Інтегроване заняття (старший дошкільний вік)
«Чарівниця Зима»
Програмовий зміст: узагальнити знання дітей про зиму, зимові місяці, ознаки зими, та зміни в природі з приходом зими; розширювати активний словник дітей прикметниками, дієсловами; удосконалювати навички словотворення за допомогою префікса ЗА, вправляти у підборі слів-ознак за мнемодоріжками, активізувати в мовленні дошкільників слова близькі за значенням, вчити дітей добирати спільнокореневі слова, збагачувати словник дітей з теми прислів'ями, чистомовками, загадками активізувати в процесі спілкування; закріплювати правильну вимову звуків «з, зь»; розвивати фонетико-фонематичне сприймання: розрізняти голосні та приголосні, визначати перший та останній, спільний звук у словах, викладати слова із літер та підбирати схеми до них; складати розповідь, запам'ятовувати та промовляти скоромовку , прислів'я за мнемодоріжками; розвивити увагу, вміння слухати відповіді інших дітей, уяву, пам'ять, мовленнєве дихання, силу голосу, мислення, дрібну та загальну моторику, розвивати інтонаційну виразність мовлення; прищеплювати любов до природи, розуміння того, що життя птахів узимку залежить від піклування людей про своїх друзів; виховувати вміння бачити красу природи.
Обладнання: запис звуки завірюхи, конверт з листом, мнемодоріжки ознаки зими, мнемокартки прислів'я, скоромовка, зображення зими, предметні картки для гри «Коли це буває?», «Відгадай загадки».
Хід заняття:
Діти заходять, стають впівколом.
1. Логопед: Привітання
У нас сьогодні ніби свято
Гостей зібралося багато
Ви навколо озирніться
І веселенько посміхніться
Посмішку радо ми всім посилаємо
Доброго ранку щиро бажаємо
Звучить музика (Завірюха) Стукіт у двері.
Логопед: Діти, нам принесли лист, подивіться який він красивий, але він без підпису. Хто ж його надіслав? Давайте подивимося, що у ньому.
(Дістаю сніжинку та читаю загадку)
2. Загадка:
Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
Їде у санях цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває.
(Зима)
Логопед:
Вірно, це зима прислала нам лист, давайте дізнаємось, що вона нам пише.
«Любі друзі! Я хотіла зайти до вас в гості, щоб з вами погратися, але дуже боюсь тепла. Тому приготувала для вас цікаві ігри та завдання, в які ви пограєтесь».
Логопед: Нас зима запрошує пограти в ігри та виконати завдання, які вона нам підготувала. Вона приготувала на нашому шляху багато цікавих і захопливих завдань, а впізнаємо їх по сніжинках. Ось і перша сніжинка, а на ній завдання?
3. Гра « Назви яка?».
Якими словами можна описати зиму? В цьому вам допоможуть мнемодоріжки (Діти називають ознаки зими : сердита, чарівна, вітряна, замріяна, мальовнича, незвичайна, казкова, весела, гарна, чудова, гостинна, прекрасна, святкова, срібляста, неочікувана, люта, крижана, довга, холодна, біла, сніжна, морозяна, кришталева).
Логопед: Молодці, діти! Назвали багато слів, якими можна описати зиму. Слідуюче завдання, яке підготувала для нас зима.
Які ви знаєте приказки та прислів'я про зиму? Нам допоможуть їх пригадати мнемокартки.
4. Прислівя:
«Зима прийшла – Мороза привела»
«Зима прийшла – добро і щастя привела»
«Зима прийшла – Миколая привела»
«Зима прийшла – трьох братів привела»
- Скільки місяців у зими? Назвіть їх? (Діти дають відповідь) Який місяць починає зиму і який закінчує.(Грудень починає , лютий закінчує) Молодці! З цим завданням ви добре справились.
