Конспект із звукової культури мови в старшій групі

Про матеріал

Формування у дошкільніків звукової культуки мовлення,вміння розповідати казку,визначати перший та останній звуки у словах, розрізняти голосні та приголосні,диференціювання звуків.Розиток асоціативного мислення

Перегляд файлу

 

 

Диво казка

Старша група

Звукова культура мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: формувати у дітей знання про голосні та приголосні мовленнєві звуки; вправляти в умінні розрізняти приголосні та голосні звуки; диференціювати звуки [c], [з], [ш]; закріпити вміння визначати на слух перший та останній звук у словах; слухати одне одного та доповнювати відповіді товаришів; закріпити знання про казки, уміння впізнавати їх за описом і певними речами, розвивати асоціативне мислення, почуття рими та римування слів; формувати вміння відтворювати зміст казки за серією картинок; тренуватися в умінні добирати антоніми до заданих слів; розвивати мислення і уяву, нестандартне сприйняття навколишнього; виховувати любов до віршів та казок, інтерес до навчання.

 

 

 

 

 


(Діти стоять в колі)

Психогімнастика         

 Зранку у віконечко,

Зазирнуло сонечко.

Щічки доторкнулося,

Мило посміхнулося.

Промінцем погладило,

«Не сумуй!- порадило,-

День, що розпочався,

Щоб у тебе вдався».

Вихователь: Дітки, привітайтеся з нашими гостями.

Осінь, осінь, лист жовтіє,

З неба часом дощик сіє.

Червонясте, золотисте

Прилетіло в групу листя.

Малята, осінь нам дарувала барвисті листочки. Кожен листочок – це добре, гарне слово, яке ми візьмемо із собою на наше заняття. Давайте складемо букет із добрих слів. (діти беруть по листочку і кажуть гарне слово: добро, радість, сміх, любов, тепло, ласка, усмішка, поцілунок, ввічливість, слухняність, вихованість, розум…)

Все, що живе на світі уміє розмовляти:

Уміють говорити зайці і зайченята,

По-своєму говорять і риби серед моря,

І у садочку пташка, і у траві комашка.

Світ навколо нас цікавий та таємничий, все звучить на вулиці, в домівках, за віконечком.

Пригадайте, діти, вмить

Як пшениченька шумить: -ш-ш-ш,

Як в гайку струмок дзвенить:-ж-ж-ж,

Як бджола в садку бринить:-з-з-з,

Як шумлять у птаха крила:-ш-ш-ш,

В морі синьому вітрила:-у-у-у,

Вітер з гаєм розмовляє:-ш-ш-ш,

Поміж листями гуляє:-х-х-х,

Ми всі трохи пошуміли,

Візьмемось тепер за діло.

А чекає нас сьогодні цікава мандрівка в казкове королівство звуків. Не кожен туди зможе потрапити, тільки уважні, розумні та кмітливі дітки знайдуть туди стежинку. А це – чарівні краплинки, вони то зявляються, то зникають. Ось вони нам і вкажуть дорогу до королівства.

Гра-хвилинка «Кольорові краплинки»

(краплинки із 6 кольорів на кожній голосна буква)

Уважно роздивіться, бо краплинки можуть зникнути. (діти закривають очі, одну з краплинок ховають. Діти повинні відгадати, якого кольору краплинки не стало і яка на ній  була буква).

Всі збирайтеся скоріш,

Казка нас чекає.

І країна диво-звуків

Радо вас вітає.

Ви були уважні, тож краплинки вказали нам шлях. Ось вже й видно палац королеви.

Та потрібно прокласти місток, щоб туди потрапити. Візьміть кожен по цеглинці і викладіть місток із слів, які починаються останнього звука попереднього слова.

Дидактична гра «Ланцюжок» (мак-комар-рак-кіно-огірок-капуста…)

Ось і дістались ми королівства, а зустрічають нас вартові її величності Королеви.

Гра-хвилинка « Вартового відгадай, в країну Звуків поспішай»

(діти за картинками визначають звук)

Дивно. Чому нас ніхто не зустрічає? Така тиша. Де ж всі звуки? Де Королева? А давайте заспіваємо, адже це країна звуків, а всім відомо, що співучими є звуки..? (голосні)

Розвивальна вправа «Голосні звуки» (діти попарно співають голосні звуки АУ-УО-ОЕ-ЕІ..)

Чуєте? Здається, нам хтось озивається. являється іграшка-повторун) Та це ж Ехо – вірний слуга Королеви. (діалог між іграшкою та вихователем)

Я все зрозуміла… Дітки, Королева нікого не приймає, в королівстві трапилося лихо…

Піддані Королеви, звуки, були завжди слухняними та разважливими, вони шанували, поважали та слухали її. Завзято працювали і завжди дотримувались правил гри. Та одного разу, звуки так загрались, розспівались, розпустувались, розбушувались і порушили всі правила королівства Звуків. І зявились тоді вірші-перевертні, химерні казки, кругом хаос, путанина та безлад. Звуки стали неслухняними, вередливими та пустотливими і зовсім не слухають свою королеву. Гірко плаче Королева в своєму замку, не знає як все влагодити. Знаєте, малята, ви іноді буваєте схожі на на цих бешкетників. Мабуть тим, що ви також іноді пустуєте… та я знаю, що ви гарні, чемні, виховані дітки, адже знаєте слова-навпаки і можете допомогти Королеві.

Дидактична гра «Скажи навпаки»    (плакати-сміятися, добро-зло, день-ніч, зима-літо…)

Молодці, ви в мене розумні, все знаєте, а особливо – якими мають бути чемні, виховані діти.  Ну а зараз, перед важкою роботою, потрібно зробити масаж нашим спинкам і пальчикам.

Фізхвилинка «Масаж спинок»   (сидячи спинками один до одного, пальчиками пишуть голосні звуки судові по спинці)

А-а-а, нас чека весела гра: а-а-а,

И-и-и, в королівство ми прийшли: и-и-и,

Е-е-е, королівство не просте: е-е-е,

У-у-у, там потрапили в біду: у-у-у,

О-о-о, Королеві допоможемо:о-о-о,

І-і-і, бо ми дітки-молодці: і-і-і.

Дидактична гра «Уяви»

Ну, що ж? Розімнялися? То ж вперед до нових пригод. Діти, подивіться, що це за дивні  плями зявилися? Щось вони мені нагадують… Чи то героя, чи то казочку. Ось, жовта – це казка «Ріпка». А ще, яка на вашу думку?( «Колосок», «Соломяний бичок», «Колобок»…) Чорна – «Вовк і семеро козенят»

Червона – «Червона Шапочка», « Коза – дереза»

Блакитна – «Снігурка», «Івасик – Телесик», «Капітошка»

 

Вихователь: А ось і наші бешкетники – герої із різних казок. Давайте їх повернемо Королеві.

(В книжку-шкатулку збираємо картинки)

В цю книжку збираємо картинки з героями, які починаються на голосний звук.(діти пригадують голосні звуки)

А ось в цю – з приголосними звуками.

Приголосні звуки можуть шелестіти та скрипіти,

Навіть фиркати, шипіти і свистіти,

Бурчати, але тільки б не співати.

Листя в лісі: «ш-ш-ш»,

Ось і вуж повзе в траві: «с-с-с».

Жук великий пролітав і над нами покружляв: «ж-ж-ж»,

Їжачок пофиркав тихо : «ф-ф-ф»,

Ми запрошуємо тишу: «ц-ц-ц».

А тепер до роботи. (робота за столами, діти розкладають картинки)

Молодці! А от чи знаєте ви, малята, казочки?

Гра «Юні казкознавці»

Яка тут помилка?

  1. Жив собі дід і баба. Одного разу каже дід до баби: « Піди-но, бабо, у засіку та назмітай борошенця і спечи мені Снікерса». От пішла баба, назмітала борошенця та й спекла Снікерса. Поклала на вікно, а він на сонечку і розтанув…
  2. Був собі дід і баба. Одного разу пішов дід на базар і купив собі Тойоту. На другий день погнав він її на поле, а ввечері став на воротях у червоних чоботях та й питає: «Тойотонько моя люба, Тойотонько моя мила…»

Хто подав оголошення?

-  Хто знайшов ключик із коштовного металу? (Буратіно)

- В продажі є свіжовиловлена риба.(Івасик-Телесик)

- Ветеринарні послуги з виїздом в будь-яку країну світу.(Лікар Айболить)

Які ж ви у мене молодці! А тепер, за картинками, складемо і розкажемо казку. («Лисичка та журавель»)

Фізхвилинка

За казками ми пішли,

Не одразу їх знайшли,

Ніжками тупали,

Кулачками стукали,

Пам’ятайте, казки, нас,

Нахиляємось на раз,

А на «два» - ми піднялись

І за руки узялись.

Всі по колу ми пішли,

Наші казочки знайшли.

Лад в казках ми навели,

Королеві помогли.

Треба ще й у віршах лад зробити, бо тут казна-що з’явилося. Не вірші, а якість перевертні.

Кішка гавкає щосили,

Морква на сосні вродила

В небі море плюскотить,

Вовки зїли апетит,

Дзвінко квакають качата

І скрекочуть кошенята.

Хіба так буває? Адже у віршах повинен бути зміст. А ще що? ( рима )

Рима – це слова, що схожі за звучанням і з однаковими закінченнями. Виму завжди використовують у віршах. Наприклад, кішка – мишка, шафа – жирафа, автобус-глобус, світлофор – мухомор…

Дидактична гра «Спіймай риму»

Пшениця – паляниця, малина – калина, морквиця – сестриця.

А зараз гра « Хто придумає кінець – той і буде молодець!»

Вітерець дубок хитає – тихо жолуді…(скидає)

Тихо киценька дрімає, песик м’ячик…(підганяє)

Сіра мишка шарудить, як би кицю…(не збудить, обдурить)

Порося затупотіло й нашу кицю…(розбудило)

Хитра мишка в нірку шусь, тут я киці…(не боюсь)

Ам, ам, ам, я усе…

Ом, ом, ом, запий…

Ом, ом, ом, ходить осінь за…(вікном)

На, на, на, я стою…

Ра, ра, ра, в нас цікава буде…(гра)

Ки, ки, ки, які цікаві…

Ач, ач, ач, в нас цікавий дзвінкий…(мяч)

Айчик, айчик, довговухий сірий…(зайчик)

Ма, ма, ма, плаче осінь, йде..

Шу, шу, шу, нову шапку я…(ношу)

Ім, ім, ім, заглядає осінь…

Ши, ши, ши, мокрі чоботи…

Ша, ша, ша, швидко осінь вже…

Вихователь: Ми справжні поети, можемо допомогти і виправити помилки у віршах.

Дидактична гра «Виправ помилки»

Ведмідь в барлозі смокче лампу,

Ввімкнули у вітальні лапу.

Мастив дідусь мастилом квітку,

Бабуся поливала хвіртку.

На голові у мене жабка,

А у ставку скрекоче шапка.

Ну і останнє завдання, прочитайте та вивчіть вірш, а вірш – в малюнках. (схема до вірша «Осінь» К. Перелісна)

Вітер плаче, вітер виє

Дощ осінній дрібно сіє,

Жовкне листя, вянуть квіти

Скрізь калюжі поналито.

І ніде не видно пташки,

Ані бджілки, ні комашки

І метеликів нема –

недалеко вже зима.

(Діти вчать вірш)

 

Д

Похожее изображение

 

 

 

І

 

А 

 

 

 

Вихователь: Ми гарно попрацювали, в королівстві лад навели, Королеві помогли. Ох, і зморилася ж я. Здається,  я чую веселий сміх. Це ж радіє Королева звуків, вона вам, дітки, дуже вдячна за допомогу. (Підсумок заняття)

І на згадку про своє королівство дарує вам ось цю скриньку. Цікаво, що ж там? (відкривають скриньку і дістають музичні інструменти та предмети, що утворюють звуки)

Музична гра «Веселий оркестр».

 

 

Література:

  1. К. Перелісна «Осінь».
  2. Українська народна казка «Лисиця та журавель».

 

 

 

 

 

 

 

Командирчик Ганна Даріївна, старший вихователь Шумського ясла-садка «Сонечко»,

 м. Шумськ Тернопільська область

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 травня 2018
Переглядів
11007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку