Коли ви йдете до школи чи зі школи, то мабуть звернули увагу на те, як на очах змінюється природа. Ще недавно зелені дерева, сьогодні вже одягають на себе неповторні золотаві шати. Осінь, як справжній художник, ходить по лісам, паркам, скверам і розмальовує листочки дерев прекрасними фарбами.
Тема. Осінь розмальовує листя дерев.
Мета. Навчитися виконувати зображення осіннього листя в техніці «письмо по – мокрому». Розвивати навички і вміння по відтворенню природніх форм акварельними фарбами. Виховувати естетичний смак, спостережливість, вміння бачити красу поряд.
Матеріали і приладдя:
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
1.Організаційна частина.
Юні друзі! Коли ви йдете до школи чи зі школи, то мабуть звернули увагу на те, як на очах змінюється природа. Ще недавно зелені дерева, сьогодні вже одягають на себе неповторні золотаві шати. Осінь, як справжній художник, ходить по лісам, паркам, скверам і розмальовує листочки дерев прекрасними фарбами.
Осінь фарби готувала,
У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим!!
2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні і ми спробуємо відчути себе в ролі осені – художниці. Тема нашого уроку – «Осінь розмальовує листя дерев». Перед нами стоїть завдання: навчитися виконувати зображення осіннього листя в техніці «письмо по – мокрому»; розвивати навички і вміння по відтворенню природніх форм акварельними фарбами.
3. Актуалізація опорних знань.
Це далеко не перша осінь у вашому житті, а ви, звичайно, умієте спостерігати за змінами у природі. Тому вам буде неважко відповісти на запитання.
4. Подання нового матеріалу.
Живопис аквареллю на вологому папері називають «англійською аквареллю». Цей прийом дає акварелі глибину і створює відчуття сонячного світла та повітряної перспективи. Розглянемо особливості техніки акварелі по-мокрому.
Як зрозуміло, акварель – це живопис прозорими водяними фарбами на папері. Саме білий колір паперу надає особливості цьому виду живопису, тонкість і блиск, прозорість малюнка можливі завдяки самої сутності білого паперу. Білий папір відбиває промені світла крізь прозорі шари акварельних фарб, надає особливу свіжість відтінкам.
Сутність техніки акварелі по-мокрому в тому, що фарба наноситься на попередньо змочений водою аркуш паперу. Можливий різний ступінь його вологості. «Вода» – це перше ключове слово, на яке необхідне звернути увагу . В найбільш широкому сенсі «вода» – це одна з чотирьох стихій, що існують в природі. Від стихійності та непередбачуваності води, що з’єднується з фарбами, а не тільки від ваших навичок та вмінь залежить отриманий результат. Техніка «по-мокрому» використовує саме розтікання акварелі та створює незвичайні кольорові ефекти.
(Вчитель демонструє розтікання фарб по вологому аркуші.)
Техніка акварелі по-мокрому має певні переваги, але й викликає певні труднощі. Основні складнощі ховаються у головній перевазі акварелі – в її плинності. Потрапляючи на вологу поверхню паперу, фарба розтікається неповторним чином.
В живописі по-мокрому часто проявляється певний тиск техніки над зображенням, а зачарування фарбами, що розтікаються, буває настільки великим, що можна захопитись самим ефектом змішування кольорів. При нанесенні фарби таким чином автор залежить від капризів мазків, що розтікаються по вологому паперу, і тому результат процесу творчості завжди не такий, як передбачалося спочатку. При цьому виправити лише окремий фрагмент, не торкнутися інших, практично неможливо. З іншого боку перевагою цієї техніки є певна економія часу: робота пишеться «на одному диханні», поки аркуш вологий.
Для такого живопису безперечно необхідна певна відвага, винахідливість і моторність.
5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.
Вам необхідно закомпонувати на аркуші паперу три листка. Після лінійної побудови змочуємо наші листочки водою. Наносимо колір, що є основним для даного листка. Не чекаючи поки висохне робота добавляємо інші кольори, що є на листку (утворюються розтікання та хаотичне змішування кольорів,яке створює неперевершений ефект плавності у кольорових переходах). Закінчуємо роботу детальним опрацюванням окремих елементів – прожилки та черешок.
Під час пояснення вчитель демонструє послідовність виконання даного завдання на зразку.
6. Самостійна творча робота учнів.
Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.
7. Підведення підсумків.
Наш урок добігає кінця. Сьогодні ви ще раз доторкнулися до багатства і неповторності косівського розпису. Та створили ескіз для кахлі з композицією «Дерево життя». Пам’ятаючи свої витоки, оберігаючи минувшину, творимо сьогодення і сміливо йдемо у майбутнє.