Конспект на тему "Поділ іменників на відмінки"

Про матеріал
Пропоную конспект для проведення уроку у шостому класі на тему "Поділ іменників на відміни"
Перегляд файлу

Українська мова, 6 клас

Тема розділу: «Іменник»

Тема уроку: Поділ іменників на відміни

Мета уроку:Поглибити  знання учнів про іменник як частину мови, навчити визначати відміни іменників; формувати вміння знаходити іменники в тексті, визначати їх роль у реченні;розвивати логічне мислення, творче вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях,спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати  почуття любові до рідної мови.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань .

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, таблиця «Відміни іменників»

Методи, прийоми і форми роботи:слово вчителя, бесіда, творче завдання, система вправ

                                                 Хід уроку

І. Організація класу. Привітання.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 Шановні  учні! Відгадайте загадку:

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю.

- Хто чи що, - ви запитайте

І про мене все дізнайтесь.

Я істота й неістота:

Парта, зайчик, дошка, котик.

Маю рід, число, відмінок

І чотири аж відміни.

Хто я? Знайте достеменно:

Називаюсь я ... (іменник)   

-Давайте пригадаємо , яка частина мови називається  іменником?

Іменник –це самостійна частина мови,що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?

-Із даної загадки назвіть морфологічні  ознаки іменника, які ми вивчали. (Рід,число, відмінок).

-А що згадується в загадці,що ми не вивчали?(4 відміни)

Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати іменник,будемо формувати вміння знаходити іменники в тексті,а саме навчимося визначати відміни іменників. А для цього нам треба чітко знати роди іменника.

1. Бесіда:

-Давайте пригадаємо, скільки родів має іменник?(4 – жіночий, чоловічий, середній, спільний).

-Які іменники відносяться до спільного роду?(Іменники ,що означають назви людей за їхніми рисами характеру,поведінкою : соня, лівша, роззява, ябеда)

2. Розподільний диктант

-Запишіть у чотири колонки іменники за родами ч.р.,с.р.,ж.р.,сп.р.,

якщо правильно розставите всі іменники, то підкресливши у 3 колонках 1 від початку букву – отримаєте вислів «Мовчання- золото»

Місяць, орел, небо, любов, лівша, обставина, навчання, яблуко, вітер, залізо, таємниця, плакса, черв’як, алгоритм, олово, організація, сирота.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Слово вчителя

За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири угруповання, що називаються відмінами. У певному відмінку іменники кожної з відмін мають однакові закінчення.

Щоб визначити, до якої відміни належить іменник, його потрібно поставити у початковій формі, тобто в називному відмінку однини, й визначити в ньому закінчення, основу та рід.

 

2. Опрацювання таблиці «Відміни іменників»

До жодної відміни не належать:

    незмінювані іменники (табу, бюро, таксі);

    іменники, що вживаються тільки у формі множини

( двері, ворота, ножиці, сани, окуляри).

3. Ознайомлення з  правилом у підручнику с.102, § 27.

V. Формування практичних вмінь і навичок учнів.

Завдання 1.Вправа 254 (Добро відплатиться добром)

1

і

 

 

 

 

   2

м

 

 

 

 

3

 

е

 

 

 

4

н

 

 

 

5

н

 

 

6

и

 

 

 

7

к

 

 

 

 

 

Завдання 2. Розгадайте кросворд. У  відгадках-іменниках  вкажіть відміну. Обґрунтуйте відповідь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У клітинках кожного рядка запишіть іменники. Вкажіть відміну.

1.Не електрика,не гас, світить всюди в нічний час.

2. Батьківщина - …… , умій за неї постояти.

3.Без чого людина не може існувати?

4.Дуже я потрібна всім: і великим і малим. Всіх я розуму  учу, а сама завжди мовчу.

5. Я падаю на ваші хати,

 я білий-білий, волохатий,

 я прилипаю вам до ніг

 і називаюсь просто - ...

6. В полі  жовті  промінчата  шелестять ,  немов  зайчата, а вусаті  ж  їхні віти!

Що це, друзі? Мабуть …

7. Книги читають , а грамоти не знають. Своїх очей не мають, а бачити світ допомагають.

Завдання 3.Гра «Четверте зайве». Знайдіть зайве слово у кожному рядку , обґрунтуйте відповідь.

1. Холод, кінь, море, мати.

2.Мідь, Січ, радість, квітка.

3.Вишня, Микола, плем’я, сім’я.

4.Ім’я, насіння, каченя, дівча.

Завдання 4. Складіть і запишіть речення.  Укажіть відміни іменників.

Мова,і, захоплює, красою, своєю, українська,  милозвучністю.  (Українська мова захоплює своєю красою і милозвучністю.)  - І варіант

Вітру,від,клени,подиху,обсипаються,найменшого. (Від найменшого подиху вітру обсипаються клени.) -  ІІ варіант

Завдання 5.Розподільний диктант

Виписати іменники у 4 колонки за відмінами, які слова не належать до жодної – пропустити, якщо правильно розставити всі іменники, то підкресливши у 3 колонках 2 від початку букву – отримаєте народне прислів’я: «Без діла псується сила»

Обнова

спостерігач

осінь

лоша

легенда

освітлення

сирість

каченя

оздоба

вугілля

блакить

ім’я

вдача

з’єднання

мати

зайча

сім’я

столяр

 

 

алея

льон

 

 

каліка

ослятко

 

 

 

дядько

 

 

  

Завдання 6.Творча робота.

- Придумайте «музичні» слова – такі, в яких є сполучення букв, що відповідають назвам нот, позначте відміну.

До – дорога(1), доля(1), домовик(2), дотик(2),подорож(3),

Ре – ремінь(2), перемога(1), директор(2), море(2), тигреня (4),

Мі – місто(2), комісар(2), міць(3),

Фа – фабрика(1),фальш(3)

Соль –

Ля – земля(1), лялька(1), футляр(2), весілля(2), теля(4),орля (4), маля(4).

Сі – сім’я(1), сік(2), сівба(1),сівач(2), сіль(3), сіно(2).

Додатково.

Завдання 7.Пригадайте будь-яку поезію вивчену вами на уроці літератури. Випишіть іменники і з’ясуйте відміну.(Завдання було додому повторити поезії.)

Завдання 8.Допишіть іменники –синоніми  2-ої відміни.

Згода-мир; оборона-захист;  атака-наступ;  битва-бій;  неволя-полон;  зарплата-заробіток.

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

- Отже, скільки відмін має іменник?

- Як ми визначаємо, до якої відміни належить іменник?

- Які іменники не належать до жодної відміни?

VІІ. Повідомлення  домашнього завдання

Опрацювати § 27,  вправа 256

 

                            

 

 

 

Список використаних джерел інформації

1. Максименко, В.Ф. Орфографічний тренажер. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005.- 272 с.

2. Пономаренко, В.М. Уроки морфології в школі : (У 2 ч.) – К.: Партнер, 2000

3. Єрмоленко, С.Я., Сичова В.Т.  Ріднамова: Підручник для 6-го кл.- К.: Грамота, 2006.- 296 с.:іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 вересня 2022
Переглядів
721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку