Дата __________ Номер уроку ___________ Історія України 5 клас
Тема: Поява і розселення людини на Землі.
Ціль уроку: скласти уявлення про основні теорії походження людини; визначати
основні особливості й етапи антропогенезу та характеризувати процес появи людських рас; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «антропогенез», «дріопітек», «австралопітек», «пітекантроп», «неандерталець», «кроманьйонець», «раса»; розвивати вміння поєднувати інформацію з розповіді вчителя й підручника для набуття нових знань; виховувати в учнів повагу до представників різних рас.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення історії своєї держави; формувати патріотизм та громадську позицію;
-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та
встановлення хронологічної послідовності; вміння обчислювати та
перетворювати різні системи обрахунку часу;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
вміння порівнювати та аналізувати достовірність джерел;
Тип уроку: урок формування компетентностей
Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,
роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Метод «Настрій первісної людини»
На зображеннях різні настрої первісної людини. З-за допомогою цих картинок покажіть свій настрій.
ІІ. Етап цілепокладання
Метод «Мікрофон».
Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».
Термінологічна розминка.
Мотивація навчальної діяльності.
Усе навколо тебе насичене життям: розмовами людей, щебетанням птахів, «дзвоном» комах. Життя вирує повсюди: у воді, на землі, у повітрі.
Як виникло й розвивалося життя? Можливо, вам, шестикласникам, здається, що це не важливо?
Але людина тим і відрізняється від тварини, що мислить, прагне пізнати те, що приховане чи в глибині століть, чи в безмежжі Всесвіту.
Відтоді, коли виникло суспільство, завжди поставали питання, на які люди й досі не знайшли однозначної відповіді.
Звідки ми з'явилися? Чому ми саме такі?
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Етап цілереалізації
Робота з схемою
2. Наукові та релігійні теорії походження людини
Якщо врахувати, що Земля існує мільярди років, а люди з'явилися на ній 2 млн. 600 тис. років тому, то можна сказати, що людина — досить нова істота на Землі. Більшість учених уважають, що люди, виділившись із тваринного світу в Східній Африці, поступово розселилися по всій Землі. Люди походять від мавп. Але не від тих, котрі в наш час живуть у південних лісах, а від давно вимерлих. На жаль, досі археологи не знайшли відсутньої ланки — останків істоти, яка зробила перший крок від мавпи до людини.
Учені виділяють кілька передумов появи людини:
Метод «Навчаючи — вчуся».
Активізувати роботу учнів можна, оголосивши конкурс: хто швидше збере найповнішу інформацію.
Кожна картка містить одну з передумов появи людини.
Додаткова інформація
Еволюція людини
На думку вчених, людина походить від доісторичних приматів, нащадками яких є також сучасні мавпи. Найдавнішим предком людини, якого можна ідентифікувати, є рамапітек, який жив у лісах Африки між 6 і 14 млн. років тому. Зміна клімату призвела до зміни умов, у яких мешкав даний вид: ліси заступили саванни. Це змусило предків людини спуститися з дерев на землю і стати на задні лапи. Останнє забезпечувало кращий огляд у високій траві. Усі ці зміни привели до появи нової гілки приматів — гомінідів.
1 млн. 750 тис. років тому з'являється «людина вміла» — «hоmо hаbіlіs». Це перші з пращурів людини, які навчилися виготовляти примітивні знаряддя праці з гальки. «Людина вміла», жила групами, про що свідчать залишки її стоянок; знайдені переважно в Олдовейській долині (Східна Африка). Основним заняттям цих істот було полювання і збиральництво. «Людина вміла» вже могла будувати примітивне житло.
У період між 1,5 і 0,25 млн. років тому жила «людина прямоходяча» — «hоmо еrесtus». Цей вид уже повністю перейшов на пересування на задніх кінцівках, остаточно звільнивши передні. Також «людині прямоходячій» ми завдячуємо початком використання вогню. Це дозволило гомінідам залишити теплий клімат Африки і почати своє розселення по світу. Так, у Європі найбільш значні знахідки, що належать до цього виду, зроблені в Іспанії (с. Амброна, 300 тис. років тому), Франції (м. Ніцца, 350 тис. років тому) тощо. Залишки «людини прямоходячої» знайдені навіть у Північному Китаї. Пізніше за все були заселені Північна та Південна Америка, а також Австралія — лише 40 тис. років тому.
Перегляд мультимедійної презентації.
Основні теорії походження людини
У Біблії про походження людини говориться: «Спочатку Бог створив небо і землю. Земля була бесформеною пустелею, зануреною у вічний морок. Повсюди була вода, а над нею носився Дух Божий. І сказав Бог: так буде світло! Побачивши, що світло добре, він відокремив її від пітьми і назвав днем, а темряву назвав ніччю. Наступного дня він створив небосхил посеред вод, які розділив на дві частини, на води, які були на землі під небом, та на води, які у вигляді хмар і дощів зависли під небом. Третього дня він зібрав води під небом в одному місце, і тоді показалася суша... і повелів він тоді, щоб на землі виросло багато видів рослин, що дають насіння, і дерев, що дають плоди. Четвертого дня він створив тіла небесні... П’ятого дня він дав життя чудовиськам морськім та всякій іншій живій тварюці, що мешкає у воді, а також птахам, що літають над землею. І благословив їх, сказавши: плодіться та розмножуйтеся, заповнюйте як море, так і повітря. Шостого дня він створив тварин, що пересуваються по землі. І насамкінець створив людину за образом і подобою своєю, щоб володарювала над усією землею, над усім, що жило й росло на землі. Сьомого дня Бог відпочивав після своєї роботи і день цей благословив, зробивши його святом на вічні часи».
2. Еволюційна або наукова. (Людина сформувалась внаслідок поступового, дуже повільного розвитку живих організмів від найпростіших форм до сучасного вигляду.)
Деякі учені вважають, що люди пішли від мавпоподібних істот, що жили у глибоку давнину. Від цих же істот походять й сучасні людиноподібні мавпи. Під час розвитку, що тривав сотні тисяч років, вигляд предків людей змінився. Можливо, це сталося під впливом радіоактивного випромінювання уранових руд, які виходили на поверхню Землі.
Руки предків людей, довгі, як у мавп, коротшали, а спини випрямлялися. Пальці ставали все більш гнучкими й рухливими. Але найголовніше — у них поступово розвивався мозок. Вони ставали розумнішими, поступово відокремлюючись від тваринного світу. Так на Землі з’явилися люди, які були ще не схожі на нас, але вже відрізнялися і від своїх предків — мавп.
Тільки у XIX столітті Томас Гекслі висловив нечувану доти думку: людина схожа із ... мавпою. Сучасники не приховували свого обурення: «Які предки? Адже людина створена за образом і подобою самого Бога».
Суперечки про походження людини тривають досі.
3. Космічна. (Людина створена космічними прибульцями.)
Деякі вчені вважають, що люди нашої цивілізації з’явилися завдяки втручанню вищого космічного розуму.
Археологи та етнографи стверджують, що найдавніші цивілізації —Месопотамія, Єгипет, Кріт та Греція, Індія та Китай — мають спільну основу. Всі ці цивілізації з’явилися водночас і раптово і не містили жодних слідів еволюції. Залишилися лише міфологічні розповіді про те, що з моря прийшли просвітителі, що принесли з собою культуру та науку в готовому вигляді. Згідно з легендами, просвітителі з’явилися після глобальної катастрофи, що знищила їх батьківщину.
Деякі дослідники вважають, що єгипетські піраміди побудовано не єгиптянами, а є результатом втручання позаземних цивілізацій.
Ще один приклад — у Південній Америці під час дослідження індіанських культур були знайдені зображення повітряної кулі та літальних апаратів, схожих на космічні. У пустелі Наско були знайдені зображення звірів, риб, людей, геометричних малюнків. Розміри цих зображень коливаються від 30 до 300 метрів, контурна лінія яких завширшки становила від 15 см до 3 м. Побачити ці малюнки можна лише з висоти пташиного польоту. За однією з версій вони мають позаземне походження.
Завдання
Визначте, якій теорії походження людини відповідають наведені висловлювання.
1. « Людину створила праця». (Ф. Енгельс)
2. «Тож сказав Бог: «Сотворімо людину за нашим образом і по добою»... Господь Бог створив людину із земного пороху, йому в ніздрі вдихнув життя, і людина стала живою істотою». (Старий Заповіт)
3. «Люди, як і всі живі істоти, зародилися спочатку у воді, а потім почали заселяти і землю». (Анаксімандр, давньогрецький філософ) Працюємо в парах
3. Основні етапи антропогенезу.
Словникова робота. Антропогенез - процес виділення людини зі світу тварин.
Лірична хвилинка.
Я історію вивчав,
взявся міркувати,
чи насправді так було,
не берусь сказати.
Уявляв неандертальців,
їхні дужі руки,
що на мамонта ходили,
взявши каменюки.
Ось нарешті я діждався
мудрої людини —
прийшли хлопці-кроманьйонці,
розігнувши спини.
З фізкультурою вони,
схоже, здавна знались,
про здоров’я та фігуру
змалку піклувались.
Робота з схемами та таблицями.
Валеохвилинка. Фізична вправа первісні люди.
Робота з підручником.
На думку багатьох учених, найдавнішими предками людини були істоти, названі австралопітеками (від латинського — «південні мавпи»). Вони жили в Африці приблизно 4 млн років тому. Жили австралопітеки невеликими групами, харчувалися в основному рослинами і цілком ймовірно — м'ясом упольованих тварин. Для нападу чи захисту використовували палиці та каміння. Розмовляти вони ще не вміли, а лише видавали деякі уривчасті звуки, що передавали гнів, страх, і попереджали одне одного про небезпеку.
Першим представником роду людського, на переконання багатьох учених, була людиноподібна істота, яка жила 2,5 млн років тому. Поряд із рештками цієї істоти (Східна Африка, ущелина Олдувай) археологи знайшли кам'яні знаряддя праці. Саме вміння виготовляти знаряддя праці вчені вважають тією межею, яка відокремлює людину від тварин. Тому цю істоту умовно назвали «людина вміла».
Близько 1,7 млн років тому в Африці, Європі та Азії з'являється новий різновид людиноподібної істоти — «людина прямоходяча», яку вчені ще називають пітекантропом, тобто мавполюдиною. Близько 1 млн років тому такі істоти з'явилися на території сучасної України. Жили мавполюди стадами по 25-40 осіб, постійно пересуваючись у пошуках їжі, займалися збиральництвом і полюванням. Житлом для них найчастіше слугували печери.
Пітекантропи вміли виготовляти рубила, гостроконечники, скребла.
За пітекантропів у північній півкулі відбулося значне похолодання і частину її території вкрив льодовик, почався льодовиковий період. Пітекантропи пристосувалися до нових умов і навчилися використовувати вогонь.
Ще ближче за часом до сучасної людини «стояв» неандерталець. Ця назва походить від річки Неандерталь, що в Німеччині, біля якої вперше знайшли його рештки.
За сучасними даними, неандертальці жили приблизно від 150 до 40 тисяч років тому. Вони мешкали в Європі, Південно-Західній Азії та Африці. Середнього зросту (до 165 см), вони були досить сильні, масивної статури, з великими головами й об'ємом головного мозку майже таким самим, як у сучасної людини. Неандертальці добре пристосувалися до холоду. Вони удосконалили знаряддя праці, почали виготовляти кам'яні ножі, зазубрені пилки тощо. Неандертальці полювали на різних тварин: північного оленя, мамонта, бізона, коня, волохатого носорога та ін.
Близько 40 тисяч років тому неандертальці зникають. Таємниця їхнього зникнення хвилює багатьох дослідників і сьогодні. Як свідчать археологічні дані, якийсь час сучасні люди і неандертальці мирно співіснували. Можливо, вийшовши за межі Африки, сучасна людина вступила в боротьбу з неандертальцем і знищила його як вид. Утім, це — лише гіпотези.
Походження сучасної людини також є однією із загадок історії. За даними наукових досліджень, «людинарозумна», або, як її ще називають, homo sapiens, з'явилася в Африці близько 100 тисяч років тому, а в Європі — близько 40-85 тисяч років тому.
Людину сучасного типу назвали кроманьйонцем, оскільки вперше на її рештки натрапили в печері Кро-Маньйон у Франції. На відміну від людиноподібних істот, кроманьйонці мали тендітнішу будову тіла: пряму статуру, високий округлий лоб, тонкий ніс, трохи загострене підборіддя. Пальці на руках стали гнучкішими, що дало змогу виконувати більш точні рухи й різноманітну роботу. Середній зріст кроманьйонців становив 170-180 см. «Людина розумна» вже володіла мовою, вміла висловлювати свої думки.
Як свідчать дослідження, розселення сучасної людини розпочалося з Африки. Знайдіть і покажіть на карті-схемі «Розселення людей на Землі» (див. с. 12) ймовірну прабатьківщину людини сучасного типу. У які часи було заселено Європу, Азію, Америку та Австралію? Висловте припущення, як і чому відбувалося це розселення.
Робота в контурних картах.
1. Позначте на карті місце винайдення решток найдавнішої людиноподібної істоти.
2. Показати шляхи їх розселення в Європі, зокрема в Україну.
3. Знайти й позначити найперші відомі стоянки біля с. Королевого на Закарпатті; пізніше на Десні (Мізин, Пушкарі, Мулатів), на Дніпрі (Круглик, Кирилівка).
Що таке людські раси? Ми всі різні: відрізняємося один від одного кольором волосся, відтінками шкіри, зростом, масою тіла, рисами обличчя. Все це індивідуальні відмінності. Але є ознаки, за якими відрізняються цілі спільноти людей - раси. Раса - це група людей, яка склалася історично у певних географічних умовах і має деякі спільні спадково зумовлені морфологічні й фізіологічні ознаки.
Словникова робота. Людські раси — це великі групи людей, які пов'язані спільністю походження і мають однакові зовнішні ознаки.
Робота з ілюстративним матеріалом.
За зовнішніми ознаками виокремлюють чотири основні раси: європеоїдну, монголоїдну, негроїдну (або екваторіальну) та австралоїдну.
До європеоїдної раси належить майже половина людства планети. Сама назва свідчить про те, що більшість народів цієї раси живуть в Європі. З відкриттям Америки та Австралії європеоїди розселилися по всьому світу. У європеоїдів світла шкіра, м'яке пряме або трохи хвилясте волосся, вузький ніс, тонкі губи, колір очей може бути різним. Крім європейців, до цієї раси належать індійці, таджики, вірмени, араби. Усі слов'яни, у тому числі й українці, — європеоїди.
В Африці та Америці живуть люди негроїдної раси. Народи цієї раси переважають у навколо екваторіальних районах. Для негроїдів характерні темний колір шкіри, волосся та очей, волосся кучеряве або хвилясте, на обличчі та тілі волосяний покрив розвинутий слабо, у більшості з них широкий ніс, верхня щелепа виступає вперед, губи товсті.
До монголоїдної раси належить майже 40% населення земної кулі. Народи монголоїдної раси розселилися на величезних просторах Азії, островах Тихого океану і на обох материках Америки. У монголоїдів жовтуватий колір шкіри, чорне пряме волосся, очі вузькі, ніби щілинки, обличчя плоске, широкий ніс, губи, трохи потовщені. До цієї раси належать монголи, китайці, японці, корейці та інші народи Азії, а також індіанці — корінне населення Америки.
Представники австралоїдної раси населяють північний схід материка Австралія та східну частину о. Нова Гвінея. Для цієї раси характерний темний колір шкіри, волосся, очей. На обличчі волосяний покрив розвинутий добре, ніс — широкий і плоский.
Із зростанням населення Землі народи різних рас дедалі тісніше спілкувалися між собою. Тому з'явилися мішані раси — мулати (нащадки негрів та європейців), метиси (нащадки індіанців та європейців), самбо (нащадки індіанців і негрів).
Працюємо з картою «Первісні стоянки»
Користуючись легендою карти визначте стоянки, що належали до періоду палеоліту
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Перегляд мультимедійної презентації.
Дидактична гра «Три речення»
Обговорення й перевірка результатів виконання учнями завдання до дидактичної гри, отриманого перед початком розгляду нового матеріалу.
Бесіда за запитаннями
1. Назвіть головні теорії походження людини. У чому вони полягають?
2. Що таке антропогенез?
3. Які істоти вважаються предками людини? Що їх поєднує із сучасною людиною?
4. Якою є головна відмінність людини від тварини?
5. Кого з первісних людей відносять до виду «людина розумна»?
6. Які існують людські раси?
Дидактична гра «Запиши диск»
Діти беруть комп’ютерний диск і натягують на пальчик прокручують та роблять висновки з уроку.
V. Домашнє завдання.
1.Опрацювати параграф підручника.
2. Намалювати малюнок первісної людини.
1