Основні способи словотворення: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний (відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів і закінчення), складання основ

Про матеріал

повторити й систематизувати знання учнів про основні способи словотвору, сприяти зміцненню навичок визначення способу творення будь-якого слова; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творення нових слів

Перегляд файлу

Основні способи словотворення: префіксальний,

суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний

(відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів

і закінчення), складання основ (або слів), абревіатури,

перехід слів з однієї частини мови в іншу

українська мова, 6 клас

Мета: повторити й систематизувати знання учнів про основні способи словотвору, сприяти зміцненню навичок визначення способу творення будь-якого слова; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творення нових слів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи. Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів (у тому числі і власне українських), прислів’їв, приказок. Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку

Вода — наше життя.
М. Бялик

 

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Прочитати прислів’я і приказки. Від виділених слів утворити нові слова морфологічними і неморфологічними способами словотворення.

Вода Дніпрова — над усе здорова. Вода вимиє, а хліб вигодує. Вода — наша мама. Вода не любить м’якого дна. Вода солодша за всяке вино. Вода тече, та назад не вертається. Вода сильніша за вогонь (Нар. творчість).

 

Гра “Знайди помилку”

> Визначте, чи правильно вказаний спосіб творення слів. Поставте “+” чи “-“.

? Добре – безафіксний

? Річечка – суфіксальний

? Заморський – префіксальний

? Чотиригранник  – складання основ

? Міськрада – префіксальний

? Вартовий – суфіксальний

? Переклад – префіксальний

? Антигуманний – префіксальний

? Підвіконня – префіксально-суфіксальний

? Писати - префіксально-суфіксальний

? Місяцехід - безафіксний

? ЗНО – суфіксальний

 

Робота з підручником

Виконання вправ

 

IV. Виконання системи творчих вправ

Розбір слів за будовою. Словотвірний розбір

> Розберіть наведені нижче слова за будовою. Зробіть словотвірний розбір.

Робітниця, перепустка, заручитися, розщедритися, босоніж, мимохідь, спів, київський, козацтво.

 

Вибіркова робота

Із наведених нижче слів випишіть ті, що утворилися за допомогою:

А) префіксів;

Б) суфіксів.

Сільський, нещастя, роз’їхатись, намалювати, по-друге, сучасний, хтось, розказати, надзвичайний, крижина, ясніти, пролісок, чорнобильський, малювати, веселун, донині, ушосте.

Які слова ви не виписали? Якими способами утворилися ці слова?

 

Творча робота

У наведених словах позначте корінь і префікс. Поясніть подвоєння.

Беззубий, беззвучний, беззоряне, піддався, беззахисний, беззбройний.

 

Творче конструювання

На тему «Вода — наше життя» скласти речення, у яких слова вчений, молоді і майбутнє виступали б різними частинами мови.

 

Від поданих словосполучень утворити складні слова способом складання основ.

Перший сорт; довгі роки; десять поверхів; прямий кут; лівий берег; життя любити; власник землі; Західна Європа; знати Україну; половина Карпат; ходить по Місяцю.

 

Безафіксним способом утворити нові слова від поданих. З’ясувати, до якої частини мови вони належать. Згрупувати утворені слова за значенням: а) означають опредмечену ознаку; б) означають опредмечену дію.

Синій, молодий, блищати, ходити, материна, бродити, квітнути, ночувати, показати.

 

Цифровий диктант.

1.ОДТРК. 2.Премудрий. 3.Державна. 4.Юнь. 5.Щедрість. 6.Бездушний. 7.Напис.8.Хтонебудь. 9.Милозвучна. 10. Хліб-сіль. 11. Редколегія. 12. Безмежна.

1-префіксальний

2-суфіксальний

3-префіксально-суфіксальний

4-безафіксний

5-постфіксальний

6-основоскладання

7-словоскладання

8-абревіація

1-8

2-1

3-2

4-4

5-2

6-3

 

Виконання ситуативного завдання

Уявити ситуацію: вам треба виступити перед однокласниками на тему «Охорона водних ресурсів — наш обов’язок». Яким стилем мовлення будете користуватися?

Скласти виступ, користуючись поданим початком і словами з довідки (уживайте слова, утворені різними способами).

Вода є основою життєдіяльності людини. Вона складає приблизно 67 % людського організму. Постійне вживання неякісної питної води веде до багатьох вад розвитку, зниження імунітету, захворювань внутрішніх органів (З підручника).

Довідка: напружена екологічна ситуація, підприємства, перехід, нові технології, очисні споруди, гідросфера, ГЕС, флора, фауна, водний транспорт, водопостачання, розведення риби, зрошення, медично-курортні потреби, відпочинок і туризм.

 

Пошуково-вибіркова робота

Виписати слова, утворені способом складання усічених основ і способом основоскладання. Увести їх у словосполучення.

КНР (Китайська Народна Республіка), цукор-пісок, краєвид, вечір, лісгосп, ощадбанк, творити, УТН (Українські телевізійні новини), колдоговір, ЕОМ (електронно-обчислювальна машина), облвиконком, сільрада, Непийвода, зорепад, відродження, прив’язати, ОАЕ (Об’єднані Арабські Емірати), велич, кругом, місяць, НРУ (Народний рух України).

 

Вибіркова робота (за варіантами)

Виписати слова: варіант 1 — утворені префіксально-суфіксальним способом, варіант 2 — префіксальним, варіант 3 — суфіксальним.

Здружити, аморальний, ароматний, багатир, безвиїзний, візок, власноруч, громовий, гуцульський, дезорганізувати, забобони, загітувати, зайчик, заклик, лікар, поріг, порожнина, приладдя, прикус, рятувати.

 

Виконання завдання на картці.

Прочитати речення. Визначити, якими частинами мови є виділені слова, з’ясувати їхню синтаксичну функцію.

1.Сміливого і куля не бере. 2.Старого горобця на полові не обдуриш. 3.Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться. 4. Ранній пізньому не кланяється. 5.Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного. 6.Розумний всякому дає лад. 7. Розумний батько сина спитати не соромиться. 8.Учений іде, а неук слідом спотикається.9.У ледачого хазяїна і чоботи з ніг украдуть.

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на питання:

1. Що таке абревіатура, яким способом вона утворюється?

2. Які способи словотворення найуживаніші? 

 

VI. Підсумок уроку 

«Чи правильне твердження ?»

Учні напроти кожного твердження ставлять + або -.

1. Суфіксальний спосіб – це спосіб, при якому нові слова творяться за допомогою префіксів.

2. –сь, -ся, - но, - небудь – це суфікси.

3. Складання поділяється на три види : основоскладання, словоскладання, абревіація.

4. Префіксально-суфіксальний спосіб належить до морфологічних.

5.Основоскладання може супроводжуватися суфіксацією.

6.Словоскладання –це спосіб утворення нових слів шляхом поєднання двох слів за допомогою сполучних голосних.

7.Слово душевний утворене суфіксальним способом.

8. Слово настільний утворене префіксально-суфіксальним способом.

9.Слово ТЮГ – це абревіатура.

10.Слово обшук утворене префіксальним способом.

11. У слові східнослов’янський основоскладання супроводжується суфіксацією.

12.Слово миритися утворене постфіксальним способом.

Відповідь

1 - 2-(постфікси ) 3+ 4 +5 +6 -7+ 8+ 9+ 10- 11 +12+

 

VII. Домашнє завдання

1. Написати замітку в публіцистичному стилі до шкільної газети на тему «Бути чи не бути Славуті?», використовуючи слова, утворені немор-фологічним способом словотворення.

2. Виписати з творів художньої літератури по 3—4 приклади слів, утворених різними способами.

 

 

 

Пояснення значень абревіатур

АТС – автономна телефонна станція

ВАТ – відкрите акціонерне товариство

МАГАТЕ – Міжнародне агентство з атомної енергії

ДЮСШ – дитячо – юнацька спортивна школа

ДПС – дорожньо-патрульна служба

МОК – Міжнародний олімпійський комітет

КПП – контрольно-пропускний пункт

НБУ – Національний банк України

ООН – Організація Об’єднаних Націй

СБУ – Служба безпеки України

ПП – приватне підприємство

СТО – станція технічного обслуговування

УПЦ – Українська православна церква

ЄС – Європейський Союз

УНР – Українська Народна Республіка

ЛАЗ –Львівський автомобільний завод

ФБР – Федеральне бюро розслідувань

ОУН – Організація українських націоналістів

ОДТРК –обласна державна телерадіокомпанія

ТЮГ – Театр юного глядача

МОЗ – Міністерство охорони здоров’я

ТОВ – Товариство з обмеженою відповідальністю

АПК – агропромисловий комплекс

МВС – Міністерство внутрішніх справ

СНД – Співдружність Незалежних Держав

УТН – Українські телевізійні новини

АПН України – Академія педагогічних наук України

ХТЗ – Харківський тракторний завод

КДБ – Комітет державної безпеки

МВФ – Міжнародний валютний фонд

НБУ – Національна безпека України

НРУ – Народний Рух України

 

 

docx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
18653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку