Конспект "О.П. Булгаков "Майстер і Маргарита". Трагізм долі митця-майстра. Проблема кохання і творчості в романі"

Про матеріал
Авторська розробка конспекту з теми: »О.П. Булгаков »Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця-майстра. Проблема кохання і творчості в романі» відповідає програмному матеріалу з зарубіжної літератури 11 класу. Матеріали конспекту дають змогу вчителю формувати в учнях навички дослідницько- аналітичної форми роботи, спонукають на пошук відповідей на проблемні питання, вчать порівнювати, характеризувати художні образи, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема: О. П. Булгаков « Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця-майстра. Проблема кохання і творчості в романі

Мета: формувати компетентності:

  • Предметні:
  • навички дослідницько-аналітичної з текстом; культуру зв`язного усного мовлення, мислення через систему ситуативно- комунікативних вправ;
  • Ключові:
  •  навички пізнавальної діяльності; критичне мислення;
  • Комунікативні:
  • Навички спілкування на уроці;
  • Толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих;
  • Інформативні:
  • Розуміння філософсько-етичної  проблематики роману;
  • Загальнокультурні:
  • Усвідомлення моральних і духовних цінностей, формування гуманістичних ідеалів, естетичного смаку;
  • Діяльнісний компонент: аналіз образів майстра і Маргарити, осмислення трагізму долі митця в романі.

Державні стандарти: знає основні віхи життя та творчості М.О. Буглакова, розуміє підтекст роману, трагізм долі митця в радянській дійсності;

Розкриває проблему трагізму долі закоханих;

Аналізує образи Майстра і Маргарити;

Досліджує проблематику, образну систему героя;

Характеризує вплив радянської дійсності на долю творчої людини або митця;

Осмислює трагізм митця в радянські часи і на кінець робить висновки щодо ролі прочитаного твору в формуванні світогляду учня;

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування вмінь і навичок предметних і ключових компетентностей.

Основні терміни і поняття: літературний образ, система образів;

Міжпредметні зв`язки: історія, мистецтво;

Обладнання: портрет Булгакова, тексти роману «Майстер і Маргарита» ілюстративний матеріал до твору, фрагмент кінофільму «Майстер і Маргарита».

 

Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань

 Інтерактивний прийом “Гронування”.

 

Завдання:

Складіть гроно за темою: “ Хто такий М.О. Булгаков?”.

 

https://obrazovaka.ru/alpha/b/bulgakov-mixail-afanasevich-bulgakov-mikhail-afanasyevich

 

М.О. Булгаков

-Журналіст.

-Лікар.

-Драматург, сценарист.

-Сатирик.

-Цікавий співрозмовник.

-Містик.

-Геній світової літератури.

 

2. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Вступне слово вчителя.

Життя і творчість великого митця М.О. Булгакова – це велика духовна трагедія, який мав нещастя жити в епоху тоталітарної системи, бо про свободу творчості письменника можна було тільки мріяти. Але М. Булгаков був сміливою людиною, про себе він писав: ”На широкому тлі Росії був одним – єдиним вовком. Мені радили перефарбувати шкуру. Безглузда порада… Зі мною вчинили як із вовком. І кілька років гнали мене, згідно з правилами ловів…”. Такі рядки він написав у листі до Йосифа Сталіна. Ось в чому  була трагедія митця, який хотів мати вибір: що писати і як писати, але система стримувала, стриножила його як могла.

 

Посилання на презентацію про життя і творчість письменника.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zhittya-i-tvorchist-m-bulgakova-103117.html

 

Творчість М.Булгакова в умовах тоталітарної системи.

http://www.info-library.com.ua/books-text-11944.html

 

3. Робота з текстом.

 

http://masterimargo.ru/book.html

 

Завдання: розглянути питання, пов’язане з долею майстра в романі: зіставлення долі двох письменників – Булгакова і майстра.

 

Скласти порівняльну таблицю двох митців: Булгакова і майстра.

 

М. О. Булгаков

Майстер

Освічений, талановитий.

Історик за освітою.

Інакомислячий

Правдолюбець

Твердість духу

В пошуку істини.

Борець

Болісне сприйняття критики.

Працює над романом до кінця свого життя.

Ув’язнення

«Рукописи не горять - безсмертя»

Злом особистості

Класик світової літератури

Бажання зникнути і сховатися

 

Духовне опустошення

 

Вічний спокій

 

На межі божевілля

 

Висновок: Булгаков в своєму романі зміг показати велике значення мистецтва як носія правди: «Правду казати легко та приємно».

Про Булгакова можна сказати словами Пушкіна: «В уме, подавленном тоской, теснится тяжких дум избыток…».

Недарма літературознавці називають його ім’я серед тих письменників, які змінили обличчя літератури 20 ст. – В. Набоков, Д. Маркес і М. Булгаков.

Щодо долі майстра в романі «Майстер і Маргарита» можна стверджувати, що він зробив творчий подвиг, бо він ради роману залишив свою роботу, писав його навіть тоді, коли його цькували; тому його роман і його доля – виклик усьому застиглому и офіційно тоталітарному.

 

4. Евристична бесіда

 

«Кохання, яке буває раз на тисячу років…»

 

Інтерактивний прийом «мікрофон - одне слово».

 

https://gist.github.com/anonymous/1755e3966b2504fa75c2138f1c496184

 

Завдання: скажіть одне слово про майстра і Маргариту.

 

Майстер – (освічений, самотній, наївний, талановитий).

Маргарита – (молода, вродлива, рішуча).

 

5. Показ фрагменту телефільму «Майстер і Маргарита» (Режисер В. Бортко, 2005р., Росія).

Зустріч Майстра і Маргарити.

 

https://www.ivi.ru/watch/master-i-margarita

 

Висновок: отже, сила кохання така, що здатна очистити душу, облагородити її, тому кохання і правда, які представлені в романі як вічні опори життя, за думкою М. Булгакова, врятують людство від зрадництва і зла.

 

6. Рефлексія

 

https://www.ukrlib.com.ua/tvory-zl/printit.php?tid=6206

 

Інтерактивний прийом «Мікрофон» - завершіть речення:

Чому Майстер і Маргарита не заслуговують на світло, а заслуговують спокій?

 

7. Підведення підсумків: Маргарита розділяє долю того, кого вона кохає. Щоб бути разом, їм доводиться померти, адже спокій разом з коханою можливий лише в новому вічному житті.

 

8. Дом. завдання: Створити проект «Дудл» до свого улюбленого твору або героя «Майстер і Маргарита» М. Булгакова. (Логотип пошукового Google, стилізований під літературний твір, або написати есе про  кохання Майстра і Маргарити або про трагізм долі митця.

 

https://fable.in.ua/tragizm-doli-mitcya-v-romani-mixajla-bulgakova-majster-i-margarita/

 

https://www.ukrlib.com.ua/tvory-zl/printit.php?tid=6205

 

 

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
4 січня 2023
Переглядів
175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку