Конспект+Презентація 9 клас "Сім'я та шлюб"

Про матеріал
Тема. Сім’я та шлюб Мета: - допомогти познайомитися з основами сімейного права України; - з’ясувати, що таке «сім’я» , «шлюб» ; - формувати шанобливе ставлення до виконання подружніх обов’язків; - ознайомитися з умовами та порядком укладання шлюбу, обов’язками та правами подружжя; - розвивати вміння вести дискусію , працювати в групах, аргументовано викладати свої думки; - виховувати відчуття відповідальності перед родиною, морально-етичні відчуття у сфері особистісних відносин.
Перегляд файлу

Тема.  Сім’я та шлюб

 

Мета:

          -   допомогти познайомитися з основами сімейного права України;

  •           зясувати, що таке «сімя» , «шлюб» ;
  •           формувати шанобливе ставлення до виконання подружніх обов’язків;
  •           ознайомитися з умовами та порядком укладання шлюбу, обов’язками та правами подружжя;
  •           розвивати вміння     вести дискусію , працювати в групах, аргументовано викладати свої думки;
  •           виховувати відчуття відповідальності перед родиною, морально-етичні відчуття у сфері особистісних відносин.

 

Обладнання:

          -    ілюстрації до теми уроку;

  •           Сімейний кодекс України;
  •           Конституція України;
  •           чотири чистих аркуші для вправи «Якості...»;
  •           чотири аркуші з завданнями для вправи «Шлюб»;
  •           роман Л. М. Толстого «Анна Кареніна»;
  •           картки для оцінювання роботи в групах;
  •           музичний супровід.
  •           презентація PowerPoint за темою уроку

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

– Сьогодні ми з вами – колеги, оскільки повинні обговорити проблему, з якою кожен стикається у своєму житті. (Слайд № 1.) Ви зрозуміли, що мова йтиме про сім’ю, шлюб, сімейні стосунки. Ми познайомимося з основами сімейного права України; з’ясуємо, що таке «сім’я» та «шлюб»; визначимо, що є основою сім’ї, ознайомимося з умовами та порядком укладання шлюбу, обов’язками та правами подружжя.

На деякі аспекти цих питань ви нещодавно звертали увагу на уроках біології, коли вивчали етапи розвитку людини, її будову. Ми ж будемо розглядати їх з точки зору права, закону.

Відомо, що стосунки між подружжям – це особисте. Сімя в нашій країні відокремлена від держави. (Слайд № 2.)  Чи повинна держава втручатися у сімейне життя? Наприкінці уроку ви висловите свою точку зору з цього питання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Зверніть увагу на епіграф нашого уроку (Слайд № 3.)

 А. С. Макаренко,125-річчя якого буде святкуватися в березні, писав: «Сім’я дає повноту життя, сімя приносить щастя, але кожна сімя... є насамперед великою справою, що має державне значення». Дійсно, сім’я – це витвір цивілізації, важливе джерело соціального та економічного розвитку суспільства, а також індивідуального розвитку особистості. Руйнування інституту сім’ї веде до ряду негативних наслідків: самотності, зниження рівня народжуваності, зростання кількості абортів, поширення негативних явищ, як то наркоманії, проституції, алкоголізму. Таке становище є наслідком недостатньої уваги, що приділяється сімї. За цією загальною причиною криється чимало конкретних. Одна з них – непідготовленість сучасної молоді до вступу в шлюб та створення власної сімї.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Життя кожної людини починається з сім’ї, оскільки в ній народжується і виховується більшість дітей. (Слайд № 4.)  А що ж таке сім’я? Які асоціації виникають у вас зі словом «сім’я»? (Метод «Асоціативний кущ».) (Слайд № 5)

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Сім’я.

Що виникло раніше: держава чи сім’я?

Чому з виникненням держави постала необхідність реєструвати шлюби? Сімейні правовідносини регулюються(Слайд № 6.)  Конституцією України (ст. 24, 32, 48, 51). Проте основним документом, який регулює сімейні відносини, є (Слайд № 7) Сімейний кодекс України, що визначає основні засади шлюбу, права та обов’язки подружжя, батьків і дітей, усиновлення, опіки та піклування.

Чи можливе створення сім’ї без реєстрації шлюбу?

У чому полягають позитивні та негативні сторони цивільних шлюбів?

А які якості людини потрібні для створення сімї?

(В учнів на столах лежать чисті аркуші.Після обговорення протягом 5 хв., вони повинні назвати якості, які необхідні людині для створення сімї, попередньо визначивши спікера групи, секретаря, хранителя часу.)

2. Шлюб.

Шлюб у перекладі зі старословянської мови означає «обіцянка». Шлюб є основою для створення сімї.

Згідно з Сімейним кодексом України (слайд № 8), шлюбом є добровільний, рівноправний союз чоловіка та жінки, що реєструється у порядку, визначеному законом, та охороняється державою.

В Україні визнається лише шлюб, укладений в органах реєстрації актів громадянського стану або ЗАГСу. І лише шлюб, укладений в органах ЗАГСу, породжує права і обовязки подружжя.

Як ви вважаєте, чи існують якісь необхідні умови для того, щоб укласти шлюб, або умови, за яких укладення шлюбу неможливе?

Ви самостійно спробуєте визначити ці умови, а також права та обовязки подружжя, які виникають після укладення шлюбу.

Робота з підручником, с. 127 – 129.

(Представник від кожної групи вибирає аркуш з завданням. Вчитель озвучує це завдання:

  1.                   Умови, необхідні для укладення шлюбу.
  2.                   Умови, за яких не можна укладати шлюб.
  3.                   Права подружжя.
  4.                   Обов’язки подружжя.

Після обговорення виступає спікер.Аркуш з записаними положеннями прикріплюється на дошку.)

 

У народі кажуть: «Життя прожити – не поле перейти». А прожити щасливе сімейне життя – це велике мистецтво, в якому головні ролі відіграє подружжя. Не випадково Л. М. Толстой свій роман «Анна Кареніна» починає такими словами: «Всі щасливі сімї схожі одна на одну, кожна нещаслива сімя нещасна по своєму».

VI. Закріплення знань учнів.

Прочитайте положення і виділіть з них ті , які є моральними і ті, які є правовими нормами та обґрунтуйте свою думку (слайд № 9.)

Положення:

  • людина може створити власну сімю тоді, коли вона спроможна забезпечити її матеріально;
  • шлюбний вік для чоловіків та жінок – 18 років;
  • якщо чоловік старший за жінку, то це сприяє створенню міцної сімї;
  • перед реєстрацією шлюбу майбутнє подружжя може укласти шлюбний контракт;
  • сукня нареченої має бути білого кольору;
  • якщо після розлучення мати залишається з дітьми, то вона обовязково повинна отримати у своє розпорядження житлове приміщення.

Чи правильно, що в нашій державі визначений шлюбний вік?

Чия точка зору на виховання дітей є визначальною – чоловіка чи дружини? Чи регламентує закон це питання?

(Слайд № 10.) Діти відповідають на проблемне питання уроку «Чи повинна держава втручатися у життя окремої сімї?»

VIІ. Підсумки уроку.

(Учні відповідають на питання: «Що дав мені урок?» Слайд № 11).

Сім’я – це не лише кохання, а ще й почуття відповідальності за свої дії перед іншими членами сім’ї. А знання норм сімейного права допоможе уникнути прикрих непорозумінь в житті та прожити щасливо зі своєю родиною.

VІІI. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Спікери груп виділяють членів своєї групи, що були найбільш активними та коментують свою думку.

ІX. Домашнє завдання. (Слайд № 11.)

  1.                   Опрацювати С. 124 – 134.
  2.                   Продовжити складати термінологічний словник визначень.
  3.                   Творче завдання: написати, спираючись на досвід батьків, стислу пам’ятку для тих, хто укладає шлюб.

(Звучить «Марш» Мендельсона)

Я бажаю всім у майбутньому створити свою власну чудову родину, стати гарним сімянином, сумлінно виконувати подружні обовязки, але й не забувати про свої права. (Слайд № 12.)

 

 

Умови, необхідні для укладення шлюбу.

 

  1.                   Взаємна згода осіб, що одружуються.
  2.                   Досягнення шлюбного віку (18 р. – для чоловіків, 17 р. – для жінок). Особі, яка досягла 14 років, може бути надано право на шлюб за рішенням суду, якщо буде встановлено, що це не суперечить її інтересам.
  3.                   Подання заяви до органів ЗАГСу з метою укладення шлюбу.

 

 

Умови, за яких не можна укладати шлюб.

 

  1.                   Є інший зареєстрований шлюб одного із членів майбутнього подружжя.
  2.                   Дщані особи – кровноспоріднені, усиновителі та усиновлені.
  3.                   Визнання особи судом недієздатною.

 

 

Права подружжя.

 

  1.                   Право на материнство та на батьківство.
  2.                   На повагу до своєї індивідуальності.
  3.                   На фізичний і духовний розвиток.
  4.                   На зміну прізвища після одруження.
  5.                   На спільне вирішення питань життя сім’ї.
  6.                   На вибір місця проживання.
  7.                   На припинення шлюбних відносин.

 

 

Обовязки подружжя.

 

  1.                   Взаємна повага, дружба, взаємодопомога.
  2.                   Матеріальне забезпечення сім’ї.
  3.                   Обов’язок створити вагітній жінці умови для народження та виховання дитини.
  4.                   Взаємне утримання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Права батьків.

 

  1.                   На виховання дитини.
  2.                   На визначення місця проживання.
  3.                   На відібрання дитини в особи, яка утримує її незаконно.
  4.                   Представляти і захищати права та інтереси дітей.

 

 

Обовязки батьків.

 

  1.                   Виховання дитини.
  2.                   Піклування про здоров’я дитини.
  3.                   Забезпечення здобуття дитиною повної загальної середньої освіти.
  4.                   Нести відповідальність за вчинки дитини.
  5.                   Повага до дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Всі щасливі сімї схожі одна на одну,кожна нещаслива сімя нещасна по своєму. А якщо у життя сімї втручаються фатальні обставини, то перш за все нещасними стають діти».

 

 

 

 

 

 

 

 

Давайте вирішимо таку правову ситуацію:

«До суду звернувся з позовом громадянин П. Він скаржився на черствість, безсердечність своїх дітей, на відсутність матеріальної допомоги з їхнього боку. Дорослі вже діти не бажають забути того, як він у молодості залишив сімю та не підтримував її. Батько старий, самотній, йому тяжко. Але ж це його діти, всяке трапляється в минулому».

Яке рішення, з вашої точки зору, ухвалив би суд ?

 

 

 

 

 

 

 

                   У м о в и,

необхідні для укладення шлюбу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 У м о в и,

за яких не можна укладати шлюб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             П р а в а   подружжя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        О б о в ’ я з к и   подружжя 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Сімя дає повноту життя, сімя приносить щастя, але кожна сімя... є насамперед великою справою, що має державне значення».

А. С. Макаренко

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

СІМ’Я ТА ШЛЮБ

Номер слайду 2

Завдання:познайомитися з основами сімейного права України; сформулювати поняття «сім’я» та «шлюб»;визначити, що є основою сім’ї;ознайомитися з умовами укладення шлюбу, обов’язками та правами подружжя

Номер слайду 3

Чи повинна держава втручатися в сімейне життя?

Номер слайду 4

«Сім'я дає повноту життя, сім’я приносить щастя, але кожна сім’я … є насамперед великою справою, що має державне значення. »А. С. Макаренко

Номер слайду 5

Що таке сім'я?

Номер слайду 6

СІМ’Я -  первинний та основний осередок суспільства.  Сім’ю складають особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають спільні права та обов’язки.

Номер слайду 7

Сімейні правовідносини регулюються статтями 24,32,48,51

Номер слайду 8

Номер слайду 9

ШЛЮБ -  сімейний союз чоловіка та жінки, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану.

Номер слайду 10

Положення. Людина може створити власну сім'ю тоді, коли вона спроможна забезпечити її матеріально. Шлюбний вік для чоловіків та жінок – 18 років. Якщо чоловік старший за жінку, то це сприяє створенню міцної сім'ї. Перед реєстрацією шлюбу майбутнє подружжя може укласти шлюбний контракт. Сукня нареченої має бути білого кольору. Якщо після розлучення мати залишається з дітьми, то вона обов'язково повинна отримати у своє розпорядження житлове приміщення

Номер слайду 11

Чи повинна держава втручатися в життя окремої сім’ї?

Номер слайду 12

Завдання:познайомитися з основами сімейного права України; сформулювати поняття «сім’я» та «шлюб»;визначити, що є основою сім’ї;ознайомитися з умовами укладення шлюбу, обов’язками та правами подружжя

Номер слайду 13

Домашнє завдання.1. Опрацювати С. 124 – 134.2. Продовжити складати термінологічний словник визначень. 3. Творче завдання: написати, спираючись на досвід батьків, стислу пам'ятку для тих, хто укладає шлюб.

Номер слайду 14

Нехай життя щасливим буде,Без сліз, без горя, без журби. Нехай із вами щастя буде,Сьогодні, завтра і завжди!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ожеван Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
2495
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку