Конспект індивідуального заняття з ученицею 2-А класу на тему:
«Постановка правильної вимови звука [ш]. Узгодження кількісних числівників з іменниками. Робота за лексичною темою "Казка"»
Тема: Постановка правильної вимови звука [ш]. Узгодження кількісних числівників з іменниками. Робота за лексичною темою "Казка".
Мета: формувати чіткий артикуляційний уклад (артикуляційну позицію) й слуховий образ звука [ш]; формувати правильну вимову звука [ш] в складах, словах; розвивати фонематичні процеси, навички звукового аналізу і синтезу, зв´язне мовлення, увагу, пам´ять; розширити знання дітей про українську казку; продовжувати розвивати вміння орієнтуватися в просторі, удосконалювати дрібну моторику руки; виховувати бажання говорити правильно.
Обладнання: дзеркало, артикуляційний профіль звука [ш], мультимедійна презентація.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Напруження відлетіло…
І розслаблене все тіло…
Губи трішки відкриваються.
Все чудово розслабляється.
І слухняний наш язик
До розслаблення вже звик.
II. Основна частина.
1.Повідомлення мети заняття.
Слухання вірша.
Шматок сальця шукає мишка,
В нашій шафі шарудить.
Як шугоне на мишку кішка!
А мишка - шусть у шпаринку вмить.
2. Логопедична зарядка
Дихальні вправи:
"Подути на широкий язик".
"Подути по середній лінії язика".
"Здування з кінчика язика".
"Здування паперових смужок"
3.Артикуляційна гімнастика
Вправа "Лопаточка"
Я широкий язичок
На губу собі поклав.
Був рожевий п´ятачок
Він лопаточкою став.
Вправа "Грибок"
До піднебіння свій язик
Я тихенько присмоктав.
Він уже до всього звик:
Тепер грибочком став.
Вправа "Чашечка"
Зроби широким свій язик,
Його краєчки підійми,
Бач, вийшла чашечка у нас.
Ану, зроби її ще раз.
Динамічні підготовчі вправи
Вправа "Гойдалка"
Язик тягнувся до зубів,
До верхніх і до нижніх.
Немов гойдалкою злітав
До хмарок білосніжних,
Раз, два, три, (ім´я дитини), повтори.
Вправа "Маляр"
Вперед-назад, це твій язик
Так піднебіння гладить.
Як маляр, він білити звик,
Це стінам не завадить!
Вправа "Конячка"
За верхніми зубами
Поцмокав язичок
Біжить лоша за нами: Цок-цок, цок-цок.
Голосові вправи:
"Микання"
"Мугикання"
"Хор голосних звуків" .
Вправа "Вказівний"
4. Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика.
Вправа "Пальчики"
Наші пальці постулялись.
От цікаво, що це сталось?
Замерзли? То погрієм їх,
Вкриєм ковдрою малих.
Виконання: діти стуляють ліву руку в кулачок, а правою обхоплюють його й міцно стискають. Потім міняють руки і легенько струшують їх. Вправу повторюють кілька разів.
Вправа "Теремок"
Стоїть у полі теремок, - 1
Двері взяті на замок, - 2
Дрик-дрок, дрик-дрок, - З
Прийшов котичок-коток, -4
Відчинив ключем замок. – 5
Виконання: пальці розведені - 1. Пальці сплетені в за мок - 2. Рухи зімкнутими кистями ліворуч-праворуч - 3. Рухи від себе - до себе - 4. Пальці розімкнути й стисну ти кистями рук – 5.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Презентація
1)Артикуляційний профіль звука [ш].
Уточнення артикуляції звуку.
Відтворення верхнього положення язика під зоровим контролем дитини: губи незначно витягнуті вперед, зуби розімкнені, передній край язика при верхній артикуляції піднімається до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину, бокові краї язика притиснуті до верхніх корінних зубів. При нижній артикуляції передній край язика відтягується назад, вигинаючи й потовщуючи спинку язика, утворює з піднебінням щілину. Бокові краї прилягають до бокових зубів.
2)Читання складів.
3)Розглядання малюнків зі звуком [ш].
4)Читання слів, чистомовок.
ІV. Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
V. Закріплення нового матеріалу.
1)Розвиток фонематичного слуху.
Гра "Піймай звук".
Вчитель називає слова, склади зі звуком [ш]. Якщо дитина чує звук [ш], піднімає руку (шахи, шахта, шафа, шана, шок, шов, шомпол, шоколад, шелест, шило, шибка, шинель, пташеня, миша, пшениця, соняшник, сушка, шкода).
Гра "Піймай звук".
Гра "Закінчи слово".
Ша — шафа, шарф
Шо — шофер, шорти, шоколад
Шу — шуба, шухляда ІІІи — шия, шиба, шило
Ш е — шепіт, шелест
2) Розвиток логічного мислення.
Розгадування загадок:
На дереві народився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав. (Каштан.)
***
Маю жовтий вусок, запашний колосок.
Буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця.)
***
Я не їм вівса і сіна.
Дайте випити бензину,
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену. (Автомашина).
3) Лічба до десяти назв предметів із звуком[ш].
(Узгодження кількісних числівників з іменниками): один аркуш - два аркуші, одна машина - ...
VI. Робота за лексичною темою "Казка".
Казка "Червона шапочка". Розвиток зв’язного мовлення. Збагачення словникового запасу.
VII. Підсумок заняття.
Запитання до дитини: Що нового довідались? Чому навчилися?