Конспект інтегрованого уроку у 3 класі з української мови і природознавства

Про матеріал

Інтегровані уроки - не данина моді, а вимоги часу. Метою уроку є знайомство учнів з літературною вимовою та написанням префіксів роз-, без-; закріплювати вміння розрізняти префікси та прийменники, правильно їх писати; привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності .; засвоєння норм етичного ставлення до природи; виховання любові до природи рідного краю; ознайомлення з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи;

Перегляд файлу

 

Конспект інтегрованого уроку

у 3  класі

з української мови і природознавства

учитель Черкас Елеонора миколаївна

 

Тема уроку. Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів із префіксами.   

                      Ми – за чистоту нашої планети!

Мета уроку: ознайомити учнів з літературною вимовою та написанням префіксів роз-, без-; закріплювати вміння розрізняти префікси та прийменники, правильно їх писати; привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини; знайти шляхи подолання проблеми.

розвивати зв‘язне мовлення, орфографічну пильність, увагу до усного і друкованого слова; виховувати почуття доброти і поваги до своїх батьків.

Завдання: навчити учнів літературній вимові та написанню префіксів роз -,  без-,

  •   формування елементарних уявлень про об’єкти і явища природи, їхні взаємозв’язки у системі „нежива природа – жива природа”, „природа – людина”;
  •   формування способів навчально-пізнавальної й природоохоронної діяльності;
  •   оволодіння елементарними дослідницькими вміннями;
  •   набуття досвіду природоохоронної діяльності та застосування його у життєвих ситуаціях;
  •   засвоєння норм етичного ставлення до природи;
  •   виховання любові до природи рідного краю;
  •   ознайомлення з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: інтегрований урок – дослідження.

Методи і прийоми навчання: фронтальна, робота в парах, групова;методи інтерактивного навчання: «мозкова» атака, кубування,гра,»мікрофон».

Обладнання: таблиці, куб, дерево, глобус, мікрофон.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Станемо рівненько,

Усміхнемось веселенько.

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову.

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

  - Діти, торкніться один до одного рукою і подаруйте один одному чудовий настрій і усмішку. Адже, ніщо в світі не коштує так дешево  і не цінується так дорого.

    Із цих промінчиків добра, що заіскрились на ваших обличчях, ми і розпочнемо  урок.

Очікування.

  - Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яку мету ставите перед собою? Що хочете дізнатися на уроці рідної мови?

         - Отож, будемо старатись, щоб досягти своєї мети. До праці!

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

 - А тепер я іду на вас "мозковою атакою". Чи ж витримаєте ви, шановні діти, мій наступ?

1. Кросворд.

  • Частина слова, що стоїть перед коренем (префікс)
  • Слова з, у, до, під, на – це … (прийменники)
  • Спільна частина споріднених слів – це … (корінь)
  • Пари слів, що мають протилежні значення – це … (антоніми)
  • Кілька речень, які розміщені послідовно й пов’язані між собою за змістом – це … (текст)
  • Виражає закінчену думку (речення)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

        - Сьогодні ми будемо працювати над темою, яку вам допоможе відгадати вправа. Потрібно розшифрувати слово, виконавши математичні дії. (Слайд 5)

ПРВЕ – В + ФМІ – М + КС

2. Кубування.

На кожній  грані куба номер запитання, на яке діти повинні дати відповідь.

- Яка частина слова називається префіксом?

- Що таке прийменник?

- Як ви розрізняєте префікси та прийменники?

- Як пишуться префікси зі словами?

- Як пишуться прийменники зі словами?

- Де у слові стоїть префікс?

- Молодці, атаку витримали на відмінно!

3. Каліграфічна хвилинка.

        - Діти, сьогодні ми говорили про усмішку і гарний настрій. А від кого залежить наш настрій?

 - Так. І саме ці близькі нам люди першими приходять  на допомогу, щоб підтримати у тяжку хвилину і розрадити добрим словом. Недарма ж народна мудрість каже:

Друзі  пізнаються в біді.

       - Як ви розумієте це прислів‘я?

       - Перш, ніж записати це прислів‘я, повторимо написання деяких букв, буквосполучень.

друзі

       - Який префікс у слові "пізнаються"?

       - Чи є в цьому реченні прийменники?

  Зошити свої ми відкриваємо

  І під нахилом тримаємо.

  Сидимо рівно, не нахиляємось,

 А я погляну, як ви стараєтесь.

4. Вправа «Префікс чи прийменник».

        - Розкрийте дужки, з’ясувавши де прийменник, а де префікс.

(При)йшла зима. Шкільне (по)двіря  (за)сипав м’який сніг. Школярі (по)вісили  (на)деревах годівниці.

5. Запис та аналіз речення.

Шкільне подвіря  засипав м’який сніг.

6. Звуко-буквений  аналіз слова м’який.

7. Словниковий диктант.

- А зараз поповнимо нашу "мовну скарбничку" – словниковий диктант.

Степи, абрикос, комп’ютер, бензин, розвідка.

       - А тепер самі себе перевірте.

       - Написання, якого слова можна перевірити наголосом?

       - Написання, яких слів перевіряємо за орфографічним словником?

       - У якому із слів звуків більше, ніж букв?

       - Назвіть слова із префіксом.

       - У якому слові всі приголосні глухі?

       - Запам‘ятайте написання цих слів, більшість із них є обов‘язковими для запам‘ятовування.

       - Поясніть, будь ласка, лексичне значення слова "розвідка".

       - Це слово багатозначне. Одне із його значень  - "наукове дослідження".

8. Деформоване речення.

Сніг, білою, все, фарбою, розфарбовує.

- Яке значення має словосполучення «біла фарба»?

ІV. Робота над новим матеріалом.

- Знайдіть в цьому реченні слово з префіксом? А яка третя буква?

9. Проблемна ситуація.

         - Прочитайте слова, записані на дошці.

Розквіт

розфарбувати

розв‘язати

рознести

розгадати

      - Що в них спільного? (Однаковий префікс)

      - Як він пишеться? На яку літеру закінчується? ( З)

      - А тепер прочитайте інші слова.

Безстрашний

безмежний

безсоння

безпомилковий

безлюдний

      - Що спільного в цих словах? Як він пишеться?

      - Шановні дослідники,  який же висновок можна зробити про написання префіксів роз-, без-?

(В українській мові префікси роз-, без- пишуться з буквою з)

      - Давайте прочитаємо це правило і запам‘ятаємо.

(Хором із дошки)

- Так, який префікс у слові розфарбовує?

10. Гра «Складалочка - моделювання».

Вчитель називає слово, а діти придумують слово з префіксом  роз-, без-.

Плести, малювати, шум, мити, горнути, вода, хмара, барви.

Слово називає той, хто отримав у руки сніжок.

Ро                       малювати                              бе                            барвний

Ро                        мити                                      бе                            хмарний

Ро           З          плести                                    бе         З                 водний

Ро                        горнути                                  бе                           шумний

       - Який висновок можна зробити? (Правило)

11.  Спостереження   за  вимовою і написанням слів із префіксом роз-, без-.

Прочитаймо ці слова. 

        -Як вимовляється кінцевий приголосний у префіксах роз-, без- перед дзвінкими приголосними? А перед глухими?

-Яка буква пишеться в кінці префіксів?

- Розпочну я - розплести.

       - Який чуєте кінцевий приголосний  у префікса роз-? (с-)

       - Він вимовляється глухо, тому що далі стоїть глухий приголосний звук. Наша мова милозвучна і для того, щоб легше вимовляти слова, інколи перед глухими деякі дзвінкі вимовляються теж глухо. Але, не дивлячись на це, пишемо з буквою з.

       - Розмалювати.

       - Звук з вимовляється дзвінко, бо наступний звук дзвінкий.

       - Дочитуємо слова до кінця. Звертайте увагу на вимову.

       - Отож,  ви зрозуміли, що слова треба вміти не тільки правильно писати, а ще й вимовляти.

12. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення знань учнів.

13. Робота з підручником. Вправа 185.

Розповідь про Запорізький дуб.

         Вік дерева нараховує приблизно 600—700 років. У 2010 Запорізький дуб став призером Всеукраїнського конкурсу «Національне дерево України», посівши 1 місце в номінації «Історичне дерево України»

- Зараз ми навчимося переносити слова з префіксами роз- та без-.

Роз- кинув, без- хмарне.

14. Творче завдання.

а) Заміни одним словом ціле речення за допомогою префікса без- .

Наприклад: Комахи, що не мають крил – безкрилі.

Острів без людей – безлюдний.

Степ, який не має меж – безмежний.

Правильна відповідь – безпомилкова.

б) Робота в парах

На картках вставити з-, с-.

Ро…плітати, бе…ділля, бе…вітряний, ро…писка, бе…водний, ро…в’язка, бе…соння, ро…дерти.

15. Звернемось до нашого кросворду.

- Відгадуємо слово – це … (сміття)

- Ви чули це слово і знаєте його значення, а я хочу вас запитати, що означає вислів «мовне сміття»?

16. Інформативні повідомлення.

 Очевидно, що підвищення якості життя пропорційно збільшенню кількості відходів, що продукує людство. Статистика каже, що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття. Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами багатоповерхівок. В смітті граються діти. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію.

Виступи груп дітей.

Перша група

Загроза здоров’ю людей.

Сміття:

поліетилен, пластмаса, скло, будівельні відходи, залишки їжі, метали, деревина, дрібне побутове сміття,   папір, непотрібні речі.

Загрози:

сморід – хвороби дихальних шляхів, астма, алергія, отруєння, хвороби печінки.

Виділення хімічних речовин – отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак.

Забруднення водойм – неможна купатися, отруєння, хвороби шкіри, мор риби, лептоспіроз.

Друга група

Типовий склад відходів:

 -       папір – 14%

 -       мілке сміття – 17,9%

 -       гума, шкіра, деревина – 8,1%

 -       харчові відходи – 7,5%

 -       метали – 8,7%

 -       скло – 8,21%

 -       інше – 1,6%

 Висновок. Сміття, його величезна кількість навколо призводить не лише до засміченості, а й до хвороб людини.

Третя група

 Корисні  поради

1)Вчися розумiти природу, стань її  другом i захисником.

2)Радій кpaci природи, не зашкодь їй своїм недбалим ставленням.

3) В природi поводься тихо непомітно, дивись, слухай, не галасуй.

4) Користуйся будь-якою нагодою, щоб зробити для природи щось корисне.

5)Будь другом вcix живих істот, не муч i не вбивай тварин.

6)Стеж за чистотою природного середовища, не залишай за собою слiдiв перебування в ньому.

7) Допомагай тим, хто турбується про природу. Захищай її вiд шкiдникiв.

Четверта група

        Прислів’я про збереження природи

 Без труда нема плода.

Хто про землю дбає, вона тому повертає.

Про землю піклуйся – золотим зерном милуйся.

Чисто там, де не сорять.

Бережіть свій край – і зробіть із нього рай!

Як дбаєш про природу, так і маєш!

П’ята група

 Побутове сміття

1.     Рвати папір на дрібні шматочки, а не кидати зім’явши

2.     Менше купувати рідину в пластмасових пляшках.

3.     Скласти «тетрапаки» перш, ніж викидати у відро.

4.     Скляні пляшки здавати у  спеціальні пункти  вторинної  сировини, з яких папір, скло, ганчір’я вивозяться на переробітку для повторного використання у виробництві нових товарів чи пакувальних матеріалів.

5.     Овочевi вiдходи можна використати для добрива

Шоста група

Бережливе ставлення до природних ресурсів.

Поради економлення природних  ресурсів у родинах. Пташина їдальня.

19. Малюнки та плакати «Чиста планета».

VІ. Підсумок уроку.

20. Очікування . «Чи справдились ваші очікування?»

 Якщо так, то вплетіть свою квіточку в цей віночок, що символізує безкінечність, безкінечність життя на землі, позитив, здатність творити прекрасне, здатність бути господарями не дати засмітити планету, своє життя, свої думки.

21. Вправа «Мікрофон». «Що я буду робити для того, щоб світ навколо став чистішим…» Передаємо з рук в руки глобус.

22. Прощання. Дерево – символ життя, а ми його гілочки.

 То ж за допомогою цих яблуневих квіток прикрасимо його і побажаємо нашій планеті, своїм товаришам міцного здоров’я. (Діти пов'язують на гілки яблуневий цвіт)

         - Що ж ви запам‘ятали про правопис префіксів роз-, без-?

 - Наш урок наблизився до кінця. Прийшов час, як кажуть у народі, розставляти всі крапки над і.

  - Чи досягли ж ми з вами  мети, яку поставили перед собою на початку уроку? Чому?       

  - Я хочу сказати, що ви, шановні діти, працювали сьогодні бездоганно, відповідали – безпомилково, безупинно, розважливо і роздумливо. Ви мене нітрішки не розчарували, не розгнівали, а навпаки – розохотили. А тому я розщедрилась і ставлю вам хороші бали.

VІІ. Домашнє завдання. Вправа 186.

       - Як бачите, ми досягли сьогодні успіху. Я думаю, що сонечко нами задоволене. А ще воно закликає нас творити добро, бути чуйними один до одного, до своїх рідних. І нехай вас завжди супроводжують слова геніального поета Т.Г.Шевченка: "Раз добром нагріте серце – вік не охолоне".

Пам‘ятайте, любі діти,

Істина така проста!

Найцінніше в цілім світі –

Це любов і доброта.

       - Тож даруйте один одному радість, любов і усмішки! (Звучить пісня "Усмішка")

doc
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
1479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку