були ви?
- У бабусі.
- Що їли?
- Оладки.
- З чим оладки?
- Із медком, із солодким молочком.
- А де медок брали?
- В бджілок діставали .
У саду зеленому, під рясними кленами.
Під кленами, під липами, де ягоди розсипані .
- Хто розсипав?
- Гуси.
- Хто збере?
- Бабуся.
- Хто поїсть?
- (Назва лялюсі) - малесенька дитинка.
***
Іде коза рогатая,
Іде коза вухатая
До діточок маляточок .
Ніженькам и "туп-туп",
Віченькам и ""луп-луп",
Хто лиш сосочку ссе,
Молочка хто не п"є,
Того буцну прийду,
На ріжки посаджу.
***
Раз-і-два – ішли качата,
Три-чотири – до води.
Плентався за ними п`ятий,
Шостий теж ішов туди.
Сьомий дуже притомився,
Восьмий на дорозі всівся,
А девятий всіх догнав.
А десятий загубився з переляку запищав,
Не пищи, а доганяй, своїх друзів відшукай
***
Можна весело сміятися,
Пожартувати, побалуватися
І посперечатися іноді
Ну а битися – ніколи
***
Ми сунички спілі
У лісі збирали.
На полянках, на горбочках
Смачненькі шукали.
Але раптом гілки хрусь… (пауза).
Діти, діти, поспішайте, вовк за дубом – всі тікайте!
(Діти розбігаються, а вовк ловить.)
***
Пташечки маленькі, дружно полетіли
Всі літали, всі літали, крильцями махали.
Так вони літали, крильцями махали,
На стежинку сіли, зернятка клювали.
(На слова «На стежинку сіли» діти присідають і постукують пальчиками (пташки клюють зернята)
***
В гнізді горобчики живуть, вранці з сонечком встають.
Діти розплющують очі й голосно співають:
Чик-чирик, чик-чирик, свою пісеньку ведуть.
Якось ми у ліс ходили і ведмедика зустріли
На горбочку він лежав, під ялиночкою спав.
Круг ведмедика ходили, вайлуватого будили,
Прокидайся-но, вставай і маляток доганяй.
***
Бігають зайчата, гарні стрибунята.
Ось такі зайчата, гарні стрибунята!
("Зайчики" вільно бігають по кімнаті. Під кінець куплета присідають. Вихователь співає:
В лісі лис ганяє, стрибунят шукає.
Ой біжіть, зайчата, гарні стрибунята!
Зайчику, пострибай, веселіше пострибай,
лапками помахай, на травичку (сніжок) впади,
відпочинь і полежи. Відпочив?
Тепер стрибни, й до ялиночки біжи
і назад мерщій скачи.
***
Із дзвіночком я біжу,
усіх діток веселю,
Я дзвіночок тьоті дам
і на місце сяду сам.
Ось летять, летять жучки,
***
Насадила бабусенька
Куряток громадку;
Ціпу-ціпу, ціпу-ціпу:
Вилізли курчатка.
Їх щодня гарненько
Стукають пальчиком по коліну, ніби
Бабця доглядала,
Тю-тю, тю-тю, тю-тю,
Їсти насипала.
Ой, радіє бабусенька
Що ростуть курчатка,
Буде ж, буде в мене
Куряча громадка.
Виросли моторні і біленькі, й чорні;
Ко-ко, ко-ко, ко-ко,
Курочки проворні.