Даний план-конспект підсумкового уроку української мови в 6 класі за темою "Іменник". Урок-подорож розраховано на дітей з особливими освітніми потребами. Урок розроблено з використанням інтарактивних форм кооперативного навчання.
1
Урок української мови у 6 класі
Тема. Підсумковий урок за темою «Іменник»
Мета:
навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число і відмінки іменників;
розвивальна: розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховна: виховувати почуття колективізму, радості й задоволення від в спільної роботи, повагу до слова.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця «Іменник», завдання для груп, сигнальні картки, картки із словами, мікрофон, роздатковий матеріал для груп, яблунька успіху.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Емоційний настрій.
Слайд 1. Якщо зранку ви похмурі,
Невеселі і сумні,
Станьте рівно, підтягніться,
З собою усмішку візьміть.
Один одному всміхніться.
Добрий день!
У добрий час радо я вітаю вас!
З миром зустрічаю,
Щастя вам бажаю.
А тепер налаштуємося на роботу, відкриємо долоньки до знань.
Сьогодні у нас з вами урок повторення. Урок незвичайний, тому що ми з вами відправимося в подорож. Я знаю, що всі ви любите подорожувати. Як думаєте, якими мають бути мандрівники? Згадаємо правила мандрівників. А для цього виконаємо вправу.
Вправа «Роз’єднай слова»
Роз’єднайте слова і прочитайте народну мудрість
Слайд 2. КРИКОМДУБАНЕЗРУБАЄШ
(Клік миші). Криком дуба не зрубаєш.
Щоб урок пройшов не марно, попрацюєм дружно, гарно.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Діти, сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож до однієї великої і цікавої країни. А якої, ви дізнаєтеся, коли прочитаєте вірш. Слайд 3.
Який співець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі –
Ім'я, найменування і наймення:
Робота. Біль. І радість. І натхнення.
(Д. Білоус.)
Тож у яку країну відправимося? Так, сьогодні ми з вами відвідаємо країну Іменників. Жителі цієї країни люблять дружних і завзятих мандрівників, а ще у них є традиція дарувати мандрівникам на пам'ять літеру. Подивимося, які ж літери подарують вам жителі цієї країни.
А що ми з вами знаємо про мешканців цієї країни?
Давайте сформулюємо мету сьогоднішнього уроку. Конкретизуйте, що нам треба повторити про іменник?
Вправа «Мікрофон».
1. Що таке іменник.
2. Істота/неістота.
3. Рід.
4. Число.
5. За чим змінюється іменник?.
Слайд 4. Отже, тема нашого уроку: «Підсумковий урок за темою «Іменник»
Запишіть у зошити дату і тему уроку.
IІІ. Актуалізація опорних знань.
Діти, ви вже об’єдналися в групи по чотири учні, тому працювати будемо групами.
І перше завдання, яке ми отримали від жителів країни Іменник – це згадати правила про іменник.
Іменник – частина мови дуже дивовижна.
А чим же дивовижні іменники? Щоб відповісти на запитання, згадаємо все, що знаємо про іменник. Давайте вставимо пропущені слова і відновимо свої знання про цю частину мови.
На парті у кожної групи лежить картка "Я знаю".
Зараз ви спробуєте її заповнити, щоб визначити, які є ще труднощі у вивченні даної теми.
1. Іменник - це...
2. Означає…
3. Відповідає на питання…
4. На питання хто? - ….
5. На питання що? - ….
6. Якого роду можуть бути? - .....
7. Як визначити рід іменника? - ....
8. Іменник змінюється …
9. У __________ називають 1 предмет, а в_________ - декілька.
Слайд 5. Перевіримо. Яка група змогла закрити усі пропуски?
А роботу нам допоможе оцінити яблунька успіху. У нас є зображення яблуньки, але яблучок на ній немає. Вони знаходяться у вас на парті. Червоне яблуко означає: «повністю справилися із завданням», жовте - «справилися з завданням більше половини» і зелене - «справилися з завданням менше половини». Прикріпивши відповідне яблучко на яблуні, представник кожної команди покаже рівень ваших знань.
Як бачимо, ми справилися з цим завданням, тому жителі країни Іменник дарують нам літеру М (кріпиться вчителем під яблунькою і так кожну подаровану літеру).
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
У країні Іменник є цікаве місто «Орфографія», в яке ми зараз з вами здійснимо екскурсію. Але для цього жителі цього міста прислали нам завдання.
Ви маєте комплект карток зі словами, в яких пропущені букви. Вставити пропущені букви. Поставити наголос, позначити орфограму. Працюємо в парах.
І пара. В…рба, в…сна, с…стра, д…рева, кр…ло, в…сло, з…мля.
ІІ пара. Тиш…ю, ліні…ю, круч…ю, кул…ю, задач…ю, каш…ю, автомашин…ю, залізниц…ю, ковбас…ю, мрі…ю, стел…ю.
Слайд 6. А зараз перевіримо правильність виконання.
Оцініть роботу групи за допомогою яблучок.
За правильне виконане цього завдання жителі міста «Орфографія» дарують вам літеру О.
Наступним пунктом нашої подорожі буде важливе місто в країні Іменників «Власні і загальні іменники».
Жителі цього міста запитують у вас, чи знаєте ви, які бувають іменники? (Власні і загальні)
Правильно.
Слайд 7. Тоді вони пропонують вам попрацювати з підручником. Ст. 31. Завдання 94.
Прочитайте вірш.
Рідна мова
У ній усе: діброви й верболози,
Дніпра і Ворскли витканий атлас,
козацька доблесть і кріпацькі сльози.
ще й дума та, що вистраждав Тарас.
Розмай Карпат, де юниться на скелі
смерічка недоторкано-струнка,
незгасне сяйво вбогої оселі,
Що нам дала у спадщину Франка.
(Д. Луценко)
А тепер знову повертаємось до роботи в групах.
Завдання для І групи.
Доберіть загальну назву для кожної групи власних назв і запишіть.
1. Київ, Донецьк, Луганськ, Полтава, Львів - …
2. Василь, Іван, Ольга, Йосип - …
3. Україна, Японія, Китай, Англія, Італія - …
4. Шевченко, Іванов, Величко, Ткаченко –
Завдання для ІІ групи.
До поданих іменників допишіть власні назви.
Завдання для ІІІ групи.
До іменників лівого стовпчика доберіть власні назви з правого стовпчика.
|
Євген Гуцало |
|
Дмитро Монатік |
|
Тарас Шевченко |
|
Юрій Гагарін |
Перевіримо роботу в групах. Пропоную представникам груп зачитати свої відповіді та оцінити роботу за допомогою яблучок.
Жителі міста «Власні та загальні іменники» дарують вам літеру Л.
Вирушаємо в наступне місто «Рід іменників». Слайд 8.
Вправа «Зайве слово».
Працюємо в групах. У конвертах, які знаходяться у вас на партах ви знайдете наступне завдання.
Завдання для І групи.
Знайти зайве слово, підкреслити, визначити рід іменників. Пояснити, чому вибране слово зайве.
1. Панчохи, шкарпетки, яблука, шапки.
2. Чистота, чоботи, груші, рейки.
3. Молотки, липи, камені, острови.
4. Школярі, скрипки, ранок, столи.
5. Тато, хвилі, ключі, садки.
6. Ромашки, ягоди, зустріч, вогні.
Завдання для ІІ групи.
До кожної групи слів доберіть по три іменники, запишіть їх і вкажіть рід.
Завдання для ІІІ групи.
Доберіть іменники чоловічого роду до поданих іменників жіночого роду. Запишіть пари слів.
Оцініть свою роботу на яблунці успіху,
(Клік миші) А зараз ми робимо зупинку у місті «Рід іменників», щоб трішки відпочити.
Фізкультхвилинка. Гра «Будь уважним»
Я буду називати іменники, а ви визначите їх рід. Якщо це іменник жіночого роду, то ви підіймаєте руки вгору, чоловічого – руки перед собою, середнього – опускаєте руки. Тож будьте уважні, починаємо.
День, береза, море, качка, ставок, озеро, півень, картопля, буряк, молоко, тополя, цукор, цуценя
Добре ми відпочили, а жителі міста «Рід іменників» дарують вам наступну літеру О.
А на шляху нашої подорожі наступне місто країни «Іменник». Це місто називається «Число» Слайд 9.
І жителі цього міста підготували вам пастку. Подивимося, чи виплутаєтеся ви з неї.
Подані іменники ви повинні змінити за числами. Якщо число подане в однині, то ви повинні записати в множині і навпаки. Отже, починаємо працювати.
Завдання для груп.
Перевірка за слайдом 9.
Яку ж пастку вам приготували жителі цього міста? Так, це слова – пастки. Назвіть ці слова. Чи є в нас у групах ті, хто потрапив у цю пастку?
Оцініть свою роботу на яблуньці успіху.
І ви отримуєте наступну літеру Д.
А ми прямуємо далі до міста «Відмінки». Але на в’їзді до цього міста ростуть сім велетенських дубів. (Слайд 10)
Це й не дивно, адже кожен дуб – це відмінок. І щоб потрапити до міста, ми повинні назвати ім’я кожного дубка. Тож, давайте повторимо назви кожного відмінка.
Отже, ми потрапили до міста і його мешканці теж приготували для нас завдання для роботи в групах.
Провідмінюйте іменники.
І група: щука;
ІІ група: пісня;
ІІІ група: рідня.
Слайд-підказка 11.
Н. в. хто? що?
Р. в. кого? чого?
Д. в. кому? чому?
З. в. кого? що?
О. в. ким? чим?
М. в. на кому? на чому?
Кл. в.
Перевірка. Представники груп зачитують відповіді.
Оцініть роботу за допомогою яблучок. За виконання цього завдання ви отримуєте літеру Ц.
Нарешті ми з вами прибули до головного палацу міста, де проживають правителі країни «Іменник». А це, як ви розумієте, поважні люди. А як прийнято звертатися до поважних і старших людей? (На ім’я та по батькові).
Саме так. І ми зараз перевіримо, чи зможемо ми потрапити до головного палацу країни Іменників.
Завдання для І групи.
Запишіть чоловічі імена та по батькові за зразком:
Василь – Васильович
Олег –
Олександр –
Андрій –
Анатолій –
Григорій –
Завдання для ІІ групи.
Запишіть жіночі імена та по батькові за зразком:
Іван – Іванівна
Богдан –
Степан –
Сергій –
Олексій –
Валерій –
Завдання для ІІІ група.
Від іменників, поданих у другій частині завдання, утворіть імена та по батькові до іменників, поданих у першій частині завдання.
І. 1. Григорій. 2. Сергій. 3. Валерій. 4. Геннадій. 5. Петро.
ІІ. 1. Віктор. 2. Володимир. 3. Микита. 4. Василь. 5. Степан.
Перевіряємо. Групи читають свої відповіді.
Оцініть свою роботу і отримайте літеру І.
Отже, ми з вами потрапили до головного палацу країни Іменник і зараз настав час показати всі свої знання з теми.
Гра «Веселі перегони».
Кожен учень отримує аркуші з тестами. Завдання: підкреслити правильну відповідь
1. Скільки іменників у даному реченні?
Весна днем красна, а на хліб пісна.
а) один;
б) два;
в) три .
2. Вкажіть іменник середнього роду:
а) життя;
б) доброта;
в) чуйність.
3. Вкажіть іменник, який в орудному відмінку однини має закінчення -ею:
а) рука;
б) сіль;
в) паща.
4. В якому іменнику у давальному і місцевому відмінку однини відбувається чергування приголосних:
а) муха;
б) задача;
в) діжа.
5. У якому іменнику в орудному відмінку відбувається подовження приголосних:
а) ансамбль;
б) печаль;
в) день.
6. Який іменник в орудному відмінку пишеться з апострофом?
а) любов;
б) височінь;
в) повість.
7. Укажіть іменник, у якому в суфіксі пишеться -и-:
а) жит…чко;
б) стол…чок;
в) шиш…чка
8. Укажіть правильно утворені імена по батькові:
а) Вікторовна;
б) Олексієвич;
в) Сергіївна.
Перевірка за слайдом 13.
Керівники країни вручають вам знак оклику за добре пророблену роботу.
V. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
Кожен учень у «мікрофон» говорить одне слово - відповідь (без коментарів)
(Швидкість, цікавість, веселість, увага, творчість, знання, гра, інтерес, бажання).
(Неповторний, навчальний, цікавий, підсумковий, насичений, захоплюючий, веселий, корисний.)
(Навчив, пригадав, підсумував, показав, відповів, доповнив, допоміг, зацікавив.)
VІ. Домашнє завдання.
VІІ. Рефлексія.
Протягом уроку ми з вами прикрашали плодами своїх знань яблуньку успіху. Подивіться, чого ми досягли сьогодні на уроці. Яблук якого кольору на яблуні більше? Ви молодці! Це підтвердили мешканці країни «Іменник».
І від себе я хочу сказати: діти, ви сьогодні дійсно молодці!