Конспект інтегрованого уроку з математики і географії "Дії з раціональними числами. Температура повітря"

Про матеріал

Урок з математики і географії "Температура повітря. Дії з раціональними числами" має на меті показати тісний зв'язок предметів, сформувати уявлення про зміну температури протягом року та доби, закріпити вміння учнів виконувати дії з раціональними числами, показати необхідність застосовувати набуті знання вреальних життєвих ситуаціях; розвивати вміння визначати середньодобову температуру та амплітуду коливань температури, особистісну, соціальну й творчу компетентності, розвивати пізнавальний інтерес, активне творче, критичне мислення учнів; забезпечити єдність математично - географічних знань, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з картографічним матеріалом;

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект інтегрованого уроку

з математики та географії

у 6 класі

 

 

  Тема.     Температура повітря.

   Дії з раціональними числами

 

 

 

 

   Підготували

   Вчитель математики: Васильєва Альона В’ячеславівна

 

 

 

 

 

 

 

      
Тема.     Температура повітря. Дії з раціональними числами

Мета:

- навчальна:  сформувати уявлення про зміну температури протягом року та доби, закріпити вміння учнів виконувати дії з раціональними числами, показати необхідність застосовувати набуті знання в  реальних життєвих ситуаціях;

- розвиваюча: розвивати вміння визначати середньодобову температуру та амплітуду коливань температури, особистісну, соціальну й творчу компетентності, розвивати  пізнавальний інтерес, активне творче, критичне мислення учнів; забезпечити єдність математично - географічних знань, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з картографічним матеріалом;

- виховна:  виховувати в учнів допитливість шляхом подання  пізнавальної інформації, 

Обладнання: фізична карта півкуль, карта України, глобус, шаблони термометрів для кожного учня, демонстраційний  термометр на дошці. 

 

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань:

Вчитель математики:

- Діти, які математичні дії ми виконуємо на уроках? (Дію віднімання, додавання, множення, ділення)

Вчитель математики:

- Якими числами ми користуємось? (Натуральними, цілими, раціональними)

Вчитель математики:

- Щоб згадати, як виконувати дії з раціональними числами, треба дати відповіді на запитання. (Інтерактивна гра "Мікрофон")

- Як додати числа з різними знаками?

- Як додати два від’ємних числа?

- Сформулюйте правило віднімання раціональних чисел.

- Як помножити або поділити два від’ємних числа?

- Сформулюйте правило множення або ділення чисел з різними знаками.

Закінчіть речення:

1) Раціональні числа - це...

2) Щоб знайти середнє арифметичне, треба ...

3) Якщо добуток дорівнює нулю, то...

4) Добуток 2012 від’ємних множників має  знак...

 

Вчитель географії:

- Коли на уроках географії ви зустрічалися з раціональними числами?

(Коли вивчали форми рельєфу, тему "Відносна і абсолютна висота")

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель географії:

- Ви сидите в кімнаті і читаєте книжку. Вам холодно. Та ось двері відчиняються і заходить брат. Він повернувся з лижної прогулянки.

«У нас жарко» — каже він.

То як же в кімнаті: жарко чи холодно? Щоб відповісти на це запитання, треба подивитися на термометр.

Термометр показує +20°С. Значить, у кімнаті цілком нор­мальна температура, і братові жарко тому, що він дуже розгарячився, ходячи на лижах. А за вікном -8°С.

Вчитель математики:

- +20 і -8 - це і є раціональні числа. І сьогодні на уроці ви переконаєтесь, що в поєднанні з географією раціональні числа можуть бути чарівними, бо під час вивчення теми «Температура повітря» ми будемо часто звертатися до дій з раціональними  числами.

 

4. Вивчення нового матеріалу

Вчитель географії:

- Термометр винайшли багато сотень років тому. Складається він з тонкої трубочки, куди наливають рідину (спирт, ртуть). Дія термометра грунтується на властивості рідин від нагріван­ня розширятися, від охолодження стискатися.

А тепер пригадаймо, як визначити температуру за термо­метром. (Учитель Показує великий саморобний термометр і встановлює на ньому температуру 0°).

При цій температурі вода замерзає. Взимку температура повітря буває, як правило, нижче нуля, влітку — вище нуля.

(До дошки вчитель викликає кількох учнів і пропонує їм на термометрі встановити температуру +6°, +4°, —14°, +18° і т. д.)

Повітря, як скло, пропускає сонячні промені на поверхню і Землі, саме не нагріваючись. Доторкнись до віконного скла у сонячний день і ти переконаєшся, що воно холодне, а підвіконня тепле. Повітря у тропосфері нагрівається від земної поверхні, нагрітої Сонцем. Тому чим далі (вище) від Землі, тим воно холодніше. На кожний кілометр підйому температура повітря в тропосфері знижується на 5...6 °С.

Від чого залежить температур повітря? Чому вона найвища у другій половині дня і найнижча перед сходом Сонця? Чому ближче до екватора температури протяюм року завжди високі, а біля полюсів - низькі? Чому влітку в наших широтах завжди тепліше, ніж взимку?


Сонячні промені протягом доби нагрівають Землю нерівно­мірно. Чим вище Сонце над горизонтом, тим сильніше воно гріє, тим вища температура. Отже, чим більший кут падіння сонячних променів, тим вища температура.

Температура повітря зале­жить  від кута  падіння сонячних променів. Кут   падіння   сонячних променів залежить не тільки від часу  доби,  а й  від  широти місцевості.  Між екватором і тропіками він найбільший (до 90°), біля полюсів - найменший.

Кут падіння сонячних променів - головна причина зміни температури повітря, але не єдина. На температуру впливають прозорість атмосфери, хмарність, напрям вітру, опади тощо.

Коли передають по радіо температуру за минулу добу, то називають одну цифру, а не всі виміри за добу. Вона називається середньою добовою температурою. Її дістають шляхом обчислення середньоарифметичного числа.

 

 

5. Закріплення нових знань, умінь і навиків

Вчитель математики:

- Давайте пригадаємо ще раз, як одержують  середнє арифметичне.

Вчитель географії:

- Вісім разів на добу знімали температурні показники

    у січні:        у липні:

300: -5°С       300: +16°С

600: -8°С       600: +14°С

900: -5°С       900: +17°С

1200: -1°С       1200: +23°С

1500: +3°С       1500: +29°С

1800: +1°С       1800: +20°С

2100: -2°С       2100: +18°С

2400: -3°С       2400: +17°С

Вчитель математики:

- Порахуйте, будь ласка, середньодобову температуру, використовуючи тільки-но згадану інформацію. (Біля дошки працюють два учня, інші обчислюють самостійно в зошитах)

-20: 8= -2,5       154 : 8 = 19,2

tо ≈ -3°С        tо ≈ 19°С

Вчитель географії:

- Різницю між найвищою і найнижчою температурою повітря називають амплітудою   коливань   температур.

Розрізняють добову амплітуду - різницю між найвищою і найнижчою температурою протягом доби, місячну - різницю середніх температур діб протягом місяця, річну - різницю між найтеплішим і найхолоднішим місяцем року.

Вчитель математики:

- Діти, давайте обчислимо добову амплітуду в січні.

+3°С - (-8°С) = 11°С - добова амплітуда в січні.

- А в липні?

+29°С - (+14°С) = 15°С - добова амплітуда в липні.

 

  1. Підсумки  уроку

         Учитель пропонує учням завершити:

- « Сьогодні на уроці я дізнався…»

- « Я навчився…»

- « Мені хочеться і далі вчитися…»

 

  1.  Оцінювання

 

  1. Творче домашнє завдання

У вихідний день зняти температурні показники і порахувати середньодобову температуру, амплітуду температурних коливань. В зошитах зробити всі необхідні записи та обчислення. 

 

doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку