Конспект інтегрованого логопедичного заняття " Чарівниця Зима"

Про матеріал
Програмовий зміст: узагальнити знання дітей про зиму, зимові місяці, ознаки зими, та зміни в природі з приходом зими; розширювати активний словник дітей прикметниками, дієсловами; удосконалювати навички словотворення за допомогою префікса ЗА, вправляти у підборі слів-ознак за мнемодоріжками, активізувати в мовленні дошкільників слова близькі за значенням, вчити дітей добирати спільнокореневі слова, збагачувати словник дітей з теми прислів'ями, чистомовками, загадками активізувати в процесі спілкування; закріплювати правильну вимову звуків «з, зь»; розвивати фонетико-фонематичне сприймання: розрізняти голосні та приголосні, визначати перший та останній, спільний звук у словах, викладати слова із літер та підбирати схеми до них; складати розповідь, запам'ятовувати та промовляти скоромовку , прислів'я за мнемодоріжками; розвивити увагу, вміння слухати відповіді інших дітей, уяву, пам'ять, мовленнєве дихання, силу голосу, мислення, дрібну та загальну моторику, розвивати інтонаційну виразність мовлення; прищеплювати любов до природи, розуміння того, що життя птахів узимку залежить від піклування людей про своїх друзів; виховувати вміння бачити красу природи.
Перегляд файлу

Інтегроване заняття (старший дошкільний вік)

«Чарівниця Зима»

Програмовий зміст: узагальнити знання дітей про зиму, зимові місяці, ознаки зими, та зміни в  природі з приходом зими; розширювати активний словник дітей  прикметниками, дієсловами; удосконалювати   навички словотворення   за допомогою префікса ЗА, вправляти у підборі  слів-ознак за мнемодоріжками, активізувати в мовленні дошкільників слова близькі за значенням, вчити дітей добирати  спільнокореневі слова, збагачувати словник дітей з теми прислів'ями, чистомовками, загадками активізувати в процесі спілкування; закріплювати правильну вимову звуків «з, зь»; розвивати фонетико-фонематичне сприймання: розрізняти голосні та приголосні, визначати  перший та останній, спільний   звук у словах, викладати слова із літер та підбирати схеми до них; складати розповідь, запам'ятовувати та промовляти скоромовку , прислів'я   за мнемодоріжками; розвивити увагу, вміння  слухати  відповіді інших дітей, уяву, пам'ять, мовленнєве дихання, силу голосу, мислення, дрібну та загальну моторику, розвивати інтонаційну виразність мовлення; прищеплювати любов до природи, розуміння того, що життя птахів узимку залежить від піклування людей про своїх друзів; виховувати вміння бачити красу природи.

Обладнання: запис звуки завірюхи, конверт з листом, мнемодоріжки ознаки зими, мнемокартки прислів'я, скоромовка, зображення зими, предметні картки для гри  «Коли це буває?», «Відгадай загадки».

 

 

 

Хід заняття:

 

Діти заходять, стають впівколом.

1.   Логопед:   Привітання

У нас сьогодні ніби свято

Гостей зібралося багато

Ви  навколо озирніться

І веселенько посміхніться            

Посмішку радо ми всім посилаємо

Доброго ранку щиро бажаємо

 

Звучить музика (Завірюха) Стукіт у двері.

Логопед: Діти,  нам принесли лист, подивіться який він красивий, але він без  підпису. Хто ж його надіслав? Давайте подивимося, що у ньому.

           (Дістаю сніжинку та читаю загадку)

     

2.   Загадка:

Чудо-сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі.

Їде у санях цариця –

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає –

Сріблом все вкриває.                          

                                            (Зима)

Логопед:

 Вірно, це зима прислала нам лист, давайте дізнаємось, що вона нам пише.

«Любі друзі! Я хотіла зайти до вас в гості, щоб з вами погратися, але дуже боюсь тепла. Тому  приготувала  для вас цікаві ігри та завдання, в які ви пограєтесь». 

 Логопед:  Нас зима запрошує пограти в ігри та виконати завдання, які вона нам підготувала. Вона приготувала на нашому шляху багато цікавих і  захопливих завдань, а впізнаємо їх по сніжинках. Ось і перша  сніжинка, а на ній завдання?

 

3. Гра « Назви яка?».       

 Якими словами можна описати зиму? В цьому вам допоможуть мнемодоріжки (Діти називають  ознаки зими : сердита, чарівна, вітряна, замріяна, мальовнича, незвичайна, казкова, весела, гарна, чудова, гостинна, прекрасна, святкова, срібляста, неочікувана, люта, крижана, довга, холодна, біла, сніжна, морозяна, кришталева).

Логопед: Молодці, діти! Назвали багато слів, якими можна описати зиму. Слідуюче завдання, яке підготувала для нас зима.

        Які ви знаєте приказки та прислів'я про зиму? Нам допоможуть їх пригадати мнемокартки.

4.   Прислівя:

«Зима прийшла – Мороза привела»

«Зима прийшла – добро і щастя привела»

«Зима прийшла – Миколая привела»

«Зима прийшла –  трьох братів привела»

 -         Скільки місяців у зими? Назвіть їх? (Діти дають відповідь) Який місяць починає зиму і який закінчує.(Грудень починає , лютий закінчує) Молодці! З цим завданням ви добре справились.

Зима – дивовижна пора року, у неї так багато  таємниць . І вона хоче щоб ви дізналися про них. Але розкриває вона свої секрети лише слухняним і старанним  діткам, таким, як ви. Хочете більше дізнатися про зиму? Тоді вам  необхідно виконати усі  завдання, які передала  вам  зима. (Дістаю наступну сніжинку).

Зима пропонує повторити про неї чистомовки:

5. Чистомовки:

Ма-ма – ма – до нас прийшла зима

Ла- ла ла  --снігу намела

 ОЗ- оз-оз    - малює на вікні мороз

Оз, оз -оз  - щоки щипає мороз.

Ки-ки-ки- сядемо в санки

 Мі -мі-мі—дуже раді ми зимі

  Ще одну таємницю ми зрозуміємо, погравши з нашими пальчиками. Встанемо і будемо ловити сніжинки.

 

6.  Пальчикова  вправа «Сніжинки»    

 

Стою  і сніжинки в долоньки ловлю                (Діти імітують хапання)

Я зиму, і сніг, і сніжинки люблю   (Стукають кожним пальчиком по долоні)

Аде ж ці сніжинки? В долоньках нема,  (Стискають кулачки, розтискають

В долоньках лишилася тільки вода.                                        пальчики)

Сніжок наш розтанув ,нема тут біди.   (Трусять кистями рук, пальці вниз)

Бо видно  долоньки гарячі завжди.         ( Труть долоні одна об одну).

Логопед: Про яку таємницю ми щойно сказали? Що трапилося із сніжинками на долонях, чому, поясніть.

Наступна гра яку підготувала нам Зима

  7.      Гра  «   Додай слово»

Тихо, тихо, як уві сні , падає на землю …. ( сніг).

З неба падають  пушинки – то срібні  …. ( сніжинки).

Ось і радість для малят – все сильніше …. ( снігопад).

Немов у білий пуховик нарядився ….( сніговик).

Поруч снігова фігурка – то є дівчинка ….( Снігурка).

На деревах угорі червоніють ….(снігурі).

Логопед: Як добре ви справились із завданням. На яке  слово схожі ці всі слова? ( НА слово   « сніг» ). Бачите , які схожі ці слова між собою , як члени однієї родини, тому їх називають :  (« слова-родичі » ).

Подорожуємо далі 

 

(На дошці  розміщено портрет Зими)

Логопед: Зима підготувала нам наступну цікаву гру.

 

 8.  Іінтелектуальна гра «Коли це буває» ( діти отримують по карточці із зображенням зимових ознак)

Логопед: Діти, я буду читати питання, а ви уважно слухати і в кого карточка-відповідь – повинен виставити біля портрету зими.

1.     В кого із звірів зимою народжуються дитинча? (Ведмідь)

2.     Які дерева круглий рік зелені? (Ялинка, сосна)

3.     Що за птах з жовтою грудкою? (Синичка)

4.     Хто взимку змінює колір хутра? (Заєць)

5.     Які птахи прилітають до нас зимувати? (Снігур)

6.     Не звір, а виє? (Вітер)

7.     На вулиці гіркою, а в домі водою? (Сніг)

8.     Прозорий як скло, але не вставиш у вікно?(Лід)

9.     Як зима турбується про природу?

10.   Якого кольору зима?

11.   На якому дереві залишаються ягоди на зиму для птахів? (Горобина)

12.   Що росте вниз головою? (Бурулька)

Логопед: Молодці, з завдання справились. Наступна сніжинка, на ній нове завдання.   Діти стають за столом.

Логопед:  Перед вами лежать карточки, але вони не прості, а чарівні.  Потрібно скласти   пазли відібравши птахів які залишились на зиму з нами. Як ми називаємо їх одним словом? (Діти відповідають). Молодці!

Логопед: -А зараз ми вийдемо на галявину,  трішки відпочинемо.  

 Закрийте будь ласка очі. Уявіть собі зимовий ліс. Все вкрито снігом, пролітає дрібний сніжок і лягає між кущами і деревами. Іній вкрив  кожну гілочку на дереві. Ялинки стоять в теплих пухових шапках. Ось виглянуло сонце із-за сірої хмарки. І під його чарівними промінцями все засіяло. Тиша навкруги. Тільки птахи мелодійно співають. (Звучить спів птахів)

Логопед:  Подивіться на галявині знову сніжинка і на ній нове завдання.

- Скажіть, як називаються птахи, які відлітають у вирій? (перелітні)

- А синичка, як ви гадаєте перелітна чи зимуюча? (зимуюча)

- Що цікавого ви знаєте про птахів?

а) Усі птахи дуже добре бачать.

б) Сама рухлива голова  у сови.

в) Чим більше птах, тим довше він живе.

г) Самий довший язик – у дятла.

д) Взимку до нас прилітає  снігурі.

Молодці, діти!

Логопед: Ось знову сніжинка, на ній завдання. Зима вміє дуже багато чого робити, але часто тримає це в таємниці. Та сьогодні вона дозволяє вам, діти, дізнатися про це , погравши у слова, які означають дії. І пропонує вам ключик до розгадки таємниці: потрібно лише  до початку кожного слова  приєднати частинку ЗА.

 9. Гра  « Що зробила ЗИМА?»

Мела, мела і ….ЗАмела

Стелила, стелила  і …..ЗАстелила

Крутила, крутила і…. ЗА крутила

Віяла ,віяла і…..ЗАвіяла

Кидала .кидала і …..ЗАкидала

Морозила, морозила і….Заморозила

Сніжила, сніжила і……Засніжила

 

 10.Дихальна вправа: «Морозець»

 

 Логопед:  На морозі змерзли руки?

Швидше ти на них похукай! ( Діти дмухають на складені долоні. Вдих—носом. Видих—ротом. Плечі не піднімати).

 Логопед: Молодці, усі справилися. А зараз знову сніжинка із цікавим завданням.

Зима пропонує відгадати загадки та знайти картинки відгадки

 11. Загадки:

 

Я  - істота не жива,

Я - істота снігова.

З кульок я складаюсь,

Діток звеселяю.( Сніговик)

У святковім залі

Стоїть як картинка ,

Весела, зелена,

Красуня…. (Ялинка)

 

Ой, зима все посріблила,

Світ весь ковдрою накрила

З ,неба вже летять пушинки

 Всім відомо –це….( Сніжинки).

 

Річка ця велика друже

Уночі замерзла дуже, 

Узялася склом твердим

Добре ковзатись на нім. ( Лід).

 (Діти виконують завдання,  розміщують картинки на дошці під портретом зими ,вихователь слідкує за якістю виконання)

Логопед: Молодці! Всі справилися із завданням. А зараз знову відправляємось в дорогу  і знов сніжинка із завданням.( Промовляння скоромовки в різному темпі з використанням мнемотаблиці).

  12. Скоромовка:

 

З'їла Зіна морозиво

Зіна рот заморозила

Діти  виконують завдання.

Логопепед: Який спільний звук у словах скоромовки? Де заховався цей звук

у словах? (Діти: « Звук  З,ЗЬ» Дають характеристику цих .звуків та визначають місце звука  в словах). Діти, поки ми повторювали скоромовку вітерець пустував, у словах букви порозкидав. Послухайте звуки і складіть із них слова: З.М,И,А( Зима);  З, Н,І.А.(Зіна). Підберіть до цих слів схеми звукового аналізу. (Діти виконують завдання , пояснюють звуковий аналіз слів).

Логопед:

Ну ось ми звами і виконали всі завдання  зими. Подивіться ще одна сніжинка. Зима хоче перевірити чи вмієте ви будувати розповідь за картинкою?(Діти слухають розповідь зими, розглядають картинку та будують  розповіді використовуючи мнемодоріжки).

Логопед:   Вам сподобалось виконувати завдання від чарівниці зими? Ви всі справилися із завданнями, і за це зима вам приготувала в подарунок чарівну скриньку. Подивимось, що ж в ньому. (Діти дивляться)

Логопед: А тепер нам пора повертатися до дитячого садка . Сподобалась вам наша подорож? Що вам сподобалось найбільш, що було важко?  

Скажіть зимі слова прощання і подяки. А ще попрощайтеся з гостями: «До побачення !».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гошеньова Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 серпня 2023
Переглядів
764
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку