Урок - гра з елементами народознавства "Синоніми"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 5 класу з теми "Синоніми". Урок- гра з елементами народознавства.
Перегляд файлу

Урок-гра з елементами народознавства «Синоніми»

Тема. Групи слів за значенням. Синоніми.

Мета гри: стати учасниками гри з елементами народознавства, повторити й поглибити знання про синоніми, як одну з груп слів за  значенням, визначити їх роль у мовленні.

Завдання гри:

– формувати вміння  учнів знаходити синоніми серед інших груп слів, визначати їх  роль у мовленні;

  утворювати синонімічні ряди, знаходити опорне слово;

– сприяти розвитку комунікативних умінь гравців, збагаченню їх словникового запасу;

- виховувати любов та пошану до рідного слова, звичаїв та традицій українського народу.

Література:

Укр. мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний.- К.: Генеза, 2018.- 208с.

 

Тип уроку: урок-гра.

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця « Групи слів за значенням», хмаринка слів « Тиждень – Масляна», словник синонімів, дитячі малюнки на тему «Проводи зими».

Структура уроку:

І. Організаційний момент (2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь (5 хв.)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності гравців (10 хв.)

ІV. Виконання практичних завдань (15 хв.)

V. Корекція  та закріплення нових знань та умінь гравців (5 хв.)

VІ. Підсумки гри (5 хв.)

VІІ. Домашнє завдання (3 хв.)

Етапи гри

І. Організаційна хвилинка.

                    Добіга зима до краю…

                    На весну вже всі чекають

                    І з піснями зустрічають.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

 

1. Слово вчителя. Наші предки наприкінці лютого – на початку березня прощалися з красунею – зимою і зустрічали дівчину – весну святкуванням Масляної. Це дійство відбувалося протягом тижня, кожен день якого мав свою назву.

Понеділок – «Зустріч»

Вівторок- «Розваги»

Середа- «Смаколики»

Четвер- «Гуляння»

П’ятниця- «Загравання»

Субота, Неділя-  «Прощавання»

 

2. «Мозкова атака». Бесіда з гравцями.

- Що ми називаємо лексичним значенням слова?

- Як називаються слова, близькі за лексичним значенням?

- З якою метою ми використовуємо їх у нашому мовленні?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності гравців.

Раунд 1. «Зустріч».

У цей день наші предки зустрічали весну. Пропоную гравцям зустрітися з синонімами на сторінках підручника та ознайомитися з таблицею «Групи слів за значенням».

Інтерактивний метод «Зоряне небо»

У центрі – зірка зі словом «метелиця». Навколо неї розташовані зірки з іменниками ( завірюха, віхола, зима, завія, заметіль, холод, хурделиця), серед яких є синоніми до цього слова.

Увага! Завдання! Нанесіть на ваше небо в зошиті зірки зі словами-синонімами до запропонованого іменника.

 

Раунд 2. «Розваги».

Цього дня українці проводили різноманітні цікаві ігри, розважалися.

Тож пограймося і ми.

 

Метод «Уважний читач» (гравці діляться на дві команди: хлопці та дівчата)

Увага! Завдання!

Уважно прочитати теоретичний матеріал підручника, дати відповіді на питання:

- Які особливості слів-синонімів?

- Що таке синонімічний ряд?

- Яку роль виконують синоніми у мовленні?

 

Раунд 3.»Смаколики».

Справжніми ласощами для людини, яка хоче знати більше, поповнити свій словниковий запас,  є інформація, яка міститься у різноманітних словниках.

Увага! Завдання! Назвіть відомі вам словники. ( Учитель знайомить гравців із словником синонімів. Оскільки це третій раунд, то пропонує відкрити сторінку 3, вибрати будь-яке слово та прочитати синоніми до нього.)

 

ІV. Виконання практичних завдань.

Раунд 4. «Гуляння».

У цей день тижня українці проводили різноманітні змагання, кожен демонстрував свою силу та розум.

Увага! Завдання! Створити хмаринку слів за програмою «Word Art»            

до слова «гратися»

 

                      

 

Раунд 5. «Загравання».

Цього дня дівчата та хлопці проводили час разом: співали пісні, водили хороводи, бажали одне одному добра та злагоди.

 

Прийом «Розсипані слова» (робота в групах (парах).

Увага! Завдання! Зберіть слова, які є близькими за значенням до слова «ласощі».

 ОЛСЩІОДО                                 Солодощі

 МАЛИОКИНК                            Лакоминки

 КАЛИМИСОИ                             Смаколики

 

Прийом «Асоціації»

Увага! Завдання! З якими словами у вас асоціюються запропоновані синоніми? З'єднайте їх парами.

 

Святковий    

друг

Піднесений

розмова

Урочистий

одяг

Сердечний

настрій

Задушевний

вечір

 

V. Корекція та закріплення нових знань та умінь гравців

 

Інтерактивний метод «Кубування» (гравці ділиться на 6 груп)

Грань перша – лексичне значення слова.

Грань друга – синоніми.

Грань третя –синонімічні ряди.

Грань четверта – опорне слово.

Грань п’ята –роль у мовленні.

Грань шоста –словник синонімів.

Гравці будують розповідь,  використовуючи матеріал підручника.                

 

VI. Підсумки гри.

Раунд 6. «Прощавання».

Слово вчителя.

Це був останній день Масляної. Наші предки прощалися з нею, просили вибачення за образи у рідних та знайомих, бажали здоров’я та злагоди.  Я вам бажаю, щоб у вас ніколи не згасло бажання вчитися,  досягати своєї мети. А чи досягли ми мети, яку поставили перед собою на початку уроку?

Метод «Незакінчене речення»

Увага! Завдання! Використовуючи синоніми, продовжіть речення

«Я знаю…»

«Я вмію…»

 

VIІ. Домашнє завдання.

Скласти розповідь про улюблений місяць весни, використовуючи синоніми.

* Скласти хмаринку слів за програмою «Word Art» до слова «Весна»          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
2355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку