Урок з математики і географії "Температура повітря. Дії з раціональними числами" має на меті показати тісний зв'язок предметів, сформувати уявлення про зміну температури протягом року та доби, закріпити вміння учнів виконувати дії з раціональними числами, показати необхідність застосовувати набуті знання вреальних життєвих ситуаціях; розвивати вміння визначати середньодобову температуру та амплітуду коливань температури, особистісну, соціальну й творчу компетентності, розвивати пізнавальний інтерес, активне творче, критичне мислення учнів; забезпечити єдність математично - географічних знань, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з картографічним матеріалом;
Конспект інтегрованого уроку
з математики та географії
у 6 класі
Тема. Температура повітря.
Дії з раціональними числами
Підготували
Вчитель математики: Васильєва Альона В’ячеславівна
Тема. Температура повітря. Дії з раціональними числами
Мета:
- навчальна: сформувати уявлення про зміну температури протягом року та доби, закріпити вміння учнів виконувати дії з раціональними числами, показати необхідність застосовувати набуті знання в реальних життєвих ситуаціях;
- розвиваюча: розвивати вміння визначати середньодобову температуру та амплітуду коливань температури, особистісну, соціальну й творчу компетентності, розвивати пізнавальний інтерес, активне творче, критичне мислення учнів; забезпечити єдність математично - географічних знань, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з картографічним матеріалом;
- виховна: виховувати в учнів допитливість шляхом подання пізнавальної інформації,
Обладнання: фізична карта півкуль, карта України, глобус, шаблони термометрів для кожного учня, демонстраційний термометр на дошці.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань:
Вчитель математики:
- Діти, які математичні дії ми виконуємо на уроках? (Дію віднімання, додавання, множення, ділення)
Вчитель математики:
- Якими числами ми користуємось? (Натуральними, цілими, раціональними)
Вчитель математики:
- Щоб згадати, як виконувати дії з раціональними числами, треба дати відповіді на запитання. (Інтерактивна гра "Мікрофон")
- Як додати числа з різними знаками?
- Як додати два від’ємних числа?
- Сформулюйте правило віднімання раціональних чисел.
- Як помножити або поділити два від’ємних числа?
- Сформулюйте правило множення або ділення чисел з різними знаками.
Закінчіть речення:
1) Раціональні числа - це...
2) Щоб знайти середнє арифметичне, треба ...
3) Якщо добуток дорівнює нулю, то...
4) Добуток 2012 від’ємних множників має знак...
Вчитель географії:
- Коли на уроках географії ви зустрічалися з раціональними числами?
(Коли вивчали форми рельєфу, тему "Відносна і абсолютна висота")
3. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель географії:
- Ви сидите в кімнаті і читаєте книжку. Вам холодно. Та ось двері відчиняються і заходить брат. Він повернувся з лижної прогулянки.
«У нас жарко» — каже він.
То як же в кімнаті: жарко чи холодно? Щоб відповісти на це запитання, треба подивитися на термометр.
Термометр показує +20°С. Значить, у кімнаті цілком нормальна температура, і братові жарко тому, що він дуже розгарячився, ходячи на лижах. А за вікном -8°С.
Вчитель математики:
- +20 і -8 - це і є раціональні числа. І сьогодні на уроці ви переконаєтесь, що в поєднанні з географією раціональні числа можуть бути чарівними, бо під час вивчення теми «Температура повітря» ми будемо часто звертатися до дій з раціональними числами.
4. Вивчення нового матеріалу
Вчитель географії:
- Термометр винайшли багато сотень років тому. Складається він з тонкої трубочки, куди наливають рідину (спирт, ртуть). Дія термометра грунтується на властивості рідин від нагрівання розширятися, від охолодження стискатися.
А тепер пригадаймо, як визначити температуру за термометром. (Учитель Показує великий саморобний термометр і встановлює на ньому температуру 0°).
При цій температурі вода замерзає. Взимку температура повітря буває, як правило, нижче нуля, влітку — вище нуля.
(До дошки вчитель викликає кількох учнів і пропонує їм на термометрі встановити температуру +6°, +4°, —14°, +18° і т. д.)
Повітря, як скло, пропускає сонячні промені на поверхню і Землі, саме не нагріваючись. Доторкнись до віконного скла у сонячний день і ти переконаєшся, що воно холодне, а підвіконня тепле. Повітря у тропосфері нагрівається від земної поверхні, нагрітої Сонцем. Тому чим далі (вище) від Землі, тим воно холодніше. На кожний кілометр підйому температура повітря в тропосфері знижується на 5...6 °С.
Від чого залежить температур повітря? Чому вона найвища у другій половині дня і найнижча перед сходом Сонця? Чому ближче до екватора температури протяюм року завжди високі, а біля полюсів - низькі? Чому влітку в наших широтах завжди тепліше, ніж взимку?
Сонячні промені протягом доби нагрівають Землю нерівномірно. Чим вище Сонце над горизонтом, тим сильніше воно гріє, тим вища температура. Отже, чим більший кут падіння сонячних променів, тим вища температура.
Температура повітря залежить від кута падіння сонячних променів. Кут падіння сонячних променів залежить не тільки від часу доби, а й від широти місцевості. Між екватором і тропіками він найбільший (до 90°), біля полюсів - найменший.
Кут падіння сонячних променів - головна причина зміни температури повітря, але не єдина. На температуру впливають прозорість атмосфери, хмарність, напрям вітру, опади тощо.
Коли передають по радіо температуру за минулу добу, то називають одну цифру, а не всі виміри за добу. Вона називається середньою добовою температурою. Її дістають шляхом обчислення середньоарифметичного числа.
5. Закріплення нових знань, умінь і навиків
Вчитель математики:
- Давайте пригадаємо ще раз, як одержують середнє арифметичне.
Вчитель географії:
- Вісім разів на добу знімали температурні показники
у січні: у липні:
300: -5°С 300: +16°С
600: -8°С 600: +14°С
900: -5°С 900: +17°С
1200: -1°С 1200: +23°С
1500: +3°С 1500: +29°С
1800: +1°С 1800: +20°С
2100: -2°С 2100: +18°С
2400: -3°С 2400: +17°С
Вчитель математики:
- Порахуйте, будь ласка, середньодобову температуру, використовуючи тільки-но згадану інформацію. (Біля дошки працюють два учня, інші обчислюють самостійно в зошитах)
-20: 8= -2,5 154 : 8 = 19,2
tо ≈ -3°С tо ≈ 19°С
Вчитель географії:
- Різницю між найвищою і найнижчою температурою повітря називають амплітудою коливань температур.
Розрізняють добову амплітуду - різницю між найвищою і найнижчою температурою протягом доби, місячну - різницю середніх температур діб протягом місяця, річну - різницю між найтеплішим і найхолоднішим місяцем року.
Вчитель математики:
- Діти, давайте обчислимо добову амплітуду в січні.
+3°С - (-8°С) = 11°С - добова амплітуда в січні.
- А в липні?
+29°С - (+14°С) = 15°С - добова амплітуда в липні.
Учитель пропонує учням завершити:
- « Сьогодні на уроці я дізнався…»
- « Я навчився…»
- « Мені хочеться і далі вчитися…»
У вихідний день зняти температурні показники і порахувати середньодобову температуру, амплітуду температурних коливань. В зошитах зробити всі необхідні записи та обчислення.