Формування компетентностей:
Предметно природознавча компетентність:
- Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
- ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
- пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.
Спілкування державною мовою
- грамотно, чітко та зрозуміло формулює думку;
- аргументує свої думки;
Соціальна та громадянська компетентності
- уміння працювати в команді, узгоджувати спільну позицію на основі досліджень;
Інформаційно-комунікативна
- знаходить у завданні конкретні відомості;
- створює повідомлення;
- коротко формулює свою думку;
Екологічна та здоров’язбережувальна:
- дотримується чистоти робочого місця;
- дотримується правил сидіння за партою;
- опановує способи емоційної саморегуляції, самоконтролю, фізичного взаємовдосконалення;
Соціальна:
- підтримує чистоту робочого місця;
- співпрацює в команді.
ІКТ-компетентність - отримує навички джерел інформації
Обладнання: ноутбук з доступом до мережі Інтернет, телевізор.
Тип уроку: комбінований
Форма організації уроку: колективна, групова, фронтальна, індивідуальна.
Обладнання та наочність: «квітка-семицвітка», склянки з водою,; сіль, цукор, сода, пісок, глина, крейда — розчинні й нерозчинні речовини; ілюстрації, що демонструють різні стани води: рідка — в океані, прозора — у склянці, пухнаста — у хмарині, на полях — як снігова «перина», білосніжна — на гірських вершинах, як скло — взимку на річці.
Епіграф до уроку:
«Водиця — всьому цариця»
Ми пізнаємо цінність води
лише тоді, коли колодязь пересихає.
/Бенджамін Франклін/
Перебіг уроку
Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
ІІ Мотивація навчання
В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи улетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
Що ж знайшли люди? (воду)
А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова? Так, про воду.
Оголошення теми уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вивчити нову тему нам допоможе квітка-семицвітка, яка має різнокольорові пелюстки. Кожна пелюстка виконує свою роль.
Перш ніж приступити до роботи ми об'єднаємося у групи за кольорами пелюсток.
Повторимо правила роботи в групах.
Зараз послухайте вірш Надії Красоткіної , у якому всього кількома рядками все сказано : яке значення має вода для людини.
А вода — це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля!
Тож , чи зможе все живе прожити без води? Саме про це ми сьогодні дізнаємося.
Кожна група отримує свою пелюстку з певним завданням .
Групі з білою пелюсткою пропонуємо дібрати цікаві факти про воду(заздалегідь).
Група з жовтою пелюсткою дізнається , яку користь дає вода.
А група з фіолетовою пелюсткою , навпаки, шукає інформацію, якої шкоди може завдати вода.
Групі з червоною пелюсткою потрібно скласти розповідь з малюнком «Подорож Краплинки».
Групі із зеленою пелюсткою пропонуємо дослідити властивості води.
Групі із блакитною пелюсткою пропонуємо скласти «Асоціативний кущ» (дібрати слова-асоціації до слова «вода»).
Звіт груп.
Біла пелюстка.
1 учень. Вода в природі є скрізь. Вона приховує в собі безліч таємниць. Тому її властивості не припиняють вивчати вчені в різних країнах світу. Вода ніби не визнає всіх законів природи. Все з водою відбувається не так, як з іншими речовинами.
2 учень. Тільки вода, одна єдина природна речовина на нашій планеті, може перебувати у трьох станах одночасно: твердому, рідкому, газоподібному. Та ще й легко переходити з одного стану в інший. Жодна інша речовина не має таких властивостей.
3 учень. Лід переходить із твердого стану в рідкий, тобто відбувається його плавлення, за температури 0°. З поверхні води постійно відбувається випаровування — перехід води з рідкого стану в газоподібний. Якщо воду поставити на вогонь, то за температури 100° вона закипить.
4 учень. Якщо всі інші речовини за охолодження стискаються, то вода, перетворюючись на лід, — розширюється. (Бачили, як розривається на морозі скляна пляшка, у якій замерзла вода?)
Фіолетова пелюстка
1 учень. Якби вода мала такі самі властивості, як усі інші речовини, то вона стискувалася б за охолодження, та і лід був би важчим за рідку воду й опускався на дно всіх водойм — океанів, морів, річок, озер.
2 учень. Від цього поступово, рік за роком, вся вода, що є на Землі, перетворилася б на кригу. Згодом уся наша планета стала б зледенілою пустелею, на якій завмерло б життя.
3 учень.. Вода має руйнівну силу. Її ми можемо спостерігати, коли бачимо стихійни лиха. Наприклад, повінь, коли вода підіймається та затоплює все навкруги. Коли розливається вода, людям потрібно спасати своє життя. Шторми на морі затоплюють кораблі. Дощі заливають усе живе. Все це призводить до того, що все навкруги руйнується. Це завдає шкоди не тільки людям, але й тваринам та рослинам.
Жовта пелюстка
1 учень. На щастя, крига, або вода у твердому стані, легша за рідину й плаває на її поверхні. Вода на Землі перебуває переважно в рідкому стані. Під дією сонячного тепла вона постійно випаровується, насичуючи водяними парами повітря.
2 учень. Вода, що міститься у хмарах, зберігає тепло, ніби тепла пухнаста «ковдра». Космічний холод давно б заморозив нашу планету, якби не водяна «ковдра» в повітряному шарі Землі.
3 учень. Вода накопичує тепло не лише у повітрі, а й у всіх, існуючих на планеті, водоймах — від калюж до океанів. Адже вона в десять разів повільніше, ніж суходіл, вистигає і так само повільно нагрівається. Тому саме вода «відповідає» за погоду та клімат повсюди на Землі. Якби не дивовижні властивості води, то наша планета стала б непридатною для життя рослин, тварин і людини.
4 учень. Вода має ще й іншу незвичайну властивість. На всій своїй поверхні вона має здатність створювати міцну тонесеньку плівку. У водоймах по ній, як по землі, чи будь-якій іншій твердій поверхні, «ходять» шестиногі водяні клопи — водомірки, повзають молюски й прикріпляються личинки комарів. А деякі морські риби знайшли чудовий спосіб заховати свою ікру від ненажерливих хижаків, прикріпивши її до цієї плівки.
Фізкультхвилинка
1) Всі ми – діти землі і неба!
(Руками вказують на себе, опускають їх вниз, піднімають вгору)
Всі, хто маленький, хоче рости!
(Повторюють попередні рухи )
«Чисті повітря й водичку нам треба»,- просить з нас кожен: і я, і ти
(Через сторони руки опускають, нахиляючись до «водички».Схрещуючи їх перед собою, знову піднімають вгору. Роз’єднуючи руки над головою, опускають через сторони вниз, на слово «я» руками вказують на себе, на слово «ти» - на товариша.)
Хочемо ми, щоб сонце світило!
(руками показують на себе, піднімають їх вгору.)
Хочемо ми, щоб поле родило!
(Руками показують на себе, а потім – на поле.)
І щоб навколо квіти цвіли!
(Руками обводять навколо себе.)
Хочемо, хочемо, хочемо ми!
( Плескають у долоні.)
Хочемо ми, щоб красень цей – ліс
(Присідають.)
З нами у гору ріс і ріс!
(Повільно піднімаються, показуючи як ростуть дерева.)
Хочемо, щоб у мирі завжди
Люди , тварини й рослини жили!
(Руки розводять в сторони, схрещують перед собою (4 р.))
Ми – крапельки природи, її творіння – ми
Повітря, Землю й Воду
Ми будем берегти!
(Крокують на місці; руками вказують на себе, повітря, Землю, воду; схрещують
руки перед грудьми.)
Зелена пелюстка
Виконання дослідів
«Вода не має форми».
Матеріали: посудини різної форми, вода.
Діяльність: переливай воду в посудини різної форми.
Висновок: рідина може змінювати форму. Вона має форму посудини, в яку її наливають
«Вода безбарвна» .
Матеріали: посудина з водою, пензлик, фарба.
Діяльність: зафарбовуй воду за допомогою пензлика з фарбою у різні кольори.
Висновок: вода не має кольору, але її то можна зафарбувати.
«Вода прозора».
Матеріали: склянка з водою, різні дрібні предмети.
Діяльність: занурюй різні предмети у склянку з водою.
Висновок: вода прозора.
«Вода – розчинник».
Матеріали: склянка з водою, шматок цукру.
Діяльність:
У склянку з водою кинь шматок цукру. Спостерігай за процесом розчинення.
Висновок: цукор розчиняється у воді. У воді розчиняються й інші речовини.
Порада: наголосіть, що не можна пробувати на смак.
«Не розчинні речовини».
Матеріали: склянка з водою, крейда, пісок.
Діяльність: у склянку з водою кинь шматок крейди, трохи піску. Спостерігай за процесом. Помішуй.
Висновок: пісок і крейда не розчиняються у воді.
Червона пелюстка.
Учні зачитують розповідь про подорож Краплинки та демонструють свої малюнки
Блакитна пелюстка
Учні презентують асоціативний кущ до слова «Вода».
ІV Підсумки уроку. Рефлексія.
Отже, ми сьогодні багато нового дізналися про воду, а допомагали нам у цьому шість пелюсток мислення.
Рефлексійна вправа «Мереживо вражень»
Для вправи потрібен клубок з нитками. Клубок передається від одного учасника до іншого розмотуючи нитку. Діти діляться своїми враженнями від уроку.
Всі ви, діти — молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
Список використаних джерел
1.Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
2. Електронний підручник. https://pidruchnyk.com.ua/1718-piznaiemo-pryrodu-bida-5-klas.html
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 11
2. Намалювати малюнки «Бережи воду» або скласти і оформити поради по збереженню води в (побутових) домашніх умовах.