Тема. Складання таблиці множення числа 3
Мета: Ознайомити учнів з таблицею множення числа 3 та її практичним застосуванням; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики.
Обладнання: презентація, таблиця множення числа 3.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Використана література: підручник з математики 2 класу (за Ф.М. Рівкіндом та Л.В. Оляницькою), журнал «Розкажіть онуку».
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Будем добре працювати,
Щоб усе на світі знати.
-
Учні, з яким настроєм ви прийшли на урок?
-
Щоб у нас був гарний настрій, потрібно добре потрудитися. Побажаємо один одному успіхів, усміхнемось, кожен своєму сусідові.
-
У нас сьогодні не звичайний урок. Сьогодні ми з вами вирушимо на прогулянку до зоопарку. Місцеві мешканці підготували для вас багато цікавих завдань. Отож, мерщій берімося до справи, і вирушаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-
Перевірка домашнього завдання
-
Ви знаєте, що в кожному зоопарку є охоронець. Наш охоронець, повідомив мені, що пропустить вас на територію зоопарку, в тому випадку, якщо ви виконали домашнє завдання.
а) Фронтальна перевірка прикладів з поясненням (№626)
б) Перевірка задачі (№627)
— Який короткий ви склали?
-
Скільки дій ви виконали
-
Що знайшли спочатку? (скільки всього кг яблук)
-
За допомогою якої дії ви знайшли, скільки всього кг фруктів купила мама?
-
Яку відповідь ви одержали?
— Діти, ви добре справилися з домашнім завданням, і охоронець пропускає нас.
-
Але для того щоб ми побачили тварин, що ми повинні придбати?
-
Так, ми повинні купити вхідний квиток.
-
Бліц-турнір
-
Ось і касир, який теж підготував для вас випробування. Ви повинні пройти його, щоб одержати квиток.
-
Будьте уважні, і не викрикуйте.
-
Скільки крил у 4 горобців? (8)
-
Скільки ніг у 5 страусів? (10)
-
Скільки вух у 6 мавп? (12)
-
Скільки крил разом у 8 гусей та 1 горобця? (18)
-
Ви дуже кмітливі учні і справились і з цим випробуванням Касир видав нам квитки, на яких вказана дата. Тому відкрийте свої зошити і запишіть дату, класна робота.
-
Ось ми і зайшли до зоопарку і перший звір якого ми зустрічаємо – це кумедне мавпенятко. Яке підготувало для вас цікаве завдання.
-
Порівняй вирази праворуч із їх значенням ліворуч
2+2 16
2•7-5 15
2•9 9
2•8 8
2•5+5 4
2+2+2+2 18
6
-
Яке число залишилось без виразу?
-
Так, число 6 залишилось без виразу.
-
А добутком яких чисел воно є?
-
Число 6 є добутком чисел 2 і 3.
-
Молодці, ви справились із завданням, тому ми ідемо далі гуляти зоопарком.
-
Погляньте, хто це там?
-
Так це маленьке Слоненя.
-
Каліграфічна хвилинка
-
Наше слоненятко, готується до школи. І хоче навчитись каліграфічно писати числа.
-
Мама Слониха, часто розповідає йому казки, в яких часто зустрічається одне чарівне число. Про те, яке саме Слоненя забуло.
-
Як ви гадаєте яке це число?
-
Так це чарівне число 3 («Три богатирі», три бажання, три голови і Змія Горинича тощо) .
-
То що ви скажете, навчимо Слоненя писати число 3?
-
Тоді в зошитах по середині каліграфічно записуємо «Каліграфічна хвилинка».
-
Запишіть каліграфічно, один рядок числа 3.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
-
Ми допомогли Слоненятку, і йдемо далі.
-
А попереду в нас птахи.
-
Погляньте, хто це?
-
Це сова.
-
Мудра тітонька Сова, завжди всіх навчає чомусь дуже важливому. Вона бачила, як ви допомогли Слонику, і хоче вам віддячити.
-
Сьогодні ви навчитесь складати таблицю множення чарівного числа 3. Щоб стати розумними і по-справжньому дорослими і мудрими, як тітонька Сова. А щоб вас навчити їй будуть допомагати її друзі.
ІV. Осмислення та засвоєння нових знань учнями
-
Підготовча робота
-
Ознайомлення. Обчислити додаванням
а) 3+3=
б) 3+3+3+3+3=
-
Учні, обчисліть приклад, знайдіть суму (6\15)
-
А як записати цей приклад за допомогою дії множення?
-
Прочитайте отриманий вираз.
-
Так, три помножити на два, дорівнює шість.
-
На що вказує перший множник?
-
Він вказує на число яке береться доданком.
-
А на що вказує другий множник?
-
На число, яке показує скільки разів береться доданок. В нашому випадку, доданок 3 береться 2 рази. ( б) Доданок 3 береться 5 разів).
-
Складання таблиці множення.
В Сови є друг ведмедик Міша. Він любить збирати шишки. Їх назбиралось багато, тому Міша складає шишки до комори, по три в купку, щоб легше було обчислювати. Так у нього вийшла таблиця.
-
Розгляньмо таблицю.
-
Як ви її розумієте? Поясніть.
-
Відкрийте підручник на сторінці 108. Розгляньте таблицю множення 3.
-
Що цікавого ви помітили?
-
У лівій колонці подана таблиця множення числа три.
-
А у правій колонці – таблиця множення на три.
1. Первинне закріплення.
Гра «Ланцюжок».
-
Обчисліть вирази за допомогою таблиці множення числа 3.
-
Робота з підручником
-
Закріплення
-
Дивіться, до нас прилетів папуга Кеша. І приніс завдання, щоб перевірити як ви вієте розв’язувати приклади. (№659 усно).
3•5+5 3•6-11 3•4+8 3•9-10
3•3+9 3•2+72 3•7-14 3•8+8
-
Розв’язуємо приклади усно, ланцюжком.
-
Отже, три помножити на п’ять, дорівнює п'ятнадцять, а ще додати п’ять, буде двадцять.
-
Три помножити на три буде дев’ять, а дев’ять додати дев’ять дорівнює вісімнадцять.
-
Три помножити на шість, дорівнює вісімнадцять, а ще відняти одинадцять, буде сім.
-
Три помножити на два, буде шість. Шість додати сімдесят два, дорівнює сімдесят дев’ять.
-
Три помножити на чотири дорівнює дванадцять. Дванадцять додати всім буде – двадцять.
-
Три помножити на сім дорівнює двадцять один, двадцять один відняти чотирнадцять буду – сім.
-
Три помножити на дев’ять дорівнює двадцять сім, а ще відняти десять, буде – сімнадцять.
-
Три помножити на вісім буде двадцять чотири, а ще додати вісім, дорівнює – тридцять два.
-
Кеша, задоволений вами, і він летить розповісти тітоньці Сові, що ви дуже кмітливі учні.
-
А ось вже видно й царя звірів – Лева. Він теж хоче перевірити, чи зрозуміли ви науку тітоньки Сови.
-
Відкрийте підручники. На сторінці 109 знайдіть вправу №630.
-
Запишіть в зошитах «Завдання 630».
-
Ланцюжком, ви виходитимете до дошки, й розв’язуватимете нерівності, але не забувайте коментувати як ви розв’язуєте нерівність.
3+3+3+3 ˂ 3•5 3•7+5 ˃ 3•8-5
3+3+3 ˂ 3•4 3+3+3+3+3 ˃ 3•3
-
Не забувайте, що спочатку, розв’язуємо обидві частини нерівності, а потім їх порівнюємо
-
Сума першого виразу дорівнює дванадцяти, а добуток другого п’ятнадцяти , тому ставимо знак менше.
-
За вашою роботою спостерігала пані Жирафа. Вона побачила які ви розумні, просить у вас допомоги у розв’язанні задачі ( Задача №631).
-
Прочитайте уважно задачу.
-
Що нам відомо?
-
Нам відомо, що в одному пакеті 3 кг мандаринів.
-
Отже, в одному пакеті – 3 кг мандаринів.
-
А що в нас запитують у задачі? Що нам потрібно знайти?
-
Скільки кілограмів мандаринів у 6 пакетах.
-
Поміркуйте, як ми може знайти скільки кг мандаринів буде у 6 пакетах?
-
Так, щоб дати відповідь на запитання ми повинні помножити 3 кг (бо в 1 пакеті вміщається 3 кг мандаринів) на 6 пакетів (таких самих).
-
Отже, прочитайте вираз, який ми склали (3•6)
-
Скільки це дорівнює? (18 кг)
-
Пані Жирафа, дуже вдячна вам, за допомогу.
-
А ми йдемо гуляти далі.
-
Дивіться! З дерева на якому спить коала, впав листочок.
-
Цікаво, що там.
-
Погляньте, це ж задача. Ми повинні її розв’язати. ( Задача №632)
-
Прочитайте задачу уважно.
-
Скільком дітям роздали м’ячі?
-
Двом дітям.
-
А по скільки м’ячів одержав кожен з них?
-
Вірно, по три м’ячі.
-
Скільки м’ячів залишилось у кошику?
-
Залишилось п’ять м’ячів.
-
Що питають у задачі знайти?
-
Скільки м’ячів було у кошику спочатку.
-
Поміркуйте які дізнатися це.
-
Що спочатку потрібно дізнатися?
-
Скільки всього м’ячів роздали дітям.
-
Ми можемо дізнатися це?
-
Помноживши кількість м’ячів на кількість учнів.
-
Складіть вираз.
-
Отже, 3•2=6.
-
Тепер ми зможемо дізнатись скільки всього м’ячів було у кошику?
-
Так, можемо.
-
Як саме?
-
Вірно, 6+5=11.
-
Запишіть відповідь.
-
Ми наближаємось до кенгуру.
-
Що вам відомо про кенгуру?
-
Чи знаєте ви що кенгуру носить своїх діточок у сімці?
-
А що дають їсти маленьким діткам?
-
Так, молоко.
-
Ось і в нашої мами кенгуру виникла проблема. Для розв’язання якої, знадобляться ваші знання та навички. ( Задача №633)
-
Прочитайте уважно задачу.
-
Що нам відомо?
-
Що з бідона у банки перелили по 3 л молока.
-
У скільки банок перелили молоко?
-
У три банки.
-
Отже, скільки літрів молока було у одній банці?
-
У одній банці 3л молока.
-
А у бідоні залишилось молоко?
-
Так, залишилось.
-
А скільки літрів молока залишилось у бідоні?
-
У бідоні залишилось 6 л молока.
-
Що нам потрібно знайти?
-
Скільки літрів молока було у бідоні спочатку.
-
Складіть коротку умову.
-
Як дізнатися скільки літрів молока було спочатку у бідоні?
-
Скільки дій ми повинні виконати?
-
Так, це задача на 2 дії.
3•3=9 (л) –у трьох банках разом
6+9=15(л) – було спочатку у бідоні.
-
Які ж ви, молодці. Мама кенгуру дуже вдячна вам, бо тепер зможе нагодувати своє маля.
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вставте потрібне число (вправа із самоперевіркою)
— Бегемотик, кличе нас на поміч. У школі йому задали домашнє завдання. Але його зошит намок, і деякі числа змилися. Допоможімо, йому розв’язати цю проблему.
3• =6 3• =9 3• =15
3• =12 3• =21 3• = 24
-
Виконайте завдання самостійно в зошитах.
-
Тепер звірте свої відповіді із написаними на дошці.
-
Гра «Доведіть, що»
-
Знову ці мавпенята не слухняні. Не слухали уважно на уроці, не можуть зрозуміти приклади.
-
Допоможіть їм. Доведіть, що : 3•3=9, 3•4=12
VІ. Підсумок уроку
-
Чому вас навчила тітонька Сова?
-
Завдання,якого звіра вам найбільше сподобалось. Чому?
-
Чи складною для вас виявилась таблиця множення 3?
VII. Повідомлення домашнього завдання