Вид: Інтегроване заняття
Тема: « Хліб до вашого столу, то праця людська.»
Програмовий зміст: Формувати у дітей уявлення про важливу роль хліба в житті
кожної людини, наголосити на тому, що хліб – це цінний продукт харчування, це святиня українського народу.
Дати поняття про особливості його вирощування та послідовність процесу виготовлення хліба, ознайомити з різновидами хлібобулочних виробів,поповнювати словник назвами хліборобських професій та дій, пов*язаних з ними. Розвивати дрібну моторику пальців рук під час ліплення,закріплюючи прийоми ліплення;малювання хлібобулочних виробів, пам*ять,увагу,інтонаційну виразність,логічне мислення, зв*язне монологічне мовлення. Вчити класифікувати предмети за відповідними ознаками, розповідати прислів*я за мнемосмужками, складати розповідь за ілюстрацією. Закріпити правила поводження з хлібом. Викликати емоційне ставлення під час сюрпризного моменту. Виховувати патріотичні почуття до рідної землі, бережливе ставлення до хліба та шанобливе – до праці хліборобів.
Попередня робота: висівання зерна пшениці, заучування прислів’їв, віршів про
хліб, розглядання колосків, знайомство з традиціями, пов’язаних із хлібом, читання літературних творів про хліб, д/гра «Від зернини до короваю», викладання
площинного зображення колоска зерном.
Хід заняття
Вихователь. Діти, давайте з вами привітаємося:
Доброго ранку ліси і поля!
Доброго ранку, країно моя!
Доброго ранку, рідний садочок
Доброго ранку, всім мира й тепла!
Сьогодні ми з вами поведемо дуже цікаву розмову, про те, без чого не можемо обійтися жодного дня, що дає нам життя і наснагу, здоров’я і силу. А про що, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку:
Виріс у полі,
На добрій землі
Місце найкраще
Знайшов на столі
Що це? (Хліб)
Хліб на столі – велика радість людям. Він увібрав у себе тепло сонечка, щедрість матінки-землі. Україну називають хлібним краєм, бо українці дуже працьовитий народ, вміють гарно обробляти землю і одержувати хороші врожаї хліба.
За давнім звичаєм, у кожній хаті, мали лежати – хліб, сіль. Хліб – то багатство,
сіль – гостинність і щирість. З хлібом пов’язано багато звичаїв, традицій
Вихователь. Ох і гарний хліб. Давайте підійдемо та розглянемо його. Розкажіть, який хліб? (Духмяний, запашний, гарний, свіжий, корисний, смачний, вітамінний, апетитний,крушлий,білий,чорний.)
Хліб, діти, буває різний. Але він, обов’язково, корисний і смачний. В ньому є
вітамін В, який зміцнює наш організм, покращує травлення.
Діти, дайте відповідь на запитання:
- -хліб спечений з пшениці, то який він? (пшеничний)
- -з жита? (житній)
- - а з вівся? (вівсяний)
- - а щойно спечений хліб? (свіжий)
- Який хліб печуть із пшениці? (Білий.)
– Який хліб печуть із жита? (Чорний.)
- а хліб.який пролежав декілька днів?(черствий)– ---
Вихователь. (ПДД) Перед вами лежать сухарики хліба. Покажіть, пшеничний
сухарик.
А, тепер, покажіть житній сухарик. Посмакуйте сухариками.
– Який за смаком пшеничний сухарик? (Солодший.)
– Який за смаком житній сухарик? (Кисліший.)
– Але шлях від маленької зернини до пахучої паляниці довгий і важкий. Багатьом людям треба було докласти чимало зусиль, щоб отримати смачний буханець. Давайте пригадаємо шлях хліба до столу.
Розглядання ілюстрації «Від лану до столу», складання розповіді.
– Погляньте, уважно, на ілюстрації і розкажіть, як вирощують хліб.
Спочатку поле треба виорат, потім вчасно посіяти в сиру землю. Ціле літо поливає поле дощик, гріє сонечко. Лише вони знають, скільки праці вкладено в це зерно. Потім зерно треба зібрати, змолотити. До роботи стають комбайни. Машини везуть зерно на елеватор, там його віють, потім везуть до пекарні. У пекарні місять тісто і випікають хліб. Спеціальна машина розвозить хліб по магазинам, де ми з вами його і купуємо.
Вихователь.Ось такий довгий шлях зернини до духмяної паляниці.
Робота в підгрупах:
Пальчикова гімнастика.
Я печу хлібчик дітям на обідчик
Найбільшому хліб місити
А тобі – воду носити
А тобі – в печі палити
А тобі – дрова рубати
А малому замітати
Тільки хліб на пекли танцювати почали.
(розгляд виконаної по підгрупам роботи, аналіз)
- Вихователь:Малята, давайте уявимо, що ми маленькі зернятка, які посіяли у полі.
Гра-релаксація «Зернята»
Ви маленькі зернята, які посіяли в землю… Лежить зернятко в м’якій, пухкій землі… Почало проростати… Дощик землю поливав, росток підростав… І з’явились перші листочки… А з них повні, гарні колосочки… До сонечка повернулись і сонечку посміхнулись… Вітер колоски хитає, до зернят промовляє: «Ви повні та хороші, буде з вас урожай хороший..!»
Вихователь.Багато людей докладають свою працю, щоб ми їли з вами смачний хліб.
– Як називають людей, що вирощують хліб? (Хлібороби.)
– Назвіть хліборобські професії. ( демонстраційні картки :Тракторист, комбайнер, шофер, агроном, механізатор.)
Як ми повинні відноситися до їхньої праці? (З повагою, гордістю, тому що їх праця нелегка.)
– А як ми називаємо людей тієї професії, що печуть нам хліб? (Пекарі.)
– Вони нам печуть не тільки смачний хліб. У нього є багато родичів – солодких
і здобних, з маком та повидлом. Усі вони вам, діти, добре знайомі, бо завжди доречні і до сніданку, і до обіду, і до вечері.
Дидактична гра «Борошняні вироби»
(Діти роздивляються картинки та складають описові розповіді про хлібні вироби.)
– Це – батон. Він білий, довгастий, із поперечними смужками.
– Це – калач. Він коричневий, блискучий, присипаний маком.
– Це – рогалик. Він формою схожий на місяць, присипаний цукровою пудрою. Рогалик солодкий, всередині у нього повидло.
– Це – коровай. Він святковий, оздоблений різними візерунками з тіста.
Молодці, малята, я зрозуміла, що ви не тільки любите хлібні вироби, а й цінуєте їх.
Діти читають з мнемосмужок: – Пригадайте мудрі прислів’я та приказки, які підкреслюють шанобливе ставлення до хліба.
* Хліб – усьому голова.
* Хліб житній – батько рідний, гречана каша – мати наша.
* Без хліба – нема обіду.
* Хочеш їсти калачі, не лежи на печі.
* Землі вклоняйся низько, до хліба будеш близько.
Вихователь. Так, діти, кожного разу, коли ви берете навіть маленьку скибку запашного хліба в руки, пам’ятайте, скільки прикладено тут людської праці. Бережіть навіть маленьку крихітку хліба!
– Давайте разом пригадаємо правила поводження з хлібом:
* Не кидайся хліб на землю
* не кришити хліб
* не наступати на хліб ногою
Не гратися хлібом
* не їсти хліб, лежачи, щоб не подавитися
Вихователь: діти, давайте згадаємо чистомовку про колосок:
- ок-ок-ок ось знайшовся колосок
- ра-ра-ра зраділа уся дітвора
- ка-ка-ка буде з нього мука
- ай-ай-ай спечемо смачний коровай
- ор-ор-орвийде в полетрактор
- ову-ову-ову орати поле буде знову
Вихователь: Діти, ви молодці, ми сьогодні дуже багато пригадали про хліб, як він зростає та з*являється на нашому столі.
- А що вам більше всього запам*яталося?
- Що нового ви дізналися?
- Чим цікавим , на ваш погляд, ви хотіли би поділитися з товаришем?
У мене для вас є сюрприз. Ось смачненькі пиріжечки, які приготувала для нас матуся Анабель. (діти смакують та пригощають гостей)
КОНСПЕКТ
ІНТЕГРОВАНОГО ЗАНЯТТЯ
« ПОДОРОЖ У МИНУЛЕ: ХЛІБ - ВСЬОМУ ГОЛОВА»
Вихователь: Самофал С.Я.