поглибити знання учнів про іменник як частину мови, вдосконалити вміння виділяти його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання, розрізняти назви істот і неістот; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Тема: Іменник як частина мови. Іменники – назви істот і неістот.
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, вдосконалити вміння виділяти його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання, розрізняти назви істот і неістот; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: таблиця «Іменник – частина мови», предметні малюнки, роздатковий матеріал, О.Данилко Дидактичні матеріали з української мови (тренажер до підручника М.Захарійчука А.Мовчун)
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань
З каліграфічної хвилинки.
Отже, сіли всі рівненько, записали дату, класна робота. Письмо повинно бути красивим, правильним, грамотним. Запишіть , будь ласка:
Щастя не купується, а здобувається в праці.
Взимку дні стають коротші,
Дуже довгі й темні ночі
Взимку білим снігом сіє
І від цього все біліє:
Білі дерева, білий ставок,
Біла доріжка, як килимок.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
«Є на світі незвичайна країна Предметія. Незвичайна тому, що у ній тільки два міста «Хто?» і «Що?». У місті «Хто?» живуть люди і тварини. У місті «Що?» всі інші предмети. Керує країною незвичайний король – Іменник. Так назвали його після того, як почав давати назви, клички, імена всім, хто жив у країні. І от, зібравшись на велику раду вирішили жителі країни називатися іменем короля іменниками.»
Отже, почнемо ми вивчати частини мови. Всіх їх треба добре знати,щоб здобути знань основи. Як ви вважаєте про яку частину мови будемо говорити? (Відповіді дітей) Вірно про іменник.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Гра «Засели будиночки – «Хто?» «Що?»»
Робота з правилом. Наведення своїх прикладів.
3.Робота з картками
Добери іменники за групами.
Постав запитання до кожної групи.
Визнач іменники – назви істот і неістот.
Професія людини: будівельник_________________
Свійські тварини: собака ______________________
Предмети одягу: пальто ______________________
Шкільне приладдя : ручка____________________
Фізкультхвилинка
Відпочить усім нам треба,
Вправи виконать хутчіш!
Руки вгору, руки вниз,
Кругом себе покрутись,
А тепер руки підняли,
За голівки їх заклали.
Покрутились вліво, вправо
І тихенько пострибали.
Все, зробили різні вправи
І за парти сіли вправно.
V.Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Гра «Утвори слово»
Запиши буквами - першого слова перший звук, з другого – другий, з третього – третій і т.д. До складених слів постав питання.
а) Зір, ліс, марка.
б) Мало, дим, сир.
в) Молоко, вікно, тісто, карта, озеро.
г)Пара, перо, він, мама,канал.
д) Заєць, лис, ломи,собака.
е) Звір, лось, шишка, липи, корито.
є) Кіно, дід, кашка, ліжко, думка.
2.Самостійна робота
Посібник Дидактичні матеріали з української мови - вправа 2, с.68.Прочитати текст, вставляючи пропущені букви. Виписати з тексту по п'ять іменників за групами:
Назви істот:
Назви неістот:
Позначити префікси у підкреслених словах.
3.Розвиток зв'язного мовлення
- Які іменники живуть навесні (сонце, квіти, трави,листочки….)
- Які іменники «супроводжують » дощ. (грім, блискавка…)
- Давайте складемо з цими словами усну розповідь. Та дамо нашій розповіді заголовок.
- Яких іменників у розповіді більше істот чи неістот?
VІ. Підсумок уроку
1.Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення»
Слово вчителя. Дорогі діти, ось і завершився ще один урок української мови.
Працювали всі дуже гарно, швидко, тому я впевнена, що мова наша буде чистою та милозвучною. Молодці!
VІІ. Домашнє завдання
Дидактичні матеріали з української мови с.69,впр.4