Тема. Добрі справи та дива Святого Миколая. Подарунки та прикраси до зимових свят. Виготовлення сніжинок.
Мета. Розширювати і поглиблювати, кругозір дітей, знання про ознаки зими, розваги та свята нашої місцевості, збагатити знанням про видатного релігійного пророка Святого Миколая. Продовжити роботу з удосконалення вмінь та навичок обробляти папір, користуватися інструментами та виготовляти вироби з паперу; навчити виготовляти новорічні та різдвяні прикраси.
Сприяти розвитку творчих здібностей, фантазії, уяви, пам’яті, логічного та творчого мислення. Активізувати і поповнювати лексичний запас.
Виховувати пізнавальний інтерес, наполегливість, акуратність, почуття любові до традицій рідного краю. Викликати у дітей бажання робити добро. Прищеплювати любов і повагу до нашого народу, його традицій та обрядів.
Обладнання: демонстраційний матеріал – зразки сніжинок, технологічна карта, білий або кольоровий папір, олівець, ножиці, клей, презентація до уроку, набір картинок для дидактичної гри «Знайди зайву картинку», ноутбук.
Тип уроку: інтегрований.
Методи і прийоми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Привітання
Пролунав для всіх дзвінок —
Розпочати час урок.
На перерві постаралися
І до праці приготувалися.
2. Перевірка готовності до уроку
3. Упорядкування робочих місць
II. Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь з елементами бесіди:
Прийшла зима. Посипалися з неба пухнасті сніжинки. Білим килимом вкрили вони землю, дерева, дахи будинків. Заіскрився на сонці зимовий ліс. Зима прийшла і свята привела! Всі з нетерпінням чекають зимових свят. А особливо – діти. У народі кажуть: «Скільки взимку днів – стільки і свят». Розпочинаються зимові свята, а яке сьогодні свято?
Снігом, снігом та льодами,
Гей, здалека йде в наш край,
Йде з гостинцями, дарами
Преподобний Миколай!
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Яка гарна сніжинка лежить на пеньку, а на ній - загадка:
Що за диво: все село
Білим пухом занесло.
Дива зовсім тут нема,
Це до нас прийшла… (зима)
– Чи любиш ти зиму?
– Чи знаєш ти вірш про зиму?
– А як змінюється природа взимку? Назви ознаки зими.
Падає… сніг. На деревах вже немає… листя.
Всі річки… замерзли. Люди одягають теплий… одяг. Діти катаються на… санчатах, ковзанах.
– Діти, а як ви вважаєте зима - це добре чи погано?
Добре, бо:
багато снігу, можна ліпити снігову бабу;
сніг вкриває рослини від морозу;
дерева мають можливість відпочити;
Погано, бо:
сніг засипав усе: тварини, птахи залишилися без їжі;
слизько, можна впасти;
холодно, морозно, треба турбуватися про тепло.
Зима багата на свята: Новий Рік, Різдво, Щедрівка, Водохреща.
А найперше зимове свято - це свято на честь Миколая Чудотворця. Це найулюбленіше свято дітей, вони з нетерпінням чекають щедрого Миколая, пишуть йому листи, вивчають вірші, співають пісні.
Святий Миколай щороку приходить у кожну хату і обдаровує кожну дитину. Він любить усіх людей, та найбільше слухняних і добрих дітей.
– Кому допомагав Святий Миколай?
– Чи важливо допомагати один одному?
Ти був добрим протягом року? Чемним? Слухняним? Працьовитим?
Зараз перевіримо, споглядаючи фоторепортаж нашого з тобою життя у школці.
– Молодець, ти не лінився, а багато всього корисного навчився. А ранкову гімнастику ти робиш щоранку? Зараз запрошую тебе на фізкультхвилинку.
Білий сніг, білий сніг
Заміта стежинки (колові рухи руками).
Цілий день, цілий день
Падають сніжинки (присідання).
Вітерець-жартівник
Віхолу здіймає (повороти навколо себе).
А мороз-чарівник
З діточками грає (стрибки).
– Що сталося, чому ти плачеш?
Казковий герой:
– Я гуляв на подвір’ї, дивився як красиво падає сніг. І побачив найгарнішу сніжинку, яка летіла із хмарки на землю. Я не хотів, щоб вона впала, бо її могли розтоптати ногами люди. Я простягнув руку, але коли вона впала на мою гарячу долоньку, то сніжинка розтала...
– Не засмучуйся. Ти правильно зробив, що зайшов до нас у гості, тому що тут тебе не залишать у біді, завжди допоможуть.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1 Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок трудового навчання, а урок – майстерня. На уроці ти дізнаєшся, як хто такий Святий Миколай. Навчимося виготовляти незвичайний, чудовий та незамінний атрибут свята – сніжинку.
V. Демонстрування та аналіз зразка.
1. Вступне слово вчителя.
2. Інструктаж учителя
Отже, відчиняємо двері нашої майстерні і починаємо працювати над створенням чудо-сніжинки. Так, саме чудо-сніжинки, бо кожна із них наповниться теплом ваших рук.
VI. Презентація виготовленої роботи, її аналіз.
– Діти, дякую Вам за допомогу. Залишайтеся завжди такими ж добрими, чемними, і ви отримаєте винагороду від Святого Миколая. Загляньте під свої подушечки, що там? (цукерки). Від кого солодощі, як вважаєте?
– А тепер давайте тихенько подякуємо і попросимо Святого Миколая:
Святий Миколаю, тебе ми благаємо!
Обдаруй нас теплотою, ласкою і добротою!
Щастя дай нашому роду, і країні, і народу!
2. Рефлексія.
- Чи сподобався вам наш урок? Чим саме?
- Що нового дізналися?
- Чого навчилися самі та зможете навчити друзів?
- Прикрасьте й свої оселі такими чудовими сніжинками, і, я впевнена, на вас чекають найкращі подарунки.
3. Прибирання робочих місць
Додаток 1
Христинка ніяк не могла заснути.
Настає зима. Фея дістає зі скрині білу шубку й починає її струшувати. З пухнастих візерунків шубки летять снігові зірочки.
Допомагає Сніжинці Сніговий Слон він щосили дмухає своїм хоботом і сніжинки розлітаються по всій землі. Так триває всю зиму… За Л. Ра.