Тема: Право на працю в Україні.
Мета:
- дати уявлення про юридичний зміст права на працю, відносини, що регулюються нормами трудового права в Україні, навчити наводити приклади відносин що регулюються нормами трудового права;
- навчити учнів працювати з документами, складати за зразком резюме для працевлаштування,знаходити роботу і як поводитися на співбесіді;
- пояснювати, що таке підприємницька діяльність та наводити приклади її основних організаційно-правових форм;
- моделювати процедуру реєстрації підприємницької діяльності;
формувати свідому позицію щодо важливості права людини на працю;
формування людської особистості.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник Правознавство, практичний курс., Конституція України (ст. 43), Кодекс Законів про працю України (ст.1- 3, 21, 23, 24), Закон України «Про зайнятість населення від 05.07.2012 », Закон України «Про підприємництво». індивідуальні картки,
Основні терміни і поняття: право на працю, КЗпПУ, резюме, співбесіда, роботодавець, працівник, трудовий договір, трудова книжка, підприємницька діяльність.
Очікувані результати:після уроку учні зможуть:
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і очікуваних результатів. Коротка бесіда
1. Що потрібно людині для нормального життя?
2. Де можна взяти названі речі?
3. Назвіть джерела заробітку.
4. Хто з вас працював або працює зараз?
5. Поясніть чому вам це потрібно?
Діти, деякі з вас уже працювали. А чи регулювалася ваша праця якимось документами? Чи вчасно виплачували вам заробітну плату? Чи не обдурювали вас? Щоб не виникало у вас проблем з роботодавцем, ми розглянемо таку тему нашого уроку «Право на працю в Україні»
III. Актуалізація опорних знань.
Що таке нормативно-правовий акт? Що таке правовідносини, хто є учасником цих відносин? Як видумаєте яка галузь права може регулювати правовідносини пов’язані з працею, які нормативно правові акти їх регулюють?
III. Первинне сприйняття нового матеріалу.
1. Як законодавство регулює трудові відносини.
Учитель. Основними джерелами трудового законодавства в Україні є Конституція України, Кодекс законів про працю України, Закон Про зайнятість, та інші. Пропоную ознайомитися зі ст. 43 Конституції і ст. 1-3 КЗпПУ і знову відповісти на питання:
- Яка галузь права може регулювати правовідносини пов’язані з працею?
- Які нормативно правові акти їх регулюють?
- Якими правами користуються учасники трудових відносин?
- Яку роль в цих відносинах відіграє держава?
Робота з поняттями. ( робота в парах)
Користуючись збіркою законодавства виконайте завдання: Співвіднесіть поняття та їх визначення.
А)Праця |
1. Врегульовані нормами трудового права суспільні відносини, що виникають в результаті укладення трудового договору |
Б)Трудові відносини |
2.Система правових, соціально-трудових відносин, що виникають між особами, які шукають роботу, працівниками, професійними спілками, роботодавцями та їх організаціями, органами державної влади відповідно до законодавства. |
В)Трудове право |
3 Юридична, або фізична особа, що надає роботу і є стороною трудової угоди |
Г)Ринок праці |
4. Галузь права яка регулює суспільні відносини, що виникають з приводу застосування найманої праці |
Д)Працівник |
5.Цілеспрямована діяльність людей зі створення матеріальних і духовних благ, необхідних для задоволення потреб кожного індивіда і суспільства в цілому |
Е)Роботодавець |
6. Вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа |
Є)Безробіття |
7.соціально-економічне явище, за якого частина осіб не має змоги реалізувати своє право на працю та отримання заробітної плати (винагороди) як джерела існування |
Ж)Працездатні особи |
8. Комплекс правових, економічних та організаційних заходів, спрямованих на забезпечення реалізації права особи на працю |
З)Вакансія |
9.Це фізична особа, яка вступила в трудові правовідносини з роботодавцем і є однією із сторін трудової угоди |
І)Працевлаштування |
10. Особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи |
Ї)Конкурентоспроможність працівника |
11. Особи віком від 16 років, які проживають на території України і за станом здоров'я здатні до активної трудової діяльності |
Й) Безробітний |
12. Сукупність якостей особи, що характеризують її здатність працювати, рівень володіння знаннями, уміннями та навичками |
Відповідь а-5, б-1, в-4, г- 2, д-9, е-3, є-7, ж-11, з-6, і-8, ї-12, й-10.
Підприємницька діяльність, це самостійна, систематична, на власний ризик діяльність із метою одержання прибутків , що потребує обов'язкової державної реєстрації в районній, міській державній адміністрації. Якими рисами характеризується підприємницька діяльність? Дивимося підручник, с. 152. Так це такі риси як:
Також користуючись підручником дайте відповідь на запитання:
Користуючись збіркою законодавства дайте відповідь на питання:
Використовуючи отримані знання визначте, які з названих видів діяльності є підприємництвом:
3. Як знайти роботу. Роботодавці та працівники на ринку праці. Резюме і співбесіда.
Розповідь вчителя: Скажіть,що об’єднує ці поняття: ринок праці, вакансія, працевлаштування, конкурентоспроможність працівника, роботодавець? Мозковий штурм
Так, можливість знайти роботу в умовах сучасного ринку праці.
Що робити молодому спеціалістові після закінчення вищого навчального закладу? Які особливості необхідно враховувати шукаючи роботу в умовах сучасного ринку праці? Сучасний стан працевлаштування в Україні характеризується такими особливостями:
1. Переважно роботодавці шукають фахівців із певним досвідом роботи.
2. Завжди існує потреба у цілеспрямованих, активних, ініціативних молодих людях.
3. Найбільшим попитом сьогодні користуються професії: маркетологів, РR-менеджерів, фінансових директорів, менеджерів з продажу. Протягом останніх років також зросла потреба у виробничих професіях, інженерії, фахівцях у галузі телекомунікацій.
4. Перша вимога — це диплом про вищу освіту. Бажаним є досвід роботи у галузі, в якій хоче працювати клієнт.
5. Ґрунтовне з боку роботодавця вивчення досвіду, навичок, рекомендацій, а також теоретичних знань особи, яка намагається отримати роботу.
Тобто ви бачите, щоб отримати гідну роботу необхідно відповідати багатьом вимогам, і цю роботу необхідно шукати в умовах конкуренції.
Які ви знаєте шляхи пошуку роботи ?( мозковий штурм)
Тепер давайте визначимо, які з них є надійні, а які можуть бути сумнівними. ( в результаті учні приходять висновку, що найбільш надійними шляхами пошуку роботи є звернення до служби зайнятості, перевірених посередницьких фірм або відправка резюме до відділів кадрів безпосередньо підприємств і організацій де ви хочете працювати.)
Таким чином ми знайомимося з новим поняттям – резюме. Відкрийте підручник на с. 14.. , прочитайте, що означає це слово. Як складати резюме? Тут ви знайдете пораду як це зробити, але необхідно пам’ятати навіщо ми це робимо, щоб показати свої найкращі, найнеобхідніші для цієї роботи ризи, показати свою конкурентоспроможність.( Робота з підручником )
Завдання: допоможіть батькам. Складіть резюме для одного зі своїх дорослих родичів, які вже мають освіту і досвід роботи щодо працевлаштування на завод з виробництва меблів. Використовуйте в допомогу матеріал підручника і надану схему:
Орієнтовні питання для резюме
пов’язані з даним видом діяльності;
|
Відповіді учнів:
Розповідь учителя.
Якщо роботодавець вами зацікавився, він може запросити вас на співбесіду (особисте знайомство роботодавця і пошукача роботи). Ідучи на співбесіду пам'ятайте від цієї ділової зустрічі може залежати ваше професійне життя, необхідно справити враження на потенційного роботодавця.
IV. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому рівні
Одні з вас будуть обирати питання які дозволено і недозволено задавати при прийомі на роботу. Другі будуть обирати питання і правила для потенційних робітників.
Запитання роботодавців на співбесіді |
|
Правила співбесіди для шукача роботи. |
|
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
- Давайте обговоримо чи добре ми зробили пам’ятки для роботодавців і шукачів роботи?
- Які нові терміни і поняття ви вивчили?
- Які поради ви зможете дати людині яка планує розпочати підприємницьку діяльність?
- Де ви можете застосувати отримані на уроці знання?
V. Домашнє завдання:
- Опрацювати §21; Підготувати виступ: «Робочий час і час відпочинку», (випереджувальне завдання)
Рекомендовані сайти для підготовки до уроку і додаткового опрацювання
http://mojazarplata.com.ua/ua/main/labour-legislation/vlashtuvannja-na-robotu