Українська мова, 6 клас
Тема розділу: «Іменник»
Тема уроку: Поділ іменників на відміни
Мета уроку:Поглибити знання учнів про іменник як частину мови, навчити визначати відміни іменників; формувати вміння знаходити іменники в тексті, визначати їх роль у реченні;розвивати логічне мислення, творче вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях,спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття любові до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань .
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, таблиця «Відміни іменників»
Методи, прийоми і форми роботи:слово вчителя, бесіда, творче завдання, система вправ
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Шановні учні! Відгадайте загадку:
Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.
- Хто чи що, - ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота:
Парта, зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я ... (іменник)
-Давайте пригадаємо , яка частина мови називається іменником?
Іменник –це самостійна частина мови,що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?
-Із даної загадки назвіть морфологічні ознаки іменника, які ми вивчали. (Рід,число, відмінок).
-А що згадується в загадці,що ми не вивчали?(4 відміни)
Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати іменник,будемо формувати вміння знаходити іменники в тексті,а саме навчимося визначати відміни іменників. А для цього нам треба чітко знати роди іменника.
1. Бесіда:
-Давайте пригадаємо, скільки родів має іменник?(4 – жіночий, чоловічий, середній, спільний).
-Які іменники відносяться до спільного роду?(Іменники ,що означають назви людей за їхніми рисами характеру,поведінкою : соня, лівша, роззява, ябеда)
2. Розподільний диктант
-Запишіть у чотири колонки іменники за родами ч.р.,с.р.,ж.р.,сп.р.,
якщо правильно розставите всі іменники, то підкресливши у 3 колонках 1 від початку букву – отримаєте вислів «Мовчання- золото»
Місяць, орел, небо, любов, лівша, обставина, навчання, яблуко, вітер, залізо, таємниця, плакса, черв’як, алгоритм, олово, організація, сирота.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири угруповання, що називаються відмінами. У певному відмінку іменники кожної з відмін мають однакові закінчення.
Щоб визначити, до якої відміни належить іменник, його потрібно поставити у початковій формі, тобто в називному відмінку однини, й визначити в ньому закінчення, основу та рід.
2. Опрацювання таблиці «Відміни іменників»
До жодної відміни не належать:
• незмінювані іменники (табу, бюро, таксі);
• іменники, що вживаються тільки у формі множини
( двері, ворота, ножиці, сани, окуляри).
3. Ознайомлення з правилом у підручнику с.102, § 27.
V. Формування практичних вмінь і навичок учнів.
Завдання 1.Вправа 254 (Добро відплатиться добром)
1 |
і |
|
|
|
|
|||
2 |
м |
|
|
|
|
|||
3 |
|
е |
|
|
|
|||
4 |
н |
|
|
|
||||
5 |
н |
|
|
|||||
6 |
и |
|
|
|
||||
7 |
к |
|
|
|
|
|
||
Завдання 2. Розгадайте кросворд. У відгадках-іменниках вкажіть відміну. Обґрунтуйте відповідь.
У клітинках кожного рядка запишіть іменники. Вкажіть відміну.
1.Не електрика,не гас, світить всюди в нічний час.
2. Батьківщина - …… , умій за неї постояти.
3.Без чого людина не може існувати?
4.Дуже я потрібна всім: і великим і малим. Всіх я розуму учу, а сама завжди мовчу.
5. Я падаю на ваші хати,
я білий-білий, волохатий,
я прилипаю вам до ніг
і називаюсь просто - ...
6. В полі жовті промінчата шелестять , немов зайчата, а вусаті ж їхні віти!
Що це, друзі? Мабуть …
7. Книги читають , а грамоти не знають. Своїх очей не мають, а бачити світ допомагають.
Завдання 3.Гра «Четверте зайве». Знайдіть зайве слово у кожному рядку , обґрунтуйте відповідь.
1. Холод, кінь, море, мати.
2.Мідь, Січ, радість, квітка.
3.Вишня, Микола, плем’я, сім’я.
4.Ім’я, насіння, каченя, дівча.
Завдання 4. Складіть і запишіть речення. Укажіть відміни іменників.
Мова,і, захоплює, красою, своєю, українська, милозвучністю. (Українська мова захоплює своєю красою і милозвучністю.) - І варіант
Вітру,від,клени,подиху,обсипаються,найменшого. (Від найменшого подиху вітру обсипаються клени.) - ІІ варіант
Завдання 5.Розподільний диктант
Виписати іменники у 4 колонки за відмінами, які слова не належать до жодної – пропустити, якщо правильно розставити всі іменники, то підкресливши у 3 колонках 2 від початку букву – отримаєте народне прислів’я: «Без діла псується сила»
Обнова |
спостерігач |
осінь |
лоша |
легенда |
освітлення |
сирість |
каченя |
оздоба |
вугілля |
блакить |
ім’я |
вдача |
з’єднання |
мати |
зайча |
сім’я |
столяр |
|
|
алея |
льон |
|
|
каліка |
ослятко |
|
|
|
дядько |
|
|
Завдання 6.Творча робота.
- Придумайте «музичні» слова – такі, в яких є сполучення букв, що відповідають назвам нот, позначте відміну.
До – дорога(1), доля(1), домовик(2), дотик(2),подорож(3),
Ре – ремінь(2), перемога(1), директор(2), море(2), тигреня (4),
Мі – місто(2), комісар(2), міць(3),
Фа – фабрика(1),фальш(3)
Соль –
Ля – земля(1), лялька(1), футляр(2), весілля(2), теля(4),орля (4), маля(4).
Сі – сім’я(1), сік(2), сівба(1),сівач(2), сіль(3), сіно(2).
Додатково.
Завдання 7.Пригадайте будь-яку поезію вивчену вами на уроці літератури. Випишіть іменники і з’ясуйте відміну.(Завдання було додому повторити поезії.)
Завдання 8.Допишіть іменники –синоніми 2-ої відміни.
Згода-мир; оборона-захист; атака-наступ; битва-бій; неволя-полон; зарплата-заробіток.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.
- Отже, скільки відмін має іменник?
- Як ми визначаємо, до якої відміни належить іменник?
- Які іменники не належать до жодної відміни?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати § 27, вправа 256
Список використаних джерел інформації
1. Максименко, В.Ф. Орфографічний тренажер. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005.- 272 с.
2. Пономаренко, В.М. Уроки морфології в школі : (У 2 ч.) – К.: Партнер, 2000
3. Єрмоленко, С.Я., Сичова В.Т. Ріднамова: Підручник для 6-го кл.- К.: Грамота, 2006.- 296 с.:іл.