Тема практичного заняття: Повсякденне життя в Україні в к. 18-п.п.19 ст.
Мета: Ознайомити учнів з особливостями повсякденного життя селян, міщан та дворянства через призму суспільно-історичних процесів к.18-п.п.19 ст. (модернізація, колоніальна політика Російської та австрійської імперій )
Розвивати вміння аналізувати історичні факти, події.
Виховувати інтерес до вивчення історії, звичаїв та традицій українського народу.
Сприяти формуванню української національної свідомості
Учень повинен
розуміти:
- суперечності розвитку української культури під впливом модернізаційних процесів і політики Російської та Австрійської імперій;
- причинно-наслідковий зв’язок між модернізацій ними процесами та змінами в житті і побуті людини;
вміти:
- визначати особливості повсякденного життя;
- підготувати міні-проєкт про повсякденне життя селян, міщан, торговців, поміщиків
Обладнання: підручник, учнівські презентації «Українське село», «Українське житло», «Маєтки дворян-аристократів», «Життя робітників», «Міська забудова»
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Хронологічна розминка1764 р.- скасування Гетьманщини
1775 р.- зруйнування Запорізької Січі
1783 р.- приєднання Криму, поширення кріпосного права
1785 р.- урівняння козацької старшини в правах з російським дворянством
- 30-ті р. 19 ст. – початок промислового перевороту
- Що таке промисловий переворот?
- Що таке модернізація?
- Яким був правовий статус українських земель в к.18-п.п. 19 ст.?
- Робота з картою.В складі яких держав перебували українські землі?
- На яких принципах ґрунтувалася колоніальна політика Рос. імперії?
(- відсутність укр. державності, перебування укр. земель в складі Рос. та Австр. імперій, прагнення Рос. імперії знищити Україну)
Метод «Історичний прогноз»
Це і є метою нашого практичного заняття
«Коло думок». До яких змін в соціальному складі населення це призвело? Яка верства населення переважала ?
1764 р.- скасування Гетьманщини козацтво селяни
1775 р.- зруйнування Запорізької Січі солдати
1783 р.- приєднання Криму, поширення кріпосного права кріпаки
1785 р.- урівняння козацької старшини в правах з російським дворянством
- 30-ті р. 19 ст. – початок промислового перевороту ? буржуазія, робітники
-
селяни |
дворяни-поміщики |
міщани заможні |
робітники |
сільське населення 95%
Словникова робота.
Менталітет- сукупність генетично і соціально обумовлених ознак , притаманних певній нації чи народу:
- рис характеру;
- способу мислення;
- системи норм і цінностей
? Які риси ментальності українського народу формувалися впродовж його історії?
Робота з документами:
-Життя на кордоні примушувало їх до войовничості для захисту своєї землі. -Саме з них формувалося козацтвом. -Козацька традиція в 19 ст. занепала |
Ті, хто намагався пристосуватися до складних умов. Вони вчилися жити під владою загарбників |
Варіант відповіді: патріотизм, не агресивність, добросусідство
«Українці – це нащадки Русі. Селяни на Україні більш ощадливі, ніж московські: вони не пустошать у хижацький спосіб своїх лісів. Будинки селян гарні та міцні, ніхто з них не носить лаптів, як у Московії. Вони кремезніші та більш освічені, ніж селяни, наприклад, Литви».
Чому українські селяни були більш ощадливі? (родючі грунти, сакральне відношення до землі-годувальниці, працьовитість) приказка!!!
3група. Документ. Французький мандрівник Шарль Луї-Лесюр зазначав, що . «українці більш великодушні, більш відверті, більш гостинні, мають більший . торгівельний хист, ніж росіяни. Вони – українці- являють живий доказ . перемоги свободи над людьми, що народилися в неволі»
? На які риси української ментальності звертає увагу автор? Варіант . відповіді: свободолюби вість, гостинність
Узагальніть відповідь. Які риси українського менталітету: працьовитість, . не агресивність, миролюбність, щедрість, свободолюби вість, патріотизм, . приязне ставлення до інших
Вчитель: Французький сенатор, політик і редактор часопису “La Patrie” (“Батьківщина”) К. Делямар, у XIX столітті доволі цікаво виразився про відмінність народів сьогоднішньої України та РФ, про наявність нашої самосвідомості та вольовничості, що зумовлює розвиток та посилення нашого менталітету. Ось що він казав: “В Європі існує народ, забутий істориками, – народ Русинів, 12½ мільйонів під російським царем і 2½ мільйона під Австро-Угорською монархією. Народ цей такий же численний, як народ Еспанії, втричі більший за чехів і рівний по кількості всім підданим корони св. Стефана. Цей народ існує, має свою історію, відмінну від історії Польщі і ще більш відмінну від історії Московщини. Він має свої традиції, свою мову. Окрему від московської й польської, має виразну індивідуальність, за яку бореться. Історія не повинна забувати, що до Петра І той народ, який ми нині називаємо рутинами, звався руським, або русинами, і його земля звалася Руссю і Рутенією, а той народ, який ми нині звемо руським, звався москвинами, а їх земля – Московією. В кінці минулого століття всі у Франції і в Європі добре вміли відрізняти Русь від Московії".
Але наряду з цим вчастини українського суспільства формувалася «малоросійська ментальність»
Із листа графа Віктора Кочубея, нащадка Генерального судді Війська Запорозького Василя Кочубея, до малоросійського генерал-губернатора М. Рєпніна: : «Хоч і народився я хохлом, я більший росіянин, ніж хто інший... Моє становище підносить мене над усякими дріб'язковими міркуваннями. Я розглядаю турботи ваших губерній (Наддніпрянської України – авт.) під кутом зору спільних інтересів усього нашого суспільства. Малоросійські погляди мене не обходять»
Ці слова стали типовими для «малоросійської ментальності».
Діти, на підставі документа зробіть висновок про те , у чому проявляється малоросійська ментальність, хто став її носієм і чому? Яке це явище: позитивне чи негативне? Чому?
Малоросійство- комплекс провінціалізму, меншовартості серед значної частини українців, зумовлений тривалим перебуванням їхніх земель у складі Російської імперії
Дійсно, переважна більшість українського панства ( в тому числі й ті, що донедавна належали до козацького стану і займали старшинські посади в адміністративно-управлінському апараті України) одержали звання російських дворян і підтвердження прав на володіння маєтками і закріпаченими селянами, пішли прислуговувати царським властям в губерніях і повітах. «Заради користі, заради чинів вони відреклися від рідних братів», - так затаврувала цих зрадників народна дума.
Чимало новоявлених дворян чи то своєю талановитістю, чи то життєвою спритністю досягли найвищих державних посад. Безбородьки, Завадовські, Кочубеї, Трощинські вірою і правдою служили Російській імперії. Т, Г. Шевченко називав їх манкуртами – людьми, які втратили історичну пам’ять, висміявши в поемі «Сон»
От і братія сипнула У сенат писати Та підписувать – та драти І з батька, і з брата. А між ними і землячки Де –де проглядають По-московській так і ріжуть, Сміються та лають Батьків своїх, що змалечку Цвенькать не навчили По- німецькій, а то тепер І кисни в чорнилах!
Рутенство – сукупність настроїв і поведінки західноукраїнського населення, пов’язаних із прихильним ставленням до Австрійських Габсбургів
«Мозковий штурм».
- Чому західні українці прихильно ставилися до Австрійської імперії? (вдячні за йосифінські реформи ).
- Які це мало наслідки ?
позитивні |
негативні |
Австрійська влада, задовольняючи деякі потреби українців, таким чином послабляла вплив поляків у Галичині, угорців у Закарпатті, румунів у Пн. Буковині |
Гальмувало розвиток національної свідомості на західноукраїнських землях й допомагало Габсбургам здійснювати свою владу в краї |
Робота над учнівськими міні - проєктами
- «Українське село». Чи змінився вигляд українського села під впливом модернізацій них процесів? (ні, модернізаційні процеси охопили місто, промисловість, село залишалося традиційним).
- «Українське житло».
1.Перегляньте репродукції картин С. Васильківського та сучасні фото з Музею народної архітектури та побуту в Пирогово, зробіть висновок, з яких приміщень складалася українська хата.
двокамерне житло: хата-сіни(комора)
трикамерне житло: хата-сіни-хата. к. 19 ст.
2.Перелічіть основні елементи інтер’єру української хати
- «Життя дворянства».
Прагнення малоросійського дворянства наслідувати імперську та європейську моду призвели до поширення у культурному ландшафті нових поміщицьких маєтків. До нашого часу збереглися лише одиниці, одначе більшість з них можна віднести до пам’яток світового значення. Серед них:
*садово-парковий комплекс «Софіївка» в Умані, який належав графу Потоцькому(1796 р.);
*маєтки Галагана в Сокоринцях та Тарнавського в Качанівці на Чернігівщині; *палац К. Розумовського в Батурині
? Чи скидається садиба останнього українського гетьмана К. Розумовського на козацьке житло? До речі ця архітектурна пам’ятка обов’язкова для розпізнавання на ЗНО та картина Штернберга «Садиба Тарнавських у Качанівці»
- « Міська забудова».
Історична довідка. Міста та містечка були невеликими з кількістю жителів 1-2 тис. осіб. На сер. 19 ст. з 850 міст і містечок лише 62 налічували по 10 тис. мешканців, і тільки в 5 містах проживало 50 тис. осіб. переважали одноповерхові дерев’яні оселі, цегляні кількаповерхові будівлі тільки почали появлятися
? Як вплинув промисловий переворот та входження до складу Російської імперії на зовнішній вигляд міст?
Робота в групах. Зробіть висновки про становище селян та робітників за репродукцією картини І. Їжакевича «Кріпаків міняють на собак» (1 група) та фото і документом ( 2 група)
- «Український національний одяг».
Додатковий матеріал. І. Котляревький, «Енеїда»
Дидона …Взяла кораблик бархатовий,
Спідницю і карсет шовковий
І начепила ланцюжок;
Червоні чоботи обула,
Та і запаски не забула,
А в руки з вибійки платок
- «Становище жінки». Порівняйте становище жінки в 19 ст. і за часів козацтва.
- «Харчування українців»
Тут їли розниї потрави,
І все з полив'яних мисок,
І самі гарниї приправи
З нових кленових тарілок:
Свинячу голову до хріну
І локшину на переміну,
Потім з підлевою індик;
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, путрю, квашу
І з маком медовий шулик
.***
На другий день раненько встали,
Огонь надворі розвели
І м'яса в казани наклали,
Варили страву і пекли.
П'ять казанів стояло юшки,
А в чотирьох були галушки,
Борщу трохи було не з шість;
Баранів тьма була варених,
Курей, гусей, качок печених,
Досита щоб було всім їсть.
Закріплення
Поєднайте відповідники:
1 Менталітет а. Прихильне ставлення західноукраїнського населення до австрій- . ської влади;
2.Малоросійство б. Спільне світосприйняття, самоусвідомлення, спільне мислення, . поведінки й національного характеру, притаманні певному народу
3. Рутенство в. комплекс провінційства, меншовартості значної частини зруси- . фікованого українського населення Наддніпрянщини
«Ланцюжок». Сформулювати по 1 реченню, що характеризують повсякденне життя українського народу цього періоду.
«Незакінчене речення»
Ця інформація спонукає нас до висновку, що…
Відмінності (антагонізм) між містом і селом визрівали поступово. Більше вони проявлялися в політичній площині. Коли українська державність була ліквідована, міста стали осередками російської влади, за національним складом вони були переважно російськими, в органах влади переважали російські і зрусифіковані чиновники. Село ж залишалося традиційним, патріархальним, українським за своїм національним , соціальним складом і духом. Саме тому представники української інтелігенції пішли в гущу народу за мовою, звичаями й традиціями, національними героями, започаткувавши українське національне відродження.
Резюме з ключових фраз:
На сьогоднішньому уроці:
- для мене найважливішим відкриттям було…
- в ході уроку вдалося з’ясувати…
- найважливішим знанням для мене стало…
- у ході роботи у мене виникло почуття…
- мене зацікавило питання…
- мені не вистачило знань та вмінь…
- я ще хотів би дізнатися…
Д/з. 1. Порівняйте повсякденне життя різних категорій українського суспільства
Критерії для порівняння |
Селяни |
Міщани |
Дворяни-аристократи |
|
|
|
|
2*. Підготувати розповідь про повсякденне життя населення нашого краю