Інтегровані уроки - не данина моді, а вимоги часу. Метою уроку є знайомство учнів з літературною вимовою та написанням префіксів роз-, без-; закріплювати вміння розрізняти префікси та прийменники, правильно їх писати; привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності .; засвоєння норм етичного ставлення до природи; виховання любові до природи рідного краю; ознайомлення з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи;
Конспект інтегрованого уроку
у 3 класі
з української мови і природознавства
учитель Черкас Елеонора миколаївна
Тема уроку. Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів із префіксами.
Ми – за чистоту нашої планети!
Мета уроку: ознайомити учнів з літературною вимовою та написанням префіксів роз-, без-; закріплювати вміння розрізняти префікси та прийменники, правильно їх писати; привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини; знайти шляхи подолання проблеми.
розвивати зв‘язне мовлення, орфографічну пильність, увагу до усного і друкованого слова; виховувати почуття доброти і поваги до своїх батьків.
Завдання: навчити учнів літературній вимові та написанню префіксів роз -, без-,
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: інтегрований урок – дослідження.
Методи і прийоми навчання: фронтальна, робота в парах, групова;методи інтерактивного навчання: «мозкова» атака, кубування,гра,»мікрофон».
Обладнання: таблиці, куб, дерево, глобус, мікрофон.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Станемо рівненько,
Усміхнемось веселенько.
Ще один важливий крок
Зробимо за цей урок.
Глибше вивчимо ми мову
Солов’їну і чудову.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
- Діти, торкніться один до одного рукою і подаруйте один одному чудовий настрій і усмішку. Адже, ніщо в світі не коштує так дешево і не цінується так дорого.
Із цих промінчиків добра, що заіскрились на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
Очікування.
- Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яку мету ставите перед собою? Що хочете дізнатися на уроці рідної мови?
- Отож, будемо старатись, щоб досягти своєї мети. До праці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- А тепер я іду на вас "мозковою атакою". Чи ж витримаєте ви, шановні діти, мій наступ?
1. Кросворд.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні ми будемо працювати над темою, яку вам допоможе відгадати вправа. Потрібно розшифрувати слово, виконавши математичні дії. (Слайд 5)
ПРВЕ – В + ФМІ – М + КС
2. Кубування.
На кожній грані куба номер запитання, на яке діти повинні дати відповідь.
- Яка частина слова називається префіксом?
- Що таке прийменник?
- Як ви розрізняєте префікси та прийменники?
- Як пишуться префікси зі словами?
- Як пишуться прийменники зі словами?
- Де у слові стоїть префікс?
- Молодці, атаку витримали на відмінно!
3. Каліграфічна хвилинка.
- Діти, сьогодні ми говорили про усмішку і гарний настрій. А від кого залежить наш настрій?
- Так. І саме ці близькі нам люди першими приходять на допомогу, щоб підтримати у тяжку хвилину і розрадити добрим словом. Недарма ж народна мудрість каже:
Друзі пізнаються в біді.
- Як ви розумієте це прислів‘я?
- Перш, ніж записати це прислів‘я, повторимо написання деяких букв, буквосполучень.
друзі
- Який префікс у слові "пізнаються"?
- Чи є в цьому реченні прийменники?
Зошити свої ми відкриваємо
І під нахилом тримаємо.
Сидимо рівно, не нахиляємось,
А я погляну, як ви стараєтесь.
4. Вправа «Префікс чи прийменник».
- Розкрийте дужки, з’ясувавши де прийменник, а де префікс.
(При)йшла зима. Шкільне (по)двір’я (за)сипав м’який сніг. Школярі (по)вісили (на)деревах годівниці.
5. Запис та аналіз речення.
Шкільне подвір’я засипав м’який сніг.
6. Звуко-буквений аналіз слова м’який.
7. Словниковий диктант.
- А зараз поповнимо нашу "мовну скарбничку" – словниковий диктант.
Степи, абрикос, комп’ютер, бензин, розвідка.
- А тепер самі себе перевірте.
- Написання, якого слова можна перевірити наголосом?
- Написання, яких слів перевіряємо за орфографічним словником?
- У якому із слів звуків більше, ніж букв?
- Назвіть слова із префіксом.
- У якому слові всі приголосні глухі?
- Запам‘ятайте написання цих слів, більшість із них є обов‘язковими для запам‘ятовування.
- Поясніть, будь ласка, лексичне значення слова "розвідка".
- Це слово багатозначне. Одне із його значень - "наукове дослідження".
8. Деформоване речення.
Сніг, білою, все, фарбою, розфарбовує.
- Яке значення має словосполучення «біла фарба»?
ІV. Робота над новим матеріалом.
- Знайдіть в цьому реченні слово з префіксом? А яка третя буква?
9. Проблемна ситуація.
- Прочитайте слова, записані на дошці.
Розквіт
розфарбувати
розв‘язати
рознести
розгадати
- Що в них спільного? (Однаковий префікс)
- Як він пишеться? На яку літеру закінчується? ( З)
- А тепер прочитайте інші слова.
Безстрашний
безмежний
безсоння
безпомилковий
безлюдний
- Що спільного в цих словах? Як він пишеться?
- Шановні дослідники, який же висновок можна зробити про написання префіксів роз-, без-?
(В українській мові префікси роз-, без- пишуться з буквою з)
- Давайте прочитаємо це правило і запам‘ятаємо.
(Хором із дошки)
- Так, який префікс у слові розфарбовує?
10. Гра «Складалочка - моделювання».
Вчитель називає слово, а діти придумують слово з префіксом роз-, без-.
Плести, малювати, шум, мити, горнути, вода, хмара, барви.
Слово називає той, хто отримав у руки сніжок.
Ро малювати бе барвний
Ро мити бе хмарний
Ро З плести бе З водний
Ро горнути бе шумний
- Який висновок можна зробити? (Правило)
11. Спостереження за вимовою і написанням слів із префіксом роз-, без-.
Прочитаймо ці слова.
-Як вимовляється кінцевий приголосний у префіксах роз-, без- перед дзвінкими приголосними? А перед глухими?
-Яка буква пишеться в кінці префіксів?
- Розпочну я - розплести.
- Який чуєте кінцевий приголосний у префікса роз-? (с-)
- Він вимовляється глухо, тому що далі стоїть глухий приголосний звук. Наша мова милозвучна і для того, щоб легше вимовляти слова, інколи перед глухими деякі дзвінкі вимовляються теж глухо. Але, не дивлячись на це, пишемо з буквою з.
- Розмалювати.
- Звук з вимовляється дзвінко, бо наступний звук дзвінкий.
- Дочитуємо слова до кінця. Звертайте увагу на вимову.
- Отож, ви зрозуміли, що слова треба вміти не тільки правильно писати, а ще й вимовляти.
12. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення знань учнів.
13. Робота з підручником. Вправа 185.
Розповідь про Запорізький дуб.
Вік дерева нараховує приблизно 600—700 років. У 2010 Запорізький дуб став призером Всеукраїнського конкурсу «Національне дерево України», посівши 1 місце в номінації «Історичне дерево України»
- Зараз ми навчимося переносити слова з префіксами роз- та без-.
Роз- кинув, без- хмарне.
14. Творче завдання.
а) Заміни одним словом ціле речення за допомогою префікса без- .
Наприклад: Комахи, що не мають крил – безкрилі.
Острів без людей – безлюдний.
Степ, який не має меж – безмежний.
Правильна відповідь – безпомилкова.
б) Робота в парах
На картках вставити з-, с-.
Ро…плітати, бе…ділля, бе…вітряний, ро…писка, бе…водний, ро…в’язка, бе…соння, ро…дерти.
15. Звернемось до нашого кросворду.
- Відгадуємо слово – це … (сміття)
- Ви чули це слово і знаєте його значення, а я хочу вас запитати, що означає вислів «мовне сміття»?
16. Інформативні повідомлення.
Очевидно, що підвищення якості життя пропорційно збільшенню кількості відходів, що продукує людство. Статистика каже, що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття. Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами багатоповерхівок. В смітті граються діти. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію.
Виступи груп дітей.
Перша група
Загроза здоров’ю людей.
Сміття:
поліетилен, пластмаса, скло, будівельні відходи, залишки їжі, метали, деревина, дрібне побутове сміття, папір, непотрібні речі.
Загрози:
сморід – хвороби дихальних шляхів, астма, алергія, отруєння, хвороби печінки.
Виділення хімічних речовин – отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак.
Забруднення водойм – неможна купатися, отруєння, хвороби шкіри, мор риби, лептоспіроз.
Друга група
Типовий склад відходів:
- папір – 14%
- мілке сміття – 17,9%
- гума, шкіра, деревина – 8,1%
- харчові відходи – 7,5%
- метали – 8,7%
- скло – 8,21%
- інше – 1,6%
Висновок. Сміття, його величезна кількість навколо призводить не лише до засміченості, а й до хвороб людини.
Третя група
Корисні поради
1)Вчися розумiти природу, стань її другом i захисником.
2)Радій кpaci природи, не зашкодь їй своїм недбалим ставленням.
3) В природi поводься тихо непомітно, дивись, слухай, не галасуй.
4) Користуйся будь-якою нагодою, щоб зробити для природи щось корисне.
5)Будь другом вcix живих істот, не муч i не вбивай тварин.
6)Стеж за чистотою природного середовища, не залишай за собою слiдiв перебування в ньому.
7) Допомагай тим, хто турбується про природу. Захищай її вiд шкiдникiв.
Четверта група
Прислів’я про збереження природи
Без труда нема плода.
Хто про землю дбає, вона тому повертає.
Про землю піклуйся – золотим зерном милуйся.
Чисто там, де не сорять.
Бережіть свій край – і зробіть із нього рай!
Як дбаєш про природу, так і маєш!
П’ята група
Побутове сміття
1. Рвати папір на дрібні шматочки, а не кидати зім’явши
2. Менше купувати рідину в пластмасових пляшках.
3. Скласти «тетрапаки» перш, ніж викидати у відро.
4. Скляні пляшки здавати у спеціальні пункти вторинної сировини, з яких папір, скло, ганчір’я вивозяться на переробітку для повторного використання у виробництві нових товарів чи пакувальних матеріалів.
5. Овочевi вiдходи можна використати для добрива
Шоста група
Бережливе ставлення до природних ресурсів.
Поради економлення природних ресурсів у родинах. Пташина їдальня.
19. Малюнки та плакати «Чиста планета».
VІ. Підсумок уроку.
20. Очікування . «Чи справдились ваші очікування?»
Якщо так, то вплетіть свою квіточку в цей віночок, що символізує безкінечність, безкінечність життя на землі, позитив, здатність творити прекрасне, здатність бути господарями не дати засмітити планету, своє життя, свої думки.
21. Вправа «Мікрофон». «Що я буду робити для того, щоб світ навколо став чистішим…» Передаємо з рук в руки глобус.
22. Прощання. Дерево – символ життя, а ми його гілочки.
То ж за допомогою цих яблуневих квіток прикрасимо його і побажаємо нашій планеті, своїм товаришам міцного здоров’я. (Діти пов'язують на гілки яблуневий цвіт)
- Що ж ви запам‘ятали про правопис префіксів роз-, без-?
- Наш урок наблизився до кінця. Прийшов час, як кажуть у народі, розставляти всі крапки над і.
- Чи досягли ж ми з вами мети, яку поставили перед собою на початку уроку? Чому?
- Я хочу сказати, що ви, шановні діти, працювали сьогодні бездоганно, відповідали – безпомилково, безупинно, розважливо і роздумливо. Ви мене нітрішки не розчарували, не розгнівали, а навпаки – розохотили. А тому я розщедрилась і ставлю вам хороші бали.
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 186.
- Як бачите, ми досягли сьогодні успіху. Я думаю, що сонечко нами задоволене. А ще воно закликає нас творити добро, бути чуйними один до одного, до своїх рідних. І нехай вас завжди супроводжують слова геніального поета Т.Г.Шевченка: "Раз добром нагріте серце – вік не охолоне".
Пам‘ятайте, любі діти,
Істина така проста!
Найцінніше в цілім світі –
Це любов і доброта.
- Тож даруйте один одному радість, любов і усмішки! (Звучить пісня "Усмішка")