Поглибити знання про речовини. Навчити порівнювати та описувати фізичні властивості речовин. Формувати вміння проводити лабораторні дослідження з дотриманням правил техніки безпеки, поглибити знання про наукові методи пізнання. Розвивати спостережливість, акуратність, уміння фіксувати одержані результати, працювати в команді. Формувати вміння використовувати свої знання в життєвих ситуаціях.
Тема. Фізичні властивості речовин
Мета. Поглибити знання про речовини. Навчити порівнювати та описувати фізичні властивості речовин. Формувати вміння проводити лабораторні дослідження з дотриманням правил техніки безпеки, поглибити знання про наукові методи пізнання. Розвивати спостережливість, акуратність, уміння фіксувати одержані результати, працювати в команді. Формувати вміння використовувати свої знання в життєвих ситуаціях.
Обладнання. Пробірки, скляні палички, ареометр, кухонна сіль, цукор, крейда, залізо, вода, олія, довідники.
Тип. Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Активізація пізнавальної діяльності
Учитель. Ви всі знаєте про філософський камінь. Уявіть, що ви його знайшли, заходячи до кабінету хімії. Як використаєте його? (Заслуховуються відповіді учнів)
Сьогодні ми знову будемо говорити про речовини. Опрацювавши матеріал, ви зможете визначати, описувати, порівнювати фізичні властивості речовин. Давайте згадаємо, що таке речовина. Назвіть речовини, які вам добре відомі. Для чого вони використовуються? (Вивчення життєвого досвіду учнів)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хімічний диктант «Закінчіть речення»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Проблемні запитання:
1. Про які з цих властивостей ви щось знаєте?
2. За допомогою чого їх можна виявити?
2. Учитель. Використання глосарію (словничка) допоможе знайти правильні відповіді на поставлені запитання. (Слайд 2)
Лабораторний дослід 1
Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків
Повторення правил безпеки під час роботи з речовинами
Завдання 1. Вам видані речовини: кухонна сіль, цукор, вода,олія, крейда, залізо. Розгляньте їх, результати спостережень занесіть у таблицю. Температури плавлення, кипіння й густину знайдіть у довідковій літературі.
Ознака |
Речовина |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
Агрегатний стан |
|
|
|
|
|
|
Колір |
|
|
|
|
|
|
Запах |
|
|
|
|
|
|
Смак |
|
|
|
|
|
|
Розчинність у воді |
|
|
|
|
|
|
Прозорість |
|
|
|
|
|
|
Температура плавлення |
|
|
|
|
|
|
Температура кипіння |
|
|
|
|
|
|
Густина |
|
|
|
|
|
|
Електропровідність |
|
|
|
|
|
|
(В ході проведення лабораторного досліду учні перевіряють розчинність речовин, вимірюють густину рідин ареометром)
Завдання 2. Порівняйте, чим подібні між собою: а) кухонна сіль і цукор; б) вода й олія.
Завдання 3. Виявіть властивості, за якими відрізняються: а) цукор і крейда; б)залізо й вода.
Завдання 4. Зробіть висновок щодо подібностей і відмінностей фізичних властивостей досліджених речовин. (Речовини можуть мати однакові й відмінні фізичні властивості, але немає речовин абсолютно схожих між собою)
ІV. Осмислення нового матеріалу
Описати фізичні властивості будь-якої речовини так, щоб учні другої групи змогли її відгадати.
V. Рефлексія.
1. Чи знадобляться знання, одержані на уроці, в вашому житті?
2. Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
VІ. Оцінювання знань.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, підготувати для однокласників повідомлення із префіксом «най» про властивості речовин.