Рівні та показники сформованості у дітей дошкільного віку мовленневої компетентності
Критерії та показники |
Рівні сформованості |
||
Високий рівень |
Середній рівень |
Низький рівень |
|
Звукова культура мовлення - правильна вимова звуків, слів - розвинений артикуляційний апарат - розвинене фонетичне дихання, слух - здатність диференціювати звуки |
Правильно вимовляють всі звуки рідної мови, володіють правильною артикуляцією, здатні правильно диференціювати звуки, володіють розвиненим фонематичним слухом |
Здатні впізнавати звуки на основі слухового сприйняття, недостаньо розвинені мʼязи артикуляційноо апарата. |
Діти погано промовляють звуки рідної мови, не здатні диференціювати звуки, погано розріізняють на слух звуковий склад |
Словник - достатній словниковий запас - володіння різними частинами мови, вміння їх розрізняти - збагачений активний та пасивний словник - вміння застосовувати слова в різних мовленневих ситуаціях |
Діти володіють достатньо збагаченим словниковим запасом, вміють використовувати та розуміти різні частини мови, розвинений активний та пасивний словник |
Достатньо сформований словник, який діти використовують при необхідності, за допомогою дорослих, за наявності певної мотивації, здатність орієнтуватись в різних мовленнєвих ситуаціях |
Бідний словниковий запас, неактивне використання пасивного словника в різних ситуаціях спілкування, погана здатність розрізняти частини мови |
Граматична правильність мовлення - вміння утворювати різні форми слів - ористувалися та формувати різні види речень |
Здатність самостійно та правильно утворювати різні форми слова, сприймати та утворювати різні типи речень |
Відносно сформоване уявлення про різні частини, здатність утворювати різні форми слова, а також утворювати різні типи речень за допомогою дорослих |
Погана сформована здатність утворювати різні форми слів, |
Звʼязне мовлення - володіння діалогічним та монологічним мовлення - здатність створювати прості тексти та робити переказ |
Діти вправно володіють монологічним мовленням, здатні придумувати різні розповіді, формулювати думку на запропоновану тему, здатні правильно відповідати на питання та задавати їх, вести діалог відповідно до теми |
Діти вміють будувати діалог на запропоновану тему вихователем, використовують усталені діалогічні формули, складають розповіді різних типів за допомогою наочної опори чи невеликої допомоги дорослого |
Не здатний самостійно почати чи продовжити, підтримати діалог, потребує допомоги під час складання текстів різного типу, погано володіє монологічним мовленням |