Корекція мовлення . Диференціація букв і звуків д-д'.

Про матеріал
Тема. Диференціація букв і звуків Д — Д’ Мета: Формуванню вміння правильної артикуляції звуків [д], [д’]; - вміння порівнювати вимову дзвінких і глухих приголосних звуків; - розвивати мовлення,корегувати вимову. - вчити правильно складати прості речення, вживати різні граматичні конструкції у зв’язному мовленні; - активізувати словниковий запас ; - розвивати увагу, слухо-зорову пам'ять.
Перегляд файлу

Тема. Диференціація букв і звуків  Д — Д’

 Мета:  Формуванню вміння правильної артикуляції звуків [д], [д’];

-         вміння порівнювати вимову дзвінких і глухих приголосних звуків;

-         розвивати мовлення,корегувати вимову.

Обладнання: текстовий матеріал, м’яч, таблиці.

 

  1. Послухайте слова і скажіть, як вимовляється перший звук у кожному слові.

дим – дім дочка – дьоготь

дата – дятел дарунок – дяка

діти – дитина дупло – дюжина

 

Порівняйте звуки [д] і 1] за артикуляцією і визначте подібність і відмінність у їх вимові.

  1. Проведіть гру з м’ячем, чітко вимовляючи твердий звук [д] і м’який 1]. Один учень називає прямий і обернений склади з твердим приголосним [д] і кидає м’яч другому. Той ловить м’яч і називає склади з м’яким [д'].

ад, да — адь, дя

од, до — одь, дьо

уд, ду — удь, дю

ед, де — едь, дє

ид, ди — идь, ді.

3. Аналогічна гра проводиться зі словами з твердим приголосним [д] і м’яким [д'].

Надя, Федя, Вадя, водяний, льодяний, Володя, ідея, кадет, надіти,  напад, одяг, неділя, пудель, одіяло, одеколон, один, Эдик, ведмеді, бандит, гов’ядина, жолуди, мелодія, льод, люди, леді, лебеді, будильник, холодильник, здивування, радіо.

  1.   Послухайте слова. Коли почуєте слово з твердим при голосним [д], підніміть синій кружечок, з м’яким [д] зелений. Визначте місце цих звуків у словах, піднявши картку з відповідною цифрою.

Вода, дошка, діло, дірка, райдуга, диван, будяк, гадюка, самоскид, заводи, ягоди, радіо, вихід, плоди, двори, колодязь, дивак.

Накресліть модемі трьох слів з твердим приголосним [д].

Сьогодні  ( = .=I - . I - = .)

 

Пам’ятаємо про правила:

Звук записується за допомогою спеціальних позначень (не літер) у квадратних дужках.

Голосний звук позначається кружечком.

 

Твердий приголосний звук позначають однією рискою.

 

М’який приголосний звук позначають двома рисками.

 

Пом’якшений  звук  позначають рискою і другою до половини.

 

Подовження звука позначається двокрапкою


5. До поданих складів доберіть склади з твердим приголосним.

дя - ..., дьо - ..., дю - ..., дє - ..., ді - ... .

 

 Пригадайте і запишіть слова з цими складами. Обведіть букви, що позначають звуки [д] і 1], олівцями різного кольору.

 

  1. Прочитайте речення, добираючи з правого стовпчика потрібні за змістом слова. Запишіть їх. Підкресліть однією лінією слова з твердим [д], а двома — з м’яким [д'].

Зроби діло до... солодкі

Денис читає казку про... « Дюшес »

Дівчатка їдять цукерки... Дюймовочку

Після дощу в небі з’явилася... неділі

Середньоазіатські дині — дуже... райдуга

 

  1. Запишіть під диктовку слова в два стовпчики: з твердим приголосним [д] і з м’яким 1].

Сади, радість, редька, дьоготь, дятел, одуд, ведмідь, радіо, діброва, дорога, дим, дерево, один, дванадцять, дванадцять, понеділок, неділя.

 

  1. Запишіть імена в яких є буква д, що позначає твердий або м’який звук.

Дмитро, Діоген, Данило, Дарина, Дорі, Андрій, Микита, Інокентій, Гліб, Артур, Фелікс, Миколай, Сергій, Руслана,  Гордєй, Ірина, Олеся.

 

  1. Напишіть слуховий диктант. Прочитайте вголос слова з звуком [д]. Підкресліть в них червоним олівцем букву, яка позначає твердий [д].

 

Звук [д] є в кожному слові рядка

А ходьба, погода, депутат, молодість

 Б здоровий, джаз, одержати, думка

В дім, джмелик, бадьорий, Десна

Г футболіст, гандбол, пейнтбол, баскетбол

 

Звук [д] є в кожному слові рядка   Г – футболіст, гандбол, пейнтбол, баскетбол

футболіст – [ф у д б оᵞ л` і с т]

гандбол – [г а н д б о л]

пейнтбол – [п еᵘ й н д б о л]

баскетбол – [б а с к еᵘ д б о л]

Пояснення: жирним шрифтом виділені наголошені голосні; оᵞ  - голосна "о" і зверху маленька "у" – наближеність одного звука до іншого.

 

  1.  Записати речення виділяючи твердий чи м’який звук.

Речення:

 

Веснянка не став відмовлятися.

 

Поперше щоб не образити господарів.

 

А по-друге , тому що добре таки зголоднів.

 

Сидячи на дуже  м’якій і зручній хризантемі, він  уже смакував наперед добрячий обід.

 

(за І.В.Гавриш.,Н.Ф.Андрєєва,В.І.Пімонова)

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 вересня 2023
Переглядів
720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку