Тема: О. П. Булгаков « Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця-майстра. Проблема кохання і творчості в романі
Мета: формувати компетентності:
Державні стандарти: знає основні віхи життя та творчості М.О. Буглакова, розуміє підтекст роману, трагізм долі митця в радянській дійсності;
Розкриває проблему трагізму долі закоханих;
Аналізує образи Майстра і Маргарити;
Досліджує проблематику, образну систему героя;
Характеризує вплив радянської дійсності на долю творчої людини або митця;
Осмислює трагізм митця в радянські часи і на кінець робить висновки щодо ролі прочитаного твору в формуванні світогляду учня;
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування вмінь і навичок предметних і ключових компетентностей.
Основні терміни і поняття: літературний образ, система образів;
Міжпредметні зв`язки: історія, мистецтво;
Обладнання: портрет Булгакова, тексти роману «Майстер і Маргарита» ілюстративний матеріал до твору, фрагмент кінофільму «Майстер і Маргарита».
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань
Інтерактивний прийом “Гронування”.
Завдання:
Складіть гроно за темою: “ Хто такий М.О. Булгаков?”.
https://obrazovaka.ru/alpha/b/bulgakov-mixail-afanasevich-bulgakov-mikhail-afanasyevich
М.О. Булгаков
-Журналіст.
-Лікар.
-Драматург, сценарист.
-Сатирик.
-Цікавий співрозмовник.
-Містик.
-Геній світової літератури.
2. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Життя і творчість великого митця М.О. Булгакова – це велика духовна трагедія, який мав нещастя жити в епоху тоталітарної системи, бо про свободу творчості письменника можна було тільки мріяти. Але М. Булгаков був сміливою людиною, про себе він писав: ”На широкому тлі Росії був одним – єдиним вовком. Мені радили перефарбувати шкуру. Безглузда порада… Зі мною вчинили як із вовком. І кілька років гнали мене, згідно з правилами ловів…”. Такі рядки він написав у листі до Йосифа Сталіна. Ось в чому була трагедія митця, який хотів мати вибір: що писати і як писати, але система стримувала, стриножила його як могла.
Посилання на презентацію про життя і творчість письменника.
https://naurok.com.ua/prezentaciya-zhittya-i-tvorchist-m-bulgakova-103117.html
Творчість М.Булгакова в умовах тоталітарної системи.
http://www.info-library.com.ua/books-text-11944.html
3. Робота з текстом.
http://masterimargo.ru/book.html
Завдання: розглянути питання, пов’язане з долею майстра в романі: зіставлення долі двох письменників – Булгакова і майстра.
Скласти порівняльну таблицю двох митців: Булгакова і майстра.
М. О. Булгаков |
Майстер |
Освічений, талановитий. |
Історик за освітою. |
Інакомислячий Правдолюбець Твердість духу |
В пошуку істини. |
Борець |
Болісне сприйняття критики. |
Працює над романом до кінця свого життя. |
Ув’язнення |
«Рукописи не горять - безсмертя» |
Злом особистості |
Класик світової літератури |
Бажання зникнути і сховатися |
|
Духовне опустошення |
|
Вічний спокій |
|
На межі божевілля |
Висновок: Булгаков в своєму романі зміг показати велике значення мистецтва як носія правди: «Правду казати легко та приємно».
Про Булгакова можна сказати словами Пушкіна: «В уме, подавленном тоской, теснится тяжких дум избыток…».
Недарма літературознавці називають його ім’я серед тих письменників, які змінили обличчя літератури 20 ст. – В. Набоков, Д. Маркес і М. Булгаков.
Щодо долі майстра в романі «Майстер і Маргарита» можна стверджувати, що він зробив творчий подвиг, бо він ради роману залишив свою роботу, писав його навіть тоді, коли його цькували; тому його роман і його доля – виклик усьому застиглому и офіційно тоталітарному.
4. Евристична бесіда
«Кохання, яке буває раз на тисячу років…»
Інтерактивний прийом «мікрофон - одне слово».
https://gist.github.com/anonymous/1755e3966b2504fa75c2138f1c496184
Завдання: скажіть одне слово про майстра і Маргариту.
Майстер – (освічений, самотній, наївний, талановитий).
Маргарита – (молода, вродлива, рішуча).
5. Показ фрагменту телефільму «Майстер і Маргарита» (Режисер В. Бортко, 2005р., Росія).
Зустріч Майстра і Маргарити.
https://www.ivi.ru/watch/master-i-margarita
Висновок: отже, сила кохання така, що здатна очистити душу, облагородити її, тому кохання і правда, які представлені в романі як вічні опори життя, за думкою М. Булгакова, врятують людство від зрадництва і зла.
6. Рефлексія
https://www.ukrlib.com.ua/tvory-zl/printit.php?tid=6206
Інтерактивний прийом «Мікрофон» - завершіть речення:
Чому Майстер і Маргарита не заслуговують на світло, а заслуговують спокій?
7. Підведення підсумків: Маргарита розділяє долю того, кого вона кохає. Щоб бути разом, їм доводиться померти, адже спокій разом з коханою можливий лише в новому вічному житті.
8. Дом. завдання: Створити проект «Дудл» до свого улюбленого твору або героя «Майстер і Маргарита» М. Булгакова. (Логотип пошукового Google, стилізований під літературний твір, або написати есе про кохання Майстра і Маргарити або про трагізм долі митця.
https://fable.in.ua/tragizm-doli-mitcya-v-romani-mixajla-bulgakova-majster-i-margarita/
https://www.ukrlib.com.ua/tvory-zl/printit.php?tid=6205