Конспект інтегрованого заняття з використанням елементів декоративного малювання та народознавства. «Прикрасимо піч казковими візерунками» (старша група)

Про матеріал
Інтегрованого заняття з використанням елементів декоративного малювання та народознавства для старшої групи. Метая якого продовжувати знайомити дітей з петриківським розписом, історією його виникнення, залучати дітей до витоків народної культури. Удосконалювати навички малювання фарбами; закріпити уміння дітей правильно тримати пензлик, паралельно до паперу; продовжувати навчати основних елементів петриківського розпису: бігунок, гребінчик, зернятко, цибулька. Вміти розрізняти елементи декоративного розпису опішнянських та петриківських майстрів. Вправляти у вмінні симетрично розташовувати рослинні елементи візерунків на різних формах (круг, квадрат, розет, овал), розташовувати елементи по краям форми, в кутах, посередині, по всій площині. Вчити аналізувати елементи різних видів розпису та виділяти з них зайві. Активізувати та збагатити словник дітей словами: котячка, рогозина, бігунок, петриківський розпис, перехідний мазок, зернятко, цибулька. Розвивати естетичний смак, композиційні уміння, дрібну моторику, почуття кольору, вміння групувати елементи за спільною ознакою; розвивати художні здібності та творчу уяву дітей, пізнавальний інтерес; розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриківського розпису, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності, зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до культурної спадщини країни. Виховувати естетичний смак, інтерес до прикрашання казкового птаха , охайність під час роботи з фарбами.
Перегляд файлу

                          

Мета. Продовжувати знайомити дітей з петриківським розписом, історією його виникнення, залучати дітей до витоків народної культури. Удосконалювати навички малювання фарбами; закріпити уміння дітей правильно тримати пензлик, паралельно до паперу; продовжувати навчати основних елементів петриківського розпису: бігунок, гребінчик, зернятко, цибулька. Вміти розрізняти елементи декоративного розпису опішнянських та петриківських майстрів. Вправляти у вмінні симетрично розташовувати рослинні елементи візерунків  на  різних  формах  (круг,  квадрат, розет, овал),  розташовувати елементи по  краям форми, в кутах, посередині, по всій площині. Вчити аналізувати елементи різних видів розпису та виділяти з них зайві. Активізувати та збагатити словник дітей словами: котячка, рогозина, бігунок, петриківський розпис, перехідний мазок, зернятко, цибулька.

Розвивати естетичний смак, композиційні уміння, дрібну моторику, почуття кольору, вміння групувати елементи за спільною ознакою; розвивати  художні  здібності  та  творчу  уяву дітей,    пізнавальний    інтерес; розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриківського розпису, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності, зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до культурної спадщини країни.

 Виховувати  естетичний  смак,  інтерес  до  прикрашання казкового птаха ,    охайність під час роботи з фарбами.             

Матеріал: макет української хати, матеріал до дидактичних ігор «Прикрась відповідним розписом» та «Пазли», презентація «Легенда виникнення петриківського розпису», пензлик «котячка», ілюстрації «казкового птаха», зразки малювання казкового птаха та бігунка,  фарби, палітри, пензлики, вода, вологі серветки, папір, патичка, палочки рогозини, біла піч, музичний супровід

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            Хід.

 Вихователь. Діти до нас завітали гості давайте з ними привітаємося.

       Сонечка промінець нам щічки лоскоче,

        Доброго дня сказати вам хоче.

        Бажаєм вам щиро вражень яскравих,

        Побільше  емоцій, усмішок ласкавих.

Вихователь. Діти, послухайте вірш.

Хата моя, біла хата,

Рідна моя сторона.

Пахне любисток і м’ята

Мальви цвітуть край вікна.

Вихователь. Про що цей вірш. Так, про хату.  Подивіться на ось цю хату, яким розписом вона розписана.

Вихователь. Цей розпис виник в Україні на Дніпропетровщині в  мальовничому селі Петриківка,  тому він і називається петриківський. З давніх-давен жителі того села  прикрашали свої хати красивими малюнками. Оздоблювали стіни, печі мальовничими квітами, травичкою, ягодами, птахами та тваринами. А чи знаєте ви, за допомогою чого  малювали майстри? Раніше пензлики робили з котячої шерсті, називали їх котячками. Ними малювали тоненькі, немов ниточки лінії. З рогози вирізали рогозину. Ще користувалися своїми пальцями. Фарби виготовляли з вугілля, сажі, соку буряка та моркви, відвару польових трав,  розводили фарби молоком, додаючи яєчний жовток, щоб фарба була блискучою та яскравою.

- Діти подивіться на хату та скажіть, якими елементами петриківського розпису вона прикрашена. (Відповіді дітей). Які кольори використано.

Дид. гра. «Прикрась відповідним розписом».

Запропонувати дітям викласти візерунок на відповідному тлі з елементів петриківського, або опішнянського розпису.

Легенда виникнення петриківського розпису.

   В невеличкому селі, що розкинулося на берегах мальовничої річки Чаплинки, жила велика і працелюбна родина, але при цьому бідна.

   Якось навесні вся родина поїхала на ярмарок, тільки старшу дочку Оксану залишили, аби наглядала за господарством. Впоравшись з домашніми справами, дівчина зайшла до оселі, щоб перепочити. І саме в цей момент її увагу привернула нещодавно вибілена стіна. Дивлячись на неї, вона згадала батьків, яких вона щиро любила та поважала. Дівчина вирішила створити щось таке, що потішило б маму, тата, сестер та братів.

   Оксана зробила фарби декількох кольорів з природних матеріалів. Зелений видобула із зеленого  листя папоротника, жовтий – з відвару польових трав, червоний – з відвару буряка. Щоб фарби стали густішими та краще лягали, вона розвела їх з жовтком. Інструменти для малювання дівчина також зробила власноруч – щіточку скрутила з палички та пасемця котячої шерсті, а з рогозу вирізала рогозину.

    Підготувавши інструменти з фарбами, чепурушка взялася за справу. І тут сталось диво. На білій стіні враз розквітли польові квіти, зачервоніли мальви, спалахнули жовтим цвітом кульбабки, налились соками кетяги калини. А далі, на велике здивування дівчини, з-під намальованих квітів та різнотрав’я залопотіла крилами золота жар-птиця. Вона враз вилетіла на подвір’я та почала кружляти над селом. Саме ця жар-птиця принесла родині достаток та благополуччя.

Гра «Ой у перепілки...»

Діти стоять у колі, злегка розставивши ноги, руки опущені вздовж тулуба. Одна дитина у колі — це перепілка.

На слова «Ой у перепілки та голівка болить» усі діти разом з вихователем піднімають руки вгору і торкаються пальцями голови збоку, а на слова «та голівка болить» опускають руки вздовж тулуба.

На приспів:

Тут була, тут перепілочка,

Тут була, сизокрилая

Діти беруться за руки і йдуть по колу вліво, а перепілка-вправо або робить крок на місці. На останні слова всі зупиняються. На слова:

Ой у перепілочки та колінця болять,

Та колінця болять

усі діти нахиляються вперед. На слово «колінця» вони долонями торкаються колін, а на слово «болять» - випростуються. Знов повторюється приспів.

Вихователь продовжує:

Ой у перепілки крильця не болять,

Крильця не болять...

Усі діти піднімають руки в сторони і на слова «не болять...» опускають їх униз. На слова «Пташки знялися й полетіли» всі діти біжать по колу.

Вихователь. Діти у мене є гарна біла піч. Давайте ми її прикрасимо. Але спочатку давайте розглянемо ілюстрації казкових птахів.

Звернути увагу дітей на те, як вдало поєднані елементи візерунка. Які саме елементи петриківського розпису намалював майстер? Яке кольорове поєднання? Що зображене по середині обох композицій? Зауважити, що картини намальовані руками народних умільців милують око.

- А тепер давайте поділимося на групи. Перша група, це ті діти які йдуть до школи, всі інші друга.

Друга група грається в гру «Пазли».

Розгляд зразків.

  • Які елементи петриківського розпису я намалювала на зразках?
  • Які кольори я поєднала?
  • Як ви гадаєте чим я намалювала чубик птаха, а чим крила та хвіст?

Показ послідовності виконання роботи для першої групи.

  • Як ви гадаєте, що ми будемо малювати спочатку? Так рогозиною малюємо крила та хвіст птаха, для того, щоб вони висохли і ми змогли їх прикрасити. Беремо рогозину занурюємо у фарбу і малюємо видовженими лініями пір’я крила, та хвоста.
  • По середині елемент «цибулька». Вмочуємо пензлик у жовту фарбу кінчик у червону і малюємо вигнутий «гребінчик», прикладаємо пензлик всім ворсом до паперу і малюємо мазок, що починається з потовщення, вигинаємо і закінчується «тоненьким вусиком», що малюють легким дотиком кінчика пензля. Так само малюємо ще три елемента. По середині квітки малюємо зернятко. Тулуб птаха прикрашуємо елементом петриківського розпису, який називається «зернятко». Беремо пензлик занурюємо у голубу фарбу і притискаючи всім ворсом до паперу малюємо «зернятко».
  • Ще прикрашаємо тулуб за допомогою тичка кружечками.
  • За допомогою тичка прикрасимо чубик птаха. Намалюємо квіти. Що спочатку треба позначити? Так серединку квітів. Тичок занурюємо в жовту фарбу і малюємо середину квітки. А потім в червону по колу малюємо пелюстки.
  • Тепер прикрасимо крила. Вказівний палець правої руки я занурюю в червону фарбу і притискаю кінчик  до паперу.
  • Хто скоріше намалює можна за допомогою патичка намалювати на хвості квіти.

 Пальчикова гімнастика.

Птах летів, летів, летів

І на гілочку присів.

Полетів у годівничку,

Щоб подзьобати травичку.

Котик лапки розім’яв,

Мало птаха не спіймав.

Птах кота як угледів

Геть у небо полетів.

Самостійна робота першої групи.

Розгляд зразків.

  • А чи знаєте ви який елемент петриківського розпису я намалювала? Так  бігунок — квіти, листя і ягоди, по черзі розміщені на суцільній хвилястій лінії, подібно до витких рослин.
  • Які кольори я використала?

Показ послідовності виконання роботи для другої групи.

  • Спочатку намалюємо зеленою фарбою кінчиком пензлика хвилясту лінію, не відриваючи пензлик від паперу.
  • Потім жовтою фарбою кінчиком пензля малюю крапку - це середина квітки.
  • Позначаємо відразу всі серединки квітів.
  • Тепер вимиваємо пензлик і червоною фарбою малюємо пелюстки. Спочатку намалюю пелюстку вгорі, прикладу пензель всім ворсом до паперу і заберу. Так само намалюю пелюстку внизу. Потім – пелюстки зліва і справа. А тепер буду малювати інші пелюстки.
  • А тепер за допомогою елемента «зернятко» малюємо листя. Замочуємо пензель в зелену фарбу прикладаємо  всім ворсом до паперу і забираємо, потім так само малюємо два зернятка по бокам першого.
  • А тепер голубою фарбою за допомогою патичка малюємо ягоди.
  • Тепер тоненькими лініями, кінчиком пензля, з’єднуємо всі елементи.

Самостійна робота дітей під музичний супровід.

Прикрашуємо піч дитячими роботами. Звертаю увагу на те, які елементи у дітей вийшли найкраще, хто вдало підібрав фарби, хто відійшов від запропонованого зразка і створив свою роботу.

docx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
1045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку