Дегтярьова Людмила Володимирівна,
учитель початкових класів
Дмитрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Каховської районної ради
Херсонської області
Тема: Колективна композиція з кольорового паперу. «Український віночок»
Мета: Повторити і закріпити знання учнів про таку художню техніку, як паперопластика, колаж, аплікація, витинанка. Виготовити кілька колективних композицій з кольорового паперу «Український віночок». Розкрити учням емоційно-смисловий задум композицій та широкі можливості втілення його художніми засобами та поняття необхідності взаємозв’язку частин в єдиному цілому.
Розкривати художні та загальні здібності учнів; стимулювати художньо-образне мислення.
Виховувати художні інтереси, смаки, морально-естетичні ідеали, потреби у художньо-творчій самореалізації та духовно-естетичного самовдосконалення відповідно до вікових можливостей.
Обладнання: Плакат із зображення дівчини – весни, плакат із зображенням дівчат, що танцюють у лузі і закликають весну. Репродукція картини Катерини Білокур. Казковий персонаж – лялька Оленка.
Кольоровий папір, клей, ножиці, картон. Намисто. Листи із завданням. Великі квіти
Перебіг уроку
I. Організація класу
Урок розпочинає казкова лялечка Даринка.
-Доброго дня, діти! Як мені приємно знову зустрітись з вами. Я бачу, що у вас урок незвичайний. Так багато гостей сьогодні до вас прийшло.
-Дітки, я чула як гарно ви співали на уроці. Багато пісень знаєте. І дійсно гарний віночок з пісень ви сплели. Його можна назвати пісенним віночком. А я вважала, що віночок можна плести лише з квітів. А хто з вас вміє плести віночок з квітів?
Дівчатка, хлопчики, а може спробуємо сплести віночок з квітів зараз на уроці!
–Але у нас немає квітів.
Вчитель: Погляньте на парти. Що ви підготували до уроку? (клей, ножиці, кольоровий папір і картон). Так, з цих матеріалів можна зробити квіти.
II. Актуалізація інтелектуально-психологічного потенціалу учнів.
Вчитель: Заплющить очі, поміркуйте і уявіть собі квіти (одна хвилина). Вони тендітні, різнобарвні, ніжні, привабливі, ароматні, красиві, пахучі, веселі. Вони ваблять нас, милують і тішать своєю красою. А тепер відкрийте очі і скажіть квіти які ви бачили.
( Хтось з дітей може сказати, що він побачив квіти в лузі, хтось лісові квіти. Хтось уявив квіти, що зображені на репродукціях картин Катерини Білокур. Хтось пригадав квіти, які зображені на листівках, на конвертах. Хтось може сказати, що квіти можна зробити з паперу.)
- Молодці! Ваша пам’ять і уява створила прекрасні образи квітів. Ви ще згадали про видатну українську художницю Катерину Білокур, яка понад усе любила малювати квіти. Отже, я хочу запропонувати вам невеличку вікторину за репродукціями її картин. (Вчитель показує репродукції, а учні називають їх).
- До якого виду образотворчого мистецтва відносяться ці картини?
( До живопису)
- У яких жанрах виконано ці картини? (У жанрі пейзажу та натюрморту)
- Яку техніку використовувала майстриня? (Вона працювала масляними фарбами.
Оленка: Діти, погляньте, а що це таке написано? Що це означає? (показує дітям надруковані слова: Аплікація; Витинанка; Колаж; Паперопластика.) Це різні художні техніки.
Аплікація – виготовлення художніх зображень нашиванням або наклеюванням на щось різнокольорове клаптиків тканини або паперу.
Витинанка – витинання різних візерунків з паперу, який складений відносно центру або осі в кілька разів.
Колаж – така техніка в образотворчому мистецтві за якою на певну основу наклеюють різні за кольором та формою матеріали.( можна використовувати друковані малюнки).
III.Повідомлення теми уроку.
Даринка : Молодці, діти. Мені здається, що ви справжні мистецтвознавці. То ж віночок ви виготовите із паперових квітів. А коли виготовити віночок, то і зможете заспівати і затанцювати « Подоляночку». Вибрати потрібно буде дівчинку – подоляночку і їй одягнути найкращого віночка.
IV. Робота над новим матеріалом.
1. Вступна розповідь учителя. На свята дівчата завжди одягали віночок. Так і казали: «Який вінок, такий і голосок!», « Хто віночок вміє вити, той життя вміє любити». Старенькі бабусі казали, що вінок оберігає дівчину, бо в ньому є чаклунська сила, що знімає біль і береже волосся. А плели віночки в Україні з живих або з штучних квітів. Перший віночок одягала дівчинка в три роки. А плела його для донечки мати. Вона намочувала його в росах клала до скрині. У віночок мама вплітала ромашку, волошки, чорнобривці, барвінок, калину, як казали бабусі кожна квіточка лікувала або щось допомагала дівчинці.
Чорнобривці – щоб головонька не боліла;
Ромашка – заспокоювала серце;
Барвінок – розвивав зір;
Калина – то дівоча врода;
Мак – спокій і врівноваженість.
Вчитель: Діти, перш, ніж почати роботу, порадьтесь у якій техніці ви будете працювати.
Даринка: Щоб вам було легше працювати сама Весна вам буде допомагати. Вона передала вам красивий малюнок і чарівні листи (діти називають техніку і одержують відповідний лист. У листах роздруковані схеми та послідовність виконання виробів.)
2. Хід виконання роботи.
2.1. Аплікація. Потрібно акуратно витяти з кольорового паперу квіти, правильно їх розташувати і охайно наклеїти.
2.2. Витинанка. Скласти папір (квадрат) вертикально. Нанести малюнок. Вирізати так, щоб в місці згину не було розтинів. Розкласти. Наклеїти на картон або на плакат.
2.3. Колаж. Охайно витяти квіти, композиційно-правильно розташувати їх на основі.
2.4. Паперопластика. Витяти з кольорового паперу силуети квітів маку, волошок, барвінку,ромашки.
Розрізати і склеїти.
Пелюстки ромашок і волошок легенько вигнути ножицями.
Всі квіти наклеїти на основу.
2.5. Паперопластика. Віночок – корона.
– Діти, ви всі гарно маєте постаратись і виготовити як найкраще віночки, щоб вистачило усім дівчаткам, які є ось тут на плакаті. От лише віночки художник не встиг домалювати.
V. Музична пауза (хвилина відпочинку)
VI. Самостійна робота учнів.
Вчитель підходить до груп учнів і при потребі допомагає їм.
VII. Підсумок уроку.
Виставка дитячих робіт на плакаті.
Одна дівчинка з класу одягає на голівку вінок – корону, промовляючи такі слова:
« Я на свято прийшла
Та й віночок знайшла
Що ж тепер мені робити?
Треба з того радіти.
А тепер ось який
Той віночок ясний
На голівці лежить.
Буде радість в нім жить!»
Діти виконують танок і пісню « Подоляночка» разом з казковою лялькою Даринкою.
Вчитель: - Ось і уроку нашому кінець, а хто віночок сплів, той молодець! А коли інших будете навчати вінки виплітати, то про науку цю чур не забувати.