«Створення рельєфу « Чарівні квіти» 4 клас
Мета. Поглибити поняття про розмаїття форм і пропорційні особливості будови квітів; удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння передавати форму на основі перегляду творів декоративно-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Завдання до уроку. Виготовити рельєф; удосконалювати навички роботи з пластиліном.
4 клас
Мета. Поглибити поняття про розмаїття форм і пропорційні особливості будови квітів; удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння передавати форму на основі перегляду творів декоративно-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Завдання до уроку. Виготовити рельєф; удосконалювати навички роботи з пластиліном.
Обладнання. Таблиці, ілюстрації із зображенням керамічних виробів, глиняні іграшки, глечики, макітри, куманці, кухонні дощечки; пластилін, стеки, дощечка для ліплення, серветка, фарби, пензлі, склянка з водою, зошит-словник, П.Чайковський «Вальс цветов» , твори В. Сухомлинського
Тип уроку :інтегрований урок (читання + трудове навчання)
Техніка виконання. Рельєф.
Епіграф до уроку. Умілому всяка робота легка.
Хід уроку
І. Організаційна частина
В школу всі прийшли ви вчитись,
Постарайтесь не лінитись.
І до праці всі мерщій,
Здолайте труднощі усі!
ІІ. Сприймання та аналіз естетичної дійсності та творів образотворчого мистецтва
Використовується метод «Мікрофон»
Опитування по темі «Скульптура, її види та жанри».
ІІІ. Навчально – пізнавальна та творча діяльність учнів
1. Розповідь з елементами бесіди
Квіти не лише милують зір своєю красою, чарівністю, вони пробуджують у людей найкращі почуття: ніжність, доброту, душевне тепло. Ось чому з давніх-давен в знак вияву щирої любові і пошани люди дарують, насамперед, квіти.
Квіти – постійні супутники нашого життя. Вони на клумбах, у кімнаті, у вазонах. Вони на вишиваних рушниках, скатертинах, на нашому національному одязі.
Письменники, художники, музиканти різними виразними засобами створюють свої твори, оспівуючи красу квітів.
2. Прослуховування та аналіз казки В. Сухомлинського
Серед ночі розпустилася Квітка троянди. Стрепенулася й прошепотіла:
— Уже світає. Треба показатися Сонцю в усій красі. На нас, на пурпурові наші пелюстки дивитиметься увесь світ.
Пелюстки затремтіли. Прим'ята пелюсточка випрямилася. На пурпурне тло впала краплина роси, здригнулася й теж стала пурпуровою, заграла переливами пурпурових барв.
— Дивіться,— сказала Квітка пелюсткам,— навіть небо на сході стає пурпуровим. Це від нашої краси. Увесь світ буде пурпуровим.
І Квітка застигла в чеканні. Та пурпурове небо блідло, червоніло, потім стало рожево-блакитним.
Квітка троянди здивовано озирнулася. Вона побачила зелене дерево, а на ньому — білу свічку.
3. Гра «Злови риму»
Не забудь, будь ласка, друже,
У вінку найперша - … (ружа).
Друга квітка теж не зайва,
Друга квітка зветься … (мальва).
Щоб була гармонія –
Третя в нас … (півонія).
А барвінка попередник
У вінку, - то наш … (безсмертник).
Як перлина між перлинок
То між квітами …(барвінок).
Цвіт квітневий, цвіт травневий,
Цвіт весняний, цвіт …(вишневий).
Як згадав ти цвіт вишневий –
Не забудь і …(яблуневий).
Цвіт самої України –
Це звичайно цвіт …( калини).
Ось на небі схожа трошки,
До вікна прийшла … (волошка).
Не останній він за змістом,
Зелененький наш … (любисток).
Плести я віночок вмію
Зараз черга … (деревію).
А чого ж у вінку три жмені?
Ну звичайно - лише … (хмелю).
Ще з сивої давнини наш народ використовував образотворче мистецтво для створення оберегів від незрозумілих і грізних сил природи, намагався задобрити їх, відвернути від себе злі сили, привернути увагу добрих. У всіх видах народного мистецтва: писанкарстві, розписі, вишивці, килимарстві – збереглися спеціальні знаки – символи, які служили оберегами.
Пригадайте також, яке символічне значення мали кольори. (Червоний – молодість, кохання; синій – сум, журба; оранжевий – осінь; рожевий – весна, радість).
5. Перегляд демонстраційного матеріалу – творчість К. Білокур
( з коментарем учителя).
6.Словникова робота
Симетрія – розмірене, пропорційне розташування частин цілого по обидва боки від центру, середини.
Асиметрія – відсутність або порушення принципу симетрії.
7. Правила техніки безпеки та культури праці
1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.
2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.
3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.
4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.
Перед виконанням практичної роботи слід нагадати дітям прийоми роботи з пластиліном. (Використовуються демонстраційні таблиці «Прийоми роботи з пластиліном»).
ІV. Поетапне створення рельєфу. Педагогічний малюнок. Практична робота учнів
Алгоритм -послідовність виконання рельєфу:
- Спочатку слід визначити, яку композицію ви хочете зліпити.
- Виготовляємо окремо кожну квітку.
- З’єднуємо частини квітів способом згладжування.
- Приєднуємо до основи квіти та листочки.
- Вишкрябуємо стеком найменші елементи.
- Покриваємо готовий виріб білою фарбою.
- Наносимо кольоровий малюнок.
Динамічна пауза
Поспішайте, любі діти,
Вибирайте гарні квіти!
Ви побачите в саду:
Мак, майорці, резеду,
Чорнобривці й резеду,
І калинові квітки.
А в долині, а в долині –
Там дзвіночки ясно- сині
І кульбабки на горбі.
Що ти вибереш собі?
Під час самостійної роботи учнів вчитель надає індивідуальну практичну допомогу.
( Звучить аудіо запис – П.Чайковський «Вальс квітів»).
VІ. Аналіз та оцінювання учнівських робіт
Аналіз учнівських робіт.
Демонстрування дитячих виробів.
Інтерактивна вправа «Кому і за що» (діти по черзі показують свою квітку і кажуть, кому і за що подарують її)
2.Підсумок уроку. Рефлексія
- Що ми сьогодні виконували з пластиліну?
- Що нового дізналися?
- Що з сьогоднішнього уроку ви:
*знаєте?
* умієте?
* цінуєте?
Всі ви, діти – молодці,
Гарно працювали!
Уже дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати!