Конспект практичного заняття № 5 з історії України для 7-го класу на тему "Повсякденне життя та взаємовідносини населення України в XIV-XV ст.""

Про матеріал

Дана розробка може бути використана на практичному занятті № 5 з історії України в 7 класі з метою вдосконалення знань, умінь і навичок учнів стосовно особливостей соціальної структури українського суспільства, причин та характеру змін у господарському житті, наслідків, до яких призвели розвиток ремесла і торгівлі, місця магдебурзького права в житті українських міст.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА ВЗАЄМОВІДНОСИНИ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ В XIV – НА ПОЧАТКУ XVI ст.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

НА ОСНОВІ УРИВКА З ДЖЕРЕЛА ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК ПРО ЕТНІЧНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ МІСТ ТА СТАВЛЕННЯ ДО ІНОВІРЦІВ

Номер слайду 4

ЩО ВРАЖАЛО ЧУЖИНЦІВ У БУДЕННОМУ ЖИТТІ КИЄВА? ЯК РОЗВИТОК ТОРГІВЛІ ПОЗНАЧАВСЯ НА ДОБРОБУТІ МЕШКАНЦІВ МІСТ?

Номер слайду 5

Яку подію зображено на цій ілюстрації?Яка причина цього соціального виступу?

Номер слайду 6

Чепурні та теплі УКРАЇНСЬКІ ХАТИ

Номер слайду 7

Інтер'єр сільської хати

Номер слайду 8

Інтер'єр сільської хати

Номер слайду 9

Національний одяг українців 14-15 ст.

Номер слайду 10

Національний одяг українців 14-15 ст.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

213456

Перегляд файлу

                           УРОК    ІСТОРІЇ  УКРАЇНИ  В  7  КЛАСІ

                                                        ТЕМА:

Повсякденне  життя  та  взаємовідносини  українців у другій половині ХІV — першій половині ХVІ ст.                      

                         Практичне заняття.

Мета:

- познайомити учнів з життям і діяльністю давніх українців, їх соціальним та етнічним складом, продовжити формування навичок самостійної та групової роботи;

         -розвивати уміння чітко й логічно висловлювати свої думки, продовжити 

          формування хронологічних навичок;

-виховувати інтерес до минулого, почуття патріотизму, національної гордості.

Основні поняття: магнат, шляхта, пан, кріпацтво, магдебурзьке право,

Тип уроку: практичне заняття.

 

Обладнання уроку: підручник з історії України для 7 класу: Власов, інтерактивна  дошка, мультимедійна презентація «Житло і побут давніх українців»,  картки з текстовими і візуальними джерелами, експонати українського побуту, одягу.

Очікувані результати: після цього уроку

Учні знатимуть: • особливості соціальної структури українського суспільства; • причини та характер змін у господарському житті; • як відбувався процес подальшого закріпачення селянства; • місце магдебурзького права в житті українських міст; • наслідки, до яких призвели розвиток ремесла і торгівлі.

 Учні вмітимуть: • описувати повсякденне життя різних верств населення; • використовувати діаграми для отримання й зіставлення інформації; • визначати причини та наслідки подій • знаходити історичну інформацію за допомогою карти; • порівнювати історичну інформацію.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ             Слайд 1.

 

 Учитель:

Як нам відомо, історію створюють люди. Але не тільки окремі історичні діячі, а часто великі групи людей, які заселяли в той чи інший час певну територію.

 

Які в народу звичаї крилаті,

Який багатий наш духовний світ!

Традиції живуть у кожній хаті

І їх вивчають діти з юних літ.

Щоб українцями по світу крокувати,

Й на цій землі прожити недарма.

І щоб ніхто не зміг нам дорікати,

Що в нас коріння власного нема.

І сьогодні ми поговоримо з вами про повсякденне життя та взаємовідносини населення України в 14 – на поч. 16 ст.

ІІІ. Робота з історичною картою.    Слайд 2.

 1) Назвіть і покажіть  держави, до складу яких входили українські землі в ІІ половині ХIV —

      І половині XV ст.

2) У складі якої з цих держав перебувала більша частина українських земель?

3) Робота з контурною картою.

IV. Бесіда.

4) Особливості становища українських земель у складі Литовської держа­ви.

 -- Яким принципом керувалися литовські князі, поширюючи свою владу на землі Південно-Західної Русі? Поясніть цей принцип.

 -- Доведіть, дотримувалися литовці цього принципу чи ні.

5) Становище українських земель у складі Польщі.

 -- Яка подія змінила становище українських земель Галичини?

--  Які зміни відбулися у Галичині після входження краю до Польщі?

--   Оцініть становище українських земель у складі Польщі? Чому воно бу­ ло таким?

6)       Прокоментуйте текст. Про які події йдеться?

«Прийде король краковский со многою силою и взяла лестию землю Волынскую и Галицкую, и много зла христианам сотворила, а церкви свя­тые перетворила на латинское богомерзкое служение».        

                                                        (Уривок з Новгород ського літопису)

7) Отже, протягом ІІ половини ХІVI поло­ вини ХV ст. відбувається  процес розшарування українського суспільства на стани. Які?

  1.   Робота в групах:

1 група:  Схематично  визначте категоріі населення, які входили до :

  • Привілейованого стану
  • Міщан
  • селян

 

           2 група:  Назвіть основні категорії населення українського суспільства. Яка з них була    

                           найчисленніша?

          3 група:  Виходячи зі складу населення, назвіть основні галузі господарства.

                              ( Фільварки,   закріпачення)

           4 група:  У ХІІІ ст. в країнах Європи почався процес відродження міст як політичних та економічних центрів.  Міста починають боротьбу проти своїх власників — феодалів і церкви. В разі перемоги городян міста отримували право на самоврядування. 1) Яку назву отримало право міст на самоврядування? 2) Звідки походить ця назва? У ч и т е л ь. Міста на українських землях також докладали чимало зу­ силь, щоб отримати право на самоврядування.

      --   Робота з історичним документом Прочитайте  Слайд 3,4,5.

                                                                                               Додаток 1.

      --  Що таке цехи?

      --   Що передбачав цеховий статут?

      --  Чому у цехових статутах передбачалося суворе покарання за виготов­ лення недоброякісної    

            продукції?

       -- У яких українських регіонах і чому цехова оргаізація праці поширилася в першу чергу?

8)   Учні самостійно  готують розповідь про  побут, гос­подарське життя. Слайд 6,7,8,9, 10.

                                                                                                                                              Додаток 2,3.

9)       Легенда про Україну.

          Учні інсценізують легенду про Україну.     Додаток 4.

         Звучить пісня у виконанні бандуристок.    Слайд 11.

10)     А який зв'язок має цей фрагмент уроку з темою, яку ми розглядаємо?

                   ( Поширення вертепів)

11)   Музична вікторина (відгадайте муз. інструмент)                                            Додаток 5.

12)    Пропоную переглянути зображення святкування українцями різних свят і розділити свята     дохристиянської та християнської епох.

          Слайд 12.

  1. Рефлексія.

Отже, діти, ми з вами здійснивши заочну подорож у часі розвитку культури українського народу, розширили знання про традиційний родинний уклад українців, звичаї, традиції, а також створили типовий портрет українця, визначивши риси національного характеру за допомогою експонатів української хати.

       Я переконана, що кожен з вас вважає себе почесним громадянином своєї Батьківщини, справжнім українцем, а тому повинен знати звичаї і традиції свого народу з дитинства і передавати їх з покоління в покоління. Можливо, через знання народних звичаїв ми зможемо повернутися до своїх витоків.

 

  1. Оцінювання.

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Макарова Лиза
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Гордієнко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Пекішева Марина Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
15524
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку