Розробка уроку з використанням мультимедійної технології
Тема. Шарль Перро (1628-1703) як основоположник європейської літературної казки. Збірка «Казки матінки моєї Гуски або Історії та оповідки минулих часів із повчальними висновками» (1697) та її найпопулярніші сюжети
Мета: познайомити учнів з видами літературних казок, дати короткі відомості про казкаря Шарля Перро, зацікавити дітей історією створення збірки «Казки матінки моєї Гуски» та її найпопулярнішими сюжетами; розвивати вміння учнів працювати з літературним текстом в мікрогрупах; виховувати свідоме ставлення до моральних чеснот, відображених у художніх творах.
Обладнання: збірки казок III. Перро, портрет письменника, малюнки дітей до казок
Ш. Перро, сигнальні картки, роздавальний матеріал (аркуші для оцінювання; картки, на яких написані імена головних героїв із казок Ш. Перро), плакати, на яких зображені серця, то символізують добро і зло; квітка, на пелюстках якої написані назви казок Ш. Перро; тлумачний словник, комп’ютер
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Головне покликання письменника —
нести людям правду, навчати та виховувати їх.
Георг Ліхтенберг
ХІД УРОКУ
Опитування учнів з використанням інтерактивного методу «Ланцюжок»:
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку, запис епіграфу
ІV. Повідомлення нового матеріалу
1. Слово вчителя про види літературних казок Всі літературні казки можна умовно поділити на дві групи.
Перша група — це казки, написані за народними мотивами. До них належать такі відомі казки, як «Червона Шапочка», «Спляча красуня» Ш. Перро, «Стійкий олов'яний солдатик» Г. К. Андерсена тощо.
Другу групу складають власне авторські казки, в яких немає запозичення сюжетів та образів з народних казок. Це такі казки, як «Аліса в Країні чудес» Л. Керролла, «Вінні-Пух та його друзі...» А. Мілна, «Малюк і Карлсон, що живе на даху» А. Ліндгрен тощо.
2. Робота в зошитах
Учні креслять схему «Види літературних казок».
Літературні казки
за народними мотивами власне авторські казки
Ш.Перро «Червона Шапочка», Л. Керролл «Аліса в Країні чудес»,
Г.К.Андерсен «Стійкий олов’яний солдатик» А. Мілн «Вінні- Пух та його друзі»,
та інші. А. Ліндгрен «Малюк і Карлсон,
що живе на даху» та ін.
3. Слово вчителя
А чи знаєте ви, діти, що першим літературним казкарем у Європі був письменник Шарль Перро, який жив у Франції в ХVІІ столітті? Це, мабуть, для вас новина, але ім'я французького письменника ви чули, коли були ще зовсім маленькими. Бо саме тоді відбулося ваше перше знайомство з його казками. І хто з вас не знає таких казкових героїв, як Спляча Красуня, Червона Шапочка, Кіт у чоботях, Попелюшка, Хлопчик-Мізинчикта інші.
А от чи відомо вам, що казки Ш. Перро писав не для дітей, а для дорослих? Ви здивовані? Через пустотливий виклад оповіді письменник хотів вплинути на розум читача, водночас навчаючи і розважаючи. Тому в кінці кожної казки Ш. Перро містилось повчання у віршованій формі.
За все своє життя письменник написав усього одинадцять казок, але саме вони прославили його ім'я на весь світ.
4. Робота з підручником
Учні «ланцюжком» читають вступну статтю про Ш. Перро до слів: «Як соболевий черевичок Попелюшки "став" кришталевим...» (Ковбасен-ко Ю. І., Ковбасенко Л. В. Зарубіжна література: Підручник для 5-го кл.— К.: Грамота, 2005.- С. 51-52).
Завдання учням: будьте уважними слухачами, бо після прочитання статті ви дасте відповіді за її змістом.
5. Запитання до вправи
«Уважний слухач» з використанням сигнальних карток
Вчитель читає запитання і дає три варіанти відповідей. Якщо учні вважають, що підходить відповідь під літерою «А», вони піднімають червону картку, якщо «Б» — зелену, якщо «В» — синю. (Картки вирізані з кольорового картону розміром 10x15 см.)
1. Хто був першим в Європі автором літературних казок?
а) О. Пушкін;
б) брати Грімм;
в) Ш. Перро.
2. З якої країни Ш. Перро?
а) Росії;
б) Франції;
в) Німеччи.
3. Ким був за професією Ш.Перро?
а) юристом;
б) учителем;
в) банкіром.
4.Скільки казок увійшло до першого видання збірки «Казки матінки моєї Гуски, або Історії та оповідки минулих часів із повчальними висновками» ?
а) 5;
б) 8;
в) 9.
5. Скільки всього казок написав Ш.Перро?
а) 8;
б) 11;
в) 15.
6. Хто був першими читачами казок Ш.Перро
а) Король Луї XIV та його оточення;
б) французький народ;
в) городяни Парижа.
7. Збірку казок Ш. Перро видав:
а) під псевдонімом;
б) під своїм іменем;
в) під іменем сина.
6. Словникова робота
Псевдонім — вигадане прізвище або ім'я і прізвище, що ним користуються письменники, політичні діячі та інші замість власного прізвища або імені та прізвища.
7. Робота зі збіркою Ш. Перро
«Казки матінки моєї Гуски»
На попередньому уроці вчитель створив у класі 3 групи. Кожна група як домашнє завдання мала прочитати одну з казок Ш. Перро (окрім «Попелюшки») і вміти її переказувати. Спікер, якого обрав учитель, завчасно перевіряє, як члени його групи підготувалися до уроку, та оцінює їхні перекази, враховуючи мову учнів, її грамотність та послідовність викладу подій. Самих спікерів прослуховує та оцінює вчитель також до початку уроку. Крім того, в кожній групі є художник, який малює головного героя казки — позитивного чи негативного.
8. Робота в зошитах
Учні малюють сонечко з одинадцятьма промінями. Всередині сонечка написано назву збірки казок Ш. Перро та прізвище її автора.
9.Бесіда з учнями
Запитання:
Які казки Ш. Перро вам відомі?
Учні називають казки Ш. Перро та роблять відповідні записи в зошиті.
10.«Грізельда».
11.«Попелюшка».
10. Презентація найпопулярніших казок зі збірки Ш. Перро
Оскільки на уроці немає можливості познайомитись зі змістом усіх казок Ш. Перро через обмеження в часі, то вчитель завчасно визначає найпопулярніші казки, які будуть представлені на уроці, або вибір цих казок можна провести шляхом жеребкування. Вчитель робить квітку З десятьма пелюстками. На зворотному боці пелюстки пише назву казки Ш. Перро. Казка «Попелюшка» Ш. Перро тут не записується, оскільки на ознайомлення з її змістом відводиться окремий урок.
Будь-який учень класу витягує пелюстку і зачитує назву казки. Та група учнів, яка готувала цю казку, презентує її. Спікер групи знайомить увесь клас зі змістом казки. А художник пропонує відгадати ім'я головного героя, якого він зобразив на малюнку.
11. Бесіда з учнями
Запитання:
12.Робота з комп’ютером
На моніторі комютера висвітлюються слайди з двома малюнками. На одному зображено червоне серце, воно символізує добро. На другому намальовано синє серце, мов кришталь, воно символізує зло.
На слідуючому слайді написані імена головних героїв казок Ш. Перро.
Учитель. Ви познайомилися з героями казок Ш. Перро. Про кого з персонажів можна сказати, що в них гарячі серця, а про кого — серця, мов крига? Як ви розумієте ці вислови?
Вчитель пропонує учням уважно прочитати імена головних героїв, де учень оберає правильну відповідь і підставляє до одного із сердець, пояснює свій вибір, спираючись на текст казки. Якщо він не може це зробити самостійно, то звертається по допомогу до класу.
Добро Зло
Іменам персонажів підібрані таким чином, що позитивних персонажів більше, ніж злих.
Коли робота з слайдами закінчується, вчитель запитує, біля якого із сердець знаходиться більше героїв і чому.
Учні приходять до висновку, що добро завжди перемагає зло.
V. Підсумкова бесіда
- Чи сподобалися вам казки Ш. Перро? Чим саме?
— Як ви розумієте епіграф нашого уроку?
Подорож по казках Ш. Перро тільки розпочалася. На наступному ypoui до нас у гості завітають нові казкові герої Ш. Перро. І ми дізнаємося, чому назва казки «Попелюшка, або Соболевий черевичок» перетворилася на «Попелюшку, або Кришталевий черевичок»
VI. Домашнє завдання
Прочитати та вміти переказувати с. 51-52, 53—59; на запитання 1—5 на с. 59 дати усні відповіді. (Завдання дані за підручником Ю. І. Ковбасенко,
Л. В. Ковбасенко.)
VII. Оцінювання учнів