Конспект на тему: "Розвиток техніки та знарядь праці. Обирання виробу для проектування. Функціональність і значущість пазлів із технічним малюнком. "

Про матеріал
Конспект заняття в 5 класі на тему: "Розвиток техніки та знарядь праці. Обирання виробу для проектування. Функціональність і значущість пазлів із технічним малюнком. Конструювання деталей пазлів методом фантазування. Виконання малюнка розпилювання пазлів. Особливості фанери та ДВП". Основна технологія: технологія обробки деревинних матеріалів(ДВП, фанера). Додаткова технологія: технологія декупажу
Перегляд файлу

Тема: Розвиток техніки та знарядь праці. Обирання виробу для проектування. Функціональність і значущість пазлів із технічним малюнком. Конструювання деталей пазлів методом фантазування. Виконання малюнка розпилювання пазлів. Особливості фанери та ДВП

Мета: навчальна: Засвоєння знань про історію розвитку техніки та роль машин у сучасному виробництві і побуті як  знарядь праці; поглиблення і закріплення поняття “техніка”; забезпечити уявлення про знаряддя праці; Засвоїти поняття про зразок, метод фантазування для отримання ідей розробки нових зразків; забезпечити уявлення про пазли, їх функціональність та значущість; формувати уміння здійснювати вибір матеріалу для виготовлення виробу;

Розвиваюча: розвиток критичного мислення, інтересу до техніки; розвивати память, увагу.

Виховна:виховувати основи культури праці; інтерес до праці, спостережливість.

Обладнання: зошит, ручка, олівець, лінійка, механізми, зразки фанери та ДВП

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організація учнів до уроку

Привітання. Перевірка присутності учнів на занятті. Призначення чергових.

ІІ. Актуалізація знань та життєвого досвіду

Метод Мікрофон

  1.               Що таке техніка?
  2.               Що ви розумієте під словом “машина”?
  3.               Які знаряддя праці вам найчастіше зустрічаються?

ІІІ. Мотивація навчально – трудової діяльності

Щодня ви зустрічаєтесь з різними механізмами. Ці механізми мають як відмінні так і спільні частини. Відрізняються один від одного своїм призначенням та способами керування. Спільними можуть бути деталі, а також те, що ними у більшості випадків керує людина. Знаючи типи машин чи механізми та їх особливості можна раціонально їх використовувати як на виробництві так і в побуті.

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель записує записує на дошці тему уроку, а учні в зошити.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Знаряддя праці;

2. Історія розвитку техніки;

3. Відмінності, які можуть бути між машинами;

4. Обирання виробу для проектування.

5. Пазли. Види.

6. Особливості фанери та ДВП

1. На першому занятті ми з вами з’ясували, що техніка – це сукупність засобів і знарядь праці, що застосовуються в суспільному виробництві та призначені для створення матеріальних цінностей. Знаряддями праці називають (сукупність) машини, верстати, інструменти та інші пристрої. Оскільки за допомогою знарядь (машин та пристроїв) людина може споруджувати будівлі, шляхи, виготовляти одяг, взуття, то відповідно використовують різні машини, і розрізняють різну техніку: будівельну, автомобільну, ремонтно-шляхову, швейну, машинобудівну тощо. Машини та інші знаряддя праці значно помножують сили людини, полегшують її працю в сучасному господарстві і побуті.

  •                 Елементи бесіди під час викладу нового матеріалу:

Назвіть знаряддя праці, які ви можете використовувати в домашніх умовах? (ножиці, молоток, праска, пилосос тощо).

2. Техніка розвивалась за такими (умовними) напрямками :

  розвиток конструкції;

розвиток матеріалів (від використання природних матеріалів( деревини , каменю) до сучасних штучно виготовлених );

− розвиток технологій (від плавлення бронзи в малих печах до виплавляння сучасних високоякісних металів в доменних або мартенівських печах );

− розвиток джерел енергії(від використання теплової енергії(вогнище, згодом пара) до атомної енергії);

− розвиток знарядь праці − спочатку знаряддя праці були примітивні. Ними користувалися первісні люди (наприклад камінь замість сокири чи молотка).

 Знаряддя праці вдосконалювалися. Але розвиток на цьому не закінчився. З часом виникають робочі машини першого покоління. До них можна віднести перший млин для перетворення зерен на муку, яким користувалися наші пращурі; його робоча частина складалася з двох каменів: одного великого і меншого, який приводили в рух за допомогою людських рук.

Робочі машини другого покоління − це механізми, які приводились в рух не людиною, а силами природи (наприклад вітряний млин, гідромлин). Сюди ж можна віднести машини, які працювали з допомогою парового двигуна. Ще однією ознакою цього покоління машин є те, що декілька механізмів було приєднано до одного джерела енергії - парового двигуна.

Сьогодні в сучасних машинах кожен механізм має своє окреме джерело енергії (наприклад у підйомного крана окремі двигуни на переміщення крану та на підйом якогось вантажу) також у них запроваджено автоматизацію процесів та використання ЕОМ.

Основне призначення машин – повна або часткова заміна ручної праці з метою підвищення її продуктивності.