Зима – дивовижна пора року, у неї так багато таємниць . І вона хоче щоб ви дізналися про них. Але розкриває вона свої секрети лише слухняним і старанним діткам, таким, як ви. Хочете більше дізнатися про зиму? Тоді вам необхідно виконати усі завдання, які передала вам зима. (Дістаю наступну сніжинку).
Зима пропонує повторити про неї чистомовки:
5. Чистомовки:
Ма-ма – ма – до нас прийшла зима
Ла- ла ла --снігу намела
ОЗ- оз-оз - малює на вікні мороз
Оз, оз -оз - щоки щипає мороз.
Ки-ки-ки- сядемо в санки
Мі -мі-мі—дуже раді ми зимі
Ще одну таємницю ми зрозуміємо, погравши з нашими пальчиками. Встанемо і будемо ловити сніжинки.
6. Пальчикова вправа «Сніжинки»
Стою і сніжинки в долоньки ловлю (Діти імітують хапання)
Я зиму, і сніг, і сніжинки люблю (Стукають кожним пальчиком по долоні)
Аде ж ці сніжинки? В долоньках нема, (Стискають кулачки, розтискають
В долоньках лишилася тільки вода. пальчики)
Сніжок наш розтанув ,нема тут біди. (Трусять кистями рук, пальці вниз)
Бо видно долоньки гарячі завжди. ( Труть долоні одна об одну).
Логопед: Про яку таємницю ми щойно сказали? Що трапилося із сніжинками на долонях, чому, поясніть.
Наступна гра яку підготувала нам Зима
7. Гра « Додай слово»
Тихо, тихо, як уві сні , падає на землю …. ( сніг).
З неба падають пушинки – то срібні …. ( сніжинки).
Ось і радість для малят – все сильніше …. ( снігопад).
Немов у білий пуховик нарядився ….( сніговик).
Поруч снігова фігурка – то є дівчинка ….( Снігурка).
На деревах угорі червоніють ….(снігурі).
Логопед: Як добре ви справились із завданням. На яке слово схожі ці всі слова? ( НА слово « сніг» ). Бачите , які схожі ці слова між собою , як члени однієї родини, тому їх називають : (« слова-родичі » ).
Подорожуємо далі
(На дошці розміщено портрет Зими)
Логопед: Зима підготувала нам наступну цікаву гру.
8. Іінтелектуальна гра «Коли це буває» ( діти отримують по карточці із зображенням зимових ознак)
Логопед: Діти, я буду читати питання, а ви уважно слухати і в кого карточка-відповідь – повинен виставити біля портрету зими.
1. В кого із звірів зимою народжуються дитинча? (Ведмідь)
2. Які дерева круглий рік зелені? (Ялинка, сосна)
3. Що за птах з жовтою грудкою? (Синичка)
4. Хто взимку змінює колір хутра? (Заєць)
5. Які птахи прилітають до нас зимувати? (Снігур)
6. Не звір, а виє? (Вітер)
7. На вулиці гіркою, а в домі водою? (Сніг)
8. Прозорий як скло, але не вставиш у вікно?(Лід)
9. Як зима турбується про природу?
10. Якого кольору зима?
11. На якому дереві залишаються ягоди на зиму для птахів? (Горобина)
12. Що росте вниз головою? (Бурулька)
Логопед: Молодці, з завдання справились. Наступна сніжинка, на ній нове завдання. Діти стають за столом.
Логопед: Перед вами лежать карточки, але вони не прості, а чарівні. Потрібно скласти пазли відібравши птахів які залишились на зиму з нами. Як ми називаємо їх одним словом? (Діти відповідають). Молодці!
Логопед: -А зараз ми вийдемо на галявину, трішки відпочинемо.
Закрийте будь ласка очі. Уявіть собі зимовий ліс. Все вкрито снігом, пролітає дрібний сніжок і лягає між кущами і деревами. Іній вкрив кожну гілочку на дереві. Ялинки стоять в теплих пухових шапках. Ось виглянуло сонце із-за сірої хмарки. І під його чарівними промінцями все засіяло. Тиша навкруги. Тільки птахи мелодійно співають. (Звучить спів птахів)
Логопед: Подивіться на галявині знову сніжинка і на ній нове завдання.
- Скажіть, як називаються птахи, які відлітають у вирій? (перелітні)
- А синичка, як ви гадаєте перелітна чи зимуюча? (зимуюча)
- Що цікавого ви знаєте про птахів?
а) Усі птахи дуже добре бачать.
б) Сама рухлива голова у сови.
в) Чим більше птах, тим довше він живе.
г) Самий довший язик – у дятла.
д) Взимку до нас прилітає снігурі.
Молодці, діти!
Логопед: Ось знову сніжинка, на ній завдання. Зима вміє дуже багато чого робити, але часто тримає це в таємниці. Та сьогодні вона дозволяє вам, діти, дізнатися про це , погравши у слова, які означають дії. І пропонує вам ключик до розгадки таємниці: потрібно лише до початку кожного слова приєднати частинку ЗА.
9. Гра « Що зробила ЗИМА?»
Мела, мела і ….ЗАмела
Стелила, стелила і …..ЗАстелила
Крутила, крутила і…. ЗА крутила
Віяла ,віяла і…..ЗАвіяла
Кидала .кидала і …..ЗАкидала
Морозила, морозила і….Заморозила
Сніжила, сніжила і……Засніжила
10.Дихальна вправа: «Морозець»
Логопед: На морозі змерзли руки?
Швидше ти на них похукай! ( Діти дмухають на складені долоні. Вдих—носом. Видих—ротом. Плечі не піднімати).
Логопед: Молодці, усі справилися. А зараз знову сніжинка із цікавим завданням.
Зима пропонує відгадати загадки та знайти картинки відгадки
11. Загадки:
Я - істота не жива,
Я - істота снігова.
З кульок я складаюсь,
Діток звеселяю.( Сніговик)
У святковім залі
Стоїть як картинка ,
Весела, зелена,
Красуня…. (Ялинка)
Ой, зима все посріблила,
Світ весь ковдрою накрила
З ,неба вже летять пушинки
Всім відомо –це….( Сніжинки).
Річка ця велика друже
Уночі замерзла дуже,
Узялася склом твердим
Добре ковзатись на нім. ( Лід).
(Діти виконують завдання, розміщують картинки на дошці під портретом зими ,вихователь слідкує за якістю виконання)
Логопед: Молодці! Всі справилися із завданням. А зараз знову відправляємось в дорогу і знов сніжинка із завданням.( Промовляння скоромовки в різному темпі з використанням мнемотаблиці).
12. Скоромовка:
З'їла Зіна морозиво
Зіна рот заморозила
Діти виконують завдання.
Логопепед: Який спільний звук у словах скоромовки? Де заховався цей звук
у словах? (Діти: « Звук З,ЗЬ» Дають характеристику цих .звуків та визначають місце звука в словах). Діти, поки ми повторювали скоромовку вітерець пустував, у словах букви порозкидав. Послухайте звуки і складіть із них слова: З.М,И,А( Зима); З, Н,І.А.(Зіна). Підберіть до цих слів схеми звукового аналізу. (Діти виконують завдання , пояснюють звуковий аналіз слів).
Логопед:
Ну ось ми звами і виконали всі завдання зими. Подивіться ще одна сніжинка. Зима хоче перевірити чи вмієте ви будувати розповідь за картинкою?(Діти слухають розповідь зими, розглядають картинку та будують розповіді використовуючи мнемодоріжки).
Логопед: Вам сподобалось виконувати завдання від чарівниці зими? Ви всі справилися із завданнями, і за це зима вам приготувала в подарунок чарівну скриньку. Подивимось, що ж в ньому. (Діти дивляться)
Логопед: А тепер нам пора повертатися до дитячого садка . Сподобалась вам наша подорож? Що вам сподобалось найбільш, що було важко?
Скажіть зимі слова прощання і подяки. А ще попрощайтеся з гостями: «До побачення !».