Мета. Продовжувати знайомити дітей з петриківським розписом, історією його виникнення, залучати дітей до витоків народної культури. Удосконалювати навички малювання фарбами; закріпити уміння дітей правильно тримати пензлик, паралельно до паперу; продовжувати навчати основних елементів петриківського розпису: бігунок, гребінчик, зернятко, цибулька. Вміти розрізняти елементи декоративного розпису опішнянських та петриківських майстрів. Вправляти у вмінні симетрично розташовувати рослинні елементи візерунків на різних формах (круг, квадрат, розет, овал), розташовувати елементи по краям форми, в кутах, посередині, по всій площині. Вчити аналізувати елементи різних видів розпису та виділяти з них зайві. Активізувати та збагатити словник дітей словами: котячка, рогозина, бігунок, петриківський розпис, перехідний мазок, зернятко, цибулька.
Розвивати естетичний смак, композиційні уміння, дрібну моторику, почуття кольору, вміння групувати елементи за спільною ознакою; розвивати художні здібності та творчу уяву дітей, пізнавальний інтерес; розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриківського розпису, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності, зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до культурної спадщини країни.
Виховувати естетичний смак, інтерес до прикрашання казкового птаха , охайність під час роботи з фарбами.
Матеріал: макет української хати, матеріал до дидактичних ігор «Прикрась відповідним розписом» та «Пазли», презентація «Легенда виникнення петриківського розпису», пензлик «котячка», ілюстрації «казкового птаха», зразки малювання казкового птаха та бігунка, фарби, палітри, пензлики, вода, вологі серветки, папір, патичка, палочки рогозини, біла піч, музичний супровід
Хід.
Вихователь. Діти до нас завітали гості давайте з ними привітаємося.
Сонечка промінець нам щічки лоскоче,
Доброго дня сказати вам хоче.
Бажаєм вам щиро вражень яскравих,
Побільше емоцій, усмішок ласкавих.
Вихователь. Діти, послухайте вірш.
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята
Мальви цвітуть край вікна.
Вихователь. Про що цей вірш. Так, про хату. Подивіться на ось цю хату, яким розписом вона розписана.
Вихователь. Цей розпис виник в Україні на Дніпропетровщині в мальовничому селі Петриківка, тому він і називається петриківський. З давніх-давен жителі того села прикрашали свої хати красивими малюнками. Оздоблювали стіни, печі мальовничими квітами, травичкою, ягодами, птахами та тваринами. А чи знаєте ви, за допомогою чого малювали майстри? Раніше пензлики робили з котячої шерсті, називали їх котячками. Ними малювали тоненькі, немов ниточки лінії. З рогози вирізали рогозину. Ще користувалися своїми пальцями. Фарби виготовляли з вугілля, сажі, соку буряка та моркви, відвару польових трав, розводили фарби молоком, додаючи яєчний жовток, щоб фарба була блискучою та яскравою.
- Діти подивіться на хату та скажіть, якими елементами петриківського розпису вона прикрашена. (Відповіді дітей). Які кольори використано.
Дид. гра. «Прикрась відповідним розписом».
Запропонувати дітям викласти візерунок на відповідному тлі з елементів петриківського, або опішнянського розпису.
Легенда виникнення петриківського розпису.
В невеличкому селі, що розкинулося на берегах мальовничої річки Чаплинки, жила велика і працелюбна родина, але при цьому бідна.
Якось навесні вся родина поїхала на ярмарок, тільки старшу дочку Оксану залишили, аби наглядала за господарством. Впоравшись з домашніми справами, дівчина зайшла до оселі, щоб перепочити. І саме в цей момент її увагу привернула нещодавно вибілена стіна. Дивлячись на неї, вона згадала батьків, яких вона щиро любила та поважала. Дівчина вирішила створити щось таке, що потішило б маму, тата, сестер та братів.
Оксана зробила фарби декількох кольорів з природних матеріалів. Зелений видобула із зеленого листя папоротника, жовтий – з відвару польових трав, червоний – з відвару буряка. Щоб фарби стали густішими та краще лягали, вона розвела їх з жовтком. Інструменти для малювання дівчина також зробила власноруч – щіточку скрутила з палички та пасемця котячої шерсті, а з рогозу вирізала рогозину.
Підготувавши інструменти з фарбами, чепурушка взялася за справу. І тут сталось диво. На білій стіні враз розквітли польові квіти, зачервоніли мальви, спалахнули жовтим цвітом кульбабки, налились соками кетяги калини. А далі, на велике здивування дівчини, з-під намальованих квітів та різнотрав’я залопотіла крилами золота жар-птиця. Вона враз вилетіла на подвір’я та почала кружляти над селом. Саме ця жар-птиця принесла родині достаток та благополуччя.
Гра «Ой у перепілки...»
Діти стоять у колі, злегка розставивши ноги, руки опущені вздовж тулуба. Одна дитина у колі — це перепілка.
На слова «Ой у перепілки та голівка болить» усі діти разом з вихователем піднімають руки вгору і торкаються пальцями голови збоку, а на слова «та голівка болить» опускають руки вздовж тулуба.
На приспів:
Тут була, тут перепілочка,
Тут була, сизокрилая
Діти беруться за руки і йдуть по колу вліво, а перепілка-вправо або робить крок на місці. На останні слова всі зупиняються. На слова:
Ой у перепілочки та колінця болять,
Та колінця болять
усі діти нахиляються вперед. На слово «колінця» вони долонями торкаються колін, а на слово «болять» - випростуються. Знов повторюється приспів.
Вихователь продовжує:
Ой у перепілки крильця не болять,
Крильця не болять...
Усі діти піднімають руки в сторони і на слова «не болять...» опускають їх униз. На слова «Пташки знялися й полетіли» всі діти біжать по колу.
Вихователь. Діти у мене є гарна біла піч. Давайте ми її прикрасимо. Але спочатку давайте розглянемо ілюстрації казкових птахів.
Звернути увагу дітей на те, як вдало поєднані елементи візерунка. Які саме елементи петриківського розпису намалював майстер? Яке кольорове поєднання? Що зображене по середині обох композицій? Зауважити, що картини намальовані руками народних умільців милують око.
- А тепер давайте поділимося на групи. Перша група, це ті діти які йдуть до школи, всі інші друга.
Друга група грається в гру «Пазли».
Розгляд зразків.
Показ послідовності виконання роботи для першої групи.
Пальчикова гімнастика.
Птах летів, летів, летів
І на гілочку присів.
Полетів у годівничку,
Щоб подзьобати травичку.
Котик лапки розім’яв,
Мало птаха не спіймав.
Птах кота як угледів
Геть у небо полетів.
Самостійна робота першої групи.
Розгляд зразків.
Показ послідовності виконання роботи для другої групи.
Самостійна робота дітей під музичний супровід.
Прикрашуємо піч дитячими роботами. Звертаю увагу на те, які елементи у дітей вийшли найкраще, хто вдало підібрав фарби, хто відійшов від запропонованого зразка і створив свою роботу.