Конспект показового уроку з української мови

Про матеріал
Представляю розробку уроку з української мови з використанням технолгії особистісно зорієнтованого навчання
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку: Форми дієслова. Безособові дієслова. (частина теми на початку уроку не записана на дошці, учні протягом уроку визначають її самостійно)

Мета:

  • повторити відомості про форми дієслова, граматичні ознаки дієслів, ознайомити семикласників із безособовими дієсловами, їх значенням, навчати визначити значення дієслів безособової форми, синтаксичну роль, яку вони виконують у реченні;
  • розвивати пам’ять, творчі здібності школярів, уміння аналізувати мовні явища, робити висновки, уміння вживати безособові дієслова в усному та писемному мовленні;
  • ознайомити школярів із надбаннями української народної медицини.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник із української мови для 7 – го класу, наочні матеріали з теми «Безособові дієслова», наочні матеріали з теми «Фрукти і овочі», «Лікувальні рослини», програмовий педагогічний засіб «Українська мова. 7 клас», роздаткові картки для груп, схеми – опори,  комп’ютер.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент (з класом  проводиться розминка, учні в усній формі висловлюють свої побажання один одному: «Сьогодні на уроці я бажаю вам…»). Крім того вчитель проводить інструктаж щодо оцінювання учнів протягом уроку:

- Сьогодні ви будете ставити оцінки собі самостійно. За кожен вид роботи вам необхідно буде на берегах зошита виставити собі бали. Максимальна кількість балів за кожен вид роботи буде повідомлено додатково.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Фронтальна бесіда з учнями:

  • Яка частина мови називається дієсловом?
  • Які граматичні ознаки притаманні дієсловам?
  • Які існують форми дієслова?
  • За яким принципом ви визначаєте особу та число дієслів?

2. Навчальне аудіювання.

- Прослухайте уважно текст. Визначте усно його тему. Скажу більше, тема цього тексту підкаже вам соціокультурну тему нашого уроку. Але крім цього вам необхідно виписати з тексту дієслова, поряд в дужках указавши особу, число і форму.

Текст

Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Поміж тим незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу. Споживання, наприклад, вареної картоплі сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі, а й горіховому гаю. Якщо вас лихоманить, вживайте теплий час з липи або малини. Доведено, чорниця, морква та абрикоси посилюють зір. Якщо в організмі бракує вітамінів, вживайте виноград, вишні, сливи.

Варіант на дошці (помилки допущені спеціально у словах, які підкреслені)

Використовуємо (1 особа, множина, особове); відпочивати (неозначена форма);

мають (3 особа, множина, особове); лихоманить (3 особа, однина, особове);

знижує (3 особа,  однина, особове); вживайте (2 особа, множина, особове);

сприяє (3 особа, однина, особове); доведено (3 особа, множина, особове);

рекомендовано (3 особа, множина, особове); посилюють (3 особа, множина, особове);

бракує ( 3 особа, однина, особове).

 

 

(вчитель відкриває варіант, зазначений на  дошці, а учні звіряють виконане самостійно завдання з цим варіантом)

ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу

1. Фронтальна бесіда з учнями:

- Чи згодні ви з тим, що завдання на дошці виконано правильно?

- Ви згодні з тим, що в усіх дієсловах правильно визначено граматичні ознаки? (учні висувають свої припущення)

- Отже, зробімо висновок стосовно тих слів, в яких допущені помилки.

- В чому полягає їх своєрідність? Чим вони відрізняються від, наприклад, особових дієслів? (демонстрація і аналіз плакату; поява друкованого аркушу)

2. Робота з реченнями (речення записані заздалегідь на дошці)

- Прочитайте уважно речення, визначте в кожному граматичну основу, з’ясуйте чим виражаються головні члени речення.

  1. При кашлі та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати у сосновому гаю.
  2. Якщо вас лихоманить, вживайте теплий чай з липи або малини.

 

- А тепер зробіть самостійно висновок про синтаксичну роль дієслів «рекомендовано», «лихоманить» (поява друкованого аркушу).

ІV. Визначення теми уроку (учні дописують її у зошит), цілепокладання.

V. Продовження вивчення нового навчального матеріалу

3. Прослуховування школярами нового навчального матеріалу ( демонструється правило про безособові дієслова)

4. Фронтальна бесіда з учнями

- Які дієслова називаються безособовими?

- Що можуть означати безособові дієслова?

5. Робота з підручником

- Прочитайте ще раз навчальний матеріал на сторінці 62 вашого підручника із української мови.

6. Фронтальна бесіда з учнями

- Які дієслова називаються безособовими?

- Що можуть означати безособові дієслова?

- Яку синтаксичну роль вони виконують у реченні?

VІ. Закріплення нового навчального матеріалу. Вироблення практичних умінь та навичок. (клас об’єднаний у дві групи – І (учні середнього і достатнього рівнів) і  ІІ (учні високого та високо – достатнього рівнів). Кожна група учнів виконує завдання, рівень складності яких відповідають рівню навченості учнів)

 

1. Розподільчий диктант   група виконує завдання з карток, а ІІ записує слова у 4 стовпчики за зразком на дошці)

Лихоманить, розвидняється, підмерзає, мрячить, фортунить, замело, трусить, вистачає, нудить, бракує, кортить, щастить (прогресивна група перевіряє себе за підручником, сторінка 55)

(представник І групи виконує завдання за дошкою)

(самооцінювання).

 

2. Фізкультхвилинка (учні повинні рухами показати значення безособових дієслів)

Морозить, замело, потягло, їлося, пилося, повернуло, скошено, затихло.

 

3. Домашнє завдання (диференційовано)

І творча група – вправа 104 на сторінці 64;

ІІ прогресивна група – вправа 101  сторінка 63, вивчити правило.

 

Вироблення практичних умінь та навичок

І група – складіть чотири речення, використовуючи безособові дієслова кожної групи.

ІІ група – працює з карткою коментовано.

Завдання: перепишіть речення, замінивши особові дієслова безособовими.

У лісі пахне сосна. Суниця лікує анемію, зміцнює десна, кістки і зуби. Яблука зміцнюють здоров’я.

 

VІІ. Підбиття підсумків роботи на уроці. Рефлексія.

Метод «Незакінчене речення»

- На уроці я навчися…

- У мене виникали такі труднощі…

- Мені сподобались такі види роботи…

2. Заключне слово вчителя:

- Усім відомо, що хвороби очікують нас на кожному кроці. Не захворіють лише ті з вас, у кого в організмі не бракує вітамінів, у кого зміцнено імунітет. Не забувайте вживати овочі і фрукти, пам’ятайте про цілющі властивості лікарських рослин. Будьте всі здорові!

doc
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
1198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку