Позакласний захід надасть змогу активізувати розумову діяльність учнів, сформувати в них стійкі життєві компетентності, підвищити якість свідомого засвоєння навчального матеріалу, підвищити пізнавальний інтерес учнів, прищеплювати потяг до навчання та одержання сучасних наукових знань, виявити обдарованих учнів, здатних вивчати предмет на більш глибокому рівні, здійснювати профорієнтаційну роботу.
Посвята в хіміки
7 клас
Цілі: активізувати розумову діяльність учнів, сформувати в них стійкі життєві компетентності, підвищити якість свідомого засвоєння навчального матеріалу, підвищити пізнавальний інтерес учнів, прищеплювати потяг до навчання та одержання сучасних наукових знань, виявити обдарованих учнів, здатних вивчати предмет на більш глибокому рівні, здійснювати профорієнтаційну роботу.
Обладнання: лабораторне обладнання та посуд (конічна та кругло донна колби, промивалка, ложка для спалювання речовин, тримач для пробірок, порцелянова чашка, лійка, пробірка, мірний циліндр, ступка з товкачиком, штатив для пробірок, кристалізатор), розчини ( ферум (III) хлорид, калій родоніт, натрій флуорид, натрій гідроксид, натрій карбонат, барій хлорид, хлорид на кислота), амоній дихромат, дерев’яна скіпка, сірники, індикатор фенолфталеїн, керамічна плитка, комплекти медалей (Золота, Срібна, Бронзова) для нагородження учнів, музичний мінус «Все вище, вище…».
Хід заходу
Слайд №2
Учасники: учні 7 класу,
ведучі: учні старших класів.
1-й ведучий. Світ хіміків величезний і неосяжний. Ви почали вивчати її основи і уже маєте певні знання, тому сьогодні ми посвячуємо вас в хіміки.
2-й ведучий. Для цього вам необхідно:
Бути – позитивними. Тут і зараз.
Точними. Точність - ввічливість королів.
Толерантними. Толерантність – це повага, у першу чергу, до себе.
Зібраними. Оскільки найдорогоцінніше, що є у нас, - це час.
Ведучі (разом): Увага! Ми починаємо!
Слайд №3
Завдання 1: «Правила техніки безпеки»
1-й ведучий: Зазвичай говорять, що театр починається із вішалки, а кабінет хімії – з правил техніки безпеки. Наш перший конкурс буде простим: вам потрібно продовжити речення…
Слайд №4
Завдання 2: «Хімічне обладнання»
2-й ведучий: А щоби правильно й безпечно виконувати досліди, треба знати назви і призначення предметів лабораторного обладнання та посуду. Деякі зараз знаходяться на лабораторному столі. Ви маєте по черзі назвати їх.
(Названий предмет ведучий відкладає вбік)
Слайд№5
Завдання 3: «Кросворд»
1-й ведучий: Наступне завдання допоможе ще раз перевірити ваші знання хімічних елементів. Кожен учень отримав паперовий додаток. Розгляньте його уважно. У дев’яти колах записано символи хімічних елементів. Розмістіть їхні назви по горизонталі так, щоб у виділених клітинках по вертикалі можна було прочитати прізвище шведського хіміка, який у 1813 року запропонував позначити атом кожного елемента першою або першою та однією з наступних літер його латинської назви.
Відповідь: Елементи: 1-С, 2- Ag, 3 – Au, 4 – Si, 5 – O, 6 – Al, 7 – K, 8 - F, 9 – P.
Після розв’язування кросворду учні отримують прізвище шведського хіміка Берцеліуса.
Слайд №6
Завдання 4: «Літературний конкурс»
2-й ведучий: Українці завжди славилися влучними висловами. До вашої уваги – «Естафета порівнянь». Замініть назву елемента та прочитайте вислів так, як ми звикли його чути.
Не все те аурум, що блищить.
Стійкий станумний солдатик.
Куй ферум, поки гарячий.
Білий, як кальцій карбонат.
Купрумного гроша не коштує.
Від тоді багато Н2О витекло.
Важкі плюмбумні хмари.
Слово – арґентум, а мовчання – аурум.
1-й ведучий (звертається до другого ведучого): А чи знаєш ти, що існує «біле» золото, «чорне золото», «м’яке» золото?
2-й ведучий: Звісно, знаю! «Білим золотом» називають бавовну, «чорним золотом» - нафту, а «м’яким золотом» - хутро.
Слайд №7
Завдання 5: «Ерудит»
1-й ведучий: Наш наступний конкурс має назву «Ерудит». Учасникам слід дати правильну відповідь на наукове, кмітливе або веселе запитання:
Її властивостям немає меж.
Життя без неї – справжній біль.
Ви знаєте її. Це… (Сіль)
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
займаю головну підгрупу,
не долар я, та чимось схожий,
до складу речовин я входжу. (Сульфур)
На дно сідає , і кипить.
І тріскотить, і так нікуди не зникає.
Відгадай, коли таке буває? (Під час хім.. реакції)
Листя геть вже пожовтіло.
Що за результат класичний,
Він хімічний чи фізичний? (Хімічний)
І ставок вже не впізнати.
Там, де буде рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне? (Фізичне)
Слайд №8
Завдання 6 : «Назви хімічних елементів»
2-й ведучий: Усім хімікам відомий факт, що періодична система – це компас для дослідників! Ой, лихо! Наші хімічні елементи розсипалися на склади. Вам потрібно скласти їхні назви.
Ге |
рій |
лій |
бум |
Суль |
Маг |
фур |
Нат |
|
Окси |
||||
Плюм |
Флу |
|||||
рум |
ор |
Ау |
ній |
ген |
бон |
Кар |
Відповідь: Ге-лій, Маг-ній, Кар-бон, Ау-рум, Нат-рій, Суль-фур, Окси-ген, Флу-ор, Плюм-бум.
1-ведучий: Справжній хімік повинен бути ще й безстрашним! Нічого не шкода для рідної хімії, навіть, власної крові!
Дослід «Кров без рани»
Долоню дезінфікують ферум (III) хлоридом (йод), а ніж змочують розчином калій роданіду. Ножем проводять по долоні.
FeCi3 + 3KSCN = Fe(SCN)3 + 3KCl
2-ведучий: Але ж ви вже знаєте, що всі хіміки – чарівники! Зараз на ваших очах від ран не залишиться ані сліду! (Кров видаляють розчином натрію флоуриду)
((Fe(SCN)3 + 6NaF = Na3(FeF6) + 3NaSCN
1-й ведучий: Усі ви молодці й гідні називатися хіміками! Вам залишається тільки одне – дати клятву справжнього хіміка!
Всім увага! Стояти струнко!Слухаймо й повторюймо за нами.
Слайд №9
2-й ведучий: Клятва хіміка.
1-й 2-й ведучі: Присягаюся, присягаюся , присягаюся!
Слайд №10
1-й ведучий: І на останок ми повинні виконати ось це завдання ( Показує чистий аркуш паперу – напис заздалегідь зроблено фенолфталеїном)
2-й ведучий: А що тут? І хто допоможе нам його прочитати?
Алхімік: Я, скромний служитель великої науки, доктор алхімії Хімікус Цікавікус (Звертається до ведучих)
Які питання цікавлять вас і ваших друзів?
2-й ведучий: Нас цікавить, що це за паличка у вас в руках?
Алхімік: О, це чудова паличка, з її допомогою я можу перетворити воду на вино й робити безліч інших див.
1-й ведучий: Так я вам і повірив!
Алхімік: Як ти наважуєшся не вірити мені, докторові алхімії, якого знає весь світ?
Ось склянка з чистою джерельною водою. На ваших очах я перетворю воду на вино.
(Ставить склянку на стіл, робить над нею кілька рухів, а потім мішає в склянці паличкою. Вода в склянці стає
Рожевою, схожою на вино)
Пояснення досліду. У склянці налито луг, а перед виходом алхімік змочує паличку фенолфталеїном.
Алхімік: Ні, краще я приготую з води більш відповідний твоєму віку напій. (Бере дві склянки, наповнених
на 1/3 прозорими рідинами,і, виконавши над ними декілька рухів, виливає рідину з однієї склянки
в іншу. Вода перетворюється на «молоко».)
Пояснення досліду. У склянці 1 міститься розчин Na2CO3 , а у склянку 2 – розчин BaCl2. Під час
їх взаємодії випадає осад білого кольору барій карбонат:
Na2CO3 + BaCl2 = BaCO3 + 2 NaCl
Алхімік: Молоко – дуже корисний продукт для здоров’я. А тепер я знову перетворю молоко на воду.
( бере третю склянку, наповнену на ½ прозорою рідиною (НСl), і виливає її в склянку з
«молоком». «Молоко» перетворюється на воду, виділяється газ.)
Пояснення досліду: BaCO3 + 2HCl = BaCl2 + H2O + CO2
2-й ведучий: Щиро вдячні вам за дива, вельмишановний алхіміку. Але нам потрібно прочитати ось цього
листа. Допоможіть нам, будь ласка.
Алхімік: Немає нічого простішого. Зараз розшифруємо ваш тайнопис (Проявляє надпис лугом)
Ведучі: Заспіваймо гімн «Все вище і вище…».
Нам на роду пролити те, що ллється,
Синтезувати те, що не знайшли,
І посуд наш хімічний завжди б’ється,
Коли ми дослід прагнемо провести.
Приспів:
Все більше, і більше, і більше
Вчимо нових формул, рівнянь,
І хто в цьому є найсильніший,
Той більше отримує знань.
Слайд №11
2-й ведучий: Сьогодні ми нагороджуємо кращих хіміків класу. Це почесне право має вчитель хімії ( Учитель урочисто вручає Золоту, Срібну та Бронзову медалі «Хімії»)
1-й ведучий: Надаємо слово «Юним хімікам» (Учні читають слова на звороті медалей.)
Будем хімію вивчати,
З нею будем працювати,
А коли ми підростем,
В школу вчителем прийдем!
Алхімік: А я бажаю вам , щоб на уроках хімії ви горіли й вивергалися, як цей вулкан (Вулкан з амоній дихромату)
Опис досліду: На керамічну плитку насипають невелику кількість амоній дихромату (оранжева кристалічна речовина). До сполуки підносять запалений сірник і тримають кілька секунд, поки не розпочнеться реакція Її перебіг нагадує виверження вулкана:
(NH4)2Cr2O7 = N2 + Cr2O3 + 4H2O
Слайд №12
2-й ведучий: Прощатися нам настав вже час,
Приходьте в кабінет до нас.
1-й ведучий: Чекають тут дива й знання,
Цікаві перетворення.
Література