Ця розробка допоможе ознайомити з відніманням трицифрових чисел виду 650 – 290, удосконалити вміння учнів розв'язувати задачі, формувати поняття « тварини – живі організми», розвивати увагу,пам'ять,уяву,кмітливість,
виховувати допитливість, дбайливе ставлення до природи.Девіз.
Діяти активно !
Думати оперативно!
Сперечатися доказово
Для всіх обов'язково.
Тема . Віднімання трицифрових чисел виду 650 – 290. Розширені задачі на зведення до одиниці ( № 644 – 652). Тварини в природі . Тварини живі -організми. Цінність тварин для людей.
Мета. Ознайомити з відніманням трицифрових чисел виду 650 – 290, удосконалювати вміння учнів розв’язувати задачі, формувати поняття « тварини – живі організми», розвивати увагу,пам'ять,уяву,кмітливість,
виховувати допитливість, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: картки,зошити,підручники, презентація до уроку.
Тип уроку. Інтегрований.
Хід уроку.
І.Організаційний момент. ( Слайд 1).
Девіз.
Діяти активно !
Думати оперативно!
Сперечатися доказово
Для всіх обов’язково.
ІІ. Хвилинка спостережень. . ( Слайд 2).
Запис у зошитах. Працює черговий синоптик.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
З природознавства кілька уроків –
У світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
З математикою поєднаємо
І багато цікавого та нового познаємо.
ІV. Актуалізація опорних знань. .
Ми розпочинаємо свій урок-подорож Це інтегрований урок математики і природознавства.
Будемо з вами дорогих гостей зустрічати, і їхні завдання виконувати. Тож починаймо!
1. Загадка . ( Слайд 3).
Відгадавши загадку, ми зрозуміємо, яким видом транспорту прибудуть до нас гості.
По драбині дві змії повзуть
І на собі хатки везуть.
У тих хатках людей багато,
Як, дітки, ці хатки звати? (Поїзд)
( Слайд 4).
Так, це поїзд. Чи ще можемо казати – потяг.
Для того, щоб рухати ці хатки, до них приєднують локомотив, яким керує машиніст. Зверніть увагу на дошку. Потяг, який везе до нас гостей на урок, незвичайний. Локомотив має своє ім’я – рік. То може хтось скаже, скільки вагончиків у нашого поїзда? (12).
- А які ж назви-імена можуть мати наші вагончики? Щоб відповісти на це запитання, відгадаємо загадку:
Скільки місяців у році?
Хто це знає – говори! (12). ( Слайд 5).
Змерзлим груддям скрізь і всюди
Вкрилось поле і шляхи.
— кажуть люди — Це вже ..(Грудень!) ( Слайд 6).
І вдягають кожухи.
У якому «Святий вечір»
В кожнім домі гомонить? (Січень). ( Слайд 7).
Другий він в календарі,
Холодно у цій порі. (Лютий). ( Слайд 8).
У якому тепле сонце
Розтопило весь сніжок? (Березень). ( Слайд 9).
У якому перші квіти
Кличуть діток на лужок? (Квітень). ( Слайд 10).
П’ятий в році він приходить,
Із конвалією входить. (Травень). ( Слайд 11).
- Про що ця загадка? (Про місяці, пори року).
- Яка зараз пора року? (Зима).
- Скільки всього пір року? (4).
- Який перший місяць року? (Січень).
- Наш потяг поступово виїжджатиме з лісу, який називається «Пори року». На уроці природознавства ми закінчили тему «Рослини».
- До якої природи ми відносимо рослин? (До живої природи).
2. Загадки про тварин.
На людей наводить жах.
Проживає в річці Ніл
Небезпечний (Крокодил)
Вони плигають у клітках.
Граються, кривляються,
Разом забавляються.
А веселі ці малята -
Пустотливі _ (Мавпенята) ( Слайд 12).
- Кого ще ми відносимо до живої природи? (Тварин).
3.Метод» Прес». ( Слайд 13).
Я вважаю…
Тому,що…
Отже…
- Доведіть, що тварини – це живі організми. ( Тварини, як і всі живі організми народжуються, дихають, ростуть, розмножуються і відмирають.)
V. Повідомлення теми уроку. ( Слайд 14).
- А ось видніється перший вагончик нашого потягу, який привіз нам першу гостю і цікаве завдання.
У савані проживає,
Чорно-білі смужки має.
І весела, і пригожа,
На конячку нашу схожа.
(Зебра) ( Слайд 15).
1.Каліграфічна хвилинка.
236 235 237 436 435 437
2.Робота по картках.
Картка 1.
1. 24 л фарби розлили у 8 однакових банок. Місткість бака на 6 л більша,ніж місткість банки. Скільки потрібно таких баків, щоб розлити 36л фарби?
2. Приклади.
250 +360 760 + 160 580 + 330 670 + 140
Картка 2.
1. Склади і розв’яжи задачу.
Було – 220 кг моркви
Капусти -? На 35 кг менше , ніж моркви. ? разом.
Цибулі - ? на 140 кг менше ,ніж моркви
2. Розв’яжи рівняння.
42 : х = 6 145-х = 15
3. Усний рахунок.
А ось і наступний вагончик зі своїми завданнями, але від кого ці завдання ви дізнаєтесь лише тоді, коли відгадаєте загадку. ( ІІ Вагон ) ( Слайд 16).
Надувається, ґелґоче,
Наче щось сказати хоче.
Бігає туди-сюди,
Краще його обійди!
(Індик)
4. Гра « Мовчанка».
Цю гру нам привіз наступний гість з лісу. Їхав він у третьому вагончику. Відгадайте хто це? ( ІІІ Вагон ) ( Слайд 17-18).
Хто з вас цю тварину знає?
Хто скоріше відгадає?
Гладенький бочок,
Рожевий п’ятачок,
І хвостик – крючок!
(Порося)
- Діти, вам потрібно скласти приклади на віднімання та додавання, і дати відповідь на них.
5. Бесіда.
Якщо тварини різняться між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, то кажуть, що вони належать до різних видів.
У лусці мої боки –
Вони холодні та слизькі.
Плавать можу досхочу,
Та усе життя мовчу.
(Риба)
Завдання від риби:
VI.Робота над новим матеріалом.
1. Пояснення. ( Слайд 19).
650 – 290
650 – 200 = 450
450 – 90 = 360
2. Розв’яжи з поясненням. Коментоване письмо.
730 – 280 830 - 250
730 – 200 = 530 830 – 200=630
530 – 80 = 450 630 – 50 =580
Оцінювання.
3. Робота над задачею № 647 ( Слайд 20).
А який п’ятий місяць року? (Травень). ( Y Вагон )
- Так, у травневому вагончику до нас у гості приїхали птахи і пропонують нам розв’язати задачу.
4. . Фізкультхвилинка. ( YI Вагон ) ( Слайд 21).
5. А у наступному 7 вагончику прийшло таке повідомлення. ( YIІ Вагон )
На Землі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні живе понад 50.000 видів.
- Особливими у тварин є ознаки, яких не мають інші живі організми. Тварини переміщаються. Як? ( Слайд 22).
- Цих ознак немає у рослин. Ними рослини відрізняються від тварин.
6. Гості восьмого вагончика – це комахи. ( YIII Вагон ). ( Слайд 23).
Вони вам пропонують роботу по варіантах № 648. Взаємоперевірка.
700 – 30 = 670 470 – 90 = 580
850 – 270 =580 920 – 480=440
7.Коли наші гості збиралися до нас, вони заїхали в далекі-далекі країни, де дуже спекотно, і привезли нам звірів, які у нас не живуть. ( ІХ Вагон ) ( Слайд 24 -27).
Це страус - найбільший птах, колібрі – найменша з пташок у світі, жирафа – найвища тварина, землерийка – найменша тварина, її малятко важить не більше 2 г.
І привезли вони вам ось таку цікаву задачу : ( Слайд 28).
Маса шести однакових землерийок 18 кг. Яка маса дев’яти колібрі, якщо кожна колібрі на 5 кг важча, ніж землерийка?
6 з. – 18 кг.
1к. – ?, на 5 кг > ніж 1з.
9к. – ?
- Чи можемо ми відразу дізнатися, яка маса дев’яти колібрі? (Ні)
- Чому? ( Тому, що ми не знаємо яка маса однієї колібрі)
- А що сказано про масу однієї колібрі? ( Вона на 5 кг важча, ніж землерийка.)
- А ми знаємо, яка маса однієї землерийки? (Ні.)
- Як дізнатися? (18:6=3(кг)
- Якщо ми знаємо масу однієї землерийки, про що тепер ми можемо дізнатися? (Яка маса однієї колібрі.) (3+5=8(кг)
- Тепер, якщо нам відома маса однієї колібрі, ми можемо дізнатися, яка маса дев’яти колібрі?) ( Так 9*8=72(кг))
1) 18 : 6 = 3 (кг) – важить 1 землерийка;
2) 3 + 5 = 8 (кг) – важить 1 колібрі;
3) 9 ∙ 8 = 72 (кг) – важить 9 колібрі.
Відповідь: маса 9 колібрі 72 кілограма.
8. А в жовтневому вагоні приїхало таке повідомлення про тварин. (Х Вагон )
- Перш ніж подивитися це повідомлення, дайте відповідь на декілька моїх запитань.
- Яке значення для людей мають тварини?
- Що людина одержує від них?
- Чому в багатьох людей тварини живуть удома?
- Що ви відчуваєте, коли берете на коліна кішку, граєтесь з кошенятами або цуценятами, коли вас радісно й весело зустрічає ваш собака.
- Які почуття й бажання виникають у вас, коли ви бачите бездомних кішок чи собак, поранених птахів, безпорадних малят різних тварин?
- Так, діти, треба піклуватися про тварин. Як? (Виготовляти годівнички, давати їм їжу, не знущатися з них, охороняти їх…..)
Добре, молодці діти. Ви вірно відповіли на всі мої запитання. І тепер ми можемо подивитися на наше повідомлення. ( Слайд 29).
І справді більшість домашніх тварин приносять людині користь, даючи їжу (м'ясо, молоко, яйця, мед), матеріали для одягу та взуття (шкіру, шерсть, пір'я, шовк), робочу силу для перевезення людей і вантажів.
До речі, наявність тварин у домі та спілкування з ними може відчутно впливати на наше здоров’я. Відомо, що лікарі радять проводити більше часу в товаристві тварин, адже це допомагає розслабитися та позбутися стресу.
9. І ось остання завдання від 11 вагончика. (ХІ Вагон )
- А який гість до нас прибуде ви дізнаєтесь тільки тоді, коли відгадаєте загадку.
В нього крила, в нього вуса,
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий …..
(Жук) ( Слайд 30).
( Найбільшим жуком є жук-олень: довжина тіла без рогів 5,5 см, а з рогами – до 8 см
1 2 3
-Що таке периметр? ( Це сума довжин усіх сторін багатокутника.)
Р = 254 см
- 2. Р = 34 + 27 + 43 = 104 (см)
Р = 104 см
- 3. Р = 44 + 44 + 44 + 44 = 176 (см)
Р = 176 см
Оцінювання.
10. Охорона тварин.
- Як називається книга до якої занесені рідкісні тварини та рослини?
- Повідомлення дослідників. Оцінювання.
( Слайд 32).
11.Логічна задача. ( Слайд 33).
Гості 12 вагона пропонують вам вирішити логічну задачу за схемою.
Оцінювання.
VII. Домашнє завдання. ( Слайд 34-35)
С. 99 № 651 розв’язати задачу виразом.
С.99 № 652 розв’язати нерівності.
Підготувати повідомлення.
VIII. Підсумок уроку.
- Чому тварини – це живі організми?
- Куди занесено зникаючих тварин ?
- Що тварини дають людям?
- Що таке периметр многокутника?
- Як віднімати трицифрові числа? Додавати?
Список використаної літератури.
1.М.В.Богданович . Математика : підручник для 3 класу .- К.: « Освіта» ,2003.
2. Т.М.Байбара ,Н.М. Бібік . Підручник. Я і Україна. 4 клас. Для шкіл з українською мовою навчання. Вид-во: Форум, 2005.
3.Г.О. Сидоренко. Сучасний урок : інтерактивні технології навчання. – Харків : Видавнича група « Основа»,2003.
4.О.Я.Савченко. Дидактика початкової школи. – К.:Абрис,1997.
5. Фотоенциклопедія тварин . Видавництво: Перо Рік: 2009.
6. Енциклопедія «Тварини світу».2010 – 2013.
7.Червона книга України.