Конспект "Шарль Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка «Каз¬ки матінки моєї Гуски або Історії та оповідки минулих часів із повчальними висновками»

Про матеріал
Конспект уроку містить знайомство із біографією Ш.Перро та його твором "Попелюшка або Соболевий черевичок"
Перегляд файлу

Розробка уроку з використанням мультимедійної технології

Тема. Шарль Перро (1628-1703) як основоположник європейської літературної казки. Збірка «Каз­ки матінки моєї Гуски або Історії та оповідки минулих часів із по­вчальними висновками» (1697) та її найпопулярніші сюжети

Мета: познайомити учнів з видами літературних казок, дати корот­кі відомості про казкаря Шарля Перро, зацікавити дітей істо­рією створення збірки «Казки матінки моєї Гуски» та її найпопулярнішими сюжетами; роз­вивати вміння учнів працювати з літературним текстом в мікрогрупах; виховувати свідоме став­лення до моральних чеснот, відо­бражених у художніх творах.

Обладнання: збірки казок III. Перро, портрет письменника, малюнки дітей до казок

Ш. Перро, сиг­нальні картки, роздавальний ма­теріал (аркуші для оцінювання; картки, на яких написані імена головних героїв із казок Ш. Пер­ро), плакати, на яких зображені серця, то символізують добро і зло; квітка, на пелюстках якої написані назви казок Ш. Перро; тлумачний словник, комп’ютер

Тип уроку: вивчення нового мате­ріалу.

Головне покликання письменника —

нести людям правду, навчати та виховувати їх.

 Георг Ліхтенберг

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2.              Актуалізація опорних знань учнів

Опитування учнів з використанням ін­терактивного методу «Ланцюжок»:

  •            Який твір називається  казкою?
  •            Що спільного та відмінного між на­родною та літературною казкою?

ІІІ. Повідомлення теми,  мети уроку, запис епіграфу

 ІV. Повідомлення нового матеріалу

1. Слово вчителя про види літературних казок Всі літературні казки можна умовно поділити на дві групи.

Перша група — це казки, написа­ні за народними мотивами. До них належать такі відомі казки, як «Чер­вона Шапочка», «Спляча красуня» Ш. Перро, «Стійкий олов'яний сол­датик» Г. К. Андерсена тощо.

Другу групу складають власне автор­ські казки, в яких немає запозичення сюжетів та образів з народних казок. Це такі казки, як «Аліса в Країні чу­дес» Л. Керролла, «Вінні-Пух та його друзі...» А. Мілна, «Малюк і Карлсон, що живе на даху» А. Ліндгрен тощо.

2. Робота в зошитах

Учні креслять схему «Види літера­турних казок».

 

 

 

                                                     

 

 

                                                    Літературні казки

 

 

за народними мотивами                                        власне авторські казки

 

 Ш.Перро «Червона Шапочка»,                               Л. Керролл «Аліса в Країні чудес»,

 Г.К.Андерсен «Стійкий олов’яний солдатик»      А. Мілн «Вінні- Пух та його друзі»,

 та інші.                                                                          А. Ліндгрен «Ма­люк і Карлсон,

що живе на даху»  та ін.

3. Слово вчителя

А чи знаєте ви, діти, що першим лі­тературним казкарем у Європі був письменник Шарль Перро, який жив у Франції в ХVІІ столітті? Це, мабуть, для вас новина, але ім'я французького письменника ви чули, коли були ще зовсім маленькими. Бо саме тоді від­булося ваше перше знайомство з його казками. І хто з вас не знає таких каз­кових героїв, як Спляча Красуня, Чер­вона Шапочка, Кіт у чоботях, Попе­люшка, Хлопчик-Мізинчикта інші.

А от чи відомо вам, що казки Ш. Пер­ро писав не для дітей, а для дорос­лих? Ви здивовані? Через пустотли­вий виклад оповіді письменник хотів вплинути на розум читача, водночас навчаючи і розважаючи. Тому в кін­ці кожної казки Ш. Перро містилось повчання у віршованій формі.

За все своє життя письменник на­писав усього одинадцять казок, але саме вони прославили його ім'я на весь світ.

4. Робота з підручником

Учні «ланцюжком» читають вступ­ну статтю про Ш. Перро до слів: «Як соболевий черевичок Попелюшки "став" кришталевим...» (Ковбасен-ко Ю. І., Ковбасенко Л. В. Зарубіж­на література: Підручник  для 5-го кл.— К.: Грамота, 2005.- С. 51-52).

Завдання учням: будьте уважними слу­хачами, бо після прочитання статті ви дасте відповіді за її змістом.

5. Запитання до вправи
«Уважний слухач» з використанням сигнальних карток

Вчитель читає запитання і дає три ва­ріанти відповідей. Якщо учні вважа­ють, що підходить відповідь під лі­терою «А», вони піднімають червону картку, якщо «Б» — зелену, якщо «В» — синю. (Картки вирізані з кольорового картону розміром 10x15 см.)

1. Хто був першим в Європі автором літературних казок?

а) О. Пушкін;

б) брати Грімм;

в) Ш. Перро.

2. З якої країни Ш. Перро?

а) Росії;

б) Франції;

в) Німеччи.

 

 3. Ким  був за професією Ш.Перро?

а) юристом;

б) учителем;

в) банкіром.

 4.Скільки казок увійшло до першого видання збірки «Каз­ки матінки моєї Гуски, або Історії та оповідки минулих часів із по­вчальними висновками» ?

а) 5;

б) 8;

в) 9.

5. Скільки всього казок написав Ш.Перро?

   а) 8;

  б) 11;

   в) 15.

6. Хто був першими читачами казок Ш.Перро

  а) Король Луї XIV та його оточення;

  б) французький народ;

  в) городяни Парижа.

7. Збірку казок Ш. Перро видав:

а) під псевдонімом;

б) під своїм іменем;

в) під іменем сина.

6. Словникова робота

Псевдонім — вигадане прізвище або ім'я і прізвище, що ним користують­ся письменники, політичні діячі та інші замість власного прізвища або імені та прізвища.

7. Робота зі збіркою Ш. Перро
«Казки матінки моєї Гуски»

На попередньому уроці вчитель ство­рив у класі  3 групи. Кожна група як до­машнє завдання мала прочитати одну з казок Ш. Перро (окрім «Попелюш­ки») і вміти її переказувати. Спікер, якого обрав учитель, завчасно переві­ряє, як члени його групи підготували­ся до уроку, та оцінює їхні перекази, враховуючи мову учнів, її грамотність та послідовність викладу подій. Са­мих спікерів прослуховує та оцінює вчитель також до початку уроку. Крім того, в кожній групі є  художник, який малює головного героя казки — по­зитивного чи негативного.

8. Робота в зошитах

Учні малюють сонечко з одинадцять­ма промінями. Всередині сонечка на­писано назву збірки казок Ш. Перро та прізвище її автора.

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Бесіда з учнями

Запитання:

Які казки Ш. Перро вам відомі?

Учні називають казки Ш. Перро та роблять відповідні записи в зошиті.

  1. «Спляча красуня».
  1. «Червона Шапочка».
  2. «Кіт у чоботях».
  1. «Синя борода».
  2. «Хлопчик-Мізинчик».
  1. «Ріке з чубчиком».
  1. «Осляча шкіра».
  2. «Фея».
  3. «Химерні бажання».

10.«Грізельда».

11.«Попелюшка».

10. Презентація найпопулярніших казок зі збірки Ш. Перро

Оскільки на уроці немає можли­вості познайомитись зі змістом усіх казок Ш. Перро через обмеження в часі, то вчитель завчасно визначає найпопулярніші казки, які будуть представлені на уроці, або вибір цих казок можна провести шляхом же­ребкування. Вчитель робить квітку З десятьма пелюстками. На зворот­ному боці пелюстки пише назву каз­ки Ш. Перро. Казка «Попелюшка» Ш. Перро тут не записується, оскіль­ки на ознайомлення з її змістом від­водиться окремий урок.

Будь-який учень класу витягує пе­люстку і зачитує назву казки. Та група учнів, яка готувала цю казку, презен­тує її. Спікер групи знайомить увесь клас зі змістом казки. А художник пропонує відгадати ім'я головного героя, якого він зобразив на малюнку.

11. Бесіда з учнями

Запитання:

  •            Які людські якості прославляє Ш. Перро у своїх казках?
  •            Як ви розумієте епіграф, підібра­ний до нашого уроку?

12.Робота з комп’ютером

 На  моніторі комютера висвітлюються слайди з двома  малюнками. На одному зображено червоне серце, воно символізує добро. На другому   намальовано синє серце,  мов кришталь, воно симво­лізує зло.

 На слідуючому слайді  написані імена головних героїв казок Ш. Перро.

Учитель. Ви познайомилися з геро­ями казок Ш. Перро. Про кого з пер­сонажів можна сказати, що в них га­рячі серця, а про кого — серця, мов крига?  Як ви розумієте ці вислови?

Вчитель  пропонує учням уважно прочитати імена головних героїв, де учень  оберає правильну відповідь і підставляє до  одного із сердець, пояснює свій вибір, спираючись на текст каз­ки. Якщо він не може це зробити са­мостійно, то звертається по допомо­гу  до класу.

 

 

 

 

                            Добро                                                                 Зло

 

                                                                                                               

 

 

 

 

  Іменам персонажів піді­брані таким чином, що позитивних персонажів більше, ніж злих.

Коли робота з  слайдами закінчу­ється, вчитель запитує, біля якого із сердець знаходиться більше геро­їв і чому.

Учні приходять до висновку, що до­бро завжди перемагає зло.

V. Підсумкова бесіда

  •            З яким письменником-казкарем ви сьогодні познайомилися?
  •            У чому своєрідність літературної казки Ш. Перро?
  •            Чому збірка казок Ш. Перро має назву «Казки матінки моєї Гуски або Історії та оповідки минулих часів із повчальними висновками»?
  •            Чи є повчальний висновок у на­родних казках? (Немає)
  •            А чим закінчується народна казка? (Перемогою добра над злом, це і вчить, як треба поводитися)

- Чи сподобалися вам казки Ш. Пер­ро? Чим саме?

 Як ви розумієте епіграф нашо­го уроку?

Подорож по казках Ш. Перро тільки розпочалася. На наступному ypoui до нас у гості завітають нові казкові ге­рої Ш. Перро. І ми дізнаємося, чому назва казки «Попелюшка, або Со­болевий черевичок» перетворилася на «Попелюшку, або Кришталевий черевичок»

VI. Домашнє завдання

Прочитати та вміти переказувати с. 51-52, 53—59; на запитання 1—5 на с. 59 дати усні відповіді. (Завдан­ня дані за підручником Ю. І. Ковбасенко,

Л. В. Ковбасенко.)

VII. Оцінювання учнів

  •            Як у казках, усі добрі справи нагоро­джуються, так і в нас відповіді учнів оцінюються відповідними балами. Діти, які були активні на уроці й вір­но відповідали, отримують заохочу­ючий бал до оцінки, що поставили спікери команд.

 

 

docx
Додано
16 травня 2022
Переглядів
499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку