Тема. Побудова дружніх стосунків. Езоп «Двоє приятелів і ведмідь».
Мета: довести до учнів важливість слів « дружба», « друг»; вчити розуміти один одного, аналізувати думки, вчинки своїх друзів; удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання і усвідомлення прочитаного; збагачувати словниковий запас; розвивати увагу, уяву, зв’язне мовлення; формувати оцінні судження, доброзичливе ставлення до друзів; виховувати товариські , доброзичливі стосунки з однокласниками.
Обладнання: презентація, аркуші з завданнями для парної та групової роботи.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку.
-Діти, давайте налаштуємося на урок. ( Діти стають у коло)
1. В цьому класі друзі всі:
Я, і ти, і ти, і ви.
Посміхнись до тих, хто зліва,
Посміхнись до тих, хто справа.
Ми - одна сім’я.
ІІ .Мотивація навчальної діяльності.
-Наші уроки бувають різні: сумні й веселі,цікаві та не дуже, творчі й звичайні. Сьогодні ми з вами проведемо комбінований урок, на якому об’єднаємо два предмети: літературне читання і основи здоров’я. Дуже хочу, щоб ми разом створили цікавий, змістовний, творчий урок. І тому пропоную вам дуже цікаву, потрібну і серйозну тему для розмови.
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
-Про що будемо говорити , ви дізнаєтеся, зібравши слово з літер:
- Так, розмова піде про дружбу та про вміння будувати дружні стосунки. Працюючи над літературним твором, ми подумаємо, яким повинен бути справжній друг, попрацюємо над вдосконаленням навички читання.
ІV. Актуалізація опорних знань.
І розпочати я хочу з дружньої поради. Прочитаємо її.
- Поясніть, будь ласка, що таке дружба?
- Кого ми називаємо другом?
V. Вивчення нового матеріалу.
-Відкрийте, будь ласка, підручник «Основи здоров’я» на с. 61, знайдіть 3 і 4 абзаци, прочитайте та перевірте, чи співпадає наша думка з думкою вчених, що ж таке дружба і хто такі друзі.
Я пропоную вам подумати і дати відповідь на питання:
- Чи легко бути другом?
Хто вважає, що так, встаньте, будь ласка. Хто вважає, що ні, сидіть на місці.
Дружити треба вміти. Як це робити? Це питання здавна поставало перед людьми і зараз постає перед нами. Йому присвячено багато творів у літературі, кінематографі, музиці.
У підручнику з літературного читання ми починаємо вивчати новий розділ, який має назву «Про нас самих» і питанню дружби в ньому присвячено багато творів різних літературних жанрів.
3. Вправа «Вгадай слова»
- Пригадаємо, які літературні жанри ви знаєте. Прочитайте слова.
К-зк- В-рш- -п-в-д-нн- Л-г-нд- Б-йк- П'-с- З-г-дк- Ск-р-м-вк-
4. Робота в парах. Вправа «Анаграма»
-Над яким жанром ми будемо працювати сьогодні, ви дізнаєтеся, прочитавши анаграму.
каБай –велинекий, зовийпро, боа нийвірвашо іртв чальповгоно тузміс.
(Байка – невеликий , прозовий, або віршований твір повчального змісту.)
5.Фронтальне опитування
- Чим байка відрізняється від інших творів?
(Байка – це твір , який чогось навчає , від чогось застерігає.)
-З яких частин складається байка?
(Основна частина та повчальний висновок)
- Давайте відкриємо підручники на с.116 і дізнаємося, як ще називається повчальний висновок у байці.
( Повчальний висновок байки називають мораллю)
6. Вправа «Продовжи речення»
Подивіться на екран і прочитайте, хто ж є першим байкарем.
Езоп
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.
8. Опрацювання байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»
Прочитайте назву байки.
«Двоє приятелів і ведмідь»
1)Читання слів «луною» за вчителем, потім — напівголосно в парах
вкупі скрута вгледів невдовзі бурмило
оговтався нажаханий самісінький візьметься
— Доберіть синоніми до слів вкупі (разом, спільно); вгледів (побачив, вздрів); нажаханий (наляканий, сполоханий).
— Які слова вам незрозумілі? Прочитайте їх тлумачення у підручнику.
2) Пояснення значень висловів.
— Доберіть пояснення до кожного вислову.
Має слушність відбити напад
Затамував подих має рацію
Дати відсіч даремно
Марна справа завмер
Вправа «Передбачення».
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву?
- Які події будуть відбуватися далі ?( друзі зустрінуться з ведмедем)
Фізхвилинка
— Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу?
— Що на це відповів інший?
— Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?
— Чи попередив про небезпеку свого товариша?
— Чому другий приятель прикинувся неживим?
— Якими словами можна підписати малюнок до твору на с. 117?
— Прочитайте, як він почувався після цього?
— Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?
— Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність.
— Що автор хотів показати своєю байкою?
— Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання?
9.Робота в групах.
Складіть прислів’я з лего.
І група: Нових друзів май — старих не забувай.
ІІ група: Як прийде туга, пізнаєш друга.
ІІІ група: Дружба — найбільший скарб.
ІV група: Друг боягуз — гірше ворога.
10. Робота в групах. (Робота з підручником «Основи здоров’я» с. 61-62)
Опрацювання «Правил зміцнення дружніх стосунків»
-Прочитайте статтю до кінця.
І група – поясніть, як ви розумієте перше і друге правила зміцнення
дружніх стосунків.
ІІ група – поясніть, як ви розумієте третє і четверте правила зміцнення
дружніх стосунків.
ІІІ група – поясніть, як ви розумієте п’яте і шосте правила зміцнення
дружніх стосунків.
ІV група – розкажіть, які стосунки сприяють збереженню здоров’я, а які - шкодять.
(Презентація роботи груп)
VІ. Домашнє завдання
— Оберіть з-поміж трьох завдань найбільш цікаве для вас.
1. Прочитати байку (с. 116-118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя.
2. Прочитати і продовжити байку.
3. Скласти байку «Як мої друзі потрапили у халепу».
VІІ. Підсумок уроку
- Яку тему вивчали?
- Чим збагатили свої знання?
Спасибі, діти, всім за співпрацю. Всі ви старались, молодці! Дружіть між собою. Хай ваша дружба буде міцною.
Анотація до уроку
Конспект інтегрованого уроку з основ здоров’я та літературного читання у 4 класі за темою «Побудова дружніх стосунків. Езоп «Двоє приятелів і ведмідь».
Використовуються підручники «Основи здоров’я» (автор О.В.Гнатюк), «Літературне читання» (автор О.Я.Савченко).
Під час роботи на уроці учні з’ясовують значення понять «дружба» і «друг», пояснюють «правила зміцнення дружніх стосунків», вчаться аналізувати вчинки людей у різних ситуаціях.
В ході проведення уроку використовуються інтерактивні методи навчання, вправи на вдосконалення навичок читання, ІКТ.
Працюючи у парах та групах діти практично застосовують правила дружнього спілкування, вчаться співпрацювати.
1