Конспект на тему "Роль дієслів у мовленні"

Про матеріал
Конспект на тему "Роль дієслів у мовленні" автори Надія Кравцова, Ольга Придаток, Валентина Романова.
Перегляд файлу

 

                  Тема : Роль дієслів у мовленні

Мета: повторити та розширити знання учнів про дієслово, формувати вміння розпізнавати дієслова у мовленні, комунікативну компетентність, розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати і робити висновки, виховувати дбайливе ставлення до природи.

Коригуюча: звертати увагу на правильність з*єднання букв у словах; на правильну поставу за партою.

Обладнання:монітор, комп’ютер, підготовлені презентації, дидактичні матеріали, сюжетні малюнки, підручник української мови (авт.Н.Кравцова,О.Придаток,В.Романова).

 

Хід уроку:

І. Організація класу.

 

 Продзвенів шкільний дзвінок

Всі зібрались на урок

В добрий день і в добрий час

Завітали гості до нас.

Тож ми усіх вітаємо

Наш урок розпочинаємо.

 

-Тож нагадаємо девіз уроку:

  Девіз

«Гарно, дружно працювати,

Мову рідну добре знати».

Зошит  є?   -Підручник  є ?  

-Ну, а ручку  маєм?  -Молодці!

Тоді урок, три-чотири... Починаєм!

 

Ось свій зошит я відкрию,

Так, як вчили, покладу.

Сяду рівно не зігнуся

За роботу я візьмуся..

 

-         ІІ. Каліграфічна хвилинка.

-А зараз розгорніть свої зошити, запишемо сьогоднішнє число.

-Проведемо каліграфічну хвилинку

-         Зверніть увагу на вашу посадку і правильне положення зошита на парті.

-         Щоб підготувати руку до швидкого письма, пропоную вам написати каліграфічні з’єдналочки такого зразка:

Лю Лю Лю ви  ви  ви  вч  вч  вч

 

Запишіть каліграфічно речення:

Любіть, вивчайте рідну мову.

-         Про що це речення?

-         Знайдіть у реченні іменник, прикметник, дієслово.

ІІ.Актуалізація знань.

  1.Робота над загадкою:

- А зараз діти, послухайте загадку

- відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, яку частину мови будемо вивчати на уроці:

     Дуже я люблю всі дні

І що хочеш я умію.

Творити, співати, радіти.

Я вмію діяти чудово,

Отже, звусь я – дієслово.

-З чого складається наше мовлення?(З речень) 

-З чого складається речення? (Зі слів)

-Які частини мови ви вже вивчили? (Іменник, прикметник, числівник)

-Що ви знаєте про дієслово? (Частина мови, яка називає дію предмета,  відповідає на питання що робити? що  зробити? що будуть робити? )

 

Повідомлення теми уроку

Тож тема сьогоднішнього уроку «Роль дієслів у мовленні»

 

ІІІ. Створення проблемної ситуації.

 

-Діти, а навіщо нам потрібні дієслова?

-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Діти пишуть свої очікування на фігурних листочках і прикріплюють на дереві очікувань)

-Послухайте казку про дієслово, слухайте уважно, щоб змогли відповісти на запитання.

КАЗКА

Жили собі різні частини мови. Це був дуже веселий гурт, але між ними виникали сварки, тому що кожна частина мови вважала себе найголовнішою.Найбільше ворогували Іменник і  Дієслово. Перший казав, що Дієслово немає ніякого значення в мові, і тому без нього можна обійтись. Дієслово це дуже образило, і ввечері, коли всі полягали спати, воно вирушило шукати собі притулку. Довго йшло воно і незабаром зустріло незнайомця, якому й розповіло про своє горе. Вислухавши Дієслово незнайомець заспокоїв його: "Інші частини мови самі довго не проживуть". Але засмучене Дієслово йому не повірило. Коли члени веселого гурту прокинулися вранці, то помітили, що мова змінилася: стала беззвучною і бездіяльною. Довелося їм піти на розшуки свого побратима. А коли Дієслово повернулося, в гурті більше не виникало сварок.

 (  фрагмент  казки  про дієслово )

-Без дієслова наша мова беззвучна, бездіяльна, без нього не можна обійтись.

-         Давайте перевіримо чи правда без дієслів не можна побудувати речення.

 

ІV.   РОБОТА над темою уроку

 

1.…весна. Тепло …сонечко. На деревах …перші листочки. …веселий щебет пташок. Природа …

 

Довідка: прийшла, з’явилися, пригріло, чути, прокинулася.

 

-         Прочитайте запис. Ви зрозуміли про що він? Чого в ньому не вистачає? 

Спробуймо відновити текст.

       

- Чи можемо ми тепер сказати,  про що це текст?

  Діти, ми щойно переконались, що без дієслів наша мова неможлива. Дієслово несе повну відповідальність за граматичний порядок у реченні. Дієслово є тим механізмом, що всіх і все запускає в дію, все щось робить і на місці не сидить.

  Отже, дієслово можна зобразити у вигляді пароплава, тому що він як і дієслова, завжди рухається, а дієслово означає дію, рух.

2. Вправа 244

Який звір …… мед?

 Хто жолуді………..в дуплі?

 Хто по дорозі………, а у воді …….?

Слова для довідки: стрибає, ховає, полюбляє, плаває.

Фізкультхвилинка

3.Вставте пропущені слова. Знайдіть і підкресліть дієслова.

   Берізка

     У нашому садку ….  білокора берізка. Вона гарна в різні пори року. Весною на берізці..... листочки. Влітку деревце …. зелені шати. Золотисте вбрання_.... на ній восени. А зимою білокора берізка – це срібна красуня.

Слова для довідок: з’являється, росте, одягає, розвиваються.

4. Доберіть з дужок потрібне за змістом слово.

 

                     Давно не було дощу. Раптом (налетіла, насунула) хмара. Великі краплини (затарабанили, закапали, полилися) по дахах.

                       Біля сосни (дзюркоче, витікає, починається) струмок. Він (тече, пливе, біжить) по ярах до річечки.

                       За нашим селом ( росте, тягнеться, височіє) ліс. Діти часто (шукають, збирають, заготовляють) там малину.

 

-Перевірка.

Давно не було дощу. Раптом  налетіла  хмара. Великі краплини затарабанили по дахах.

 Біля сосни дзюркоче струмок. Він біжить по ярах до річечки.

 За нашим селом росте   ліс. Діти часто  збирають там малину.

5. Виконання вправи 246

 

Два півники, два півники

Горох молотили.

Дві курочки-чубарочки

до млина носили.

Цап меле, цап меле,

коза насипає,

а маленьке козенятко

на скрипочці грає.

 

-Списати, підкреслити дієслова, усно поставити до них питання.

-Виписати споріднені слова та розібрати їх за будовою

V. ПІДСУМОК

Оцініть свою роботу на уроці:

 

 

 

 

 

-         Все зрозумів, можу допомогти іншому;

 

 

 

-         Зрозумів, але потрібно ше працювати;

             -         Потрібна консультація.

 

VІ. Домашнє завдання 

Дякую за увагу, старанність і активність на уроці! Ви всі молодці, добре попрацювали, тому легко зможете виконати домашнє завдання.

 

                 Вправа 247 ст.87

 

docx
Додав(-ла)
Кичан Ніна
Додано
28 лютого
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку