Таврійський НРЦ Херсонської обласної ради.
Відкритий урок з квітникарства.
Провела вчитель-дефектолог Базикіна О.В.
Тема уроку. Поняття про насіння.
Мета. Дати поняття про насіння, продовжити вивчати процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток насіння, особливості його будови і різноманітність); продовжити формувати вміння і навички роботи з природним матеріалом; розвивати інтерес до вивчення предмета, мислення, мовлення, уяву, творчий потенціал кожної дитини; виховувати спостережливість, старанність, любов до природи, бережливе ставлення до
свого здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи: бесіда, розповідь, демонстрація, фронтальне опитування, лабораторна робота.
Обладнання. Таблиці: « Органи рослини », «Однодольні та дводольні рослини», ноутбук, зразки насіння різних рослин, пророщене насіння квасолі та пшениці, підручники «Природознавство» 7 кл., лупа.
Ключові слова: насіння, однодольні, дводольні, сім’ядолі, рубчик, зародок, проросток.
Хід уроку.
І. Організація класу. Психологічний настрій учнів на урок.
Перевірка готовності учнів до уроку. Привітання.
Незабаром весна і люди починають готуватися до весняно-польових робіт. Але з чого почати? Мабуть з насіння. В народі кажуть «Поганий городник той, хто все підряд сіє». Отже, треба вибрати гарне насіння, підготувати його до висівання.
ІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок.
Але спочатку давайте пригадаємо як утворюється насіння :
1.Які є органи у рослин?
2.А яка будова квітки?
3.Для чого квітка потрібна рослинам?
4.Пояснити термін «однорічні рослини».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
. Ось як Олександр Довженко описує любов до праці, природи у повісті «Зачарована Десна»: «…А що робилось на початку літа. Огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте, цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля, а соняшнику, а маку, буряків, лободи, кропу, моркви. Чого тільки-но не насаде наша невгамовна мати?
Всяке насіння знає свій час.
Хто хоче збирати, мусить добре засівати.
Літо дає коріння, а осінь – насіння.
Саме про насіння і піде мова на нашому уроці. Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число і тему нашого уроку. «Поняття про насіння.»
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Пояснення вчителя , робота з підручником, робота в зошиті.
Що ж таке насіння?
НАСІНИНА – це утвір у насінних рослин, що містить зародок, за допомогою насіння рослини розмножуються.
Насіння квіткових рослин різноманітне за розмірами, формою, забарвленням. Розгляньте зразки насіння різних рослин у себе на партах.
(Діти розглядають зразки насіння, називають їх, звертають увагу, яку різноманітну форму має насіння різних рослин).
За будовою все насіння поділяють на дві групи: однодольні та дводольні. (Діти записують у зошит).
Головна відмінність у їх будові – кількість сім’ядолей, що відбивається у назві. Цю ознаку вчені використовують в класифікації рослин, виділяючи два класи: Однодольні та Дводольні. До класу Однодольні відносять жито, пшеницю, цибулю, тюльпани. До класу Дводольні – горох, квасолю, гарбуз, соняшник.
Признаки однодольних і дводольних
2. Лабораторна робота. Повторення правил безпечної роботи.
а) Розглянемо будову дводольної насінини на прикладі насіння квасолі, та однодольної на прикладі пшениці.
Придивіться уважно до виданих вам зразків насіння квасолі. Ви побачите гарно виражений рубчик – це слід від насінної ніжки .
Візьміть до рук набубнявіле насіння квасолі і зніміть шкірку. Що ви бачите? Це сім’ядолі. Зазначу, що все насіння має шкірку, що може набувати різного забарвлення. Але із сухої насінини ви не завжди зможете її зняти. Спробуйте зняти шкірку із сухої насінини квасолі. Чи вдалося вам це зробити?
б) Розглянемо сім’ядолі, вони однакові. Між ними міститься зародок. Він складається із зародкового пагона і зародкового корінця. Розгляньте зародок за допомогою лупи.
в) Розглянемо насінину пшениці . Спробуйте зняти шкірку. Під шкіркою у пшениці міститься одна сім’ядоля із зародком.
Отже, яка будова насіння рослин? (Відповіді дітей).
3. Як проростає насіння? Рослину з моменту проростання називають проростком.
Давайте переглянемо відео, де демонструється процес проростання насіння.
Перегляд фільмів «Проростання насіння квасолі та огірка»
Сподобалося? Так, це таїнство природи – загадка яка не переставала дивувати людей у різні часи.
Отже. При проростанні насіння спочатку проростає зародковий корінь потім пагін. Корінь прориває насінну шкірку і росте в глибину грунту, а пагін спрямовується до його поверхні.
А які ж умови необхідні для проростання насіння? (Відповіді дітей: волога, тепло, поживні речовини, повітря).
Отже, запам’ятаємо це і будемо використовувати у своїй практиці, коли висаджуватимемо насіння.
А як правильно зберігати насіння? Яких умов потрібно дотримуватися, щоб насіння не загинуло? (Роздуми дітей).
Говорячи про проростання насіння не можна не згадати про схожість насіння.
А яке значення насіння та плодів в житті людини? (Їжа, естетичне задоволення, корм для тварин, сировина для харчової, хімічної, медичної, парфумерної галузей промисловості, отрута для людини.)
Діти, на жаль щороку багато дітей страждає від отруєння насінням та плодами отруйних рослин. І хоча вчителі, батьки, класні керівники неодноразово нагадують не брати до рота незнайоме насіння, плоди – це трапляється кожного року. Я застерігаю вас , адже наслідки можуть бути непоправимі. Особливо небезпечне насіння Дурману звичайного, Рицини звичайної.
V. Закріплення нового матеріалу.
1.Хвилинка –цікавинка.
Діти! А чи знаєте ви, у яких рослин найбільше та найменше насіння? Найбільше насіння у світі в сейшельської пальми, а найменше – у орхідей. В Україні найменша насінина теж у представників орхідейних, а найбільша – у горіха.
Розмноження це одна із найбільш важливих ознак всіх живих організмів. Кожна рослина утворює величезну кількість насіння для того щоб продовжити існування свого виду у природі. Вдумайтесь у ці цифри:
фіалка триколірна – 2500 насінин,
кульбаба лікарська – 5 000 насінин,
мак самосійка – 20 000 насінин,
щириця звичайна - 500 000 насінин,
тополя – 28 000 000 насінин.
2.Дати відповіді на запитання:
А зараз давайте пригадаємо:
VI. Підсумок уроку. Аргументована оцінка знань, умінь, навичок.
ІV. Рефлексія
А які українські звичаї, обряди пов’язані із насінням? (Вчитель розповідає про весільний обряд посівання молодих, щедрування. Пропонує дітям пригадати щедрівки).
1