  1.               Залежно від виконуваної роботи розрізняють машини енергетичні та робочі. Енергетичні машини призначені для перетворення енергії. Це електродвигуни, електрогенератори, турбіни, парові машини тощо. Робочі машини змінюють форму, властивість і положення предметів або складають, обробляють та використовують інформацію.

Робочі машини поділяються на:

  •                 технологічні (металообробні верстати, будівельні, сільськогосподарські, швейні машини та ін.);
  •                 транспортні (автомобілі, літаки, тепловози , теплоходи та ін.); транспортуючі (конвеєри, підйомні крани, підйомники, елеватори та ін.);
  •                 інформаційні (ЕОМ та пристрої);

Технологічна машина – це механічний пристрій, що змінює форму та розміри матеріалу для виготовлення виробів. Токарний верстат для обробки деревини – представник технологічних машин. Зовнішній вигляд свердлильного і токарного верстатів дає змогу з’ясувати відмінність між ними. У свердлильному верстаті розміщення основних частин – вертикальне, а в токарному – горизонтальне. На свердлильному верстаті обертальний та поступальний рух здійснює інструмент; на токарному – обертається заготовка, а інструмент здійснює поступальний рух.

На виробництві й побуті широко застосовують транспортуючі машини. Відмінність між ними полягає в тому, що транспортні машини перевозять вантаж (автомобілі, трактори, теплоходи та ін.), а транспортуючі (транспортери, конвеєри, ескалатори тощо) переміщують вантажі своїми робочими органами – стрічками, ланцюгами, канатами. При цьому вони самі залишаються нерухомі.

  1.               З давніх-давен людина спостерігаючи та аналізуючи природні предмети та явища створювала їм подібні для задоволення власних цілей, потреб. Створення подібних об’єктів технологічної діяльності – є діяльність за зразком. Що ж таке зразок? Зразок – окремий предмет із ряду однакових, за яким можна скласти уявлення про інші подібні предмети, тобто виготовлення предмету шляхом втілення в нього чого-небудь (властивості, якості, функції та. ін.) з типових об’єктів технологічної діяльності. Отже, давайте з’ясуємо, чи можна виготовити підставку під гарячий посуд  використовуючи зразок? (учні відповідають)

Під час проектування виробів з таких конструкційних матеріалів як деревина, фанера, ДВП необхідно спочатку, використовуючи особистий досвід, журнали, каталоги та іншу технічну літературу, віднайти зразки об’єктів. Наступним кроком по створенню об’єкта технологічної діяльності буде аналіз та порівняння винайдених зразків: визначення позитивних та негативних сторін зразків, відповідність їх до вивченого матеріалу, поставлених вимог та виконуваних майбутньому функцій. На основі порівняння можна вибрати найбільш ідеальний зразок, який містить найменше негативних сторін, для його виготовлення необхідний матеріал, що ми вже засвоїли, все це є технологічні протиріччя . Але, яким би не був ідеальний зразок, в ньому завжди можна виявити технологічні протиріччя. Для їх усунення розробляють послідовність (алгоритм) дій. При цьому для зручності можна заповнювати таку таблицю:

Наступний крок по створенню об’єкта – Художнє конструювання.  Термін „художнє конструювання” з’явилося, порівняно нещодавно, в 20-х роках ХХ століття. Раніше проектування виробів називалось художнім проектуванням, а теорія їх створення - технічною естетикою. Технічна естетика - це теорія, яка спирається на загальні принципи естетики. Естетика повинна формувати гармонійне предметне середовище і сприяти підвищенню якості продукції, тобто вони тісно пов’язані з трудовою діяльністю людини.

Художнє конструювання - це новий творчий метод проектування об’єктів технологічної діяльності, впровадження якого повинно забезпечити високу якість продукції. Для того, щоб здійснювати таку проектну діяльність, потрібен фахівець нового типу - художник-конструктор, що забезпечить можливість створення структурних зв’язків в середині виробу, при якому сам виріб був би досконалим, а його зовнішня форма відповідала б цій структурі й одержала б необхідну цілісність та стала б гармонійною. Художнє конструювання не має на меті замінити інженерне конструювання. Воно розуміється як невід’ємна складова частина загального процесу проектування виробів, що забезпечує зручність користування предметом, його відповідність умовам експлуатації, створення гармонійної цілісності форми, високих естетичних якостей.

  1.               Пазл  — гра-головоломка, що виглядає як мозаїка, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми. Є однією з найдоступніших іграшок, що розвивають логічне мисленняувагупам'ятьуяву. Пазли дуже корисні для розвитку мислення та пізнавальних здібностей людини.

Назва гри походить від скорочення англійського сполучення jigsaw puzzle(«лобзикова головоломка»), бо саме лобзики використовувались для створення ранніх варіантів пазлів, випилюваних.  з дерева.

Усі конструкційні матеріали мають певні властивості, які необхідно враховувати при виготовленні виробів. До них належать уже відомі тобі колір і текстура деревини. Крім того, необхідно також знати, як легко обробляється певний вид деревини та матеріали з неї, який інструмент потрібно для цього використати, чи будуть утримуватися в ній цвяхи, шурупи та інші деталі кріплення, як впливатимуть на деревні матеріали вологість, зміна температури навколишнього середовища тощо

Що таке властивість матеріалу?

До властивостей матеріалу ми відносимо такі його характерні якості та ознаки, за якими він відрізняється від інших матеріалів або, навпаки, схожий на них.

У матеріалів може бути багато різних властивостей, але деякі з них за їх характером можна об’єднати в окремі групи. Для нас важливими будуть такі основні властивості конструкційних матеріалів: фізичні, механічні, технологічні.

Фізичні властивості матеріалу знаходять прояв під час його взаємодії з навколишнім середовищем; механічні властивості матеріалу виявляються   у його здатності витримувати зовнішні механічні зусилля; технологічні властивості зумовлюють здатність матеріалу змінювати свою форму під час обробки.

Фанера та ДВП як конструкційні матеріали характеризуються такими фізичними (природніми) властивостями: вони мають певний колір, запах, вологість та щільність. Кожна з цих властивостей впливає на кінцевий вигляд виробу, виготовленого з матеріалу, та на придатність його  до використання. Фанера має гарні текстуру та колір, тому при оброблені виробу  з неї можна обмежитися лише лакуванням.

Механічні властивості конструкційних матеріалів. До основних з них насамперед належать: міцність, твердість, пружність.

Міцність - властивість, яка характеризує стійкість деревини проти зовнішніх механічних зусиль, тобто її здатність витримувати великі навантаження і не руйнуватися. З деревини високої міцності варто виготовляти конструкційні елементи, тобто ті, які підлягають значним навантаженням. Серед дерев, що ростуть на території нашої країни, найміцнішою є деревина дуба, далі йдуть ясен, граб, клен, береза, сосна, ялина, вільха, осика, липа.

Твердість — здатність матеріалу чинити опір проникненню в нього іншого твердого тіла, наприклад знарядь обробки (ножів, пилок, стамесок, свердел та інших різальних інструментів). Знання твердості деревини має велике значення. Різальні інструменти для обробки деревини заточують з урахуванням цієї властивості. Чим твердіша деревина, тим важче її обробляти і тим більший кут загострення повинен мати інструмент.

За твердістю деревину можна розташувати в такій послідовності: граб, дуб, ясен, клен, береза, сосна, вільха, ялина, липа.

 - властивість матеріалу змінювати свою форму (і не руйнуватися) під дією навантаження та відновлювати її після припинення цієї дії. Деревина згинається (деформується) під дією сили і знову випростовується, або пружинить, після зняття навантаження. Високу пружність має деревина ясена, дуба, модрини, сосни та інших порід.

Крихкість – це властивість деревини раптово руйнуватися без помітної зміни її форми під дією навантаження.

Якщо волокна деревини слабо зв’язані між собою, то вони легко розщеплюються під дією ножа чи сокири уздовж волокон. Таку властивість деревини називають розколюваністю. Крихкість деревини пов’язана  із її здатністю до розколюваності. Більш крихкий матеріал внаслідок дії на нього певного навантаження швидше руйнуватиметься.

Технологічні властивості фанери та ДВП:

ці матеріали добре обробляються за допомогою як ручного (столярні ножівки з дрібним зубом, ручний дриль та лобзик),  так і механізованого інструменту (дискова пилка, свердлильний верстат та електролобзик).

Фанера та ДВП також гарно піддається остаточній обробці за допомогою шліфувального паперу, закріпленого на брусках різної форми або на горизонтальній рівній поверхні.

 

 

 

VI.  Практична робота

Вступний інструктаж

Повторити правила техніки безпеки роботи в майстерні. Пояснити виконання практичної роботи.

Завдання 1

Конструювання деталей пазлів методом фантазування.

Завдання 2.

Виконання малюнка розпилювання пазлів

Поточний інструктаж

Учні самостійно виконують практичну роботу. Учитель забезпечує їхню безперервну роботу, проводить поточний індивідуальний та груповий інструктаж.

Заключний інструктаж

Учитель приймає в учнів виконану роботу, характеризує їхню діяльність на уроці та якість виконаної практичної роботи.

    VIІ. Підсумки уроку

Рефлексія:

  •                 Які знаряддя праці вам зустрічаються найчастіше?
  •                 Що таке пазл?
  •                 З яким конструкційним матеріалом ми знову зустрічалися сьогодні на уроці?
  •                 Що таке зразок?
  •                 У чому суть методу фантазування?

   Метод фантазування розвиває творчі здібності, спостережливість, уяву, дозволяє реалізувати найбільш сміливі задуми. Створення ескізного рисунка дає можливість на початковій стадії проектування уявити, як буде виглядати
виріб, скорегувати його властивості, риси, характеристики.  Доцільніше створити кілька начерків і вибрати серед них найкращий варіант: найбільш цікавий,незвичайний, красивий, простий.

VII. Домашнє завдання

Творче завдання.

Уявіть себе в ролі дизайнера. Виберіть природний аналог(наприклад, кульбаба, гриб, риба) та спроектуйте новий технологічний об'єкт.

 

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
3292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку