Інтегрований урок з української мови та природознавства 2 клас
Тема: Узагальнення знань і вмінь учнів за темою «Слова, які означають дії предметів». Тварини взимку.
Мета: Узагальнити знання учнів про дієслово, його істотні ознаки та роль у реченні, удосконалювати вміння добирати до іменників відповідні дієслова, вживати їх у прямому та переносному значеннях, вправляти у доборі дієслів, характерних для конкретних предметів (істот). Розвивати творчу уяву, мовленнєві здібності учнів, відповідальність, колективізм, показати учням красу та багатство української мови за допомогою народної творчості, творів письменників та поетів. Викликати бажання вивчати рідну мову, прививати любов до рідної землі, повагу до рідної мови, народу, розвивати емоційно - художні відчуття. Виявити зміни, що сталися взимку в житті тварин; з’ясувати причини, що зумовлюють ці зміни. Прививати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: зображення тварин, картки для індивідуальної роботи, діапроектор, презентація до уроку.
Тип уроку: інтегрований урок.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
1.Налаштування на роботу.
Знову день почався діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити-
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний,
За це подякуєм йому.
2. Створення емоційного настрою.
Пролунав дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці, що у нашому класі
Дітки просто молодці.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Гра «КУБУВАННЯ»
- З чого складається наше мовлення?
- Що виражають речення?
- З чого складаються речення?
- На які питання відповідають слова-назви предметів;
-назви ознак;
-назви дій?
3. Індивідуальна робота біля дошки (на карточках).
№1 Вранці заєць біля дуба
одягнувся в білу шубу,
одягнувся, оглянувся,
в довгі вуса посміхнувся. (знайти і підкреслити дієслова)
№2 Їхав, їхав їжачок,
зачепився за дрючок.
Придивився – хвіст змії
їжачок прогнав її. (знайти і підкреслити дієслова)
4.Гра «Впіймай оплеском дієслово».
Бігати, розмовляти, сніжок, плакати, радіти, сонечко, згадати, хвалити, зелений, працювати, ліс, густий, встає, засинає, їжачок, колючий, ведмідь.
5. Добір антонімів. (усно)
До дієслів з попередньої гри підібрати слова – назви дій, протилежні за значенням.
6. Добір дієслів. (усно)
До поданого іменника дібрати якомога більше дієслів.
Сніжок …
Сонечко …
Ліс …
7. Добір іменників до дієслів. (усно)
Плаче …
Дрімає…
Пестить …
ВИСНОВОК. Отже, слова – назви дій пов’язані зі словами – назвами предметів.
ІІІ. Хвилинка каліграфії.
ІV. Систематизація знань по темі «Дієслово».
1.Вибірковий диктант.
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий.
Одягнеться в кожушину,
Мед шукає та ожину.
Любить літом полювати,
Взимку – в лігві спочивати.
Як зачує він весну –
Прокидається зі сну.
Хто це? (ведмідь)
(виписати тільки дієслова)
2.Еврестична бесіда. ( цікаві повідомлення про ведмедя)
3.Самостійна робота.
(до першого і останнього слова з вибіркового диктанту дібрати слова – назви дій, протилежні за значенням)
ВИСНОВОК. Отже, до дієслів можна добирати дієслова – антоніми.
V. Фізкультхвилинка.
Ми з-за парт мерщій встаєм,
Лінькам волі не даєм .
Косооке зайченятко-
Довгі вуха, гарні лапки-
Повернулось вправо, вліво,
Головою покрутило.
Пострибало, потягнулось,
За морквинами нагнулось.
І почало їх збирать – 1, 2, 3, 4, 5.
Першу й другу – мамі й тату,
Дві морквини – сестрі й брату,
На пеньочок тихо сіло,
П’яту моркву смачно з’їло.
4.Еврестична бесіда . (цікаві повідомлення про зайця)
VІ. Робота з підручником.
1.Творче списування. (вправа 33) Доповнити речення словами, що називають дії, підкреслити дієслова.
2.Вибіркове творче завдання. (усно, вправа 34)
3.Вибіркове списування (вправа 35)
До виділених слів, по змісту речень, потрібно поставити питання і визначити які з них називають дії, а які з них називають предмети.
(Став сільський – став, Петрику. Шию я – на шию хустинку.)
4.Гра «АУКЦІОН»
Хто останній назве дієслово, той виграв.
(Моя мама найкраща. Вона вміє … )
5.Гра «ХТО БІЛЬШЕ»
Два учні по черзі називають по 1 дієслову. Хто зупиняється першим, той програв.
VІІ. Підсумок уроку.
Гра «МІКРОФОН»
-Що ви запам’ятали про дієслово?
-Яку роль дієслова виконують у реченні?
-На які питання відповідають дієслова?
-Чи могли б ми обійтись без них?
-Чи можна вживати дієслова в прямому й переносному значенні? (дрімає дідусь – дрімає село, сад; плаче дитина – плаче душа, вікно )
-Що спричинює зимову сплячку звірів? (голод)
VІІІ. Домащнє завдання.
Вправа 36, с.20 1 варіант: списати текст, розкрити дужки;
2 варіант: до виділених слів дібрати дієслова-антоніми;
Додаткове: довідатись: чи впадає в сплячку білочка, чому?