Конспект туристсько–краєзнавчої роботи з дошкільниками "Ліс – багатоповерховий дім, в ньому місця є усім"

Про матеріал
Розвивати пізнавальний інтерес, вміння дітей спостерігати за об'єктами природи, проводити елементарні зіставлення, порівняння, робити аналіз та висновки; формувати уявлення про рослинний і тваринний світ лісу; розширити уявлення про ліс, як багатоярусний дім, як цілісний живий організм; формувати початкові туристичні знання та вміння: орієнтуватися на місцевості, долати перешкоди, діяти здагоджено, підтримувати одне одного. Виховувати любов до природи рідного краю, бажання берегти та приумножувати її.
Перегляд файлу

Конспект туристсько–краєзнавчої роботи з дошкільниками

 

Тема. Ліс – багатоповерховий дім, в ньому місця  є  усім

 

 Мета: Розвивати пізнавальний інтерес, вміння дітей спостерігати за обєктами природи, проводити елементарні зіставлення, порівняння, робити аналіз та висновки; формувати  уявлення про рослинний і тваринний світ лісу; розширити уявлення про ліс, як багатоярусний дім, як цілісний живий організм, в якому всі мешканці лісу мають своє місце, знаходяться в тісному взаємозвязку між собою, що  допомагає їм жити разом. Вдосконалювати розвиток  рухових навичок дошкільнят у природних умовах, формувати початкові туристичні знання та вміння: орієнтуватися на місцевості, долати перешкоди, діяти здагоджено, підтримувати одне одного. Виховувати любов до природи рідного краю, бажання берегти та приумножувати її, викликати естетичні почуття, закладати основи екологічно-доцільної поведінки.

Матеріал: костюми Джмелика, Пензлика, Лісовичка,  грибів,  2 рюкзаки дитячі, речі для походу, іграшки, дзвіночки, маршрутна карта, компас,   мольберт, панно з ескізами поверхів лісу; кущ суниці, наголовники грибів; кошики;їжак (іграшка); зріз землі: у ньому розміщені штучні тварини (дощовий   черв'як, кріт, миша,  жаба, слимак , ящірка);матеріал для дидактичної гри  «Добра справа і поганий вчинок», «Екологічний ланцюжок», Д/гра «Назви тварину», «Які звірі не живуть в наших лісах», площинні фігурки мешканців лісу для панно.

Попередня робота: екскурсії, туристичні подорожі, спостереження в природі, читання творів, віршів, казок, відгадування загадок про природу; бесіди, розвязання проблемних ситуацій, збір лікарських рослин, складання  екологічних ланцюжків, гербарію. Розгляд ілюстрацій із зображенням будови дерев, кущів, квітів, предметних картинок за темами: «Гриби», «Світ лісових комах», «Птахи лісу». Читання казки Ю. Дмитрієва «Що таке ліс ?»  Дидактичні ігри: «Хто в лісі живе?», «Дарунки лісу», «Ліс і людина. Охорона лісу»,«Знайди помилку», «Де чия домівка». Сюжетно-рольові ігри  «Лісова школа»,  «Зелена аптека», «Вилікуємо хворого ведмедика». Хороводна гра «Ой, у лісі на горбочку».

(Діти та вихователі, одягнені в спортивний одяг. Під  «Марш туристів» виходять, шикуються на вулиці, стають на пів – кола, співають марш туристів).

Вихователь:  Любі дітки, шановні гості, раді вітати вас на  нашому затишному подвір'ї . Наш садочок   розташований в мальовничому куточку нашого міста. Поряд - ліс, поле, березовий гай.    Подорожуючи  туристичними стежками, наші дошкільнята вивчають історію Чернігівщини, свого міста Ніжина,   містечка, в якому вони живуть. Спостерігають,  досліджують, пізнають природу свого рідного краю. В садочку працює туристичне агентство «Зірочка», яке розробляє туристичні маршрути, складає карти – подорожі. Для всіх, хто любить подорожувати, хто вважає себе туристом, існує цікаве свято - Усесвітній день туризму.

(До дітей від воріт підходять Пензлик і Джмелик) 

Джмелик: Доброго дня, діти. Це дитячий садок «Зірочка»?

Вихователь: Доброго дня й вам. Так, це «Зірочка». А ви хто будете ?

Пензлик:Ми приїхали з Києва. Кореспонденти з відомого  дитячого розвивального журналу «Джміль».  Ви знайомі з нашим журналом, роздивляєтеся, читаєте його?( показує журнал).

Джмелик:

«Джміль»- журнал потрібний всім

І  дорослим і малим

Він виховує, навчає

Всі таланти розвиває

Він про все розповідає

Друг надійний малюкам,

Добрий помічник батькам

Пензлик: Мене звати Пензлик, я дуже люблю малювати і  малюю все, що бачу, а це мій товариш  Джмелик. Ми багато подорожуємо містами і селами  України, бачимо багато красивого, цікавого, незвичайного, знайомимось з різними людьми, а потім про все це розповідаємо в своєму журналі.  Нам стало відомо, що в Ніжині є туристичний садочок, який розташований  зовсім близько біля лісу. Його вихованці часто ходять в туристичні походи, і хочуть в майбутньому стати справжніми туристами. Тому ми вирішили завітали саме до вас.

Джміль:  Ми хочемо  на сторінках свого журналу  розказати про ваш садочок, про ваше туристичне агентство «Зірочка», показати в якому гарному місці ви живете, як часто ходите в походи і що цікавого ви пізнаєте.

Пензлик: Дозвольте, нам , як журналістам, взяти у вас інтерв'ю.

Вправа  мікрофон.

  •       Хто ж такі туристи? (люди які подорожують по світу)
  •       Без чого не можна обійтися в поході?
  •       Що роблять туристи в походах? (вивчають рідний край, природу, тварин, птахів)
  •       Яким повинен бути турист? (винахідливим, витривалим, впевненим, сильним, сміливим, добрим, допитливим)
  •       Чи любите ви ходити в туристичні подорожі?
  •       Чим для вас цікаві походи?

Бачу по вашому настрою, ви готові вирушати в туристичний похід.

Вихователь. Джмелику, Пензлику, а ви зібрали свої рюкзаки? Допоможемо, діти, нашим гостям.

Гра «Збери  рюкзачок»

Форма проведення -  естафета.

( Діти діляться на дві команди;одна команда збирає рюкзак для Джмелика, інша – для Пензлика. Правила гри: із речей, які покладені на столах , діти відбирають тільки ті речі, які знадобляться їм у поході. По закінченні гри всі предмети перевіряють, перемагає  та команда, яка правильно і швидко  справилась  з завданням)

Вихователь: Рюкзачки готові, а без чого ще не можна вирушати в похід?

(треба мати  дорожню карту і компас).

Вихователь: Навіщо нам компас в поході? (орієнтуватися на місцевості)

(Вихователь розгортає карту туристичного походу)

Група розвідників з нашого туристичного агентства «Зірочка»  заздалегідь розробила  для нас маршрутну  карту. На неї позначені об’єкти, які  будуть зустрічатися на нашому шляху, вказані орієнтири, за  якими ми будемо рухатися по маршруту.

(Діти розглядають маршрут, пізнають обєкти, міркують, обговорюють, домовляються, роблять висновки…)

Вихователь: Маршрут визначено, компас є. Шановні кореспонденти, чи зацікавив вас наш туристичний маршрут, якщо так, то запрошуємо вас мандрувати разом з нами, працювати разом з нами і  у всьому самим переконатися.  Запрошую усіх вдягнути рюкзаки…

 (Діти надягають рюкзаки,  стають у колонку по одному. Під марш туристів діти мандрують до лісу,  зупиняються на узліссі)

Вихователь: Ось ми й прийшли з вами до лісу.

 Малята, ви відчуваєте, яке свіже повітря!  Як ви думаєте, чому  тут так свіжо і легко дихається?(Тому, що в лісі дуже багато дерев, а дерева виділяють кисень і очищують повітря, яким ми дихаємо).

Вихователь: Отже, чим більше дерев, тим більше чистого повітря.

Чи знаєте ви, що вчені дослідили: люди, які глибоко дихають, вдихають свіже повітря , живуть довше за інших. Тож давайте всі глибоко вдихнемо на повні груди і продовжимо собі життя.

Дихальна  гімнастика

Вихователь: Як ви думаєте, чому говорять «Ліс- наше багатство»( ліс дає людям деревину,  гриби, ягоди,  лікарські рослини. Це місце для відпочинку).

Проблемна ситуація.

Джмелик: А ще кажуть, що ліс - це багатоповерховий будинок. Чи дійсно це так?

Пензлик: А як таке може бути? Ліс і раптом будинок. Та ще багатоповерховий. Цікаво дізнатися, що це за поверхи і хто на них живе?

Вихователь: Як ви думаєте, малята, чи зможемо ми допомогти нашим гостям пізнати секрети природи? Якщо так, то давайте запросимо їх до нашого таємничого лісу і відкриємо його таємниці. Згодні?

(діти заходять в ліс, зупиняються на галявині; в лісі чути  дзвіночки)

Вихователь: Що це за звук? Звідки він лунає?

( діти прислухаються, назустріч виходить Лісовичок.)

Лісовик: Добрий день, дітки! Хто ви такі будете? Куди прямуєте?

( Ми - юні туристи, вивчаємо природу рідного краю!)

Лісовик. А як поводитися  в лісі ви знаєте?

Багато років я спостерігаю за поведінкою людей в лісі,  збираю в « Лісову    скриньку»   різні їх вчинки. А вас прошу роздивитися їх і дати  правильну оцінку-відповідь.( лісовичок передає лісову скриньку дітям)

Дидактична гра «Добра справа і поганий вчинок».

Мета: закріпити у дітей основи екологічної свідомості; формувати елементарні навички дбайливого ставлення до природного оточення.

Хід гри: В грі беруть участь  всі діти, два ведучих. І дитина - «Зелений капелюшок» збирає ланцюжок  « добрих справ»,  ІІ дитина - «Червоний капелюшок» – збирає ланцюжок « поганих вчинків».  ( Під дзвін дзвіночків Лісовичка кожний учасник гри  по черзі бере собі одну картинку  з певним екологічним малюнком, роздивляється, визначає вчинок. Якщо це добра справа, відповідно підходить до дитини в зеленому капелюшку , кладе йому руку на плече і так вони рухаються далі, шукаючи собі друзів, утворюючи  ланцюжок.( так саме, якщо це поганий вчинок  - до дитини в червоному капелюшку). 

Ведучі  вишиковують свої команди в колону по одному  одна навпроти одної.

Ведучі  продовжують гру. Вони передають свій капелюх учасникам гри,  гравці по черзі одягають  капелюшок на голову, промовляючи:   (наприклад) «Підгодовувати пташок взимку – це добра справа».(зелений капелюх) « Нищити кору дерев – поганий вчинок»,  (червоний капелюх)тощо…

  ( Учасники гри  продовжують гру доти, поки не закінчаться екологічні малюнки)

Закінчуючи гру, всі учасники говорять:

Будемо ж Землю оберігати,

Тваринам птахам допомагати.

Хай живуть ліси і ріки –

Збережемо їх навіки!

Лісовик. О-о-о. Ну, тепер я впевнений, що ви не нашкодите лісу і його мешканцям! Будь ласка, милуйтеся, вивчайте, сили й мудрості набирайтеся!

Лісовик. До побачення! І мені час поспішати, ліс оберігати!

Вихователь: Чи хотіли б ви, діти, поговорити про рослини. Подивіться навколо, як багато рослин росте і всі вони різні. Одні рослини зовсім низенькі і горнуться до землі. Інша група рослин трохи вища, а є і зовсім високі рослини, які впираються своїми верхівками в небо. Давайте спробуємо дізнатися, чи справді всі рослини в лісі ростуть ярусами, ніби кожна рослина займає свій поверх. Для цього давайте порівняємо рослини за висотою.

 Подивіться вгору, як  ви думаєте, які рослини займають найвищий поверх в лісі?(високі дерева: сосни, берези, клени).

  • Діти, як називається ліс, в якому ростуть великі дуби? (діброва)
  • А якщо ростуть лише берізки? (березняк)
  • А які дерева ростуть у сосновому бору? (сосни)
  • А як називається ліс, в якому ростуть різні дерева? (мішаний)
  • А як же називається наш ліс?

Пензлик: Так, я зрозумів, що найвищий поверх лісу складають високі дерева. Пригадайте,  які саме, а я намалюю (перераховують)

Вихователь: Давайте уявно побудуємо сходинки,   якими  будемо сходити з найвищого поверху нашого лісу до найнижчого. На наступному, трохи нижчому поверсі, лісу  ростуть рослини, які нижчі від  високих дерев, але вищі від  трави. Які це рослини? (кущі, молоді деревця) .

Давайте роздивимося і назвемо кущі , які ростуть в нашому лісі (малина, ожина, калина, горобина, черемха).

 А пригадайте, які кущі ви ще знаєте?(шипшина, бузок)

Пензлик: Малюю поверх , на якому ростуть кущі і маленькі дерева.

Вихователь: Наступний поверх лісу – це рослини, що ростуть  під кущами. Давайте подивимося (підводить дітей до трави). Так, це травичка.

Серед трав, в лісі, росте дуже багато цілющих, лікарських трав. Як ви думаєте чому  їх так називають?  (Це рослини  - особливі, бо зцілюють людей від різних хвороб).

Вихователь:             При дорозі він росте

                       Й сам розказує про це.

                       Прикладеш його до рани –

                       Та боліти перестане.

Що це за рослина, здогадалися малята? ( діти, біля дороги, знаходять подорожник).

Вихователь: Пошукайте, знайдіть та назвіть лікарські  трави, які ви знаєте (діти шукають трави, пізнають, роздивляються,  називають: чистотіл, подорожник, спориш, звіробій, кропива, деревій).

А що це за рослина? (показує на суницю) Так це суниця. Це – ягода.  Вона теж росте на одному поверсі з травами.

А ще на цьому поверсі ростуть квіти лісові. Які лісові  квіти ви знаєте? (волошка, ромашка…). Погляньте навколо, чи бачите ви квіти?

Як ви думаєте, чому ми не зустрілися з квітами? ( вони цвітуть влітку, а зараз вже осінь і квіти відцвілися)

Пензлик: Ось і я малюю наступний поверх, який  займають квіти, ягоди і трави.

(діти роздивляються карту і визначають  наступну зупинку,  рухаються за позначками, зупиняються біля старого дуба)

Вихователь: А ще є найнижчий поверх лісу, на якому теж живуть рослини. Давайте присядемо і розглянемо, що це за рослини?(мох).

  • Який він на колір, дотик?
  • Торкнемося долонькою, погладимо його.
  • Що ви відчуваєте?
  •  На що схожий мох?

Пізнавальна хвилинка: Мох –це така рослина, яка росте тільки в чистій і не брудній місцевості.  Люди використовували в давнину мох  для ліжка в якості м’якої підстилки і як матеріал для забивання щілин в оселях.

Вихователь: Щоб дізнатись, яка ще рослина живе ще на першому поверсі, треба відгадати загадку:

І великі , і малі

Повдягалися в брилі.

І дощу ці одноніжки

Не бояться  ані трішки.

Ліс – улюблений їх край,

А як звуться відгадай! (гриб)

Вихователь: От знахідка,  так знахідка. Подивіться тут дубочки, а під ними чарівні грибочки.

(під деревами,  в костюмах грибочків,  присіли діти)

Мухомор: Якщо зайдеш у темний ліс, там мухоморів повно скрізь.

                  Не чіпайте  мухомора, не кажіть, що зріс на горе,

                    На його погляньте шапку: червоненька, в білу крапку.

                    Хоч отруйний цей грибок, прикрашає він гайок,

                    Ним лікуються тварини, він корисний для людини:

                    Роблять ліки з мухомора, помагають вони хворим.

Боровик: Я , гриб-боровик, маскуватися не звик.

  Мусиш ліс обійти, щоб мене знайти.

  А кому знайти удасться, знай, тому всміхнулось щастя,

  Бо смачнішого нема між грибами усіма.

Вихователь: То ви зрозуміли, діти, який гриб отруйній,  а який їстівний?

Давайте поговоримо про грибочки.

-  Які ще їстівні гриби вам відомі?

-  Яка  різниця між маслюками і мухоморами?

-  Що можна приготувати з грибів?

  • Чому гриби небезпечні для  здоров'я людини?
  • Чим корисні  гриби?
  • Як правильно збирати гриби?(зрізати, або викручувати)

Вихователь: Більшість грибів є санітарами довкілля. Вони переробляють рештки відмерлих рослин і тварин на поживні речовини. Також, вони є кормом для тварин і окрасою лісу.

А тепер давайте пошукаємо  в нашому лісі грибочки.

(діти віднаходять грибну галявину й збирають гриби у кошики)

Пензлик: Поки ви збирали грибочки, я вже намалював всі рослини,  які ми бачили і називали. Подивиться, який ліс  я намалював! А  рослини, дійсно, розташовуються ярусами.     

 (показує полотно, на якому намальований ліс)

Вихователь: Давайте ручками покажемо яруси:  я буду називати рослини, а ви будете проводити    руками лінію, на якій висоті вони ростуть. Ось це і будуть яруси або поверхи лісу!

- Ось так росте ялина.

А отак малина, а ще шипшина  та ожина.

А що ще на нижньому ярусі росте –

Червоніє у травичці, а влітку цвіте? 

 А чи ростуть такого розміру грибки,

 Як ви гадаєте, малюки?

Вихователь: Давайте спробуємо визначити і назвати рослини, які живуть на різних поверхах, а потім спробуємо порахувати,  скільки всього поверхів має ліс. (розглядають зображення лісу, рахують 4 поверхи і називають)

1  поверх – мох , гриби;

2  поверх – трави, ягоди, квіти;

3  поверх -  невисокі дерева, кущі;

4  поверх - високі дерева.

Джмелик: І справді,  тепер ліс став схожий на багатоповерховий будинок.

Вихователь: Ви бачите, як багато рослин живе в лісі і кожна рослинка живе на своєму поверсі. І всім їм знаходиться місце в лісі. Рослини не тільки не заважають одна одній, але й допомагають.

- Як дерева допомагають іншим рослинам? (дерева захищають кущі і трави від гроз і вітрів).

- А як трави допомагають деревам? (оберігають корні від пересихання).

- А як впливають дерева на життя і здоров'я людини?

( дерева  дарують нам смачні плоди, корисні для здоров'я);

(кора, бруньки, квіти та листя дерев допомагають лікувати різні хвороби);

( сухі дерева рубають на дрова для опалення осель);

( листя дерев збагачує землю корисними речовинами.)

Джмелик: Я знаю, що дерева називають «легенями планети» , бо вони очищають повітря,  насичують його киснем, необхідним усім живим істотам для життя.

Пензлик: А ще дерево може лікувати і додавати людям сил і бадьорості.  Найсильнішими вважаються дуб і сосна. Кажуть, хочеш добре подумати, постій біля дуба.

Джмелик: Береза – особливе дерево. Її треба любити, ставитися до неї з ласкою. Кажуть, кого береза полюбить, той завжди здоровим біля неї буде.

Вихователь: Існують дерева, які здатні забирати енергію. Це – тополя, верба, осика, ялина, але не слід їх вважати шкідливими. Вони забирають надмір енергії, яка час від часу накопичується в організмі. Усі ці дерева, що споживають енергію, добре забирають біль.

 Діти, чи хотіли би ви самі відчути велич і силу чарівних дерев?

Дослід з деревами

Заряджатися енергією від дерева слід, притулившись до нього спиною чи хворим місцем, або просто покласти руки на стовбур і обійняти його, щиро попросити у дерева енергії, сили і здоров'я. При цьому вам здаватиметься, що ноги готові відірватися від землі, з'явиться легкість у всьому тілі, тепло і поколювання в хребті. Це означає, що процес зарядки розпочався, достатньо 1 - 2 хвилини і дерево наповнить вас новими силами, своєю енергією.

 

  • Вихователь: Чи може рослина існувати без коріння?

А чи знаєте ви, що наш лісовий будинок має справжній лісовий підвал, де ховають рослини своє коріння. Давайте заглянемо в лісовий підвал. Чи є там мешканці?

Розгляд зрізу землі.

( Діти називають кого бачать в землі:  дощовий черв'як, кріт, миша, слимак, жаба, ящірка)

Вихователь: Отже, лісовий підвал – це товща грунту,  населена істотами, яким зручно і комфортно   жити у землі. А чи хотіли би ви дізнатися  більше про когось з цих тваринок?

Пропоную вам познайомитися ближче з одним з мешканців лісового підвалу – бурою  (або її ще називають трав’яною)  жабою .

Пізнавально – дослідницька діяльність .

( Вихователь показує  дітям  справжню жабку, яка сидить  в ямці, в траві.  Діти роздивляються ,спостерігають за її поведінкою, розмірковують, висловлюють свою думку)

  - чому жаба живе у вологих місцях;

  - що допомагає їй далеко стрибати і все бачити навколо;

  - що захищає її  від ворогів;

  - як ловить комах;

  - як зимує і яку користь приносить;  

Бура жабка – невеличка. Живе у вологих  місцях лісу, городів, садів. За формою тіла і окрасу шкіри схожа на грудку землі, що рятує її від ворогів . Шкіра жаби суха, вкрита горбочками, в яких містяться рідина для зволоження шкіри і слиз з неприємним запахом. Цей слиз допомагає жабі захищатися від ворогів, але для людей він  не шкідливий. Зверніть увагу  на її лапки: маючи  довгі  й сильні задні лапки, може далеко стрибати. Жаби не мають шиї, тож не можуть повертати голову. Проте,  опуклі очі, розміщені на голові, дають тваринкам змогу бачити все, що робиться довкруж. Живляться  жаби в основному комахами:( гусениці, метелики, оси, бджоли, мурахи, жуки, бабки, павук, равлики), слимаками, червяками, тощо…Сидячи в затишному місці, жаба підстерігає свою здобич, а побачивши її, швидко викидає свій липкий язик, до якого приклеюється здобич, а потім втягує його разом з нею.

 У день жабки ховаються під камінням, в ямках, під листям, в землі, а після заходу сонця вирушають на пошук корму. З наставанням холодів  жаби закопуються в землю, ховаються  під стовбурами повалених дерев  і впадають у сплячку до приходу весни.

Вихователь: Давайте відпустимо нашу жабку додому і пообіцяємо їй, що ніколи її не скривдимо.

Пригадаємо, які тварини живуть у лісовому підвалі?

Вихователь:  Наші ліси дають прихисток багатьом живим істотам. Безліч тварин знаходять собі харч у  таких лісах.. Ліс – це затишна домівка для  всіх  тварин.

Джмелик: А чи знаєте ви які тварини не живуть в наших лісах?!

Дидактична гра з використанням сигнальних карток «Які тварини не живуть в лісах України» (ігри з Джмеликом)

(Джмелик показує ілюстрації тварин: верблюд, крокодил, білка, вовк, жираф, заєць)

А зараз я хочу погратися з вами в гру «Покажи тваринку».

Мета: відгадати мешканця лісу за характерною особливістю і відтворити його мімікою, жестами й рухами.

  • Який звір найдужчий в лісах України?
  • Який звір хижий, хитрий, ловкий?
  • Який звір лякливий, швидконогий?

Джмелик: А ось цікаво, чи живуть тварини на  різних поверхах лісу. Я думаю, що такого бути не може. А ви як думаєте, малята?

 (міркування дітей)

Вихователь: Який поверх у лісі займають ці звірі? (ведмідь, лисиця, заєць)

- Чому вони живуть на першому поверсі?

-  Чи можуть  вони  жити на верхньому поверсі ? Чому ні?

Джмелик:  Ось послухайте і відгадай, про якого лісового мешканця йдеться мова «Очі та вуха невеликі, бачить і чує він погано. Зате чудово розрізняє запахи своїм вологим кінчиком носа. Ніжки короткі, швидко бігати він не може, пересувається досить шумно, при несподіваних зустрічах голосно пирхає.(їжак)

Давайте спробуємо пошукати їжачка (Діти знаходять їжачка)

- На якому поверсі живе їжачок? Чому?

- Навіщо їжачку колючки? (захищається від ворогів)

- Що робить їжак восени?(облаштовує заздалегідь ямку листям, коли корму стає зовсім мало, впадає в сплячку)

Вихователь: Їжачок збирає груші, яблука, сливки собі на голочки для того, щоб ними взимку поласуватися. Так чи ні? Чому?

(Їжаки – хижаки. Вони харчуються дрібними тваринками, комахами, а кислий фруктовий сік допомагає їжачку чистити голочки і позбуватися шкідників і паразитів.)

  • Пригадайте, яких звірів нашої місцевості ми не назвали? (лось, кабан, вовк)
  • Як ви гадаєте, який вони поверх займають? ( перший, тут же знаходять собі їжу)
  • А про руду малу бешкетницю забули?

-   На якому поверсі живе білочка? (на верхньому).

  • Чи може білка жити на першому поверсі?(ні, вона стрибає по деревах і знаходить собі там їжу, робить дупло).
  • Чи може зайчик жити на верхньому поверсі і чому?(ні, тому що він пристосований   жити на землі,  його дім під кожним кущем, він швидко бігає і тим спасається від ворогів).

Ігрова ситуація «Торбинка під сосною»

(Діти знаходять торбинку, в якій шишки, жолуді, горіхи)

  • Як ви думаєте, хто із звірят залишив її для нас?

(Діти роблять свої припущення, на дотик визначають що там)

  • Давайте пограємось з її дарунками.

Масаж долоньок.

Масаж горішками (роздати кожній дитині по 2 горішки)

- давайте заховаємо горішки, стисніть в руці, який він?( твердий, гладенький);

- розкрийте долоньку, покажіть горішки;

- тепер по черзі кожним пальчиком торкнемося до горішка;

- постукаємо горішками.

Вихователь: Ми отримали з вами здоров’я від природи.  Чуєте. Це вони кажуть, що були раді з вами пограти.

Пензлик: Наш лісовий будинок тихий і мовчазний. А щоб його оживити, треба розмістити всіх тваринок на свої поверхи. Я давно намалював лісових звірят, але не знав як їх розмістити.

(Пензлик тримає на підносі намальованих площинних  звірят. Діти підходять, беруть тваринок і розміщують на панно, кожну на своєму поверху лісу) 

 Зустріч з мурашкою.

Вихователь: Час  звернутися до маршрутної карти.

( рухаючись за позначками, діти знаходять мурашник.)

Джмелик: Діти, це про кого? «Тисячі майстрів спорудили дім без кутів»

Робота в парах: (за допомогою лупи діти роздивляються живих комах),  обмінюються     враженнями: називають  яка за кольором мураха;є голова з вусиками, тільце, лапки; скільки лапок; куди поспішають, тощо)

Джмелик: У цьому мурашиному домі живе велика, дружна, працьовита сімя. Мурашки ніколи не сидять без діла. У них є мурашки -  будівельники, вони постійно лагодять мурашник; є мурашки -  няньки, ці піклуються про підростаючі личинки; є мурашки -  мисливці, їх завдання здобувати їжу.

  • Яку користь приносить? (знищують безліч шкідливих комах, їх називають «санітарами – лісу»;
  • Чи треба оберігати мурашники? (треба, щоб не завдати шкоди живій природі)

Джмелик: Як справжні захисники природи, ми  поставимо огорожу для мурашника.

 (Двоє дітей будують огорожу навколо мурашника).

Дитина:Коли зустрінеш ти комашку десь –

  Ступай легенько, щоб її не затоптати.

  Якщо  не ми, то хто  у цім житті

  Малих істот цих буде захищати?

Вихователь: Я пропоную вам роздивитися яких  комах намалював Пензлик, назвати їх і подумати,  чи всі комахи живуть на одному поверсі?

(Дітям пропонується роздивитися площинні фігурки комах: сонечко, метелик, бабака, хрущ, оса, бджола, клоп, коник)

- На якому поверсі живуть мурахи, клопики, сонечко, коник? Розселіть їх.

- На якому поверсі живуть метелик, бабка, бджола, оса? Підкажіть їм їхній поверх.

- На якому поверсі живе хрущ, павук? (на найвищому)

- Чи потрібні комахи лісу?

Щоб наш лісовий будинок за яскравів квітами, давайте в ньому поселимо комах.

(на панно діти розміщують фігурки комах по поверхах)

Вихователь: акцентує увагу на звуках лісу, (вистукує дятел).

  • Послухайте!!! Хто це стукає?
  • Навіщо дятлу довгий міцний дзьоб?

Вихователь: Життя дятла тісно пов'язане з деревами. На них вони гніздяться, їдять, ховаються від ворогів. Міцним і невтомним дзьобом-молоточком він цілий день роздовбує кору старезного дерева, вишукуючи комах. Дятлів у наших лісах не багато, тому вони потребують охорони.

     - Пригадайте, а які ще пташки живуть в нашому ліс? (сорока, ворона, сойка, сова, горобці, синиці)

  • Де роблять гнізда ці птахи? (на деревах)
  • Який поверх в лісовому будинку займають птахи? (найвищий)
  • Яку користь приносять птахи?(знищують шкідливих комах)

Пензлик: Щоб наш будинок був веселим і співучим, давайте розселимо в ньому наших птахів. (діти розміщують птахів на гілках дерев, в гніздах)

Дидактична гра «Екологічний ланцюжок»

Дітям одягають наголовники всіх учасників. Посередині стоїть дитина-дерево і тримає стрічки. Решта дітей - учасників беруть інші краї стрічок і стають колом навколо дитини-дерева.

1.Дерево: Я – дуб, на мені багато гілочок і листочків. У моєму стовбурі білки роблять собі дупло. Моїми плодами харчуються тварини.

2.Білка: Я- білка. Якщо загинуть дерева, мені ніде буде жити і нічим буде харчуватися, бо я живу на дереві.

3.Комашка: Я – комашка. Якщо загинуть дерева, мені ніде буде жити, бо я живу у корі дерева, і нічого буде їсти.

4. Пташка: Я – пташка, якщо зникнуть дерева, то зникнуть і комахи, а мені нічого буде їсти.

5. Жабка: Я – жабка. Я харчуюся комашками, а якщо вони зникнуть, то зникну і я.

6.Гриб: Я - грибок. Якщо зникнуть дерева, то і мені ніде буде рости,бо я росту під деревами.

7. Людина: Я – людина. Якщо зникнуть дерева, то не буде свіжого повітря, я буду хворіти і загину.

8.Квітка: Я – квітка. Якщо зникнуть комахи, нікому буде опилювати мої квіточки і я загину.

9. Черв’як: Я -черв’як. Я живу в корінні дерев. Якщо зникнуть дерева- зникну і я.

10.Травичка: Я – травичка. Дерева захищають мене від сонця. Якщо зникнуть дерева-я пожовкну і засохну.

11. Лось: Я –лось. Якщо зникнуть дерева, то зникнуть і грибочки, якими я лікуюсь. Зникну і я.

12.Їжак: Я – їжачок. Якщо зникнуть дерева, то зникнуть і жабки, мишки, вужі, якими я харчуюсь. Тоді зникну і я.

Учасники по черзі після своїх слів присідають.

Вихователь: Отже, чи є живі істоти, які  не потрібні лісу? (всі потрібні)

Бо все в лісі і в природі взаємопов’язане. Всі живі істоти настільки звикли до життя один біля одного, що по іншому вже й бути не може.

(Вихователь прислухається)

Джмелик: А чи є в нашому лісовому будинку дах?

Вихователь: Так. В нашому лісовому багатоповерховому будинку найкращий і найчарівніший дах у світі. Це – блакитне небо, сонце, хмари і зорі. Всі жителі цього будинку люблять, поважають і дбають про свій дім. Тож давайте і ми будемо дбати про нього.

Пензлик: Яка чудова картина вийшла. Я заберу її до редакції в Київ і покажу всім колегам. Вам дуже пощастило, що ви живете в такому чудовому місці.

Джмелик: Дякую вам діти за такий цікавий похід. Я ніколи не думав, що в лісі стільки мешканців.  Виявляється, що ліс – це справжній багатоповерховий будинок.

Про все це ми  обов'язково розкажемо на сторінках свого журналу «Джміль»

Вихователь: Дякуємо і вам,  гості дорогі. Нам дуже приємно, що ви до нас завітали.

doc
Додано
27 січня 2020
Переглядів
1574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку