Мистецтво, 9 клас
Урок 28
Тема: Телебачення: реальний та ілюзорний світ. Засоби телерадіотрансляції, інтер’єр телестудій, дизайн телестудій, заставки телепередач, кадри з телепередач.
Мета: Ознайомити учнів із засобами телерадіотрансляції, інтер’єром телестудій, дизайном телестудій. Розвивати навички аналізу творів кіномистецтва. Виховувати цікавість до творів кіномистецтва.
Тип уроку: інтегрований, комбінований, урок введення в тему.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка, презентація до уроку.
Хід уроку.
Трансляція (англ. broadcasting) — у теле та радіо комунікаціях означає створення та передачу інформації, наприклад телешоу, музики, у формі радіо хвиль чи цифрових сигналів. Для трансляції використовують супутники, кабельні мережі та ефірну трансляцію, через які сигнал потрапляє на приймачі слухачів або глядачів.
Трансляція може бути таких видів:
В українському законодавстві розрізняють поняття телерадіомовлення та трансляції.
Перше — це створення і розповсюдження програм з використанням технічних засобів телекомунікацій для публічного приймання за допомогою побутових теле- та радіо приладів на платній чи безкоштовній основі.
Друге — це початкова передача, яка здійснюється наземними передавачами, за допомогою кабельного телебачення або супутниками будь-якого типу в кодованому або відкритому вигляді телевізійних чи радіо програм, що приймаються населенням.
Хто із нас не дивився новин по телебаченню або інтернету? Напевно немає таких людей, адже новини – це одні із найбільш важливих повідомлень, від яких прямо чи опосередковано залежить наше подальше життя. Зараз черга підійшла до наступного питання і звучить воно приблизно так: « А хто ж створює прообраз новин?». З відповіддю можна не поспішати, оскільки вона вже більш складна. Ні, це не журналісти, менеджери чи редактори. Прообрази новин створюють дизайнери. Власне завдяки їх розробкам ми можемо бачити красиві тематичні студії, які передбачають перегляд певних подій і настроюють нас на це. Щоб переконатись в правдивості слів достатньо переглянути випуски новин і ви переконаєтесь в тому, що практично у кожної передачі інтер’єр телестудії змінюється в залежності від категорії повідомлень.
Для передач новин інтер’єр телестудії відповідає тематиці. Тобто витриманий, простий і загострюючий всю увагу на ведучому. Для розважальних і спортивних передач – увага розсіюється, періодично вириваючи глядача із теми і заставляючи його дивитись на панелі або 3D телевізори, вмонтовані в легкі стіни.
Перш ніж розпочати дивитись інтер’єр телестудії і наступних два приклади, хочу розказати про їх творців. Exen decor – це стамбульська майстерня дизайну, яка займається багатопрофільним виготовленням різних матеріалів під відповідні потреби. Тобто розробники беруться і декорують магазини, офісні приміщення, ресторани і кафе, дитячі садки. Продумують вони як інтер’єр , так і екстер’єр приміщень в залежності від замовлення. Я вам продемонструю три різнонаправлені телевізійні студії в такому порядку: новинна, розважальна і спортивна. У всіх студіях використовуються спеціальні покриття підлоги, які мають високу звукоізоляцію.
Цей перший інтер’єр телестудії, який ви бачите на екрані, це для рубрики новин. Модель створена в реальних масштабах і зараз використовується на одному із іракських телеканалів. Зроблена із дерева, вмонтовані два екрани 3D телевізор знизу і звичайний 2D зверху. Як вони відображаються і не спотворюють картинку – загадка, але новини можна дивитись із спеціальними окулярами та без них. Можливо вони використали якісь спеціальні моделі 3D телевізорів, які здатні гармонійно вписатись в одному кадрі.
Зразу ж за знімками з процесу створення студії іде новий проект, який теж використовується. На зображеннях показаний інтер’єр телестудії розважального характеру, на подобу шоу «Голос».
Останнім і найбільш туманним проектом вимальовується інтер’єр телестудії спортивних передач. Тут ми бачимо бокові панелі, здатні змінювати кольорове забарвлення і 15 телевізійних екранів, установлених і закріплених по центру, прямо за спиною ведучого.
Вступна заставка – художній метод, засобом якого в фільмах (телевізійних передачах) представляється назва твору, імена творців та акторів.
Влад Лістьєв довго думав, що використати в якості логотипу нової телекомпанії. На допомогу прийшла його дружина Альбіна, яка 10 років працювала реставратором в музеї Сходу. Вона запропонувала використати керамічну маску, яка зображає голову древньокитайського даоського філософа Хоу Сяна. Ця маска являлась символом смерті в Давньому Китаї (маска символічно зображала відрублену голову людини, на яку зверху була посажена жаба). Проте музей заборонив використовувати оригінал маски в якості логотипу, в результаті чого маска була трохи змінена з застосуванням комп’ютерної графіки і отримала назву «маска Від».
Оформлена в вигляді логотипу телекомпанії маска виглядала дуже страшно (мертве людське обличчя із страшною гримасою і незрозумілим «наростом» - жабою – на голові), тому маленькі діти дуже злякались, побачивши її по телебаченню перед переглядом дитячих і розважальних передач. До того ж , заставка супроводжувалась жутковатою музикою і яркими вспишками чорно-білого світла, що завершало лякливий ефект.
Спочатку заставка складалась із наступного: на сіро-білому фоні, в лівій частині екрану появляється жирна чорна риска, яка рухається вправо, при цьому вібруючи. Вібрація супроводжується звуком, який нагадує роботу відбійного молотка. Потім зліва появляється невеликий шар сірого кольору, який скаче по рисці і , досягнувши її кінця, падає вниз. Падіння шару потім імітується зменшенням його розміру в екрані. Зменшується до крапки, шар взривається , визиваючи появу чорно-білих спалахів-кругів. Це супроводжується жуткою музикою. Після цього екран миттєво темніє і із темноти появляється «маска ВІД». Внизу появляється золотий надпис «ВІД», і появляється напис «Представляє».
Зображення «маски ВІД» визвало хвилю противорічь в Росії, після одного-декількох переглядів її у багатьох маленьких дітей проявлялись серйозні страхи і фобії, пов’язані з нею (напр., боязнь темноти). Також , ярні чорно-білі спалахи, присутні в заставці, визивали проблеми у хворих епілепсією. В адрес телекомпанії звучали просьби про припинення показу заставки в ефілі. В середині 1998 року спалахи були видалені, а жутку музику замінив голос Андрія Разбаша, який говорив: «Телекомпанія ВІД представляє».
Придумати заставку до свого фільму.
1