КЗДО КТ №176 КМР
Росинки – краплинки для кожної дитинки
Конспект інтегрованого заняття для дітей старшого віку спеціальної групи з загальним недорозвитком мовлення
Вихователь:
Бондар Лариса Василівна
Кривий Ріг
Росинки –краплинки для кожної дитинки
Освітній напрям «Дитина у природному довкіллі»
МЕТА: сприяти формуванню природничо-екологічної компетентності: розширити у дітей уявлення про кругообіг води у природі, утворення роси, залежність стану води від температури повітря; вчити самостійно визначати потребу у воді об’єктів із оточуючого, орієнтуватися на глобусі; поповнити знання дітей про необхідність економного використання води та вшанування води в народних святах; розвивати навички дослідницької діяльності та моделювання , когнітивно – комунікативні здібності дітей, інтерес до поетичного, образного слова, дрібну моторику, креативність, допитливість; виховувати бережливе ставлення до води, вміння отримувати насолоду від контакту з природою та розуміння її величі і сили..
СЛОВНИК: глобус, прісна вода, солона вода, пара, лід, кругообіг, екологія, роса.
ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА: проведені досліди: «Яка вода замерзне – солона чи прісна?», « Куди поділася вода?», «Куди поділася роса»;
дидактичні ігри: «Добре, погано», « Коли це буває?», «Пори року»;
словесні ігри: «Навпаки», «Який, яка…?», «Хто це робить?», «Закінчи речення», «Граматичні намистинки»;
зображувальна діяльність: малювання, аплікація, рельєфне ліплення в різних техніках – «Краплинка - мандрівниця», «Ранкова роса», «Загадкова хмаринка», «На річці»;
художня література: вивчили загадки про воду, опади,
вірш Лесі Вознюк «Зима», прислів’я про воду; читали «Зимова пісенька» Л.Глібова, «Перший сніг» І.Сурикової, «Січень» А.М’ястківського.
ОБЛАДНАННЯ: глобус, ноутбук, перфокарти, олівці, лід, м’яч, іграшковий Екоколобок, паперові круги, ножиці.
Хід:
Діти заходять до групи, вітаються з гостями.
Вихователь: доброго ранку, доброго дня, всім присутнім бажаємо здоров’я й добра.
(стук у двері, заходить Зоряний гість)
З.гість: вітається з дітьми і повідомляє, що літаючи у космосі, побачив блакитну планету і дуже нею зацікавився, вирішив тут приземлитися і дізнатися, чому вона не така як усі, чому блакитна.
Діти: наша планета блакитна тому, що на її поверхні багато води.
Розглядання глобусу
Вихователь звертає увагу гостя на глобус, зменшену копію нашої планети, скільки на ньому синього й блакитного кольору! Що ним позначають воду. А якщо глобус ще швидко покрутити, то він увесь здається блакитним. Планета крутиться і в космосі її всі бачать блакитною. Та вода є не тільки на поверхні, вода є і під землею, є і у повітрі. Пропоную гостю і дітям подивитися з вікна на небо. Якого воно кольору? Це тому, що повітря навколо Землі теж насичене краплинами води.
Вправа – моделювання «Вода – суша»
Діти сидять за столами. Вихователь пропонує дітям взяти паперові круги, уявити, що це наша планета, скласти навпіл два рази, розвернути і порахувати на скільки частин поділили круг , вирізати ¼, порахувати скільки четвертих залишилось. Якщо всю планету умовно поділити на 4 частини, то 3 з них це є вода, а 1 – суша і зустріти її можна в самих різних місцях.
Сл.гра «Де живе вода»
Діти стоять в колі. Вихователь кидає м’яч кожному по черзі, називає звуки, діти називають на ці звуки слова, які позначають місця де може бути вода: туман, роса, річка, озеро, океан, море, болото, калюжа, криниця, колодязь, сніг, дощ, град, лід, пара, хмара.
З.гість: питає – чому діти все називають водою, адже лід твердий, пара – повітря, а вода це рідина.
Логічна вправа «Оператор температури»
«Оператор» на бутафорному термометрі показує температуру повітря нижче нуля, вище нуля, набагато вище нуля, діти називають відповідний стан води.
Гра – дослід «Передай лід»
Діти передають льодинку по колу доки вона не розтане, плескають в долоні. Переконують гостя , що лід розтає і вода випаровується( сухі руки).
З.гість: не розуміє як вода може одноразово знаходитися в різних місцях.
Вихователь стверджує, що вода вічна мандрівниця, вона ніколи не сидить на місці, пропонує дітям показати її шлях.
ММЧ «Кругообіг води»
Вихователь: Були у нас Галинки,
Світланки та Маринки,
Тепер вони не дітки,
Краплинки - веселинки.
(діти руки тримають над головою долонька до долоньки, говорять по черзі слова і виконують рухи)
Води краплинки на сонці зігрілись, (присівши,махають руками перед обличчям)
В пару – невидимку перетворились. (встають, хвилясті рухи рук над головою)
Полетіли на хмаринку, (бігають по групі, збираються до купи)
Від холодного повітря знову стали краплинками. (руки над головою)
Дощем на землю спустилися, (підскоки на місці)
В калюжах, струмках поселилися. (присідають руки над головою)
По річках в океани вони припливуть (біг змійкою)
І свій шлях до хмаринки знов розпочнуть. (хвилясті рухи рук над головою)
Вихователь:
Весь час без упину краплинки по кругу літають,
Це явище чудове в природі як називають?
Гра – визначення «Яке слово»
Діти працюють над словом «Кругообіг», визначають - воно просте чи складне, які слова в ньому «живуть», називають інші складні слова ( листопад, снігопад, зорепад, водограй,…)
Ігрова вправа «Скажи інакше»
Вихователь пропонує дітям сказати слово голосно, тихо, швидко, повільно, проплескати , протупотіти. Подарувати Зоряному гостю малюнок «Кругообіг води».
Слайд – шоу «Цікаві фото»
З.гість: повідомляє, що літав над землею, фотографував краєвиди. Просить подивитися (фото квітів, трави з крапельками води) і пояснити, що це за крапельки.
Розповідь дітей «Звідки взялася роса»
Вдень сонце нагріває землю, каміння,траву, вода перетворюється на пару. Вночі сонця немає, стає прохолодно, вистигають земля і повітря. Пара, яка ще не піднялася до хмар, доторкується до квітів, трави …і перетворюється на крапельки роси. Вона випадає вранці, а потім на сонці знову випаровується. Росяні трави, квіти це дуже красиво. Про це явище поети написали вірші.
Виразне читання віршів
Вадим Левін
Над обрієм сонце повільно сплива.
Росою його зустрічає трава.
І дивно спросоння дивитись травиці
На сяючі вранці краплини водиці,
Бо в небі одне лише сонце встає,
А в кожній росинці палає своє.
Ганна Чубач
Ой краса!
Ну й краса
Вранці випала роса:
На деревах, на траві,
Навіть на камінчиках,
Всі росинки, як живі —
В голубих промінчиках.
Сяють, усміхаються,
Скрапують, зливаються,
І радіють на листках,
І вкривають сріблом дах.
Вихователь припускає , що по росі можна визначати погоду, що існують різні народні прикмети.
Ігрова вправа «Я починаю, ти продовжуй»
• Сильна роса — на ясний день.
• Якщо роса увечері не ляже на луги — чекай дощу.
• Тиха, світла ніч без роси — чекай удень дощу.
• Роса скоро висихає — на дощ.
З.гість : цікавиться навіщо так багато води , кому вона потрібна.
Гра – дослідження «Кому потрібна вода»
Вихователь пропонує в межах нашої групи визначити кому потрібна вода і позначити крапельками. ( у дітей краплинки в руках, ідуть по групі і визначають потребу у воді кожного предмета - штори, вікна, квіти, килим, шафи, столи, діти, посуд, іграшки, одяг, прикріпляють краплинку).
Роблять висновок, що вода необхідна і людям, і рослинам, вона – життя, здоров’я, чистота. Тому люди за всі часи шанують і цінують воду і навіть є народні свята води.
Словесна гра «Пізнай свято»
Ігровий момент «Прихід Екоколобка»
Вихователь з дітьми виясняють чому він зеленого кольору .
Розповідь Екоколобка
Гість розповідає, що його імя складається з двох слів колобок і скороченого – екологія. Екологія – це наука, яка вивчає природу, щоб її зрозуміти і навчає як її зберегти .
«Екоколобок» хоче дізнатися чи вміють діти берегти воду.
Перфокарти «Оціни вчинок»
Діти зафарбовують чорним кольором кружечки біля малюнків де зображено не економне використання води і зеленим – де економне.
З. гість цікавиться, для чого економити воду, якщо її так багато на планеті.
Хвилинка – цікавинка «Питна вода»
Екоколобок наочно показує, що питної води на планеті 0,8% процента від загальної (малює маленьку цяточку синього кольору на ¾ круга) і тому її потрібно не забруднювати і бережно використовувати.
Гості прощаються.
З.гість бажає кожній дитинці мати чистої водиці краплинку- росинку.
Екоколобок прощається словами: «Зрозумійте природу, бережіть воду, турбуйтеся про неї і наша планета довго буде блакитною у Всесвіті».
Дарує енциклопедії «Світ на долоні» дітям та Зоряному гостю.
1