Тема: «Технології LEGO у початковій школі. Розвиток креативності молодших школярів шляхом використання конструктора LEGO»
Питання, що розглядатимуться:
1.Визначення креативності та креативного мислення. Критерії креативності.
Нині вже існує досить детальна картина еволюції поняття креативності.
Є ще одне слово, яке можна зіставити зі словами "творчість" і "креатив". Це – "творення". Однак і тут є відмінності. Творення – це будівництво чогось нового на твердій основі. Воно можливе, коли є тверді засади, які ми не переглядаємо. Це завжди рух вперед. Креативність – це можливість зробити крок назад і переглянути основи, відмовитись від передумов, які приймаються без обговорення, зруйнувати стереотипи. Креативність – це здатність привнести щось нове в наявний порядок речей, чого раніше не було.
Креативність — (лат. creatio— створення) — творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних схем мислення і що входять в структуру обдарованості як незалежний фактор».
Креативність — як здатність до творчого (дивергентного) мислення - Дж.Гілфорд, П.Торренс.
Креативність — процес уяви і символізації, визначаючи креативність «як внутрішній процес, який спонтанно продовжується в дії». - Ф.Баррон
Креативність — здібності створювати «продуктивні метафори» - Р.Стернберг
Креативність — творча спрямованість, спадкоємно властива всім, але втрачена більшістю під впливом середовища - Абрахам Маслоу
Креативність — На побутовому рівні: це прояв кмітливості – здатність досягати мети, знаходити вихід з безвихідної ситуації.
2. Типи мислення креативної особистості.
Креативне мислення — це процес встановлення нових зв’язків між ідеями або подіями, на перший погляд непов’язаними. Креативне мислення — це процес створення нового, шляхом об’єднання і переплетення різних ділянок знань.
Творче мислення — це оригінальність і незвичність висловлюваних ідей, прагнення до інтелектуальної новизни у вирішенні завдання (проблеми), здатність бачити предмет (можливості його використання) під новим кутом зору і продукувати ідеї у невизначеній ситуації (тобто за відсутності передумов для формування нових ідей).
Критичне мислення — (дав.-гр. «мистецтво аналізувати, судження») — це наукове мислення, суть якого полягає в ухваленні ретельно обміркованих та незалежних рішень. Головним чином йому притаманні такі властивості, як усвідомленість та самовдосконалення.
Логічне мислення — здатність мислити точно й послідовно, не допускаючи протиріч в своїх міркуваннях, та вміння викривати логічні помилки.
Дивергентне мислення — «тип мислення, який іде в різноманітних напрямках» (Дж. Гілфорд). Такий тип мислення припускає варіювання шляхів рішення проблеми, призводить до несподіваних висновків і результатів.
Пропонуємо переглянути відео, що ілюструє дивергентне мислення на Ютуб Кен Робінсон. Геніальність
3. Властивості креативних людей.
● Уява
● Інтуїція проникливість
● Готовність ризикувати
● Відкритість
● Толерантність
● Сприйнятливість
4. Як розвивати творче мислення учнів?
● не обмежуйте безліччю правил
● знайомте дитину з культурою і мистецтвами
● грайте з дітьми
● вигадуйте варіації
● покажіть різноманіття занять
● формуйте позитивне сприйняття світу
● не перевантажуйте дітей
Наш мозок - неймовірний інструмент з мільярдом клавіш, який ми нічим не заслужили. Неприємність полягає в тому, що на ньому потрібно вчитися грати, на це йде багато часу і сил, а можна ж так і не навчитися.
Професор СПбДУ, доктор філології та біології, особа і посол сучасної науки в Петербурзі Тетяна Чернігівська.
5. Креативний вчитель. Який він є?
«Тільки інноваційний розвиток суспільства забезпечить прорив України вперед у ХХІ столітті. Мусимо дбати про це сьогодні, формуючи наших дітей, які повинні у школі розвивати креативність і творче критичне мислення»
Лілія Гриневич
педагогічна он-лайн конференція “Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 н.р та завдання на 2016/2017 навчальний рік”
Уже давно спостережено, що хороший учитель передає свої знання іншим, кращий - учить, а найкращий — спонукає до творчості. Тому з учнями треба працювати так, щоб допомогти їм розкрити свої творчі здібності, таланти.
Вимогою сьогодення є формування покоління вчителів нової генерації, здатних до навчання креативних дітей. Тільки креативний учитель спроможний креативно підходити до навчання сучасних учнів, формування їх креативних здібностей.
Сучасний учитель застосовує комплекс спеціальних методів розвитку креативності: методи проблематизації, методи продукування ідей, методи, спрямовані на розвиток умінь учнів.
Креативний вчитель - це вчитель, який має власний стиль викладання, який формується під впливом як внутрішніх (попередніх знань, досвіду, професійних якостей), так і зовнішніх факторів (нормативних засад професійної діяльності, необхідності постійного підвищення кваліфікації).
Складовими креативного викладання визначається: подача сучасного матеріалу в широкому контексті, використання метафор, встановлення міжпредметних зв’язків,застосування мультимодального підходу, часта зміна видів діяльності, варіювання темпу викладання, демонстрація впевненості, здатність надихати й цінувати учнів, заохочення їх до активної, емоційної взаємодії.
Креативний учень є дзеркальним відображенням креативного вчителя. Головне, без чого не може обійтися педагог, - це активна позиція вчителя – творця, а не спостерігача.
6.Створення умов для креативного розвитку учнів.
Для розвитку креативних здібностей важливо забезпечувати такі умови:
− Сприятливий емоційний фон на уроках
− Доброзичливість з боку вчителя, його відмова від критики на адресу дитини
− Відсутність шаблонів у відповідях учнів
− Заохочення до висування нестандартних гіпотез
− Наявність позитивного зразка творчої поведінки, спілкування дітей з дорослими, які мають яскраво виражені креативні здібності
− Широке використання завдань творчого характеру
− Використання методів проблематизації, продукування ідей,
− Створення ситуації успіху, стимуляція творчої поведінки.
Виконання ігрових вправ із ЛЕГО сприяє забезпеченню вищезгаданих умов.
7. Розвиток креативного мислення дитини.
Дитина самостійно будує стратегії, знаходить ідеї і підходи до вирішення конкретних завдань, в нашому випадку завданнями виступає створення об'єктів з конструкторів. Розвиток креативного мислення допомагає дитині формувати власну думку, добувати і застосовувати знання, знаходити нестандартні рішення будь-яких проблем. Дитина, що має навички креативного мислення швидко реагує на будь-яку проблемну ситуацію, оперативно знаходячи правильний і нестандартний вихід.
Роль дорослого у навчанні через гру – це роль дизайнера, який створює дитині умови для виявлення ініціативи, ненав’язливо спонукає до дії з допомогою відкритих питань, проблемних ситуацій та дружньої підтримки.
LEGO є простим і практичним інструментом що дає дитині змогу творити та імпровізувати досхочу.
Учні на власному досвіді пізнають конструктивні властивості окремих деталей, можливості їх з'єднання, комбінування, оформлення. При цьому кожна дитина творить як дизайнер, засвоюючи під час творчого конструювання закони гармонії і краси.
За допомогою конструктора ЛЕГО вирішуються завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:
− Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загально мовленнєвий розвиток і розумові здібності.
− Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.
− Ознайомлення з математичними поняттями, розв’язування математичних та логічних задач.
− Розширення уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.
− Розвиток уваги, пам’яті, творчого мислення.
− Формування навички діалогічного мовлення, розширення словникового запасу.
− Вміння працювати у групі, спілкуватися, бути толерантними один до одного.
− Створення атмосфери змагання.
8. Види конструювання.
- конструювання за зразком (подані зразки різноманітних предметів чи об’єктів природи, виконанні із цеглинок LEGO DUPLO і SYSTEM, та наочні схеми їх відтворення);
- конструювання за умовами (завдання конструювання в даному випадку виражаються через умови і носять проблемний характер, оскільки способів їх вирішення не дається, визначено лише умови, яким споруда повинна відповідати. Наприклад: сконструюй найбільшу, найміцнішу вежу);
- конструювання за задумом (дітям пропонують загальну тематику конструювання, вони самі створюють задуми конкретних будівель з конструктора і способів їх здійснення. Основна мета такого конструювання - актуалізація та закріплення знань і умінь).
Креативність дитини найбільше проявляється у другому і третьому випадках.
На кожному занятті педагог пропонує певну тему, що стосується історії, географії, культури, техніки, містобудування та ін. А діти конструюють на задану тему.
9.Вправи із ЛЕГО орієнтовні:
«Фігура за тінню»
Формується вміння виконувати завдання відповідно до поставленої умови, розвивається конструктивне мислення, творча уява.
Один учень отримує конверт з малюнком (силуетом об’єкта). Відтворює за допомогою набору Шести цеглинок. Інші учні мають здогадатися що це?
«Один починає, а інший продовжує»
Розвивається креативне мислення, конструктивні здібності. Спонукати до опису-розповіді моделі. Робота в колективі. Виховується терплячість під час виконання завдання.
Учні працюватимуть по черзі один за одним. Вони домовляються, що будують. Перший бере обома руками 2 цеглинки і з’єднує їх, потім наступний бере обома руками 2 цеглинки і приєднує їх до попередньої моделі і так до тих пір, коли останній приєднає цеглинки. Потім попросіть дітей описати, що ж вони побудували. Чи вдалося зберегти ідею конструкції?
«Каченя»
Пригадайте як виглядає качка і побудуйте качку з 10 деталей Lego.
Поясніть чому ваша модель - качка. А тепер заберіть 5 деталей так, щоб модель залишилася качкою. Раптово, чи не так?
При побудові моделі учні керуються принципами:
• Якщо ви не можете знайти потрібну деталь - уявіть, що вона у вас є
• Не радьтеся,а робіть!
• Ваша модель - ваші судження
• Отримуйте задоволення
Звісно, варто розвивати креативне мислення учнів пропонуючи їм Конструювання за темами: “День народження”, “Зоопарк”, “Професії”, ”Транспорт”
Із набору SYSTEM учні будують щось/ якийсь предмет який стосується теми. Після того, як модель побудована попросіть їх описати, що вони побудували (відкритих питань може бути безліч). Це дає можливість кожному, хто навчається вибрати справу по душі у відповідності із своїми можливостями та оволодіти необхідними компетенціями – креативність,вміння працювати в команді,домовлятися. Розвивається креативне мислення, виникають ідеї і втілюються в життя.
Пропонуємо надихатися прикладами нетривіального використання конструктора Лего із мережі Інтернет, досвіду колег та досвіду учнів.
Надихайтеся-фантазуйте-вигадуйте-творіть!
Питання до педагогів:
А як ви розвиваєте креативність у ваших учнів? Чи використовуєте для цього ще й Лего? Поділіться вправами із власного досвіду, які найбільше Вам подобаються для розвитку креативності учнів початкових класів.
Рекомендовані джерела:
1. Бегметюк М.А., Будник О.Б. Проблема розвитку творчих здібностей учнів у навчально-виховному процесі початкової школи [Текст] /М.А. Бегметюк, О.Б. Будник//Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи: матеріали студентської науково-практичної інтернет-конференції. – Івано-Франківськ, 2016. –с. 9-12 (364 с).
2. Павленко В.В. Розвиток креативності молодших школярів: [монографія] /за ред.проф. О.Є. Антонової. – Житомир, 2017. – 158 с.
3. Шість цеглинок в освітньому просторі школи. Методичний посібник/упорядник О.Рома – The LEGO® Foundation 2018.- 32с.
4. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник/упорядник О.Рома – The LEGO Foundation 2018.- 44с.
5. Ричард Флорида «Креативный класс: люди, которые меняют будущее» // The Rise of The Creative Class and How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. — Классика-XXI, 2005. — 430 с.