знайомити дітей з народним декоративно-вжитковим мистецтвом, зокрема з посудом. Дати знання про його використання в побуті, про матеріали з яких вони зроблені (метал, глина, дерево). Розвивати мовлення, мислення, увагу, пам'ять. Поповнювати словниковий запас дітей назвами посуду. Заохочувати створювати візерунок-орнамент на вирізаних з паперу тарілочках. Залучати до гри. Виховувати інтерес і повагу до народних традицій.
Конспект інтегрованого заняття на тему: «Бабусин посуд» (розвиток мовлення і мовленнєвого спілкування, народознавство, малювання)
ІІ старша група
Завдання: знайомити дітей з народним декоративно-вжитковим мистецтвом, зокрема з посудом. Дати знання про його використання в побуті, про матеріали з яких вони зроблені (метал, глина, дерево). Розвивати мовлення, мислення, увагу, пам’ять. Поповнювати словниковий запас дітей назвами посуду. Заохочувати створювати візерунок-орнамент на вирізаних з паперу тарілочках. Залучати до гри. Виховувати інтерес і повагу до народних традицій.
Словник: казанок, горщик, горнятко, макітра, кухлик, качалка, макогін.
Обладнання: атрибути для драматизації казки, предмети посуду, паперові круги, фарби, пензлики, вода.
Хід заняття:
(Вихователь в українському костюмі бабусі запрошує малят до імпровізованої української світлиці)
Бабуся: Заходьте, малята, до мене у хату. Сідайте, будь ласка, на місце хороше і будьте уважними дуже вас прошу. Бо до нас сьогодні казка завітала в гості, буде вітати малят дорослих. І як воно в світі буває – казка нам розповідає. А про кого казочка, малята, вам треба буде здогадатись. (Заходять двоє дітей в костюмах Лисички і Журавля) (Драматизація казки «Лисичка і Журавель»)
— З якої казки ці герої? Чим Лисичка частувала Журавля? У що вона насипала її? Чому Журавлик не міг вхопити каші? А чим Журавель пригощав Лисичку коли вона прийшла до нього в гості? В що він її накришив? Чому Лисичка не змогла дістати страви?
— Молодці, малята, казку добре запам’ятали, відповіді правильні давали. Чи сподобалась вам казка, діти? А за що ви зможете відповісти?
— А тепер на стіл мій уважно подивіться, гарненько усе роздивіться і скажіть що стоїть на столі моїм?
Вірно український посуд. Сьогодні я вас із ним познайомлю, мої внучата. Зараз я вам його покажу і про нього розкажу. Ось, діти, казанок, зроблений він із металу, варять в ньому різні каші. А ось горщик, його зліпили з глини, в ньому борщик варять господині. Це горнятко, теж із глини, картоплю в ньому готують, у печі смажать, а тоді смакують. І макітра наша з глини, вона служить всім до нині, туди кладуть вареники, пиріжки і пампушки. А це миска в нас із глини, в неї страви насипають. Любі діти, ми можемо туди медку налити. А ведмедик це почув і до нас у гості хоче, лапами тупоче. Він проснувся, зголоднів треба нам його медком почастувати. Але він чомусь не їсть. В чому тут причина треба відгадати. Здогадалась я, малята, ми забули йому ложку дати. Ложку ми дамо красиву, розмальовану із дерева зроблену.
Бери ведмедик, пригощайся, а тоді з малятами пограйся.
Гра «Діти і ведмідь»
А ще є у мене глечик він теж із глини. В ньому зберігають молоко, компот і квас він потрібен теж для нас. Ось на кухлик подивіться і скажіть для чого він може пригодиться? Качалку вам покажу і про неї щось скажу – нею тісто качають, вона дерев’яна. Макогін теж дерев’яний, ним товчуть в макітрі сало, розтирають мак, пшоно. Без цих предметів посуду не обходиться жодна господиня на нашій рідній Україні.
А зараз ми пограємо в гру на уважність. Перевіримо, як ви назви посуду запам’ятали, про які вам я розповідала. Я буду потішки, віршики читати, а ви знаходитимете той посуд про який у них розповідається.
У глечик заглядає і молочка чекає.
Вранці тісто розкачай, вареничків діткам дай.
Каже Саша: «Добра каша, куховарить тітка Маша».
В маленькому горняті маленькому дитяті.
А дід по опеньки в неділю раненько, нарвали опеньки, зварили опеньки,
Поклали опеньки в макітру гарненько.
Несу до рота смачні страви, а повертаюся порожнім.
—Молодці діти, а ви б хотіли навчатися оздоблювати посуд візерунками? Тож давайте відкриємо майстерню народних умільців. Спочатку ми навчимося прикрашати орнаментом паперові тарілочки, а вже згодом будемо ліпити їх із глини і розмальовувати.
Давайте приготуємося до роботи:
Сядемо зараз за столи і тарілки зробимо.
Ось погляньте, яку тарілочку я зробила, як її я прикрасила, квіточку посередині посадила, а між пелюстками червоні ягідки калини почепила. Як тарілочки зробимо подаруємо бабусям.