конспект уроку з природознавства у 3 класі на тему"Різноманітність культурних рослин"

Про матеріал
конспект уроку з природознавства у 3 класі містить інтерактивні методи навчання,цікаві завдання,роботу у групах.До конспекту додається мультимедійна презентація.
Перегляд файлу

UtTVujKRCWk

 

Марія Петрівна Попів,вчитель початкових класів Малоходачківської ЗОШ I-IIIступенів Тернопільського району

Урок на тему:
«Різноманітність культурних рослин»(природознавство 3 клас)

 

Мета: ознайомити учнів із різноманітністю культурних рослин; формувати поняття про головні зернові рослини та їх зовнішній вигляд, технічні й овочеві культури,фрукти,ягоди; пояснити значення рослинництва в житті людини.

 Розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, уяву.

 Виховувати любов до праці та природи, повагу до праці інших, патріотизм.

 Обладнання: комп’ютер,дядечко Гарбуз, Зернинки-цікавинки,ребуси-малюнки, схема «Галузі рослинництва»; зразки зернових рослин, картки-схеми порівняння зернових, план дослідження, сигнальні картки, картки «Знайди і розфарбуй».

 Тип уроку: інтерактивний.

 ХІД УРОКУ

1.Організаційна частина.

Учитель: Стали, дітки, всі рівненько, Усміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Діти:Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нас у 3 класі

Діти просто молодці.

Учитель: - Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітали гості. Наслідуючи звичаї українського народу бути гостинним і доброзичливим, ми теж раді гостям. Поверніться до гостей, посміхніться і привітайтеся.

Енергізатор«Сонечко»

Посміхніться,як сонечко.

Закрийте очі.

Уявіть, як сонячне тепло розливається по вашому організмі.

 Візьміть за руки сусідів ліворуч і праворуч.Відчуйте тепло їх рук і подаруйте їм своє.Побажайте у думці здоров'я природі, собі та всім людям на землі.І ви будете здорові.

2.Підсумок фенологічних спостережень.

Повідомлення синоптика.

3.Перевірка набутих знань.

Вправа «Мікрофон».

4.Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і завдань уроку.

-На сьогоднішньому уроці ми продовжуватимемо вивчати все про рослини. Тема сьогоднішнього уроку «Різноманітність культурних рослин».

Після цього уроку ми зможемо (спираючись на таблицю очікуваних результатів):

· орієнтуватись у галузях рослинництва;

· розрізняти зернові рослини за зовнішнім виглядом;

· розпізнавати технічні та овочеві культури;

· пояснити значення рослинництва в житті людини.

Сьогодні ми з вами відвідаємо кафе. Але незвичайне-природниче.У нашому раціоні ви зможете знайти різні страви.А хто буде подавати нам страви, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

На городі виріс дужий,

Круглий, жовтий і байдужий

До червоних помідорів,

До капусти і квасолі.

Хто цей гордий карапуз?

Здогадалися?...(гарбуз)

Так, правильно,це-дядечко Гарбуз.

Сьогодні у нас в меню такі страви:

1-а страва-«Зернові рослини»

2-а страва-«Технічні рослини»

3-а страва-«Овочеві рослини»

4-а страва-«Фрукти,ягоди»

Десерт-Цікавинки».

 5. Надання необхідної інформації

У селах і містечках люди займаються сільським господарством, тобто вирощують культурні рослини та тварин.

Сьогодні ми говоритимемо про вирощування культурних рослин — про рослинництво.

На вашу думку, для чого люди займаються рослинництвом?

Дійсно, щоби мати продукти харчування, одяг, корм для свійських тварин.

Рослинництво поділяється на дві галузі: рільництво (землеробство) та садівництво.

Давайте з’ясуємо, які рослини вирощують у нашому краї, а допоможе нам у цьому комп’ютер.

 Робота з комп’ютером.

· Знайдіть на сільськогосподарській карті України наше місто й область, окресліть їх тильною стороною олівця.

· Дослідіть за допомогою умовних позначень, які рослини вирощують у нашому краї.

· Чому, на вашу думку, люди віддають перевагу та чекають багатого врожаю саме від цих рослин?

· Що необхідно, щоб рослини давали високий врожай?

· Є рослини теплолюбиві та холодостійкі, вологолюбиві та сухостійкі. Тому їх вирощують у тих природних зонах, де є для них сприятливі природні умови.

Отже, вирощуванню яких рослин сприяють наш клімат, ґрунт, ландшафт?

Але чи достатньо лише сприятливих природних умов для гарного врожаю?

Необхідна клопітка праця людей. Вони повинні дбати про підготовку ґрунту до посіву, зволожувати його, своєчасно висівати насіння.  Не даремно в народі говорять:

Посієш впору — будеш мати зерна гору. Без догляду земля — кругла сирота.

Саме навесні старанні господарі дбають про ниву та город, бо розуміють, що без хліба їм ніяк не прожити.

А зараз ми з вами уявно перенесемося куди,як ви думаєте(показ ребуса,де зашифроване «поле».)

Заплющивши очі,спробуйте уявити собі те,що ви там можете побачити і почути.Створити образну картинку вам допоможе «Пісня Жайворонка».

Звучить музика.

_Що ви уявили собі?

Докладніше про поле ви зараз почуєте у записі.

Які рослини вирощують на полях?(відповіді дітей)

Основною галуззю землеробства є вирощування зернових рослин. Зараз ми дізнаємось більше про зернові.

 Робота в парах.

Перед вами зернові рослини, розгляньте їх. У парі, користуючись карткою-схемою, дослідіть і порівняйте їх.

Картка-схема порівняння зернових

Порівняйте зернові рослини.

 Перша пара. З’ясуйте, до якого виду рослин належать ці рослини:

 а) дерева;

 б) кущі;

 в) трав’янисті рослини.

Доведіть свій вибір.

Друга пара. З’ясуйте, яке в них стебло:

 а) порожнє;

 б) дерев’янисте;

 в) соломинка.

 Третя пара. З’ясуйте, яке в них листя.

 Четверта пара. З’ясуйте, який у них плід:

 а) фрукт;

 б) зернина;

 в) ягода.

 П’ята пара. З’ясуйте, яке коріння в цих рослин:

 а) стержневе;

 б) пучком.

Ми з’ясували всі ознаки зернових рослин. Зараз у вас буде можливість познайомитися із зерновими краще.

 Робота у групах

· Оберіть кожен одне із зерняток (у тарілці зерна пшениці, жита, вівса).

· На одному з трьох столів знайдіть, звідки могло випасти це зернятко. Станьте за цей стіл.

· Перед вами зернова рослина, яка саме — з’ясуйте у групі та розкажіть усім нам. Складаючи відповідь, користуйтесь планом.

 План

1. Назва рослини.

2. Будова рослини.

3. Умови, що необхідні для вирощування.

4. Для чого вирощують цю рослину?

 Гімнастика для очей(перегляд відео-слайду)

Яка зернова рослина вирощується в нашій області (пригадайте карту)? Пшениця — найпоширеніша зернова рослина в Україні. На нашій території її сіяли майже п’ять тисяч років тому. На сьогодні відомо понад десять тисяч сортів пшениці, її висівають майже по всій земній кулі, а в Україні пшениця займає 2–5 усієї посівної площі.

Пшениця буває озима — та, яку сіють восени, та яра — навесні, у добре зволожений ґрунт. У нашому регіоні висівають здебільшого озиму пшеницю, значна територія відведена під ярий ячмінь.

Із пшеничного та житнього борошна випікають хліб, із вівса, ячменю, гречки, проса виробляють крупу.

То які рослини ми досліджували?

Які зернові запам’ятали?

До другої групи рослин, що належать до рільництва, відносять технічні рослини. Чому вони мають таку назву, ми спробуємо визначити.

 Робота у групах

 

На таці чіпси, цукерки,халва; на столах олія, картопля, цукровий буряк.

Оберіть із таці продукт, який до вподоби, станьте за стіл, на якому є такий самий продукт.

Перед вами на столі є й інші продукти. З’ясуйте, що об’єднує вибраний вами продукт із тими, що є на столі.

Може, хтось здогадався, чому ці рослини мають назву «технічні»?

Ці рослини перероблюють на заводах та отримують новий продукт.

Рисунок1

Які ще технічні рослини вам відомі?

Які з технічних рослин вирощують у нашому регіоні?

Ці рослини ростуть при помірній температурі, але полюбляють вологу та світло.

Соняшник займає 70 % серед усіх посівних площ технічних культур. Україна разом з Аргентиною очолює список виробників цієї цінної культури.

Які технічні рослини запам’ятали?

Чому в них така назва?

І про останню групу рослин, що відноситься до рільництва, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки від дядечка гарбуза.

Що то за голова

що лиш зуби й борода?

(часник)

Сидить марушка в семи кужушках.

Хто її роздягає, той сльози проливає.(цибуля)

Хто хустиночку свою в літку покриває?

І по двадцять хустин на голівці має?(капуста)

1. Круглий пан, зелений жупан, на сонці нагрівся та розчервонівся.

2. І печуть мене, і варять, і їдять мене, і хвалять — бо я добра.

3. Без вікон, без дверей, повна хата людей.

Об’єднайте ці рослини.

Які ще овочі ви знаєте?

Де їх вирощують?

У чому цінність овочів?

Овочі теплолюбиві, щедрий урожай дають на ґрунтах, багатих на поживні речовини та вологу.

Давайте пригадаємо, які різновиди рослин відносяться до рільництва.

Для того,щоб правильно відповісти на питання,скуштуємо 3-ю страву

 Гімнастика для очей.(перегляд відео-слайду)

Славиться Україна своїми садами, в яких ростуть фруктові дерева та кущі.

Які вам відомі фруктові дерева та кущі, що ростуть на території нашої школи або коло будинку?

Київщина багата на яблука, груші, ягоди. У Криму та Закарпатті росте виноград.

Фрукти та ягоди широко використовують господині під час приготування варення, джемів, соків тощо.

Ось ми і розібрали всі галузі рослинництва.

Інтерактивна вправа«Навчаючи-вчусь»(Броунівський рух)

 

Жито виникло з бур’ну,який засмічував посіви пшениці.Зерно жита використовують не лише для випікання хліба.З нього добувають крохмаль,мелясу,спирт.Солома і житні висівки є кормом для тварин.Із соломи роблять літні капелюхи,кошики і навіть папір.

Пшениця.Батьківщина-Грузія.Пшениця є озима і яра.Урожай з узимої пшениці більший,ніж з ярої.Пшениця буває м’яка і тверда.Із зерна пшениці м’яких сортів роблять борошно,з якого випікають хліб.А із твердих сортів виготовляють макарони,манну крупу.Те що залишається після обмолоту,йде на корм свійським тваринам.

Морква.Батьківщина-узбережжя Середземного моря.Це забутий секрет молодості,краси і довголіття.Вона цінна високим вмістом каротину,який в організмі перетворюється на вітамін А.Перша назва моркви-«Кароте».

Диня-справжнє джерело вітамінів.Однак нею неможна завершувати прийом їди,а ось між прийомами динею можна чудово перекусити.Сік з дині чудово промиваю організм і виводить з нього зайву рідину,видаляє мікроби.

Картопля-родом з Південої Америки.Це трав’янисна однорічна рослина,яка росте кущем.Бульби є цінним продуктом харчування і сировиною для виробництва на заводах крохмалю і спирту.Крохмаль із картоплі йде на виготовлення фото і кіноплівок.

Просо-одна з найважливіших круп’яних культур.З нього одержують пшоно.Поряд із крупою з проса виготовляють борошно.Зерно використовують для виробництва кормів для тварин.Із стебел проса виготовляють віники.

Часник.Батьківщина-Південна Азія, Китай.Історики стверджують, що часник довгий час вживали тільки як лікарську ослину.Вважали,що цей овоч наділенний магічною силою.

Кукурудза прийшла з Америки.Із зерна кукурудзи виробляють муку, крупу,олію, крохмаль.Листя і стебла ідуть на виготовлення картону і паперу.З них добувають спирт і ацетон.Кукурудза-цінний корм для худоби.

 

Соняшник.Батьківщина його-Північна Америка.Соняшник-теплолюбна рослина, усі частини соняшника використовуються людиною.Найважливіший продукт,заради якого вирощують соняшник-олія, яку добувають із насіння.З олії виробляють маргарин, фарби, олію.

Рисунок26.Музична хвилинка.


 

Пісня»Пшеничка».

            Програш

1.А небо блакитне і сонечко сяє.(показують руками вгору)

А в небі високо там жайвір літає.(махають руками,ніби крилами)

Співає,щоб добре усім було жити

Бо в полі вродили пшеничечка й жито.

                  Приспів.

Ой,пшеничечка,пшеничка

Золоті зернята.

Щоб була в нас Україна (показують від душі)

Щедра і багата.

             Програш

2.А вітер у полі пшеничку гойдає,(коливають руками вгорі)

А в небі високо там жайвір літає.(махають руками,ніби крилами)

Співає,щоб добре усім було жити

Бо в полі вродили пшеничечка й жито.

                  Приспів.

Ой,пшеничечка,пшеничка

Золоті зернята.

Щоб була в нас Україна (показують від душі)

Щедра і багата.

 

 

-Про яку рослину йшлося у пісні,яку ми співали?(зернову)

    7. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів

 Гра «Світлофор»

Коли я називатиму зернову культуру, піднімайте зелену картку, технічну — червону, овочі — опускайте сигнальну картку, фрукти — плескайте в долоні.

Пшениця, помідор, ячмінь, соняшник, вишня, цукровий буряк, овес, картопля, персики, просо, виноград.

 Робота у групах

Знайдіть і розфарбуйте на картці рослини, які вирощують у Тернопільській області. Поясніть, чому віддають перевагу вирощуванню саме цих рослин.

8.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Поділити на групи рослини.

Яка рослина зайва?

2.Робота в групах.

        Відгадати ребуси.(вчитель вивішує на дошці ребуси,учні відгадують і називають до якої групи належить ця рослина)

3.Заповнити схему:

-Що виготовляють з пшениці?

-Що виготовляють з кукурудзи?

P3170217

 

9. Підбиття підсумків

 Бліцопитування

— Плоди яких рослин ви любите вживати в Їжу?

— Насінням яких рослин годують свійських тварин?

— Із коренеплодів якої рослини виготовляють цукор?

— Із коренеплодів якої рослини готують салат?

              Подяка рослинам.(вправа «мікрофон»).

-Якій рослині ви хочете подякувати і чому?

        10.Домашнє завдання.С. 94-97.

Практичне завдання

Знайдіть інформацію про культурні рослини, про які не згадано в тексті

параграфа. Яке вони мають значення в житті людини? Зробіть повідомлення

в класі.

 

11.Заключне слово вчителя.

Із долоні на долоню перекладає людина маленьку насінину,

Ніби зігріваючи її своїми руками,вдихає нове життя, дає благословення на зачаття нового роду.

Потрапивши до грунту, зернятко пірнає в ласку землі,проростає та тягнеться в гору-прямісінько до сонця, до його тепла. І тепер уже і земля, і сонце замінили йому теплі долоні людини.Нісінина ніби розчинилася в тому паростку=відала йому всі всої сили.А відтак,зернятко назавжди запам’ятало тепло великих добрих людських долонь і виростає, віддаючи із вдячністю щедрий урожай своїх плодів.

Отака велика дружба існує між людиною та природою.

Тож хай і у ваших душах завжди проростають зернинки цікавості, допитливості,зернинки бажання дізнаватись про все що нас оточує, та знаходити відповіді на безліч Чому?Як?Коли?

Українська земля — родюча. З давніх-давен Україна була житницею Європи, бо турботливі руки наших предків, батьків пестили, доглядали, цінували її простори. Шануймо й ми традиції українського хліборобного народу!

Ходімо влітку в поле, любий сину,

Там хліб живе у буйному колоссі.

Тужавіють, повнішають зернини —

Краси такої ти не бачив досі.

Ходімо в поле в гожі дні та сльоту

Трудитися, мій сину, на землі,

Щоб ти пізнав, якої праці й поту

Хліб коштує на ниві й на столі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пятка Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Попів Марія
Додано
9 лютого 2019
Переглядів
5548
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку