Марія Петрівна Попів,вчитель початкових класів, село Малий Ходачків Тернопільської області.
Інтегрований урок-проект «Лелеченько»(3-4 клас)
Мета. Розширити та поглибити знання дітей про лелеку-оберіг, лелеку-символ. Розвивати мовлення дітей, поповнюючи словниковий запас, використовуючи епітети, порівняння, вірші, фольклор. Виховувати інтерес, любов та повагу до улюбленого птаха українців, турботливе ставлення до пернатих друзів.
Обладнання. Малюнок лелеки білого та лелеки чорного, картки зі словами – назвами лелеки, рушник український, вишивки та калина на столі вчителя,
паперові пірїнки, плазмовий телевізор, презентація «Лелека».
Хід уроку
Організаційна частина.
Повідомлення про форму проведення заняття. Сьогодні у нас незвичайне заняття. Як ви думаєте,що ми сьогодні будемо робити на уроці? Так,ми сьогодні не просто будемо складати казку,а цікавий гарний літературний журнал. Які вам відомі дитячі журнали?(«Пізнайко», «Ангелятко»)Відгадайте,будь-ласка,історію якого птаха ми сьогодні будемо вивчати.
На партах у вас є зразки журналу.Розгляньте,будь-ласка.
І. Перша сторінка “Ознайомлююча”.
Отже, відкриваємо наш журнал .
Відгадайте загадку.
Відлітають за моря,
У краї далекі.
На будинках гнізда в’ють
Звуть же їх...(лелеки).
Ви здогадалися, що йтиметься в нашому журналі про лелеку. (Малюнок лелеки).І ось сьогодні,19 березня, з теплих далеких країв у наш клас залетів лелека.За кожне виконане завдання ви одержите пірїнку, і ми з вами зробимо добру справу-збудуємо гніздо для лелеки.Що нам скаже “Словничок” про назву цього красеня-птаха?
“Словничок”: ”Слово лелека прийшло до нас із південних країв, з кримсько-татарської мови”.
А зараз розгляньте малюнок лелеки уважно та складіть опис цього птаха за початком “Лелека - великий перелітній птах...”(Усний опис).
Яку іншу назву цього красеня ви знаєте? (Чорногуз). Звернемося до нашого “Словничка”. Що означає слово “Чорногуз”?
“Словничок”: ”Чорногуз” – це давня українська назва. Вона вказує на колір птаха: біла шия, груди, вся передня частина тулуба, лише чорний хвіст (гуз)”. (Картка зі словом вивішується на дошці).
А зараз виконаємо цікаве завдання-деформований текст.
Робота в групах.(на картках)
Прилітають ці красиві птахи і у село Малий Ходачків. Весну у наші краї приносять лелеки.Повернулися із вирію, а селитися ніде. Але домівка друзів заважала зв’язку.Тоді одна лелеча сім’я вимостила гніздо на телеграфному стовпі. Довелося людям закопати поряд дерев’яний стовп із дротяним кошиком зверху.Лелеки швидко зрозуміли людей.Зникли солом’яні стріхи.
(За виконане завдання пір’їнка вивішується на дошці).
ІІ сторінка “Історична”.
На цій сторінці ви почуєте ще одну назву птаха, будьте уважні. Існує багато легенд про походження лелеки. Ось одна із них.
Легенда “Як лелеки дітей врятували”.
Давно це було, коли на українські землі нападали орди кочівників. Налетять, підпалять хати, виженуть худобу, заберуть у полон жінок і дітей. А малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стукотом дзьобів почали кликати на допомогу. Але далеко були козаки, не почули. І тоді птахи, підхопивши на крила потерпілих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули козаки своїх дітей і кинулися наздоганяти ворогів. А лелеки кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали. Відтоді кажуть, що лелеки малюків приносять. Навіть існує закличка :
Бузьку, бузьку, принеси Маруську.
Давайте поговоримо про цю закличку, щоб у всіх, хто хоче маленьку сестричку чи братика, він з’явився. (Діти повторяють закличку).
ІІІ сторінка “Народні повір’я”.
-В народі,діти.існує багато повірїв про лелек.Деякі з них ви почуєте з цього відео.(Перегляд відео)
Які повір’я, діти, ви знаєте про лелек?
Діти. З давніх-давен існує повір’я, що лелеки гніздяться лише біля
осель добрих людей.
Гніздо на хаті віщує щастя і достаток.
Не можна руйнувати гніздо лелеки, бо згорить хата.
Якщо чорногузи відлітають із двору несподівано і не
повертаються до гнізда – бути пожежі. Молодці, ви знаєте багато повір’їв. Повертаючись з вирію, лелеки відкладають 2-7, а найчастіше 4 білих яєць, які птахи насиджують по черзі. Через місяць з’являються голі, безпорадні пташенята. Їх в народі називають лесиками. Лесики дуже швидко ростуть. Вони, на відміну від дорослих, мають голос – пищать. А дорослі лелеки клацають дзьобами. Вони голосу не мають.
Отже, кого називають лесиками? (Маленьких лелеченят).(Вивішую назву «Лесики»)(Пірїнка вивішується на дошці).
ІV сторінка “Мудрослів’я”. -Діти,які ви відшукали скоромовки,загадки про лелеку?
Їв лелека кашу з глека.Хоч дістать її нелегко.Та в лелеки довга шия,він із глека їсти вміє.
У народі кажуть : “Лелека хату від лиха береже”.
- Як ви думаєте, а ще де, крім осель, подвір’їв, садів селяться лелеки?
- Так, вони гніздяться по лісах, поблизу озер, рік, боліт, де багато жаб.
- А чому бузько гніздується поблизу жаб? (Жаби, гадюки, вужі – найсмачніша їжа для лелек) .
- Про це є прислів’я: “Проковтнув, як бусол жабу”.
Робота в групах
-Діти,я вам роздам розсипаночки.Вам треба із них скласти прислівя.чия група зробить це швидше?
- Де лелека не літає, а на весну додому повертається.
- Де лелека водиться, там щастя родиться
- Лелеки на хаті - то щастя, бо від лиха бережуть господарів.
- Лелека хату від лиха береже.
- Прилетіли лелеки – весну принесли здалека.
- Молодці! Яку ж ще назву лелеки, бузька ви почули? (Бусол).
- Хочу сказати, що словнички подають ще назву “бусел”.
- Як ласкаво можна назвати бусла? (Буслик). (Картки зі словами: бусол, бусел, буслик).
V сторінка “Народні прикмети”.
- На цій сторінці ви дізнаєтесь про те, які висновки зробили люди на основі спостережень за цими птахами. Отже, народні прикмети. Коли буслик подружився з людьми, ніхто не пам’ятає. Але люди дуже дорожать дружбою з чорногузом. І встановили, що:
Випаде погожа днина -
Боцян на нозі одній.
Стане, де очеретина,
Мов порине в царство мрій.
Міцно став на двох ногах,
Провіща негоду птах.
Буря щоб не підняла,
Не розгорне він крила.
А коли немов приріс
До землі двома ногами,
Під крило сховає ніс –
Буря вже не за горами!
(О. Ющенко)
- Чорногуз приносить тепло і забирає назад у вирій.
- Активно тріскочуть надвечір дзьобом – завтра буде сонячний день.
- Починає непокоїтись – на погану погоду.
- Якщо поважні птахи поспіхом вирушають на перезимовку – чекай суворої зими.
- Ви, напевно , звернули увагу на слово боцян. Це ще одна назва білого птаха . Назви бусол, боцян, бузько – різновиди одного слова, що є в польській, словацькій мовах. А буслик– це пестливе значення від бусол.(Пірїнка вивішується).
VІ сторінка “Літературно-поетична”.
Що нам повідомить про назву “Словничок”? “Назва гайстер поширена в західних областях України, походить вона з німецької мови, означає “велика сорока”.(Вивішую назву «Гайстер».
Рольова гра.Драматизація «Журавель і Лелека»
Вчитель. Діти, люди досить часто плутають лелеку із журавлем, не розрізняючи їх. Зараз ви почуєте діалог між журавлем і лелекою і зрозумієте, яка між ними відмінність.
(Виходять дві дівчинки у відповідному одязі і розігрують діалог).
Лелека. Ти хто?
Журавель. Я — сірий журавель.
Лелека. А чому ти не мостиш собі гнізда на даху будинку чи електричному стовпі?
Журавель. Ми, журавлики, дуже обережні птахи і не підпускаємо людину ближче, ніж за кілька метрів, тому і оселяємося на глухих берегах.
Лелека. Зате ми, лелеки, користуємося любов’ю і повагою у людей. Нас називають носіями щастя. Ти якийсь дивний і не зовсім такий, як ми. Чому це у тебе у кладці так мало яєць і гніздо на землі?
Журавель. Ми, журавлики, відкладаємо одне-два яйця і гнізда влаштовуємо на купинах болота, іноді у ямці на землі.
Лелека. Так ось ти який, журавлику! А ми, лелеки, тулимося ближче до людей і у нашому гнізді від трьох до шести білих яєць.
Журавель. Лелеко! Це ж про нас з тобою кажуть, що ми на своїх крилах весну приносимо. А людям від цього радісно. Ми з тобою дуже близькі родичі.
Лелека. Так, ми з тобою близькі родичі. Але давай подумаємо, чим ми ще відрізняємося? Коли час відлітати до теплих країв, ви збираєтеся у зграї?
Журавель. Ми, журавлі, відрізняємося способом перельоту. Шикуємося у небесному просторі трикутником або ключем.
Лелека. А ми, лелеки, перед відльотом збираємося у зграї.
Журавель. А хіба ти не живеш на болоті?
Лелека. Ні. Ми влаштовуємо собі гнізда на вершинах зламаних дерев, на дахах сільських хат і навіть на електричних стовпах.
Журавель. Зовнішній вигляд у нас не однаковий: у журавликів оперення сіре і на голові зверху червона плямка.
Лелека. А ми, лелеки, маємо біле оперення, тільки на крилах є чорні пір’ячка. Дуже рідко трапляються чорні лелеки.
Лелека і журавель. Ми близькі родичі, тому що приносимо людям радість іщастя.
Вчитель: Як вам почувалося у ролі птахів, діти? Тепер ви розумієте, чим відрізняється лелека від журавля?
Про лелеку складено багато віршів. Послухайте їх уважно та приготуйте відповідь на запитання:
- Як люди відносяться до чорногуза?
Лелека
Ще дідусь мій примостив
колесо на хаті.
І лелеки з тих часів
Стали прилітати.
Мов сторожа нагорі,
Зверху поглядають.
Від мишей, комах, щурів
Двір оберігають.
І висиджують малят
У дощі і спеку,
Пройде літо – полетять
У краї далекі. (В. Поронова)
- Як люди відносяться до лелеки? (З добротою, любов’ю, щирістю, турботою).
- За що шанують цього білого красеня? (За вірність і любов до Батьківщини).Багато є пісень,складених про лелеку.Давайте виконаємо деякі із них.
« Пісня про лелеченька»Н.Май
«Буслики-буслята»
-Яку нову назву лелеки ви почули? (Пірїнка вивішується).
VІ сторінка “Цікавинка”.
-Ми не можемо знати про цього птаха більше,якщо не будемо знати з наукової точки зору.Що ж про нього кажуть науковці?
- Відкриємо сторінку “Цікавинки”.
Цікаво, що...
- Довжина дзьоба у лелеки 19 см.
- Вага білого лелеки досягає 3,5 – 4 кг, довжина крила – 58-61 см.
- Живуть боцяни близько 20 років, зимують на берегах Середземного моря.
- Лесики у гнізді перебувають 70 днів.
- Протягом дня бусли приносять їжу одномісячним пташенятам 9 разів.
- Чорногузи долають водний прості лише тоді, коли бачать протилежний берег.
- Летять лелеки до вирію зі швидкістю150 км /год, а коли повертаються додому – вдвічі швидше.
- У лелеки білого 112 родичів. Є серед них лелека чорний. Ці птахи, на відміну від своїх родичів, тримаються глушини. Живуть близько 30 років. Чорних лелек у Європі дуже мало, тому вони потребують особливої охорони. Лелеку чорного занесено до Червоної книги України. (Малюнок лелеки чорного).
Робота в групах.
-Давайте виконаємо ще одне завдання-побудуємо ланцюги живлення.Чия група впорається швидше?
VІІ сторінка “Казкова”.
Без якої сторінки не обходиться жоден дитячий журнал?
І ми сьогодні з вами будемо складати казку.
Давайте пригадаємо:Які ознаки казки?(У казці є перетворення,щось фантастичне.)
Робота в групах.
Інтерактивна вправа «Крісло автора».
Складання і презентація казки.
(Ще одна пірїнка вивішується).
VІІI сторінка “Підсумкова”.
- Років 5 назад поселилися в центрі нашого села лелеки. І в спеку, і в дощ не залишають свого гнізда. Стукотом дзьобів нагадують нам про себе.
- Що ви відчуваєте, коли спостерігаєте за цими чудовими птахами?
- Чим же привабило наше село цих білих красенів?
- Що принесли нам на своїх крилах бузьки?
- Не турбуйте їх, не злякайте. І вони знову і знову повертатимуться сюди, приноситимуть весну, тепло, щастя і берегтимуть нас від лиха.
- Ось і закінчується наш журнал. Ось він перед вами. А чи може бути журнал без назви? Виберіть назву для нашого журналу з тих слів, які називають лелеку.(“Буслик”, “Лесик”) (Пірїнка вивішується).
Підсумки уроку.
Послання діткам.
Вчитель:
--Отже,діти,ми склали з вами гарний цікавий журнал,побудували гніздо для лелеки.
-Кому б ви хотіли передати складений вами журнал?
- Я бажаю вам, діти, добра і злагоди, щоб на вашому подвір’ї завжди селилися лелеки, нагадували вам про любов, вірність, ніжність, чуйність і добро.
Все на землі нам, все треба берегти.
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
І на згадку про сьогоднішній урок я хочу всім за гарну роботу подарувати емблеми лелеки-народного символа України.