Дана розробка може бути використана на практичному занятті № 5 з історії України в 7 класі з метою вдосконалення знань, умінь і навичок учнів стосовно особливостей соціальної структури українського суспільства, причин та характеру змін у господарському житті, наслідків, до яких призвели розвиток ремесла і торгівлі, місця магдебурзького права в житті українських міст.
УРОК ІСТОРІЇ УКРАЇНИ В 7 КЛАСІ
ТЕМА:
Повсякденне життя та взаємовідносини українців у другій половині ХІV — першій половині ХVІ ст.
Практичне заняття.
Мета:
- познайомити учнів з життям і діяльністю давніх українців, їх соціальним та етнічним складом, продовжити формування навичок самостійної та групової роботи;
-розвивати уміння чітко й логічно висловлювати свої думки, продовжити
формування хронологічних навичок;
-виховувати інтерес до минулого, почуття патріотизму, національної гордості.
Основні поняття: магнат, шляхта, пан, кріпацтво, магдебурзьке право,
Тип уроку: практичне заняття.
Обладнання уроку: підручник з історії України для 7 класу: Власов, інтерактивна дошка, мультимедійна презентація «Житло і побут давніх українців», картки з текстовими і візуальними джерелами, експонати українського побуту, одягу.
Очікувані результати: після цього уроку
Учні знатимуть: • особливості соціальної структури українського суспільства; • причини та характер змін у господарському житті; • як відбувався процес подальшого закріпачення селянства; • місце магдебурзького права в житті українських міст; • наслідки, до яких призвели розвиток ремесла і торгівлі.
Учні вмітимуть: • описувати повсякденне життя різних верств населення; • використовувати діаграми для отримання й зіставлення інформації; • визначати причини та наслідки подій • знаходити історичну інформацію за допомогою карти; • порівнювати історичну інформацію.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Слайд 1.
Учитель:
Як нам відомо, історію створюють люди. Але не тільки окремі історичні діячі, а часто великі групи людей, які заселяли в той чи інший час певну територію.
Які в народу звичаї крилаті,
Який багатий наш духовний світ!
Традиції живуть у кожній хаті
І їх вивчають діти з юних літ.
Щоб українцями по світу крокувати,
Й на цій землі прожити недарма.
І щоб ніхто не зміг нам дорікати,
Що в нас коріння власного нема.
І сьогодні ми поговоримо з вами про повсякденне життя та взаємовідносини населення України в 14 – на поч. 16 ст.
ІІІ. Робота з історичною картою. Слайд 2.
1) Назвіть і покажіть держави, до складу яких входили українські землі в ІІ половині ХIV —
І половині XV ст.
2) У складі якої з цих держав перебувала більша частина українських земель?
3) Робота з контурною картою.
IV. Бесіда.
4) Особливості становища українських земель у складі Литовської держави.
-- Яким принципом керувалися литовські князі, поширюючи свою владу на землі Південно-Західної Русі? Поясніть цей принцип.
-- Доведіть, дотримувалися литовці цього принципу чи ні.
5) Становище українських земель у складі Польщі.
-- Яка подія змінила становище українських земель Галичини?
-- Які зміни відбулися у Галичині після входження краю до Польщі?
-- Оцініть становище українських земель у складі Польщі? Чому воно бу ло таким?
6) Прокоментуйте текст. Про які події йдеться?
«Прийде король краковский со многою силою и взяла лестию землю Волынскую и Галицкую, и много зла христианам сотворила, а церкви святые перетворила на латинское богомерзкое служение».
(Уривок з Новгород ського літопису)
7) Отже, протягом ІІ половини ХІV — I поло вини ХV ст. відбувається процес розшарування українського суспільства на стани. Які?
1 група: Схематично визначте категоріі населення, які входили до :
2 група: Назвіть основні категорії населення українського суспільства. Яка з них була
найчисленніша?
3 група: Виходячи зі складу населення, назвіть основні галузі господарства.
( Фільварки, закріпачення)
4 група: У ХІІІ ст. в країнах Європи почався процес відродження міст як політичних та економічних центрів. Міста починають боротьбу проти своїх власників — феодалів і церкви. В разі перемоги городян міста отримували право на самоврядування. 1) Яку назву отримало право міст на самоврядування? 2) Звідки походить ця назва? У ч и т е л ь. Міста на українських землях також докладали чимало зу силь, щоб отримати право на самоврядування.
-- Робота з історичним документом Прочитайте Слайд 3,4,5.
Додаток 1.
-- Що таке цехи?
-- Що передбачав цеховий статут?
-- Чому у цехових статутах передбачалося суворе покарання за виготов лення недоброякісної
продукції?
-- У яких українських регіонах і чому цехова оргаізація праці поширилася в першу чергу?
8) Учні самостійно готують розповідь про побут, господарське життя. Слайд 6,7,8,9, 10.
Додаток 2,3.
9) Легенда про Україну.
Учні інсценізують легенду про Україну. Додаток 4.
Звучить пісня у виконанні бандуристок. Слайд 11.
10) А який зв'язок має цей фрагмент уроку з темою, яку ми розглядаємо?
( Поширення вертепів)
11) Музична вікторина (відгадайте муз. інструмент) Додаток 5.
12) Пропоную переглянути зображення святкування українцями різних свят і розділити свята дохристиянської та християнської епох.
Слайд 12.
Отже, діти, ми з вами здійснивши заочну подорож у часі розвитку культури українського народу, розширили знання про традиційний родинний уклад українців, звичаї, традиції, а також створили типовий портрет українця, визначивши риси національного характеру за допомогою експонатів української хати.
Я переконана, що кожен з вас вважає себе почесним громадянином своєї Батьківщини, справжнім українцем, а тому повинен знати звичаї і традиції свого народу з дитинства і передавати їх з покоління в покоління. Можливо, через знання народних звичаїв ми зможемо повернутися до своїх витоків.