МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Груповий методист: Дефорж Ганна Володимирівна _________
Вчитель: Постригань Володимир Станіславович ________
«21» лютого 2023 р.
КОНСПЕКТ УРОКУ
З біології у 8 класі
З теми «Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. Лабораторне дослідження 10: Вимірювання порога слухової чутливості »
Седнівський ліцей Устинівської селищної ради
Студентки-практикантки IV курсу
Факультет математики, природничих наук та технологій
Спеціальність 014 Середня освіта (Хімія)
Халілян Каріне Едіківни
Дата проведення:
«22» лютого 2023 р.
Оцінка вчителя _______ ____________
Кропивницький – 2023
Тема: Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. Лабораторне дослідження 10: Вимірювання порога слухової чутливості
Мета: вивчити роль органа слуху в життєдіяльності живих організмів (людини та тварин); сформувати знання щодо будови та функцій органа слуху; сформувати знання про фактори та можливі причини порушення слуху та виникнення захворювань вуха, про заходи профілактики таких захворювань; виховувати бережливе ставлення до власного слуху , творчий підхід до навчання та виховати компетентність в природничих науках та екологічна грамотність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Презентація, зображення, онлайн-модель вуха, дидактичний матеріал для лабораторної роботи.
Методи навчання: розповідь, бесіда, пояснення, укладання опорного конспекту, наочність (презентація).
Терміни і поняття: вухо, барабана перетинка, рівновага, слухова чутливість, середнє вухо, звук, слух, внутрішнє вухо.
Структура уроку:
І. Організаційний етап. Повідомлення теми, мети.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
III. Актуалізація опорних знань.
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Узагальнення та закріплення нового матеріал.
VI. Підсумок уроку
VIІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.
Хід роботи
І. Організаційний етап. Повідомлення теми, мети.
Учитель вітає учнів і запрошує розпочати заняття. Перевіряє наявність усіх матеріалів та обладнання для проведення уроку. Далі він повідомляє тему та мету уроку та розпочинає проведення заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Які звуки ви чуєте зараз? Як ви думаєте, яка вуха в нашому житті? Щоб більше дізнатися більша про нашслуховий орган давайте перегляне коротке відео про роботу вуха: https://youtu.be/no1NUR3yVG0 .
Чи задумалися ви колись про те, як важливо мати здорові вуха та добру слухову чутливість? Слух – це не лише можливість чути звуки, але й ключовий елемент нашого спілкування та сприйняття світу. Без належної слухової чутливості можуть виникнути проблеми з розумінням мови, сприйняттям музики та навіть з розвитком певних навичок. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось більше про роботу слухової сенсорної системи, вуха, захисту слуху та системи рівноваги. Розпочнемо наше дослідження, щоб краще зрозуміти, як працює наша слухова система та як ми можемо дбати про свій слух.
III. Актуалізація опорних знань.
Але до вивчення нової теми спочатку пригадаємо те, що ви вивчали на попередніх уроках. Ці знання нам знадобляться для подальшого вивчення цієї теми.
Вправа «Мозковий штурм»:
ІV. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчення сенсорних систем тіла людини та перейдемо до розгляду слухової системи.
Яке значення слухової сенсорної системи?
Слухова сенсорна система – це сукупність анатомічних утворів, які забезпечують сприймання звукових коливань і формування слухових відчуттів. Людина сприймає звукові коливання в діапазоні від 16 до 20 000 герц (Гц), і для неї характерний просторовий бінауральний слух (сприймання звуків парними органами слуху). Інфразвуки (частота менша ніж 16 Гц) і ультразвуки (частота більша ніж 20 000 Гц) орган слуху людини не здатний сприймати. Орган слуху відповідає сприйняттю звуків. Що таке звук?
Звуки – це механічні хвилі у повітрі, які розширюють певну швидкість та здатні створювати різні звукові сигнали. Більшість явищ у природі супроводжуються характерними звуками, що сприймаються та розпізнаються вухом людини і слугують для орієнтування та спілкування. А які звуки людське вухо не сприймає?
Слухові відчуття в процесі розвитку людини дуже тісно пов’язані з мовою. Дитина, яка втратила слух у ранньому віці (до того, як навчилась говорити), втрачає й мовну здатність, хоча її голосовий апарат залишається неушкодженим.
ВІДДІЛИ СЛУХОВОЇ СЕНСОРНОЇ СИСТЕМИ
Які функції слухової сенсорної системи? Основними функціями слухової сенсорної системи людини є сприйняття звуків, що забезпечує орієнтування в просторі та спілкування з іншими людьми.
Головним органом слуху є вухо. Вухо складається з трьох основних частин: зовнішнього вуха, середнього вуха та внутрішнього вуха.
Зовнішнє вухо здійснює проведення звукових коливань. У ньому розрізняють вушну раковину, зовнішній слуховий прохід та барабанну перетинку. Вушна раковина вловлює звукові коливання та спрямовує їх у зовнішній слуховий прохід. Її форма дає змогу орієнтуватись у напрямку надходження звуку і краще сприймати звуки, що надходять спереду.
Середнє вухо розташоване між барабанною перетинкою зовнішнього вуха і овальним вікном внутрішнього вуха. Цей відділ складається з барабанної порожнини, заповненої повітрям (близько 1 см3), слухових кісточок та слухової (євстахієвої) труби. Слухова труба сполучає барабанну порожнину з носоглоткою, завдяки чому тиск повітря з обох сторін перетинки дорівнює атмосферному.
Внутрішнє вухо в людини розташоване у скроневій кістці. Це кістковий утвір, що має (окрім інших утворів) завитку, яка і є органом слуху. Завитка – спірально закручений канал в 2,5 оберти, що містить всередині завитковий лабіринт. На перетинці цього лабіринту розташований звукосприймальний апарат – спіральний (кортіїв) орган. Він містить звукові рецептори (волоскові клітини), які перетворюють коливання рідини завитки, зумовлені дією звукових хвиль, на нервові імпульси.
Вивчення будови вуха за допомогою 3D-моделі «Вухо та слух» за посиланням https://ua.mozaweb.com/uk/Extra-3D_sceni-Vuho_ta_sluh-139742.
Як людина сприймає слухові інформації?
СЛУХ – вид чуття, що здійснює сприйняття звукової інформації (іл. 97). Звукові хвилі, потрапляючи за допомогою вушної раковини у зовнішній слуховий прохід, підсилюються в 2-2,5 рази і спричиняють коливання барабанної перетинки. Її вібрації передаються на слухові кісточки, що діють як важелі, зменшуючи амплітуду коливань і збільшуючи їхню силу (до 50 разів). Стремінце поєднане з мембраною овального вікна й здійснює через неї передачу коливань на рідину каналів завитки. Рідина проводить механічні коливання до основної мембрани спірального органу.
Звукові коливання надходять до завитки також через кістки черепа. Цей шлях сприйняття звуків малоефективний, тому застосування має в окремих випадках. Так сприймаються звуки людиною у воді або у людей, що використовують слухові апарати.
Отже, слух у людини забезпечують такі процеси: механічне звукопроведення, рецепторне звукосприймання, нервове проведення збудження та кіркове формування слухових відчуттів.
Як ви знаєте заходи, щоб захистити свій слух?
Порушення слуху та їх профілактика. Щоб зберегти слух, слід захищати орган слуху від впливу шкідливих фізичних, хімічних чинників та інфекцій.
Однією з причин погіршення слуху є накопичення вушної сірки. Виділення сірки залозами — важливе захисне пристосування органа слуху, оскільки забезпечує затримання пилу та мікробів, що проникають ззовні. Надлишок сірки видаляється під час миття вух. Сірка може накопичуватись у слуховому проході, утворюючи сіркові пробки, що призводить до погіршення слуху. Тому варто дотримувати особистої гігієни слуху. Якщо у вухах накопичилася сірка, потрібно звернутися до лікаря, який прочистить слуховий прохід. Не можна у жодному разі витягувати сірку з вух сірником, олівцем тощо, оскільки це може призвести до пошкодження або навіть розриву барабанної перетинки, і тоді слух людини послаблюється, вона стає глухою.
V. Узагальнення та закріплення нового матеріал.
Робота в групах. Учні мають розділити групу та провести дослідження на тему «Захист слуху». Кожна група може звернути певний аспект цієї теми, наприклад, як впливає шум на наше здоров’я або як правильно вибрати та використовувати засоби захисту від шуму.
Біологічний диктант
Сукупність анатомічних утворів , які забезпечують сприйняття звукових коливань…..
Людина сприймає звукові коливання в діапазоні …..
Для людини характерний просторовий …..
Орган слуху людини не здатний сприймати ….
Орган чуття, що забезпечує слух…..
Орган слуху складається з….
Вухо, що здійснює проведення звукових коливань….
Частина вуха, що вловлює звукові коливання…..
Частина вуха, що має довжину до 2,5 см. …..
Тонка сполучнотканинна мембранна…..
Середнє вухо складається з…..
VI. Підсумок уроку
Обговорення результатів лабораторного дослідження та висновків щодо сприйняття звуків при різних частотах та інтенсивностях.
А тепер пропоную вам висловити свої враження від проведеного уроку. Для цього я буду зачитувати початок речення, а ви подовжуєте його. Тож:
На уроці я дізнався ....
Мені було складно ...
Я зміг навчитися ...
Мені здалося незвичайним ...
Я захотів дізнатися ...
VIІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.
Лабораторне дослідження
Тема: Вимірювання порога слухової чутливості.
Мета: визначити поріг індивідуальної слухової чутливості; обґрунтувати здатність слухової сенсорної системи до адаптації та її значення для людини.
Обладнання: механічний годинник, сантиметрова стрічка або лінійка.
Хід дослідження
Роботу слід виконувати у групах із трьох учнів.
Завдання 1. Визначення абсолютного порога слуху.
Чому виміряна відстань за віддалення годинника від вуха більша, ніж у разі наближення його до вуха?
Завдання 2. Дати письмові відповіді:
Зробіть висновок: про що свідчить підвищення порога слухової чутливості?